Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

A10-70 Lenovo - Användning av GPS (Route 66 , andra)

Permalänk

A10-70 Lenovo - Användning av GPS (Route 66 , andra)

Hej alla,

Köpte en Lenovo nyligen och har lite frågor kring GPS appar.
Det finns en app, Route 66 och där fungerar det skapligt. Jag har laddat ner Sverige kartan på 500 mb och då hittar den.
Men hur är det egentligen? Är Route 66 gratis ? Eller kommer den att upphöra efter en prövoperiod?

Och om så är fallet vilka appar skulle ni rekommendera för offline användning ?

Tackar!

Permalänk
Medlem

Har haft route 66 när jag var på roadtrip i usa, gratisversionen fungerar i 30dagar.

I sverige använder jag Waze, en "social" gps, går dock inte att ladda ner kartor

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Har haft route 66 när jag var på roadtrip i usa, gratisversionen fungerar i 30dagar.

I sverige använder jag Waze, en "social" gps, går dock inte att ladda ner kartor

Använder också Waze, men då måste man ha tillgång till internet under användning. Så antingen att du har internet i telefonen eller som jag en 4G-puck i bilen.

Tror inte Waze är det bästa dock, då många adresser troligen inte finns med fortfarande. Det är användaruppbyggt och är på sina platser därefter också.
Själv använder jag den som komplement till min vanliga GPS, då man ofta får information om olyckor, hinder och ibland vart polisen står.
Sen kan man själv varna andra "Wazare" om det skulle stå någon nötskalle i en skymd kurva eller bakom ett backkrön t.ex..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Gjorde en snabb undersökning och det här är vad jag kommit fram till.
Har hittills provat två gratis appar :
MapFactor: GPS Navigation
OsmAnd : Maps and navigation

Både funkar relativt bra i offline läge. Laddar ner kartorna på Sverige och Danmark ca 500 mb . Kostar ingenting och de gör jobbet om man inte är alldeles för kräsen.

Permalänk
Medlem

Here Maps finns i Playbutiken och har offlinekartor. Vet däremot inte om de anpassat den för plattor. Duger online finns ju Google Maps (det går att tanka ner en del som offline), Waze osv. Sen finns det ju betalvarianter från GPS-tillverkarna med offlinekartor över de flesta världsdelar och länder. Säkert någon gratis med offlinekartor också. Sygic är väl en av de. Några alternativ med OpenStreetMap finns väl också. 66 är bara en testversion som fungerar i 30 dagar, det ser du i beskrivningen i Google Play, har ingen anledning att tro att Lenovo skickat med betalversion men det vet vi inget om.