Ang billiga 3000krs nya laptops skrotupplagor 2015

Permalänk
Medlem

Ang billiga 3000krs nya laptops skrotupplagor 2015

Tjena

Vet inte om tråden har hamnat rätt men gör ett försök.
Jo det var så här att jag köpte en mycket enkel surfdator på annons för 2000 tusen med garanti kvar (ny pris 3000 2 mån gammal) . Jag har en godtycklig speldator samt en mycket bra laptop sen förr som jag är lite rädd om och så. Så jag tänkte använda denna slit och släng laptop som reserv och ta med mig ut på utflykter, på jobb i barackboende, husvagn, till kompisar på fester osv etc . Trodde enkelt att laptop i 2015 ård modell fast med tanig och fånig kapacitet skulle väl funka bra ändå men nej serru. Denna deponi- latop om det enss är värd namnet har processor: HP: AMD E1-6010 APU with AMD Radeon R2 Graphics 1350 Mhz, 2 kärnor..RAM 4GB

Nu till frågan; Uppenbarligen är windows 8 alldeles för hård och tuff mot denna laptops kapacitet och okompatibelt på så vis att processorn arbetar för högtryck, program krashar, opåverkbart script på firefox om köra , stoppa eller nåt om instickprogram script främst om java dyker upp titt som tätt i klipp youtube och ev småspel. Totalt degseg med andra ord i de flesta avseenden.

Vilken version av annan windows eller andra op system skulle passa på denna dator så grafik klipp mm och spotify flyter på bra som möjligt med så lite procssorkraft som möjligt. Eller hur avslutar man opåverkbara script ? eller kan jag redovisa vilka processer som är igång som är helt onödiga och kan permanent avslutas? En riktig rugguggla laptop helt enkelt , fast den är bara en i drösen av nytt budgetskit som jag "råka" köpa och som säljs för fulla muggar på varuhusen.

Permalänk
Medlem

windows 7/8.1, skall funka finfint. dock är det Cpun som flaskar, som försök hålla nere bakgrundsprocesserna så mycket det går!

finns en x86 dist av windows7 som går under namnet "tiny7" kan rekomendera att testa

här ser du vad processorn mäter sig mot

en sunkig core2duo kör ifrån den med hästlängder

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Någon variant av Linux, t ex Linux Mint borde fungera utmärkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du installerat om datorn med en ren win elelr renstat det som följde med eller kör du nån version som startar upp otaliga prova på program automatiskt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Linux Mint bör flyta på helt okej.
Spotify finns klart att installera och köra.

Tror dock att du inte kommer få 1080p att streama på utan att det hackar vad du än gör.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

windows 7/8.1, skall funka finfint. dock är det Cpun som flaskar, som försök hålla nere bakgrundsprocesserna så mycket det går!

finns en x86 dist av windows7 som går under namnet "tiny7" kan rekomendera att testa

här ser du vad processorn mäter sig mot

http://i.imgur.com/Zcgvt3T.png
en sunkig core2duo kör ifrån den med hästlängder

Ok det var ju ytterst bra samlad bedömningsinfo hur man nu tolkar siffrorna (är lite ringrostigt). För nu var det ett bra tag sen jag köpte en ny bättre dator (förutom detta rappel) ang relativ prestanda men du får gärna länka till dessa bra sajter du har ang vad, hur man, dom utläser och mäter en enklare eller bättre laptops processor, minne, grafik till märke etc och därmed funktion relativt eller almänt vore mycket tacksamt och önskvärt för det är ju det som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Linux Mint bör flyta på helt okej.
Spotify finns klart att installera och köra.

Tror dock att du inte kommer få 1080p att streama på utan att det hackar vad du än gör.

Gällande youtubeklipp som ett exempel händer det hehe att det hakar sig i ryck eller bara dålig grafik (ibland) eller klippen bara krashar fördröjs med flashplayer eller shockwave typ, "hopeless case scenario" och även på ATG.se krashar ibland nr jag har öppet många travsystem he.

Så Linux is the way to go ? Det är bättre en ubuntu ? Och då flyter det mesta på utan massa onödiga obrukbara och hp samt windowsfunktioner som upptar power? Du tror inte på nån windows 7 modell som är lika eller mindre resurskrävande för surf som Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du installerat om datorn med en ren win elelr renstat det som följde med eller kör du nån version som startar upp otaliga prova på program automatiskt ?

Den rena window-sen är 8.1 medföljd i datorn och rensat vissa funktioner som inte tillhör windows op system utan uppstartsprogram eller uppdateringar eller bara hp eller programfunktioner som övervakar eller är på. Men är ingen hejare på 100 vad man kan släcka ner permanent i utforskaren eller tex ASC pro eller tex ccleaner utan att störa processfunktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Någon variant av Linux, t ex Linux Mint borde fungera utmärkt.

Ok låter kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Ok det var ju ytterst bra samlad bedömningsinfo hur man nu tolkar siffrorna (är lite ringrostigt). För nu var det ett bra tag sen jag köpte en ny bättre dator (förutom detta rappel) ang relativ prestanda men du får gärna länka till dessa bra sajter du har ang vad, hur man, dom utläser och mäter en enklare eller bättre laptops processor, minne, grafik till märke etc och därmed funktion relativt eller almänt vore mycket tacksamt och önskvärt för det är ju det som gäller

på cpubenchmark.net får man ett hum om hur processorer står sig mot varandra samt grafikkort, riktigt bra verktyg!

en modern "spel" processor har mellan 4000-8000 poäng

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kenneon:

Så Linux is the way to go ? Det är bättre en ubuntu ? Och då flyter det mesta på utan massa onödiga obrukbara och hp samt windowsfunktioner som upptar power? Du tror inte på nån windows 7 modell som är lika eller mindre resurskrävande för surf som Linux?

Mint är i princip Ubuntu i botten, men alla normala bra o ha program från Java och andra funktioner är med från början, ett enkelt startkit för Linuxnybörjare helt enkelt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Takkar för svaren , det har löst sig med det mesta vad gäller normal användning och funktion och snabbhet som en "fisk i vattnet smidigt" av en budget "kåda seg -blaha" dator innan genom att byta från Win 8 till Linux ferrari hastighet.