Permalänk
Medlem

VRM samt Chocke kylning av moderkort?

Ohoj!

Jag sitter och konfunderar över temperaturer jag får.
Blivit klar med montering av VRM vattenkylning samt NB för mitt Sabertooth R2 990FX dock känns det som temperaturerna är en aning höga,

Med 9590 på stock får jag VCORE1 (VRM i fortsättningen) temp på ca 60-65c under full prime (blend) belastning. Package tempsen dvs cpun håller sig då vid 30c likaså nordbryggan. Socket tempen håller sig runt 50-60c, känner jag på baksidan av VRM backplaten är den ganska varm medans på själva transferplaten känns jummet som högst. Stänger jag av prime testet tar det kanske knappt en halv minut och tempen är nere på 30c, och bakplaten för VRM känns jummen vid beröring. Choken är svalare än VRM backplate men man känner temperaturen från dom.

Då till frågorna:
Är kontakten mellan VRM och transferplaten dålig eller är det helt enkelt VRM som blir så varm?
(Jag använder mig av orginal thermal pads, såg bra ut en aning långa men annars såg det bra ut, tog för säkerhets skull en mini klick av kylpasta mx4 på varje vrm på ovansidan).

Jag har skruvat isär orginal VRM blocket som Sabertooth har och ser att den passar mer eller mindre perfekt över de 10 chocke på vänstersidan precis höger om VRMen. Skulle kunna använda värmeledande tejp över alla chockes och sedan lägga på blocket dock är det okej att ha ett solid block över alla chockes? Anledningen är att vid sök hittade jag en post som avrådde ha kontakt mellan chokes pga "best practice" Kan köpa 10mm små flänsar dock känns det en aning dyrt samt haft dålig egenskap (faller av etc).

Skulle kunna testa att montera om blocket men jag var ganska försiktig och är ganska lat att koppla isär allt igen och det visar sig ingen förädnring.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.