Avstängda SSD-enheter tappar data med tiden – ökad risk vid högre temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast om vi ska utgå från att alla har valfri Sci-fiutrusting hemma så blir ju hela diskussionen meningslös. Då har jag löst det genom min datakristall som telepatiskt läser in godtycklig data. Rymmer smidigt nog 5 EB per cm3.

ja det vore ju nått, återskapa gammalt material som amn tänker sig att det såg ut istället för hur det var.

tekniken jag gav som exempel är hursom inte scifi, den används ju som sagt redan. för att just rädda gamla analoga inspelningar.

Skrivet av OldComputer:

Antagligen klarar dom väldigt många år, Gick för ett tag sedan i genom några hårddiskar under 500 MB och disketter från 90-talet, samtliga fungerade utmärkt.

ja med kvalitet, bra förvaring och tur så har disketter hyfsad hållbarhet. men densiteten på dessa gamla grejer hjälper ju säkert till en hel del.

kan inte säga samma sak dock, hade en hel trave färgglada plastsvin från Amigatiden som var i princip blanka sist jag kände lite nostalgisug. disken i själva Amigan däremot var helt intakt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vilka moderna USB-minnen klarar 10 år? Många använder idag TLC-minnen som blir svårlästa mycket snabbare än tidigare typer. Jag har råkat ut för ett flertal minnen som tappat data efter bara några år men blivit ok efter total omskrivning.

Trodde faktiskt att usb-minnen var rätt stabila för lagring under flera år om man inte misshandlade eller använde dem mycket.

Då kan det vara en bra idé att använda tex Usb Image Tool (portable) för att göra backup bilder av alla usb-minnen.

Den finns på

Liberkey.com (usb-minne apps)
...saknas dock på portableapps.com (som brukar ha mycket)
pendriveapps.com ...skall prova den på ett usb-minne (har för mig att jag provat en äldre version av det men den var inte all lika proffsig som de ovan nämnda men det kan blivit bättre)
http://www.pendriveapps.com/usb-image-tool/

Dold text

Har 7-8 st men en Sandisk Blade kunde inte köras med programmet då den sågs som en "lokal disk"

Tror jag bara gjorde en mapp kopia på den.

Då får man utarbeta någon backup strategi som gör att man inte glömmer av semester bilder som ligger på ett usb-minne och skräpar tills de dör.

Usb-minnen liksom SSD som dör när de inte används kan bli ett problem för en massa personer som har noll tekniskt intresse. En del kanske gör en volta i buren på några år och kommer tillbaka så all data korrupt.

Då borde det nästan ingå något usb-minne backup program när man köper minnen så att man enkelt kan spegla dem till hårddisk eller annan mer permanent media.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndreaX:

ja det vore ju nått, återskapa gammalt material som amn tänker sig att det såg ut istället för hur det var.

tekniken jag gav som exempel är hursom inte scifi, den används ju som sagt redan. för att just rädda gamla analoga inspelningar.

ja med kvalitet, bra förvaring och tur så har disketter hyfsad hållbarhet. men densiteten på dessa gamla grejer hjälper ju säkert till en hel del.

kan inte säga samma sak dock, hade en hel trave färgglada plastsvin från Amigatiden som var i princip blanka sist jag kände lite nostalgisug. disken i själva Amigan däremot var helt intakt.

Ja och MFM som gör att man kan läsa av varje enskild bit från en hårddisk finns också idag, det betyder inte att alla kommer ha en sådan hemma i framtiden. Bara för att tekniken finns och används betyder det inte att den är billig och smidig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Enligt Anandtech som jag tycker är den mest pålästa källan tillgänglig så uppstår detta problemet när en ssd passerat sin specade mängd omskriven data tex 100TB som de anger som exempel

http://www.anandtech.com/show/9248/the-truth-about-ssd-data-r...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, bra poäng. De blir sämre med tiden.
Notera dock att nästan alla SSDer idag är mycket sämre än förr.
Jämför du tex en Intel 520 med en MX100 så kommer 520an hålla informationen betydligt längre och betydligt bättre, ny eller slitet skick, mot MX100n. Och detta är inte pga Intel vs Crucial, utan pga 25nm NAND vs 16nm NAND. Där är fler elektroner i en MLC nivå hos 25nm disken, än 16nm disken har i alla nivåer i flera celler.

Finns idag bara en enda tillverkare som går rätt håll, vilket är ironiskt med tanke på senaste problemen...
Samsung 850.
Just 3D NANDet de har har betydligt bättre hållbarhet, både pga 40nm vs 25, 16 osv, men även pga deras sätt att lagra elektronerna är annorlunda. Små skador på isoleringen på dessa orsakar inte att hela cellen tappar sin info, på någon månad, eftersom de inte ligger i "samma hink", utan de ligger i individuella hål.

Fler tillverkare håller på med 3D NAND så det lär bli bättre. Men med tanke på att HDDna inte kan göras mycket större än 6TB* och samtidigt vara "desktop" modeller, så kommer i framtiden SSD bli mainsteam, HDD vara lagring i större skala, typ som banden har varit idag. Fanns en tid där allt låg på band (allt från amigas kassettband till bandstationer)

* Notera att det finns större diskar, men de är sk Arkiverings diskar med väldigt varierande skrivprestanda, och inte till dekstop bruk och detta är vad alla 8-10TB+ kommer ha, då det fysiskt inte går att göra mycket mer med nuvarande teknik.

Skrivet av Zotamedu:

Farsan gjorde en manöver för ett par år sedan där han spelade av alla gamla VHS från när jag och syrran var små. Han använde en DVD-spelare med inbyggd hårddisk som kunde digitalisera filmerna. Stora AVI-filer och kvalitén är sådär fast grundmaterialet var ju ingen höjdare heller. Nästa projekt för honom blir att rädda den enorma mängd DV-band han samlat på sig. Gäller att ha en kamera vid liv och att känna någon med en dator med Firewire. En del dyrare moderkort levereras fortfarande med Firewire men det var längesedan det var standard. Finns adaptrar till USB men kvalitén verkar vara blandad. Inte ens Apples Firewire-adapter vad felfri vilket retade många musiker. Ett annat stort projekt som farsan borde ta tag i är att rädda alla gamla DIA-bilder. Han har mängder. Även en hel del vanliga negativ borde digitaliseras. Sen vet jag att mormor och morfar har en del gammal film. Jag tror det är super-8. Kanske skulle se till att den lämnas in till en firma som kan kopiera den ordentligt. Det är ju film från när min mamma var liten. Morfar har en fungerande projektor, eller den fungerade för tio år sedan när jag såg den sist. Sen dess har den nog samlat damm någonstans. Är iof inte så mycket som kan gå sönder på en klassisk projektor. Det är ju bara en lampa, ett par linser och en motor. Jag borde nog scanna mina gamla negativ också. Har ett par album med gamla bilder från när jag var liten. Far har alltid varit fotointresserad så jag och min syster fick kameror när vi var rätt små.

Kan tipsa dig om http://www.bgavideo.com/
Har själv använt dem för VHS iaf. Du kan få det på DVD eller på USB sticka.
DIA-Bilder finns det en del gamla skannrar som kan skanna in negativen på, vet en vän till mig har det.
Annars kan säker BGA hjälpa dig där med...

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det finns optiska skivor som är designade för att hålla länge. De kostar betydligt mer än de vanliga men i gengäld så får man något som faktiskt överlever rätt många år. Verbartim har skivor som är designade för 100 år. Problemet med optisk långtidslagring är inte själva lagringsmediumet utan den tekniska livslängden. Hur stor är sannolikheten att du hittar en fungerande DVD-läsare om 100 år? Detta är ett reellt problem idag och mycket data går förlorad för att den helt enkelt inte går att läsa. Det finns till exempel massa data kvar från Östtysklands fall som nu är oanvändbar trots att magnetbanden är i gott skick. Dock överlevde inga apparater som kan läsa banden. Kanske ingen större förlust att Stasis arkiv gått förlorat men samma problem finns lite överallt. Många stora universitet och forskningsinstitutioner har stora problem med att hålla all sin data läsbar i takt med att hårdvaran går sönder. Så det är ett kontinuerligt jobb att flytta över data från gamla lagringsmedium till nya för att försäkra sig om att inget går förlorat.

Har för mig att jag såg något program på tv där de tog upp att det inte gick att läsa magnetbanden då de inte längre hade någon sådan läsare. Men stämmer det verkligen, det kan ju inte vara så svårt med en stor budget att ta fram en läsare som tar in rådata som sedan kan skickas in i dator för analysering. Om intresse finns skulle det såklart kunna göras.

En liten jämförelse mellan stasi vs nsa arkiv.
http://falkvinge.net/2013/07/05/stasi-vs-the-u-s-nsa-back-to-...

När nsa migrerar sin data så får de bygga ett kärnkraftverk till.

Med det sagt så är datamigrering då, idag och framtiden väldigt viktig för att inte data skall gå förlorad. TLC kan nog vara en "dödsfälla" för en hel del data inom en relativt kort tidsrymd.

Det är en dålig idé att behöva ha data på medium som kräver underhåll ständigt, typ Samsung SSD 840 EVO med TLC nand.

Det är synd att man inte läste på innan man köpte den, iofs var inte de prestanda "problem" kända så det hade inte nog spelat så stor roll mer än att blivit mer medveten om att TLC nand "läcker" mer andra (MLC etc) och behöver någon sorts underhåll.

Jag kanske skall ta och damma av min SCSI bandstation med 4 GB (8 GB komprimerat) och lägga semester bilderna på den igen för en mer permantent arkiv. Nä, det var ett helvete och hålla på med dåliga backupprogram speciellt gjorda för den (windows 95) plus att det tog evigheter att använda och himla oväsen. Men det funkar säkert om några år, men de banden ligger iofs bara någon meter från en kraftig högtalare så det kan ju hända att de påverkat. Har kopior av banden på hårddisk så jag bryr mig inte men det hade varit intressant och se om de funkar fortfarande mer som en tidsstudie av datatillförlitlighet. Har iofs en Seagate hårddisk på 20 MB som funkade för ett 20 tal år sedan, men den fick man knacka lite i bordet för att få igång den igen då det var någon slags smörjolja som gegga igen med tiden i hårddisken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -X-hellfire:

Har för mig att jag såg något program på tv där de tog upp att det inte gick att läsa magnetbanden då de inte längre hade någon sådan läsare. Men stämmer det verkligen, det kan ju inte vara så svårt med en stor budget att ta fram en läsare som tar in rådata som sedan kan skickas in i dator för analysering. Om intresse finns skulle det såklart kunna göras.

En liten jämförelse mellan stasi vs nsa arkiv.
http://falkvinge.net/2013/07/05/stasi-vs-the-u-s-nsa-back-to-...

När nsa migrerar sin data så får de bygga ett kärnkraftverk till.

Med det sagt så är datamigrering då, idag och framtiden väldigt viktig för att inte data skall gå förlorad. TLC kan nog vara en "dödsfälla" för en hel del data inom en relativt kort tidsrymd.

Det är en dålig idé att behöva ha data på medium som kräver underhåll ständigt, typ Samsung SSD 840 EVO med TLC nand.

Det är synd att man inte läste på innan man köpte den, iofs var inte de prestanda "problem" kända så det hade inte nog spelat så stor roll mer än att blivit mer medveten om att TLC nand "läcker" mer andra (MLC etc) och behöver någon sorts underhåll.

Jag kanske skall ta och damma av min SCSI bandstation med 4 GB (8 GB komprimerat) och lägga semester bilderna på den igen för en mer permantent arkiv. Nä, det var ett helvete och hålla på med dåliga backupprogram speciellt gjorda för den (windows 95) plus att det tog evigheter att använda och himla oväsen. Men det funkar säkert om några år, men de banden ligger iofs bara någon meter från en kraftig högtalare så det kan ju hända att de påverkat. Har kopior av banden på hårddisk så jag bryr mig inte men det hade varit intressant och se om de funkar fortfarande mer som en tidsstudie av datatillförlitlighet. Har iofs en Seagate hårddisk på 20 MB som funkade för ett 20 tal år sedan, men den fick man knacka lite i bordet för att få igång den igen då det var någon slags smörjolja som gegga igen med tiden i hårddisken.

Självklart går det vilket vi också diskuterat vidare, det är bara orimligt svindyrt. Det är också därför man stressar med att rädda data från gamla åldrande magnetband. När hårdvaran dör kommer det bli svindyrt att rädda den. Det går att läsa av en okänd hårddiskskiva med MFM och sedan lägga ett halvår på att försöka rekonstruera data från binären också men du vill inte betala för det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja och MFM som gör att man kan läsa av varje enskild bit från en hårddisk finns också idag, det betyder inte att alla kommer ha en sådan hemma i framtiden. Bara för att tekniken finns och används betyder det inte att den är billig och smidig.

möjligt, men det beror ju mest på hur relevant problemet är då isåfall.

sen är ju inte det vanligaste dataräddningsscenariet att en hårddisk drabbats av fullständigt datahaveri heller, det är trots allt att motorn eller styrdelen har har pajat. två problem som inte existerar bara man säkerhetskopierar till ett medium som inte har nått av det. och som inte heller är så värst tekniskt såvårlösta redan nu. den djärve hemmaklåparen kan tom göra det själv för en relativt låg kostnad.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndreaX:

möjligt, men det beror ju mest på hur relevant problemet är då isåfall.

sen är ju inte det vanligaste dataräddningsscenariet att en hårddisk drabbats av fullständigt datahaveri heller, det är trots allt att motorn eller styrdelen har har pajat. två problem som inte existerar bara man säkerhetskopierar till ett medium som inte har nått av det. och som inte heller är så värst tekniskt såvårlösta redan nu. den djärve hemmaklåparen kan tom göra det själv för en relativt låg kostnad.

Kan du visa mig en enkel scanner med en upplösning på 100 nm? Hur skulle du designa ett läshuvud för magnetband?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

hållbarhet mekaniska diskar

Skrivet av jOnÄTÄn:

Hmm kanske måste koppla in mina gamla SSD lite då och då. Trodde de skulle klara sig som USB minnen (ca 10 år) utan problem men får nog skaffa en annan disk att lagra på för en vanlig hårddisk klarar många år antar jag?

Mekaniska diskar måste också motioneras då fetter mm inuti stelnar inuti, annars kan de rasa när du kör igång dom. Det måste inte hända, men det kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du menar skivor som ruttnar bort om de utsätts för något så trivialt som luft?
Jag har hört att stentavlor och grottmålningar är bland de mest beständiga metoderna, men de blir svårare att läsa efter några tusental år då det saknas passande interface. Muntlig tradition är också bra, svårt att slå cloud sharing mellan tusentals individer men den metoden lider av garanterad datakorruption från en generation till nästa.

Det finns M-disc som ska hålla i ett millenium. Jag har hört att det bland annat finns en mögelform som gillar skivor (vilket är möjligt, men jag vet inte om jag drabbats). Om CD/DVD förvaras på rätt sätt håller de nog längre än en HDD.
Det är nog behändigare att lägga pengarna på en ZFS server trots det :S

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men hur länge håller ett usbminne data när det ligger oanvänt?

edit, såg att det stod längre upp.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan du visa mig en enkel scanner med en upplösning på 100 nm?

Hur skulle du designa ett läshuvud för magnetband?

jag fick intrycket att diskussionen gällde framtida dataräddning. men igen med det här, vad är poängen med det när det går utmärkt att helt enkelt använda en laser om mediet fortfarande är läsbart?

först och främst skulle jag inte designa ett utan hitta ett som fortfarande funkar, vilket inte är direkt långsökt även på ganska omfattande tidsrymder. i andra hand använda ett med liknande spec enligt samma princip. i tredje hand såhär:

Skrivet av Luminous:

Det finns M-disc som ska hålla i ett millenium. Jag har hört att det bland annat finns en mögelform som gillar skivor (vilket är möjligt, men jag vet inte om jag drabbats). Om CD/DVD förvaras på rätt sätt håller de nog längre än en HDD.
Det är nog behändigare att lägga pengarna på en ZFS server trots det :S

mögel är mest ett begrepp för ett fenomen. det finns iof mögel som faktiskt skapar det också, men oftast handlar det i själva verket om att luft och fukt kommer in under ytan och förvandlar hela det lager som utgörs av färg till samma oläsliga sörja det bara är meningen att delar a den ska vara. ett annat är att detsamma korrugerar den reflektiva ytan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndreaX:

jag fick intrycket att diskussionen gällde framtida dataräddning. men igen med det här, vad är poängen med det när det går utmärkt att helt enkelt använda en laser om mediet fortfarande är läsbart?

först och främst skulle jag inte designa ett utan hitta ett som fortfarande funkar, vilket inte är direkt långsökt även på ganska omfattande tidsrymder. i andra hand använda ett med liknande spec enligt samma princip. i tredje hand såhär:

http://sdsu-physics.org/NaturalScience100/Topics/3Mind/timages_mind/recording_head2.jpg

mögel är mest ett begrepp för ett fenomen. det finns iof mögel som faktiskt skapar det också, men oftast handlar det i själva verket om att luft och fukt kommer in under ytan och förvandlar hela det lager som utgörs av färg till samma oläsliga sörja det bara är meningen att delar a den ska vara. ett annat är att detsamma korrugerar den reflektiva ytan.

Ja det var ju det som var poängen. Att data ständigt behöver kopieras över till nya medium och att det i praktiken inte är hållbarheten på en DVD-skiva som är problemet utan hur länge man realistiskt kan få tag på billiga DVD-läsare. Jag har en diskettläsare liggande men den hjälper mig inte så mycket för att jag inte har någon dator med PATA längre. Farsans slängde några ZIP-diskar när han städade för ett tag sedan. All data var antagligen kvar men hur får man ut den? Det hade ju gått att boka tid på ett universitet som har tillgång till MFM och sen då? Vad gör jag med alla ettor och nollor?

Så vänta inte med att kopiera över data från döende medium för att det kommer bli dyrt att rädda det senare. Ju längre man väntar ju dyrare blir det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det var ju det som var poängen. Att data ständigt behöver kopieras över till nya medium och att det i praktiken inte är hållbarheten på en DVD-skiva som är problemet utan hur länge man realistiskt kan få tag på billiga DVD-läsare.

Jag har en diskettläsare liggande men den hjälper mig inte så mycket för att jag inte har någon dator med PATA längre. Farsans slängde några ZIP-diskar när han städade för ett tag sedan. All data var antagligen kvar men hur får man ut den? Det hade ju gått att boka tid på ett universitet som har tillgång till MFM och sen då? Vad gör jag med alla ettor och nollor?

Så vänta inte med att kopiera över data från döende medium för att det kommer bli dyrt att rädda det senare. Ju längre man väntar ju dyrare blir det.

jo den biten var jag med på, men jag har som sagt också påpekat tidigare att det knappast kommer vara det stora problemet sålänge det finns 12cm skivmedium. men jag tror till skillnad mot en del andra spåmän här också att det kommer göra så, väldigt länge.

floppyläsare med USB fanns ju att tillgå ett tag när det var aktuellt. men som sagt, även där är det snarare datan i sig som är problemet även om de inte är havererade. obsoleta filformat kan iof oftast konverteras till nått annat övergående, men om man då har kvar sin data egentligen är ju en annan fråga.

visst, men att rädda data från ett döende medium till ett mer lättdödat är ungefär som att spela schack med döden. vill man så nära det går garantera verklig datasäkerhet den överskådliga framtiden så får man ta den eventuella långsökta risken för att all världens optiska läsare försvinner och spara det på en arkivsäker skiva. vill man fortsätta harva med kopiering till mer volatila medier mest för att för tillfället hålla det lättillgängligt så är det en aspekt utöver grundfrågan egentligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Det är en dålig idé att behöva ha data på medium som kräver underhåll ständigt, typ Samsung SSD 840 EVO med TLC nand.

Det är synd att man inte läste på innan man köpte den, iofs var inte de prestanda "problem" kända så det hade inte nog spelat så stor roll mer än att blivit mer medveten om att TLC nand "läcker" mer andra (MLC etc) och behöver någon sorts underhåll.

Tror du bör notera att alla SSDer, TLC, MLC och SLC behöver "uppladdas" rätt ofta. Jämfört med gamla magnetiska band iaf. Alla moderna SSDer har kod till att volt drift kompensera, samt att med GC flytta om infon. Det är så SSDer är byggda.
Faran är där med USB minnen (som ofta är sämre NAND) att de saknar denna GC och rotation. Så även om du pluggar i dem då och då, så försvinner infon efter ett tag.

Ang 840 diskarna så var det Samsung som inte hade nog med info för hur mycket volt drift som skedde när diskarna åldrades. De har dock ändrat den algoritmen kanon nu, och de diskarna behöver inte skriva om så mycket som folk tror. Ett tecken på detta är just att även data som var svårläst före fw uppdateringen, direkt efter uppdateringen är lättläst igen. Om dippar kvarstår så är det endast den lilla info biten som måste skrivas om, vilket disken själv ordnar nu.

Tom så att jag börjar märka mer och mer problem med magnetiska laddningen på dagens stora hårddiskar, något som både saktar ner deras läsning och tillslug ger magnetiska fel.
Efter 2 år hade en 1,5TB HDD ca 300+ "magnetiska fel". Dvs sektorer som fungerade att läsa skriva till, men informationen var svårläst och ibland inte gick att läsa.
Diskfresch löste en del av dem, fick ta till HDD regenerator för de återstående. Disken fick efter jobbet ca 5 skadade sektorer, de andra 295+ var åter i drift. Så även hårddiskar är utsatta.

Väntar bara på samma problem på magnetiska banden också, när man packar mer och mer info på dem, på mindre yta. Till slut så börjar omgivningen skada informationen tillräckligt för att du ska få problem.