The Witcher 3 kompromissar med bildkvaliteten för att passa spelkonsoler

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Det visuella är dock innehåll när det gäller grafiska spel, precis som narrativet är.

Det narrativa är aldrig beroende av det visuella. Böcker, spel, radio, TV: Allt är media, kanaler att förmedla historier/budskap genom och det räcker med skrivna/talade ord för att beröra och engagera om det är tillräckligt bra skrivet/uttryckt. Vi ska nu ha i åtanke att The Witcher 3 fortfarande är brutalsnyggt oavsett vilka inställningar som eventuellt nerfats, och vissa får ändå panikattacker och trotsar inköpet så fort de får nys om några slags visuella nedgraderingar även om spelet unisont hyllas för dess narrativ. För mig är det ärligt talat ett helt sinnessjukt ytligt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Där skiljer vi oss markant vad det gäller åsikten om The Witcher 3: Wild Hunt. Tycker atmosfären och stilen i Witcher 3 håller samma linje som Witcher 2, och förbättrar den dessutom. Vad är det som ser sämre ut enligt dig? Förstår inte hur du kan bilda dig en sån uppfattning på ett par trailers?

Recensions embargot gick ju ut denna veckan, finns gott om sajter som faktiskt spelat spelet och ger dig en bra informativ åsikt, mer än ett par minuters trailers. Vad jag läst och sett så ser detta ut att bli ett av årets, om inte årets, bästa spel.

Baserar det inte på ett par minuters trailers, det finns gott om längre gameplay, längre trailers, officiella screenshots och annat, har följt utvecklingen sedan 2013. Något du inte verkar ha gjort då du missat mängden av material som finns där ute. Skulle kunna skriva en novell på vad jag anser saknas och inte stämmer, men det har jag ärligt talat ingen lust att göra. Jag litar ungefär lika mycket på recensenter överlag som jag litar på att en soppåse ska fungera som fallskärm, många sajter har gång på gång hyllat spel till skyarna som varit märkbart sämre eller rena skämt. Informativa åsikter är inget recensenter ger oftast tyvärr. Videoklippen och skärmbilderna talar utmärkt för sig själva.

Men de saker som sticker ut för mig objektivt i 3an som inte lever upp till den standard de borde:
Bitar av gräs och lövverk ser bitvis dåliga ut i fel förhållanden och känns som de inte passar in.
En hel del modeller av saker ser ut att härstamma från 2004.
Spelets pop-in är horribel hittills från det som visats.
Var tog de riktiga reflektionerna i vatten och annat vägen? Sådant som ger atmosfär när man slåss mot drowners under fullmånen en mörk natt.
Ett gäng texturer jag sett ser minst sagt undermåliga ut och vill ha lite kärlek.

Saker som jag ogillar av personliga skäl:
Spelets ton och atmosfär har inte en ödesdiger och skitig nog känsla över sig där det behövs jämfört med föregående spel från det jag sett. Är nog relaterat till bristen av kontrast i bitar av spelet i kombination med den gröna tonen de valt för gräs och lövverk nästan genomgående.
Var tog tesselering av saker vägen? Det känns som de har snålat in på geometrin här och där mot förut. Inkl partikeleffekter som gjorde skillnad i atmosfär innan.

Kommer vänta till släpp, prova spelet, se om det håller måttet eller ej. Antagligen skapa en tråd med konstruktiv kritik, bilder och jämförelser och se hur mycket av det som går att fixa med moddar och eget arbete. Tro mig, jag älskar verkligen universumet och föregående spel och ser verkligen fram mot denna uppföljare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Det narrativa är aldrig beroende av det visuella. Böcker, spel, radio, TV: Allt är media, kanaler att förmedla historier/budskap genom och det räcker med skrivna/talade ord för att beröra och engagera om det är tillräckligt bra skrivet/uttryckt. Vi ska nu ha i åtanke att The Witcher 3 fortfarande är brutalsnyggt oavsett vilka inställningar som eventuellt nerfats, och vissa får ändå panikattacker och trotsar inköpet så fort de får nys om några slags visuella nedgraderingar även om spelet unisont hyllas för dess narrativ. För mig är det ärligt talat ett helt sinnessjukt ytligt beteende.

Är det ytligt beteende att inte köpa något som inte lever upp till den personens förväntningar? Det är väl ändå mitt val att välja vad som är värt eller inte värt. Jag får ingen panikattack, jag ser bara att spelet inte levererar det jag förväntar mig och därmed inte köper det. Jag väljer rätt väl var jag lägger mina pengar, uppfyller en produkt inte vad jag letar efter lägger jag dem någon annanstans eller väntar tills produkten ligger i prisklassen jag anser den vara värd.

Skulle lika gärna kunna anklaga dig för att vara pantad för att införskaffa undermåliga produkter och ha oerhört låga krav. Vilket jag inte gör, men alla har vi åsikter på produkter. Om du anser något vara det bästa sen skivat bröd, fine by me. Men kom inte och säg att min eller någon annans åsikt är sinnesjukt ytlig för att jag inte vill kasta mina pengar på det. Halva principen ligger för mig i CDPRs uttalande om att spelet inte fått sig någon nedgradering över huvud taget, vilket jag inte tror på med tanke på de skärmdumpar och videos som finns ute. Men det får vi reda på om 5 dagar. Har jag mot förmodan fel så köper jag spelet då istället.

Historia och inlevelse kan jag gott få från böckerna, sen kan jag spela genom spelet när EE kommit ut och de troligen fixat saker och ting. Ett spel som Witcher är för mig ett spel som kräver rätt atmosfär, annars skulle det lika gärna kunna vara ett 2D point and click. Det handlar inte om den grafiska nerfen, under om atmosfären i spelet som inte faller mig i smaken riktigt. Men visst är det en del saker att fixa för dem, hoppas det kommer med day 0/1 patchen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Sarg:

Det visuella är dock innehåll när det gäller grafiska spel, precis som narrativet är.

Tack.
Effekter och fina texturer/omgiving ger visuell tillfredsställelse i spel vilket i böcker också beskrivs i detalj för att läsaren skall få rätt/mer känsla till handlingen.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Cove:

Extremt dålig analogi, mer korrekt analogi vore att text utdraget som visades upp 2013 var skrivet i Arial, och boken släpptes med typsnittet Times New Roman.

Så du menar att det blir rätt analogi om man byter något visuellt i en icke visuell media?
Bara så att jag förstår dig rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Baserar det inte på ett par minuters trailers, det finns gott om längre gameplay, längre trailers, officiella screenshots och annat, har följt utvecklingen sedan 2013. Något du inte verkar ha gjort då du missat mängden av material som finns där ute. Skulle kunna skriva en novell på vad jag anser saknas och inte stämmer, men det har jag ärligt talat ingen lust att göra. Jag litar ungefär lika mycket på recensenter överlag som jag litar på att en soppåse ska fungera som fallskärm, många sajter har gång på gång hyllat spel till skyarna som varit märkbart sämre eller rena skämt. Informativa åsikter är inget recensenter ger oftast tyvärr. Videoklippen och skärmbilderna talar utmärkt för sig själva.

Men de saker som sticker ut för mig objektivt i 3an som inte lever upp till den standard de borde:
Bitar av gräs och lövverk ser bitvis dåliga ut i fel förhållanden och känns som de inte passar in.
En hel del modeller av saker ser ut att härstamma från 2004.
Spelets pop-in är horribel hittills från det som visats.
Var tog de riktiga reflektionerna i vatten och annat vägen? Sådant som ger atmosfär när man slåss mot drowners under fullmånen en mörk natt.
Ett gäng texturer jag sett ser minst sagt undermåliga ut och vill ha lite kärlek.

Saker som jag ogillar av personliga skäl:
Spelets ton och atmosfär har inte en ödesdiger och skitig nog känsla över sig där det behövs jämfört med föregående spel från det jag sett. Är nog relaterat till bristen av kontrast i bitar av spelet i kombination med den gröna tonen de valt för gräs och lövverk nästan genomgående.
Var tog tesselering av saker vägen? Det känns som de har snålat in på geometrin här och där mot förut. Inkl partikeleffekter som gjorde skillnad i atmosfär innan.

Kommer vänta till släpp, prova spelet, se om det håller måttet eller ej. Antagligen skapa en tråd med konstruktiv kritik, bilder och jämförelser och se hur mycket av det som går att fixa med moddar och eget arbete. Tro mig, jag älskar verkligen universumet och föregående spel och ser verkligen fram mot denna uppföljare.

Jag har också följt spelet sen första reveal trailern och spelat igenom både ettan och tvåan, två inlägg innan mitt så sade du att det inte var Grafik och grafiska effekter som gjorde att du inte ville spela The Witcher 3 utan atmosfären och stilen.

Jag säger att Stilen följer samma linje som Witcher 2, de har utökat den med mer miljötyper, men det är inte en "blizzard" där man ändrat den grafiska stilen mellan t.ex. diablo 2 och diablo 3.

Även Witcher 1 & 2 hade en heldel "gröna" miljöer, kan googla lite bilder lite snabbt för att visa:

Titta igenom Jesse Cox preview, och du kommer se väldigt många mörka och stämningsfyllda miljöer även i Witcher 3, helt i samma stil och atmosfär som i Witcher 2.

Intressant är att han även adresserar "downgraden" av grafik som folk är så upprörda över, och hade uppenbarligen inte störts av det under sin spelgenomgång.

Så du litar inte på några recensenter ? Du tror att alla betyg Witcher 3 fått hitills är köpta ?
Jag håller möjligtvis inte med alla recensenter, men när det är någon som gillar samma typ av spel liknande betyg jag gett själv så ger det åtminstonde en indikation på om jag kommer gilla spelet eller ej.

Angående pop-in så har jag inte sett någon klaga på det i witcher 3.

Om man spelat Witcher 1 och 2 och gillar storyn så förstår jag bara inte hur man resonerar som du gör. so what om man inte tycker att någon tegelvägg man kommer springa förbi inte har tillräcklig med geometri, eller om ett bitvis av löv/gräs på nån äng inte håller ens egna personliga standard.

Du lär inte kunna spela många spel, med de krav du verkar ha. Och inget av de föregående två witcher spel borde lockat dig, då de båda har rätt så många brister och var långt ifrån perfekta spel.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av mr rulle:

Tack.
Effekter och fina texturer/omgiving ger visuell tillfredsställelse i spel vilket i böcker också beskrivs i detalj för att läsaren skall få rätt/mer känsla till handlingen.

Liknelsen är helt sned. Det visuella är alltid bara en bonus i RPGs där story is king. Ni pratar också som att Witcher 3 reducerats till ett PS2-spel. Varför dramatisera läget på det sättet? Grafiken är fortfarande helt kapabel att förmedla den atmosfär som världen kräver.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Är det ytligt beteende att inte köpa något som inte lever upp till den personens förväntningar? Det är väl ändå mitt val att välja vad som är värt eller inte värt.

Ja, det är ytligt om man väljer bort ett narrativt prisat spel pga anledningar som enbart kretsar kring det visuella. Det säger sig självt.

Skrivet av roxkz:

Jag får ingen panikattack, jag ser bara att spelet inte levererar det jag förväntar mig och därmed inte köper det. Jag väljer rätt väl var jag lägger mina pengar, uppfyller en produkt inte vad jag letar efter lägger jag dem någon annanstans eller väntar tills produkten ligger i prisklassen jag anser den vara värd.

Du väljer själv, absolut, men när du baserar valet på grafiken så blir det ytligt per definition. W3 är fortfarande [redan] ansett som ett mästerverk i sitt berättande och du förbiser hela den aspekten när du gör ditt 100% grafiskt upphängda val.

Skrivet av roxkz:

Skulle lika gärna kunna anklaga dig för att vara pantad för att införskaffa undermåliga produkter och ha oerhört låga krav.

Det är en fråga om att prioritera det relevanta i ett stycke media. Som du uttrycker dig måste ett RPG ha 'den perfekta grafiken' i förhållande till dagens utvecklingsmöjligheter för att det ska få en chans. Du sätter grafiken före storyn. Det finns över huvud taget ingen rimlighet i det perspektivet. Men du får såklart gärna fortsätta tycka så här; det är inte jag som går miste om fantastiska spel.

Permalänk
Medlem

Väldigt många löjliga kommentarer här, känns som de flesta inte alls är intresserade av själva spelet. Eran förlust

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Perfekt anledning att inte stödja detta spel då! Finns många titlar där ute ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag har också följt spelet sen första reveal trailern och spelat igenom både ettan och tvåan, två inlägg innan mitt så sade du att det inte var Grafik och grafiska effekter som gjorde att du inte ville spela The Witcher 3 utan atmosfären och stilen.

Jag säger att Stilen följer samma linje som Witcher 2, de har utökat den med mer miljötyper, men det är inte en "blizzard" där man ändrat den grafiska stilen mellan t.ex. diablo 2 och diablo 3.

Även Witcher 1 & 2 hade en heldel "gröna" miljöer, kan googla lite bilder lite snabbt för att visa:

http://vignette1.wikia.nocookie.net/witcher/images/a/ab/Tw2_screenshot_bluestripescamp.jpg/revision/latest?cb=20110718133653

Titta igenom Jesse Cox preview, och du kommer se väldigt många mörka och stämningsfyllda miljöer även i Witcher 3, helt i samma stil och atmosfär som i Witcher 2.

https://www.youtube.com/watch?v=OBWcRGWOTUQ

Intressant är att han även adresserar "downgraden" av grafik som folk är så upprörda över, och hade uppenbarligen inte störts av det under sin spelgenomgång.

Så du litar inte på några recensenter ? Du tror att alla betyg Witcher 3 fått hitills är köpta ?
Jag håller möjligtvis inte med alla recensenter, men när det är någon som gillar samma typ av spel liknande betyg jag gett själv så ger det åtminstonde en indikation på om jag kommer gilla spelet eller ej.

Angående pop-in så har jag inte sett någon klaga på det i witcher 3.

Om man spelat Witcher 1 och 2 och gillar storyn så förstår jag bara inte hur man resonerar som du gör. so what om man inte tycker att någon tegelvägg man kommer springa förbi inte har tillräcklig med geometri, eller om ett bitvis av löv/gräs på nån äng inte håller ens egna personliga standard.

Du lär inte kunna spela många spel, med de krav du verkar ha. Och inget av de föregående två witcher spel borde lockat dig, då de båda har rätt så många brister och var långt ifrån perfekta spel.

Där skiljer vi oss åt, anser att stilen skiljer och inte följer samma linje. Men det är ju min personliga åsikt, gröna områden får de gärna ha, och det hade de andra spelen likaså. Men detta är inte det Witcher 3 jag ville ha, och antagligen inte de heller egentligen.

Behöver inte googla några bilder för spel jag har kört genom innan. Redan tittar på hans preview och den visar problemen jag har med spelet faktiskt.

Begär inte att någon ska förstå, jag vill ha en konsekvent kvalitet och stil som passar bra ihop. För stunden tycker jag inte riktigt den gör det. Då tänker jag inte betala fullpris för det heller, jag har kastat nog med pengar på speltitlar som inte hållit vettig standard. Första listan var saker som är rätt objektiva och inte är relevant till stilen på spelet. Dvs tekniska problem. Det är inga dealbreakers men borde fixas. Det är helheten som är problemet.

Kan spela rätt många spel utan bekymmer, men det betyder inte att jag tänker betala fullpris för dem. De första witcherspelen lockade mig tämligen mycket, det gör även trean. Men skulle inte betala fullpris för witcher 2 idag även om det är ett bra spel. Detsamma gäller trean i nuläget.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rasmus117:

Jag förstår inte, kan man inte på PC bara dra upp de inställningar de dragit ner? Tex Draw Distance, antal träd osv?

Då ska vi se om jag kan förklara.

Bilderna som visas för länge sedan täcker inte riktigt hela spelet. De kan ha visat en del av en stad/skog etc (som då sett väldigt bra ut). Under utvecklingens gång har de fått göra en massa ändringar av olika anledningar, vissa för att det ska fungera på konsoll. Det är då extreeeemt tidskrävande att grena upp det i två projekt, ett för pc och ett för konsollerna. Därav har de fått hålla sig (inom vissa ramar) till ett gemensamt projekt. Utan konsollerna skulle de inte tjäna pengar nog att genomföra spelet, med konsollerna kan de inte lägga in köra på de allra coolaste grafiksakerna och de har inte råd att dela upp grafikkmotorn/spelvärlden i två delar. Sen behöver det inte alls vara såhär det gick till i verkligheten, det finns många olika anledningar till att detta skulle kunna hända.

Dessutom har vi väl inte sett hur det ser ut på PC ännu, så man vet inte om det går att dra upp drawdistance, gräs etc mer? Alla filmer och klipp är väl från PS4, Xbox One?

Är man dessutom orolig för att det ser för färgglatt ut etc så kommer det givetvis moddar likt ENB som justerar färgtemperaturer etc så det ser ut som på bilderna vi såg 2013 (minus den fina röken och några texturgrejer kanske)

Själv är jag inte det minsta orolig, jag tycker det ser helt fenomenalt ut på alla sätt och vis och förbokade den feta varianten på Steam igår (med båda expansionerna) med mycket gott samvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Ja, det är ytligt om man väljer bort ett narrativt prisat spel pga anledningar som enbart kretsar kring det visuella. Det säger sig självt.

Du väljer själv, absolut, men när du baserar valet på grafiken så blir det ytligt per definition. W3 är fortfarande [redan] ansett som ett mästerverk i sitt berättande och du förbiser hela den aspekten när du gör ditt 100% grafiskt upphängda val.

Det är en fråga om att prioritera det relevanta i ett stycke media. Som du uttrycker dig måste ett RPG ha 'den perfekta grafiken' i förhållande till dagens utvecklingsmöjligheter för att det ska få en chans. Du sätter grafiken före storyn. Det finns över huvud taget ingen rimlighet i det perspektivet. Men du får såklart gärna fortsätta tycka så här; det är inte jag som går miste om fantastiska spel.

Eftersom du verkar ha problem med läsförståelsen så ska jag förklara igen. Den visuella stilen är bara en bit av beslutet, resten av det är ekonomiskt och principiellt, det kretsar inte enbart kring det visuella eller är 100% grafiskt upphängt. Jag tänker inte betala fullpris om det lider av de brister som visas för stunden.

Självklart måste man prioritera det relevanta i ett stycke media, alla har vi olika prioriteringar. Ingen har sagt något om den perfekta grafiken, däremot är en stämningsgivande miljö med konsekvent kvalitet något jag tycker är viktigt i ett spel om de ska ta ~400Kr för det och har skapat en stor Hype kring den biten. Jag sätter inte grafiken före storyn, nu stoppar du bara ord i munnen på människor och svamlar. Jag vill ha ett spel som i sin helhet tilltalar mig om det ska vara värt 400Kr.

Jag går heller inte miste om ett fantastiskt spel om du nu faktiskt läst mina inlägg, jag lånar det troligen eller köper det när det är billigare. Eller om spelet lever upp till förväntningarna så köper jag det på releasedagen istället. Allt jag har sagt är att jag avbokat min förhandsbokning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Eftersom du verkar ha problem med läsförståelsen så ska jag förklara igen. Den visuella stilen är bara en bit av beslutet, resten av det är ekonomiskt och principiellt, det kretsar inte enbart kring det visuella eller är 100% grafiskt upphängt.

Jag har inte sett något i dina texter som antyder att det skulle ha med orsaker annat än det visuella att göra.

Skrivet av roxkz:

Jag tänker inte betala fullpris om det lider av de brister som visas för stunden.

För ett RPG så är några nedbumbade grafiska finesser en smärre oangelägenhet. Det är knappast en "brist", som att spelets kvalitet överlag påverkas.

Skrivet av roxkz:

Självklart måste man prioritera det relevanta i ett stycke media, alla har vi olika prioriteringar. Ingen har sagt något om den perfekta grafiken, däremot är en stämningsgivande miljö med konsekvent kvalitet något jag tycker är viktigt i ett spel om de ska ta ~400Kr för det och har skapat en stor Hype kring den biten.

Det är väl sant, jag förstår bara inte hur man kan prioritera grafik före story i ett RPG: särskilt inte när The Witcher 3 faktiskt är (nedgraderingar eller inte) det snyggaste rollspelet någonsin med tanke på dess storlek. Du lär få stämning så det räcker och blir över.

OBS: Det är vi spelare som skapar stor hype. Utvecklare förmedlar bara sina produkter.

Permalänk
Medlem

Känns så jäkla tråkigt att jag äger en konsol från nuvarande generation, är ju knappast bara i Witcher 3 som man måste skala ner rejält och ändå får man brutala FPS-drops i många spel. Ska inte spelen till konsolerna vara något häftigare och finare alls om 3-4 år eftersom de ändå inte kan hantera det?

Tur man har sin dator som aldrig sviker och som man faktiskt kan göra kraftfullare vid behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Jag har inte sett något i dina texter som antyder att det skulle ha med orsaker annat än det visuella att göra.

För ett RPG så är några nedbumbade grafiska finesser en smärre oangelägenhet. Det är knappast en "brist", som att spelets kvalitet överlag påverkas.

Det är väl sant, jag förstår bara inte hur man kan prioritera grafik före story i ett RPG: särskilt inte när The Witcher 3 faktiskt är (nedgraderingar eller inte) det snyggaste rollspelet någonsin med tanke på dess storlek. Du lär få stämning så det räcker och blir över.

OBS: Det är vi spelare som skapar stor hype. Utvecklare förmedlar bara sina produkter.

Jag har redan antytt den ekonomiska faktorn och att jag är besviken på CDPR.

Jag anser att den visuella förmedlingen i ett spel som Witcher är viktig, det är ett grafiskt äventyr trots allt... Med stor fokus på inlevelse och atmosfär. Som tyvärr inte riktigt inte verkar falla mig i smaken. Hade witcher försökt vara en 2D RPG med turbaserad strid hade jag troligen inte brytt mig om grafiken alls utan kört det för storyn endast. Men det är inte vad witcher är, eller försöker vara.

Vill jag ha en Narrativ story och sköta inlevelsen och allt sådant själv så sätter jag mig och kör rollspel a'la Pen'n'paper med polarna istället. Det erbjuder möjligheter Witcher 3 bara kan drömma om.

Utvecklaren i detta fallet har bidragit rätt rejält till hypen med sina uttalanden denna gång i min mening, de vet vad de ger sig in på. Som sagt, jag väntar till release och ser hur det ser ut, men som det ser ut nu så håller det inte måttet med alla andra saker i åtanke.

Detta beslut är 40% pga CDPRs hantering av hela kaoset kring vad som hänt med grafiken och utvecklingen, 40% att jag hade velat se en lite annan stil på det hela. Och 20% pga de övriga bristerna i det grafiska.

Du kanske spelar witcher enbart för det narrativa, jag spelar det för att det är ett äventyr med inlevelse, grafisk och narrativ atmosfär.. och helhet som sällan finns. Vill jag bara ha narrativ eller RPG-elementen i sig finns det andra alternativ.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Jag tycker det här resonerandet är extremt problematiskt för vår tid, och mycket symptomatiskt av att yngre generationer har allt svårare att läsa litteratur och ta in berättelser utan visuella hjälpmedel. Berättelserna i Witcher 3 är en av dess starkaste sidor och borde rimligtvis kunna intressera en spelare även om några visuella effekter frånvarar (det ser trots allt ÄNDÅ skitsnyggt ut för att vara den typen av spel).

Det är bara skrämmande att dagens generation har så svårt för att engagera hjärnan med ett välskrivet narrativ utan luftslottet "den perfekta grafiken" som ett stödhjul i processen.

Ja, jag håller med dig. Jag tycker också det är problematiskt att först visa upp ett spel med all världens "eye candy" och som många gamers nu uppgraderat sina (dyra) riggar för att spela. För att sedan en vecka innan spelet släpps visa upp något ,med ganska stora grafiska förändringar som vi nu fick en lista på. Detta är något utvecklaren vetat om en längre tid, och man går inte ut så sent när många redan förbokat osv. men sådana nyheter. De borde ha lärt sig, det är ju inte direkt första gången något sånt här händer. Personligen tycker jag att de kan gå ut lite lugnare i början då och eventuellt lägga till saker i slutändan om det finns utrymme för det, och inte tvärtom.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nu skiter jag i grafik utan går bara på spelglädje men jisses vad dom håller på. Dom som bryr sig om ögongodis blir ju rätt utt sagt slagna i ansiktet av dessa lögner dom blev lovade från början. Som tur är finns det "demo" versioner att spela för att visa sitt missnöje och inte stödja detta och Twitter att spy galla i.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Liknelsen är helt sned. Det visuella är alltid bara en bonus i RPGs där story is king. Ni pratar också som att Witcher 3 reducerats till ett PS2-spel. Varför dramatisera läget på det sättet? Grafiken är fortfarande helt kapabel att förmedla den atmosfär som världen kräver.

Det visuella och även bra musik tillför en heldel till en bra story.
Bara att titta på NeverWinter Nights 1 och Dungeon Sige 1, Guild Wars 1 dessa spelen hade riktigt bra grafik när dom släpptes.
Tyckte iaf att det tillförde endel till inlevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Det narrativa är aldrig beroende av det visuella. Böcker, spel, radio, TV: Allt är media, kanaler att förmedla historier/budskap genom och det räcker med skrivna/talade ord för att beröra och engagera om det är tillräckligt bra skrivet/uttryckt. Vi ska nu ha i åtanke att The Witcher 3 fortfarande är brutalsnyggt oavsett vilka inställningar som eventuellt nerfats, och vissa får ändå panikattacker och trotsar inköpet så fort de får nys om några slags visuella nedgraderingar även om spelet unisont hyllas för dess narrativ. För mig är det ärligt talat ett helt sinnessjukt ytligt beteende.

Panikattacker? Det är väl för sjutton ingen som har gått så långt? Jag tycker du överdriver rätt bra här. Personligen tycker jag det hela har lite falsk marknadsföring över sig. Men det är klart vi som inte gillar det vi ser kan ju kolla med dig om vad som är OK att tycka, innan vi yttrar oss nästa gång.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tja de har officiellt uttalat sig lite om det nu i alla fall i denna intervjun

Börjar 1 min in för den relevanta frågan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Blir inget köp trots bra spel, vägrar stödja en sådan medelväg och feltänk!

Men snälla... Spela skiten och ha roligt istället. Idag ska spel se bra ut, om det är kul är ointressant.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Våra åsikter går isär helt enkelt. För mig är grafiken ett sekundärt komplement, i synnerhet för RPGs. Jag ser gärna att det hade varit optimerat för alla plattformar i alla spel men verkligheten fungerar inte så idag. Ska man ge sig på att spendera enorma summor på en spelrigg så bör man vara medveten om detta och ta kommande "besvikelser" med förståelse och behärskning. Allt för få fixar det och resultatet blir som oftast bara bråk och flameande.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Panikattacker? Det är väl för sjutton ingen som har gått så långt? Jag tycker du överdriver rätt bra här. Personligen tycker jag det hela har lite falsk marknadsföring över sig. Men det är klart vi som inte gillar det vi ser kan ju kolla med dig om vad som är OK att tycka, innan vi yttrar oss nästa gång.

Det var inte bokstavligt menat? Det sänder dock ut en viss extremism att avboka ett spel pga en anonyms tjoande om visuella downgrades när recensioner redan ligger ute och hyllar spelet till skyarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Våra åsikter går isär helt enkelt. För mig är grafiken ett sekundärt komplement, i synnerhet för RPGs. Jag ser gärna att det hade varit optimerat för alla plattformar i alla spel men verkligheten fungerar inte så idag. Ska man ge sig på att spendera enorma summor på en spelrigg så bör man vara medveten om detta och ta kommande "besvikelser" med förståelse och behärskning. Allt för få fixar det och resultatet blir som oftast bara bråk och flameande.

Min 'spelrigg' är ju dock ingen dyr maskin spelmässigt, ett beg. GTX 770 för tusenlappen. Resten av maskinen är till för jobbande. Jag tar det på det sättet att jag röstar med min plånbok. Optimerar de inte vettigt så får de inte heller mina pengar. Är inte svårare än så.

Detta beslutet om avbokning såg jag komma redan innan denna artikel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Nej, avvaktar recensioner.

Skrivet av Kvickstick:

Men snälla... Spela skiten och ha roligt istället. Idag ska spel se bra ut, om det är kul är ointressant.

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara några problem för pc versionen efter ett tag, det ska ju vara öppet för att moddas så som skyrim var. Detta kommer ju bara vara ett hinder i början tills de släpper moddningsverktygen.
Dock så skiter jag i hur det egentligen ser ut så länge atmosfären i spelet är bra, Morrowind är enligt mig det mysigaste spelet fortfarande och där är ju inte grafiken något vidare längre ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Extremt dålig analogi, mer korrekt analogi vore att text utdraget som visades upp 2013 var skrivet i Arial, och boken släpptes med typsnittet Times New Roman.

Eller som om man låter en 3-årig skriva delarna som beskriver miljöerna.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pijt:

Eller som om man låter en 3-årig skriva delarna som beskriver miljöerna.

Haha touche.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja de har officiellt uttalat sig lite om det nu i alla fall i denna intervjun

https://www.youtube.com/watch?v=IU9rlkCOk9E

Börjar 1 min in för den relevanta frågan

Han argumenterar semantic och missrepresenterar anklagelserna som lagts fram. "Kan inte nergradera något som inte existerar." Sure, men man kan producera ett spel vars grafiska prestanda är långt undermålig plattform X för att spelet ska kunna köras ordentligt på plattform Y och Z. Ifall du startar med något som körs bra och ser bra ut på plattform X, men plattform Y inte klarar av det, så skalas grafiken ner till att passa plattform Y också. Då blir plattform X lidande. Lätt hänt utan separata utvecklingsgrenar. Och det är grundproblemet. Det är inte olika utvecklingsgrenar baserat på prestandanivå för olika plattformar. Produkten till plattform X blir medvetet handikappad.

Visa signatur

Nada.