Är det värt att köpa dator i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Du har skrivit att din dator känns som den är på väg att dö, men vad exakt är det som gör att det känns så? Är det för att ena grafikkortet dött eller är det något mer som händer med datorn (krascher, blåskärmar m.m.)?

Men visst, vi alla vill uppgradera våra äldre prylar till nyare, goda saker (har lovat mig själv efter mitt senaste bygge av den då väldigt dyra dator i signaturen att inte uppgradera förrän CPU:n gett upp, vilket den verkar vägra att göra..)! Jag rekommenderar dock ändå på att du satsar på ett bygge själv eller åtminstone väljer ut komponenter och låter Inet/någon vän bygga datorn åt dig. På så sätt så skräddarsyr du just datorn efter eget behov och spar även pengar då färdigbyggda datorer kostar oftast mer än vad varje pryl de består av gör tillsammans.

Du behöver inte heller vänta tills Skylake eller GTX 980 Ti kommer ut utan t.ex. en i7-4790K samt ett GTX 980 kommer räcka dig väldigt länge. Troligen så kommer 980 Ti att prestera runt 20% bättre än ett 980 (liksom 780 Ti gjorde gentemot 780) och ha mer VRAM, men eftersom du spelar endast på en 1920x1200 skärm i vad jag antar 60 Hz så kommer ett räcker 4 GB VRAM GTX 980 räcka dig väldigt länge (kanske i SLI om två år).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spruce89:

Tack för nerlagd tid, mycket ser bra ut däremot är det en del grejer som känns lite onödiga. Även om det är lite skillnad i pris på processorerna så kostar ju moderkort som stödjer den socketen ganska mycket.
DDR4 ser inte ut att göra mycket skillnad i spel i alla fall inte i nuläget, man får lägga till rätt mycket för att kunna ha det, är det verkligen värt?

Extra kärnor kommer nog inte öka prestanda i spel då det är något som spelmakare skulle bli tvungna att designa spelet efter, jag kommer ihåg hur det var med PS3 och deras cellprocessor på 6 kärnor.

Det du la ihop där blir ju redan nu 2 tusen dyrare och då ska man lägga till 2 hårddiskar med. Även om min finansiella situation just nu är rätt bra så är jag som sagt ganska sparsam, det ska kännas som att man får värde för det man köper!

DDR4 kommer bli standard i o m lanseringen utav skylake, men lär ta minst 1-2år till innan det riktigt fått fotfäste i dagsläget är modulerna dyra med en alldeles för hög latens.

Enda som talar för en X plattform är dess SLI stöd i full hastighet men inget jag tror kommer få dig att nappa på det tåget.

Har du inte ett yrke som involverar grafisk design och ett behov av en kraftfull maskin för renderingar känns det också relativt onödigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag tillhör tråkmånsarna som säger klocka nuvarande processor, och köp till valfritt grafikkort (som du sedan givetvis kan flytta över i ett nybygge).

Sandy Bridge jämför sig fortfarande otroligt bra jämfört med nyare generationer prestandamässigt, speciellt överklockad då den klockar bättre än de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du har skrivit att din dator känns som den är på väg att dö, men vad exakt är det som gör att det känns så? Är det för att ena grafikkortet dött eller är det något mer som händer med datorn (krascher, blåskärmar m.m.)?

Men visst, vi alla vill uppgradera våra äldre prylar till nyare, goda saker (har lovat mig själv efter mitt senaste bygge av den då väldigt dyra dator i signaturen att inte uppgradera förrän CPU:n gett upp, vilket den verkar vägra att göra..)! Jag rekommenderar dock ändå på att du satsar på ett bygge själv eller åtminstone väljer ut komponenter och låter Inet/någon vän bygga datorn åt dig. På så sätt så skräddarsyr du just datorn efter eget behov och spar även pengar då färdigbyggda datorer kostar oftast mer än vad varje pryl de består av gör tillsammans.

Du behöver inte heller vänta tills Skylake eller GTX 980 Ti kommer ut utan t.ex. en i7-4790K samt ett GTX 980 kommer räcka dig väldigt länge. Troligen så kommer 980 Ti att prestera runt 20% bättre än ett 980 (liksom 780 Ti gjorde gentemot 780) och ha mer VRAM, men eftersom du spelar endast på en 1920x1200 skärm i vad jag antar 60 Hz så kommer ett räcker 4 GB VRAM GTX 980 räcka dig väldigt länge (kanske i SLI om två år).

Jag har tagit isär och byggt ihop min dator hur många gånger som helst, det är inte det som är problemet . Problemet är alla gånger jag fått delar som gått sönder i posten, jag bor som sagt ute på landet, det tar mig ungefär 1.5 timmar att ta mig in till Stockholm.
Sist gick det inte att felsöka fram exakt vilken del det var som hade gått sönder. Jag fick då chansa och det blev många turer fram och tillbaka.

Jag har nog dock gett upp iden om att köpa en Taurus dator, tänkte inte först på att det är den helt vanliga referensversionen av 980. Att det finns ett val att låta Inet testa och bygga ihop är nog det bästa valet, den lilla slant det kostar är värt den oron/stress man slipper.

Måste ju erkänna att det inte är många spel just nu där det är stora problem för min 580, grafiken har ju sänkts rätt mycket i Witcher 3 för att kunna fungera för konsolbönder :D. Battlefront är ju också baserad på frostbite 2 och battlefield 3/4 flyter på rätt bra även om jag inte kör på ultra.

Kanske är bäst att avvakta ändå? 900 serien har ju funnits rätt länge, även om jag tvivlar på att pascal kommer vara natt och dag jämfört med det som finns nu. Är det hälften så bra som Nvidia påstår så kan det ju vara värt att vänta på.
Visar det sig däremot att de har planerat att släppa det sent 2016 så är det ju en annan femma.

Det bästa kanske är att vänta lite och se vad som händer, i värsta fall så lär ju priserna gått ner en hel del inför julen.
Kan ju alltid gå vild med överklockningen på den burk jag har nu och köpa nytt om det skulle paja :D.

Sen kan jag ju alltid testa ugnen också, detta låter ju ganska osannolikt men konstigare saker har fungerat och man förlorar ju absolut ingenting på det.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Skrivet av Spruce89:

Känns ju inte som att jag har något att förlora då det inte funkar ändå. Skulle kunna testa ugnen.
Angående att vänta tills efter sommaren, det finns ju inget bestämt datum för 980ti än. Sen känns det ju fortfarande som att det man får betala för med 980TI är extra minne vilket jag inte behöver, är väl ganska garanterat dock att vanliga gtx980s pris kommer att sänkas.

Jag har fortfarande lite svårt att se hur Intels nya processorserie kommer göra skillnad i spel, de verkar ju köras i exakt samma frekvens som nuvarande?

Jag är tacksam för alla tips, det skulle dock hjälpa om det kunde motiveras lite mer om varför det är bättre att välja delarna själv.
Det borde ju vara lättare för företag att få ner priset på delar när de kan köpa in många åt gången vilket de gör när datorerna är färdigmonterade. Är det någon av delarna i sagda datorer som inte håller måttet?

Fast 980ti kommer ju va som ett titan x med hälften av minnet och inte som ett 980 med mer minne samt att kretsen redan är klar och bara väntar på lämplig lansering(red. Väntar på 390x) om man ska tro på nyheterna här på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Fast 980ti kommer ju va som ett titan x med hälften av minnet och inte som ett 980 med mer minne samt att kretsen redan är klar och bara väntar på lämplig lansering(red. Väntar på 390x) om man ska tro på nyheterna här på swec.

Du har nog helt rätt, kollade in Sweclockers artikel innan jag gick och la mig igår.
Jag kommer nog att köpa nya delar när 980TI/390x kommer.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Inaktiv

Ja det är värt att köpa dator i dagsläget. Personligen har jag lagt ner det här med att vänta tills nästa stora släpp av vilken hårdvara som nu är intressant. Visst vet jag garanterat att det kommer något nytt inom en månad så kan jag vänta, men inte annars. Vill ju spela och använda datorn nu, inte senare "om ifall att kanske eller och".

Sälj därefter ditt gamla elände här på forat så får du lite extrapengar. Vilken gamer orka vänta i 6 månader? Att ha en snabb dator som bara funkar utan krångel med temps, oväsen osv är ju värt lite extra det också.

TLDR: Do it! Köp nytt och spela nu. Witcher 3, GTA V, o massor med lir under sommaren o hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ja det är värt att köpa dator i dagsläget. Personligen har jag lagt ner det här med att vänta tills nästa stora släpp av vilken hårdvara som nu är intressant. Visst vet jag garanterat att det kommer något nytt inom en månad så kan jag vänta, men inte annars. Vill ju spela och använda datorn nu, inte senare "om ifall att kanske eller och".

Sälj därefter ditt gamla elände här på forat så får du lite extrapengar. Vilken gamer orka vänta i 6 månader? Att ha en snabb dator som bara funkar utan krångel med temps, oväsen osv är ju värt lite extra det också.

TLDR: Do it! Köp nytt och spela nu. Witcher 3, GTA V, o massor med lir under sommaren o hösten.

Ja, det kommer alltid nya grejer konstant. Ska man vänta på nästa stora grej får man vänta konstant.
Det verkar som att 980 TI släpps snart, jag väntar nog på det!

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Skrivet av Spruce89:

Jag har fortfarande lite svårt att se hur Intels nya processorserie kommer göra skillnad i spel, de verkar ju köras i exakt samma frekvens som nuvarande?

Exakt. Finns 0 anledning för dig att uppgradera från din 2600k till en 4790k eller skylake etc. om du inte spelar de få processorkrävande spel som t.ex. flygsims eller håller på med rendering etc.

Skrivet av Spruce89:

så är jag som sagt ganska sparsam, det ska kännas som att man får värde för det man köper!

Finns bara ett logiskt val för dig. Ta dig i kragen nu och städa ur datorn, köp ett nytt chassi och ett GTX 970 alternativt 290x eller vänta på 980ti/390 , räcker gott för spelande i 1920x1200 @ 60hz

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

Exakt. Finns 0 anledning för dig att uppgradera från din 2600k till en 4790k eller skylake etc. om du inte spelar de få processorkrävande spel som t.ex. flygsims eller håller på med rendering etc.

Processor är inte allt utan de nya moderkorten kommer ju med ett gäng finesser, framförallt om man jämför med p67.

Skrivet av SuperFlugan:

Finns bara ett logiskt val för dig. Ta dig i kragen nu och städa ur datorn, köp ett nytt chassi och ett GTX 970 alternativt 290x eller vänta på 980ti/390 , räcker gott för spelande i 1920x1200 @ 60hz

Detta kan jag dock stå bakom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Exakt. Finns 0 anledning för dig att uppgradera från din 2600k till en 4790k eller skylake etc. om du inte spelar de få processorkrävande spel som t.ex. flygsims eller håller på med rendering etc.

Finns bara ett logiskt val för dig. Ta dig i kragen nu och städa ur datorn, köp ett nytt chassi och ett GTX 970 alternativt 290x eller vänta på 980ti/390 , räcker gott för spelande i 1920x1200 @ 60hz

Vet ju inte vad det blir för skärm i framtiden :), sen är jag ju intresserad av oculus rift med!
Det blir nog 980ti minst iallafall, tror inte jag orkar vänta på pascal. Börjar tro mindre och mindre på pascal dessutom.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Skrivet av Spruce89:

Vet ju inte vad det blir för skärm i framtiden :), sen är jag ju intresserad av oculus rift med!
Det blir nog 980ti minst iallafall, tror inte jag orkar vänta på pascal. Börjar tro mindre och mindre på pascal dessutom.

Vad får dig att mista tro på Pascal? (Nyfiken )

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad får dig att mista tro på Pascal? (Nyfiken )

Varje serie påstås ju vara nästa enorma framsteg, även om det ofta inte levererar. När var det sist så mycket skillnad mellan grafikkorts serier, att det kunde jämföras med steget ifrån vanlig hårddisk till ssd?

Är det så bra som de påstår så kommer det kortet klara allt på max inställningar i 5-6 år, hur är det bra för dem?
Som det är nu så blir man ju tvungen att köpa ett nytt kort varje 2-3 år, det är ju uppenbart mycket bättre för Nvidia rent ekonomiskt.

Sen är det ju också det att majoriteten av spelen som kommer nu är ju portar ifrån konsolerna(och vi vet hur bra de är prestandamässigt....).
Witcher 3 är ju ett bra exempel på hur de försämrat grafiken för att det också ska fungera på konsol, jag har svårt att se att detta är något som kommer att försvinna. Detta gör ju att kraven för spel förmodligen kommer öka långsammare då de måste fungera även på konsol.

Som det är nu har Nvidia för lite konkurrens, detta utnyttjas av dem väldigt flitigt. Jag kommer ihåg när jag köpte mina 580s det var bästa singelkortet som fanns då(de kostade 4200 styck).
Nu kommer mer och mer kort i 10k klassen, sen kostar ju också 980 6000+.

Jag hoppas att AMD kommer ikapp och kan konkurrera mer med Nvidia, monopol är ju inte bra för oss som konsumenter.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Varje serie påstås ju vara nästa enorma framsteg, även om det ofta inte levererar. När var det sist så mycket skillnad mellan grafikkorts serier, att det kunde jämföras med steget ifrån vanlig hårddisk till ssd?

Det är bara fram med saltkaret. Inte direkt läst om det, men tyckte se någon skriva 10ggr högre prestanda, ev i nån syntetisk benchmark som dagens kort inte fullt kan göra sig rätt i.

Citat:

Som det är nu har Nvidia för lite konkurrens, detta utnyttjas av dem väldigt flitigt. Jag kommer ihåg när jag köpte mina 580s det var bästa singelkortet som fanns då(de kostade 4200 styck).
Nu kommer mer och mer kort i 10k klassen, sen kostar ju också 980 6000+.

Jag hoppas att AMD kommer ikapp och kan konkurrera mer med Nvidia, monopol är ju inte bra för oss som konsumenter.

Tycker du? Själv tycker jag AMD har bäst grejer nästan across the board. Inget singelkort som direkt kan sätta sig emot 980 (och titan), men annars så.

Permalänk
Skrivet av Spruce89:

Varje serie påstås ju vara nästa enorma framsteg, även om det ofta inte levererar. När var det sist så mycket skillnad mellan grafikkorts serier, att det kunde jämföras med steget ifrån vanlig hårddisk till ssd?

Är det så bra som de påstår så kommer det kortet klara allt på max inställningar i 5-6 år, hur är det bra för dem?
Som det är nu så blir man ju tvungen att köpa ett nytt kort varje 2-3 år, det är ju uppenbart mycket bättre för Nvidia rent ekonomiskt.

Sen är det ju också det att majoriteten av spelen som kommer nu är ju portar ifrån konsolerna(och vi vet hur bra de är prestandamässigt....).
Witcher 3 är ju ett bra exempel på hur de försämrat grafiken för att det också ska fungera på konsol, jag har svårt att se att detta är något som kommer att försvinna. Detta gör ju att kraven för spel förmodligen kommer öka långsammare då de måste fungera även på konsol.

Som det är nu har Nvidia för lite konkurrens, detta utnyttjas av dem väldigt flitigt. Jag kommer ihåg när jag köpte mina 580s det var bästa singelkortet som fanns då(de kostade 4200 styck).
Nu kommer mer och mer kort i 10k klassen, sen kostar ju också 980 6000+.

Jag hoppas att AMD kommer ikapp och kan konkurrera mer med Nvidia, monopol är ju inte bra för oss som konsumenter.

Mja, det kan väl hända. Men samtidigt så håller vi ju på att gå över till 4k och snart 8k och då kommer den prestandan behövas.
nVidia bedriver ju även seriös forskning som sträcker sig långt ifrån"gaming" så jag tvivlar inte på att pascal kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Det är bara fram med saltkaret. Inte direkt läst om det, men tyckte se någon skriva 10ggr högre prestanda, ev i nån syntetisk benchmark som dagens kort inte fullt kan göra sig rätt i.

Tycker du? Själv tycker jag AMD har bäst grejer nästan across the board. Inget singelkort som direkt kan sätta sig emot 980 (och titan), men annars så.

Min SSD som nu är 3-4 år gammal blir utklassad av min kamrats SSD i alla benchmarks, i spel är det ungefär 1 sekunds skillnad i laddningstid dock. Jag hoppas att det inte blir likadant med pascal, alltså ett kort som presterar bra i diffusa benchmarks men som inte kan leverera lika mycket i spel.
Jag kommer ihåg förut hur physx gjorde att Nvidias kort fick högre poäng i 3dmark jämfört med AMD även om de presterade lika mycket.

Jag har ingenting emot AMDs grafikkort, men det finns väl ingen som tvivlar på att Nvidia dominerar(säljer mest) marknaden?
Drömmen för mig just nu är att AMDs 390 krossar titan och 980TI, tror alla förutom Nvidia tjänar på det :D.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Jag har ingenting emot AMDs grafikkort, men det finns väl ingen som tvivlar på att Nvidia dominerar(säljer mest) marknaden?
Drömmen för mig just nu är att AMDs 390 krossar titan och 980TI, tror alla förutom Nvidia tjänar på det :D.

Jag har inget emot varken nvidia, amd eller intel. Intel producerar helt klart bättre processorer än amd, och det är svårt att rättfärdiga köp av amd trots högre prislapp på intel. Nvidia och amd producerar ganska likvärdiga (defineringsfråga, ska man jämföra 900-serien mot 200-serien, eller 300-serien?), men prislappen är inte rätt på nvidia's kort. Gillar amd bättre än både nvidia och intel, antar mest bara för att de har varit lite av en outsider och ju fler likvärdiga aktörer ju bättre, men i det stora hela är jag ganska objektiv. Har för närvarande intel + nvidia i stationära, och i bärbara.

Tror utan tvekan nvidia säljer mer än amd, men tror det finns en sorts fanboy cult på marknaden (samma vad gäller intel, och även om du är långt före amd där har de inte alltid varit det). Folk föredrar den gröna sidan. Är produkterna likvärdiga, kör nvidia, är produkten lite sämre, kör nvidia iaf. Verkar så iaf hehe. Det är min galna syn på det hela iaf.

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt chassi, grafikkort och cpu kylare om du fortfarande sitter på stock. Formatera och städa ur datorn. Klocka skiten ur din nuvarande i7 och du har en väldigt kompetent dator.

Spara dina pengar och lägg dem på något som faktiskt kan öka i värde över tid.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Köp ett nytt chassi, grafikkort och cpu kylare om du fortfarande sitter på stock. Formatera och städa ur datorn. Klocka skiten ur din nuvarande i7 och du har en väldigt kompetent dator.

Spara dina pengar och lägg dem på något som faktiskt kan öka i värde över tid.

Jo det är ju det vettiga alternativet :). Datorspelande är ju dock som sagt en av mina 2 hobbys som kostar pengar, sen har jag väl alltid varit bortskämd med att konstant haft bra presterande datorer vilket gör det svårt att nöja sig!

Det är sinnessjukt svårt just nu att låta bli att köpa nya delar då Witcher 3 ser så attans bra ut. Jag har bestämt mig för att ha is i magen dock och vänta på 980ti alternativt 390x, förhoppningsvis är det värt det!

"Spara dina pengar och lägg dem på något som faktiskt kan öka i värde över tid." Finns nog inte mycket som har med nöje och intresse att göra där sakers värde ökar med tiden :D.
Visst skulle jag kunna samla på frimärken eller liknande och hoppas på att samlingen ökar i värde med tiden men detta är inget jag är intresserad av.
Jag har alltid varit ekonomiskt ansvarsfull, det är därför jag just nu inte har brist på kontanter samt är fri ifrån skuld. Visst är det klokare att investera, men något kul måste man ju få ha med :).

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa 80's 70's är mer prisvärt och man kan uppgradera oftare. Var aldrig bäst men alltid bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad för sorters spel spelar du? Jag tänkte vänta tills allt nytt osv men sket i det eftersom jag nästan bara spelade CS,LoL, HS osv , Och sen så ville ja modda med datorn men om du inte ska spela dom mest krävande spelen/göra dom mest krävande grejerna skulle jag köpa nu

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Jo det är ju det vettiga alternativet :). Datorspelande är ju dock som sagt en av mina 2 hobbys som kostar pengar, sen har jag väl alltid varit bortskämd med att konstant haft bra presterande datorer vilket gör det svårt att nöja sig!

Det är sinnessjukt svårt just nu att låta bli att köpa nya delar då Witcher 3 ser så attans bra ut. Jag har bestämt mig för att ha is i magen dock och vänta på 980ti alternativt 390x, förhoppningsvis är det värt det!

"Spara dina pengar och lägg dem på något som faktiskt kan öka i värde över tid." Finns nog inte mycket som har med nöje och intresse att göra där sakers värde ökar med tiden :D.
Visst skulle jag kunna samla på frimärken eller liknande och hoppas på att samlingen ökar i värde med tiden men detta är inget jag är intresserad av.
Jag har alltid varit ekonomiskt ansvarsfull, det är därför jag just nu inte har brist på kontanter samt är fri ifrån skuld. Visst är det klokare att investera, men något kul måste man ju få ha med :).

Japp du gör precis som du vill med dina pengar, jag blir ofta själv kallad snål för jag i själva verket är ekonomisk.

Jag menar mer att prestanda ökningen är för mig personligen inte värd, om jag suttit i din sits, speciellt inte inom cpu, du har däremot många % prestanda att vinna genom ny gpu.

Du borde däremot verkligen lära dig överklocka om datorns prestanda är viktig för dig, finns många bilder att vinna gratis dessutom.

Visa signatur

=)