Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn startar om sig själv slumpmässigt!

Permalänk

Datorn startar om sig själv slumpmässigt!

Tjenare folket! jag har nu stött på ett problem efter att ha bytt moderkort och processor till INTEL.
Det började efter att jag bytte moderkortet och CPUn, det som händer är att datorn helt plötsligt utan varning, inga felmeddelanden ingenting bara POFF! stängs av och startas igen.

CPUn är helt ny och Moderkortet är oanvänt (köpte det av min kompis som köpte det endast för att testa på en annan kompis datorn om det var moderkortet som var fel på hans dator vilket det inte var så det har bara legat i original lådan).

Det verkar vara slumpmässigt då jag inte har lyckats framkalla en omstartning med prime95, Furmark osv...

Saker jag har gjort / saker som inte bör vara problemet:
- Moderkortet bör inte vara problemet men lovar inget, som sagt begagnat men funkade på det andra datorn.
- CPUn är helt 100% ny.
- PSUn har jag köpt helt ny (och en bra) så är inte det.
- Kollat så att alla sladdar sitter rätt 2ggnr.
- Bytt väggutag.
- Det är inte temperatur relaterat.

Saker som jag inte gjort:
- Installerade inte om windows efter byte av moderkort (ska testa installera windows på en annan hårddisk i veckan).
- Har inte testat RAM då jag tycker att om det var RAM problem så borde det visa felmeddelande.
- Har inte testat nytt moderkort då jag antar den bör funka (byta den lär vara sista utvägen) .

saker som kan vara bra att veta är att jag gick in i datorns inställningar och checka av så att datorn inte ska starta om vid kritiskt fel men ändå gör den det. Har även kollat i "eventvwr.msc" som bara säger "datorn har startats om efter oväntad avstägning.

så vad tror ni är problemet?
Evig tacksam för hjälp då jag börjar förlora ranks i cs och gunfights i rust pågrund av detta ^^

Lägger till mer om jag kommer på nått jag glömt!
skriv om det är något mer ni behöver veta!
tack!

EDIT: har nu testat installera helt nytt windows på helt ny hårddisk och det löste inte problemet

Permalänk
Avstängd

@Toffeldjur1:

Eftersom att nätagget och resten av datorn inte har några andra förbindelser än att den leverar ström så är det ett rätt vanligt tecken på att det är nätaggets fel om det inte dyker upp några felmeddelanden.

Vad kör du med för agg och vad har du för komponenter?

Permalänk
Avstängd

Det är utan tvekan nätaggregatet som strular. Bara för att det är nytt så är det ingen garantin att det inte är det.

Det räcker med att det får spänningsdippar så kan datorn starta om eller som i mitt fall - starta upp mitt i natten när man ligger och sover och får en att tro på poltergeists.

Permalänk
Hedersmedlem

Två vanliga fel bland ovana byggare: Skadade sockelpinnar till CPU och/eller felaktigt antal moderkortsdistanser. Eftersom inget av detta nämns av trådskaparen så måste jag fråga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Toffeldjur1: prova CMOS reset (ta bort batteriet först) ,jag hade samma problem och det här löste det

Permalänk

@MultiMan: som du påpekade så är jag ovan så vet inte vad moderkort distans saker är för något förklara gärna

Permalänk

@Barren Wuffet: jo men hade detta problem innan och trodde det var nätaggregatet men fortsatte efter jag bytt så känns inte så relaterat men... antar att jag får låna någons PSU om inget annat funkar

Permalänk

@Carry Potter:

nätaggregat: https://www.komplett.se/corsair-cx-500m-500w-psu/773374?cks=A...

grafikkort: nvidia Geforce GTX 560

RAM: Corsair Vengence 4GB x2

moderkort: Asus H81I - plus

CPUn: Intel Core i5-4590S (LGA1150)

Permalänk
Hedersmedlem

@Toffeldjur1

Sockelpinnar (skadade):

Moderkortsdistanser:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in chassits resetknapp på moderkortet? Hur är isf den kabeln dragen och är den lindad kring en ferritring (avstörd)?

Kanske lite långsökt, men jag har faktiskt varit med om att en sån sladd plockat upp störningar och orsakat omstarter lite då och då. Tog ett tag att hitta...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"