Permalänk
Medlem

Upggradera till: Z97-A + i7-4790K

Hej!

Ska uppdatera min dator då jag tröttnat på mitt modekort delvis som krånglar lite smått och jag tycker det är dags för en uppdatering. Detta medför att jag även kommer köpa ny processor eftersom LGA1155 inte direkt används längre.
(Hade lite svårt att placera denna tråd då den handlade mer om allmän uppdatering men främst cpu och modekort)

Har läst runt i massa forumtrådar, recensioner och har kommit fram till att jag troligen vill köpa mig ett modekort Z97-A och en i7-4790K. Min fundering är om något mer måste uppdateras i datorn? Spelar idag främst cs:go och vill uppdatera så datorn håller en tid framöver gällande cpu. Så valde därför istället i7 istället för i5 trots att många skriver det är overkill. Funderar även på börja streama lite smått, lägger därför hellre en extra peng nu än att behöva uppdatera i framtiden snart igen.

Har idag följande
Modekort: ASUS P8Z68 - https://www.komplett.se/asus-p8z68-v-progen3-socket-1155/6507...
Processor: i5-2500K - https://www.komplett.se/intel-core-i5-2500k-processor/619274
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX - https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-gtx-660ti-2gb-physx/...
Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB - https://www.komplett.se/kingston-ddr3-hyperx-1600mhz-8gb/5850...
Nätagg: XFX ProSeries Core Edition 550W PSU - https://www.komplett.se/xfx-proseries-core-edition-550w-psu/6...
Kylare: Corsair H55 Hydro - https://www.komplett.se/corsair-h55-hydro-series-cpu-kylare/7...
Chassi: In Win Mana 136 Midi - https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=748582
SSD: EVO 840 120 GB - https://www.inet.se/produkt/4304952/samsung-ssd-evo-840-120gb...

Det är tre frågor som slår mig när jag tänkte uppdatera
1: Borde jag fixa ett starkare nätagg för denna uppgradering eller är det främst grafikkort som avgör detta?
2: Eftersom jag byter socket måste jag också ha en ny kylare, rekommendation? kom själv inte fram till något
3: Något mer jag borde passa på att byta när jag byter modekortet?

Min dator idag flyter på relativt bra men är bara inte helt nöjd så söker de lilla extra, den flyter inte på lika bra till 100% alltid och har lite buggar med modekortet. Har försökt söka runt en hel del och försökt läsa på själv så mycket jag kan med åren men blir ändå i slutändan osäker på vad jag bör köpa osv så vänder mig därför hit.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

550W räcker så länge du inte tänker köpa SLI/CF.

Kylaren ska passa till 1150, En H60 eller Noctua NH-D15 om det passar i chassit om du kanske har någon version av h55 som inte passar.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Jag tycker du gör helt rätt som satsar på en i7 många spel börjar använda flera kärnor. Jag har själv en i7 och jag ångrar inte en sekund att jag valde den framför en i5.

Om du ändå ska byta moderkort och "riva bort allt" så kanske det är läge att stoppa i mer ram-minne på en gång.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

@Sonty: Det är 3 saker främst som påverkar prestandan. CPU, GPU och SSD. Nätaggregatet behöver du inte byta förutom om du är intresserad av SLI. Jag skapade ett paket på dustinhome med rätt så rimliga priser. https://www.dustinhome.se/favorites/index/2015854
Om du redan har en SSD så kan du skippa EVOn.

Själv hade jag prioriterat en bra GPU först och sedan CPU. Din processor håller sig fortfarande starkt och det är grafikkortet som är den svaga punkten. Du kommer märka större skillnad om du bytar grafikkortet till ett Geforce 970 än om du köper en i7a i spel iallafall.
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_970_STRIX_OC/25.h...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

@runicgol Glömde säga att jag har en SSD! Lägger till detta i tråden. Kan hända att jag köper till en större i framtiden men inget som kommer hända nu Sedan kör jag också med en äldre hårddisk som jag förvarar skit på.

Okej var själv inte medveten om att grafikkortet var så viktigt för mig i dagsläget, spelar som sagt mest csgo och kollar lite på stream samtidigt på andra skärmen ibland vilket påverkar lite så csgo inte flyter på till 100%. Förövrigt förutom CS:GO så spelar jag inte något grafiktungt spel egentligen, det är dota2, csgo och HoN som jag spelar, har inte direkt intresse för spel som GTA, Battlefield osv.

@bad boy rune Okej om jag ska köpa mer ram-minne, hur mycket rekommenderar du och något specifikt? Har ingen kunskap alls om just ram-minnen.

@Ajin Har som sagt en H55 idag men denna är för 1155 står det så behövs bytas!

Permalänk
Medlem

@Sonty: Jag ser att du har 840 EVO, har du uppdaterat firmwaren på din SSD? Det fanns ett problem tidigare där just den SSDn blev slöare efter ett tag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonty:

@runicgol Glömde säga att jag har en SSD! Lägger till detta i tråden. Kan hända att jag köper till en större i framtiden men inget som kommer hända nu Sedan kör jag också med en äldre hårddisk som jag förvarar skit på.

Okej var själv inte medveten om att grafikkortet var så viktigt för mig i dagsläget, spelar som sagt mest csgo och kollar lite på stream samtidigt på andra skärmen ibland vilket påverkar lite så csgo inte flyter på till 100%. Förövrigt förutom CS:GO så spelar jag inte något grafiktungt spel egentligen, det är dota2, csgo och HoN som jag spelar, har inte direkt intresse för spel som GTA, Battlefield osv.

@bad boy rune Okej om jag ska köpa mer ram-minne, hur mycket rekommenderar du och något specifikt? Har ingen kunskap alls om just ram-minnen.

@Ajin Har som sagt en H55 idag men denna är för 1155 står det så behövs bytas!

Är nästan säker på att 1155 och 1150 har samma mått och ska passa.
Tillverkare brukar skriva att de passar 115X till exempel och en snabb googling säger "Ja det ska passa".

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

@Ajin: Okej det hade jag missat helt och inte alls tänkt på, ska läsa på lite om det och se om jag har kvar anvisningar hemma osv också. Men om det är så att de passar som du säger enligt lite googlande så är ju det perfekt

Permalänk
Medlem

@runicgol: hmmm vet inte om jag uppdaterat det, är det något man måste gå in och göra manuellt? Har nämligen formaterat om datorn ganska nyligen och installerat allt på nytt så då kanske den uppdaterar detta då också? Ska kolla på det tack för tipset!

Angående GPU som du skriver ovan, tycker du det ändå är mer värt för mig att uppgradera grafikkortet först idag oavsett om jag bara spelar spel som csgo, dota2, hon samt kör dubbla skärmar så har ibland stream eller film på andra skärmen, trodde 660ti skulle klara detta gott och väl när jag köpte det. Menar att om jag inte behöver bättre grafikkort till det jag spelar idag så kan ju uppdatera detta längre fram om jag skulle behöva det.

Permalänk
Medlem

@Sonty: http://www.sweclockers.com/nyhet/20395-samsung-slapper-ny-fir... Du måste fixa SSDn manuellt. Jag misstänker att det är en stor bov till varför datorn saktar ned.

Hade jag varit i din sats hade jag helt ärligt väntat ett tag. AMD ska snart släppa sina nya grafikkort vilket kommer att få priserna på de äldre serierna att sjunka och troligtvis kommer NVIDIA också vara tvungna att justera sina priser.

Intel är månader iväg från en helt ny generation av processorer (Skylake) med en helt ny sockel. Deras nuvarande processorer är gamla, t.ex 4790k är exakt samma processor som 4770k med lite bättre temperaturer. Och 4770k lanserades 2013.

Det enda man behöver vara orolig över är dollarn. Om dollarn fortsätter att stiga så kommer priserna att höjas istället och då hade det varit bättre att köpa nu. Min poäng är att det hade kanske känts lite segt att köpa en 2 år gammal processor när en ny generation kommer ut inom 3 månader.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Dubbla RAM skulle jag säga.
Nätagget räcker som sagt ifall du inte ska köra SLI.

Köpte själv Z97-A + 4790k för några veckor sedan till mitt nya bygge.
En sak att tänka på är att uppgradera BIOS(UEFI)-firmware så att den stödjer processorn bättre.

Permalänk
Avstängd

@Sonty: En ny kylare är inte nödvändigt, intel har använt samma hålbild sen socket 775 tiden. Välj inte ett ASUS strix det är ett relativt slött kort jämfört mot sina konkurrenter, välj ett EVGA GTX 970 SSC för 300kr extra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@runicgol: Okej då ska jag absolut ta en titt på det med min SSD tack, har inte direkt uppfattat min dator som trög eller långsam varför jag vill uppgradera mig idag är för att det känns som min dator saknar lite av de där extra.

Spelar idag på 144 hz skärm så känner direkt när jag inte får samma flyt i spelet, det är svårt att beskriva men kan väl säga mer att det känns som "flytet" i spelet försvinner ibland och man får känslan som att de blir trögt i spelet. Sedan är det lite andra anledningar, har haft lite problem med mitt modekort, exempel ljudet buggar ibland och det har det gjort ett bra tag. Tror det är 3-4 år sedan jag köpte det och det var ganska lågt pris på det redan då så det var ingen topprodukt jag köpte direkt och därför känner jag för att uppgradera mig och det medför att jag måste köpa ny processor.

Dock som du säger de kanske kommer kännas drygt att köpa idag om det kommer nya saker om 3-4 månader men dock har jag aldrig varit den som köper de nyaste prylarna först så får tänka över om det är något som är intressant för mig. Känns som i7 räcker lång väg idag och kommer hålla en bra bit fram även för de som söker hög prestanda som att streama osv så egentligen känner jag mig nog inte så orolig för den biten.

Då var det med den biten med grafikkort, känner inte brådska att köpa detta idag OM mitt 660ti inte direkt påverkar det jag gör idag, med andra ord kör dubbla skärmar, spelar cs:go på ena skärmen och kanske kollar på stream på andra utan att de påverkar mitt spelande. Som du säger är det klokt att vänta med att köpa nytt om de släpps en ny "värsting" snart, känns som priser på grafikkort är det som sjunker snabbast idag.

Det jag måste reda ut för mig nu är
1: Om jag behöver köpa nytt grafikkort eller inte till de jag spelar och gör idag.
2: Om jag ska vänta med att köpa ny processor och modekort eller inte. Detta är ju inte så brådskande idag det är ju mer ett "ha-behov"

Permalänk
Medlem

@Cocosoft: Låter bra då ska jag ta en titt på nya RAM också om jag beställer
Tack för tipsen ska ta en titt på det och se hur jag gör!

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Okej, ville undvika att köpa nya kylare så det låter väldigt bra för min del
Har själv ingen vidare koll på grafikkort så tack för tipset! Har gång på gång försökt förstå mig på vad jag ska kolla på och jämföra med när jag kollar på grafikkort så det är lite som kinesiska ibland för mig.

Sedan spelar jag nog inte de mest krävande spelen på grafikfronten kanske, spelar cs:go, hon, dota2 och kollar på streams och är heller inte den som pressar grafiken till max, speciellt inte i CS:GO. Självklart vill man inte köpa de billigaste men känns det inte som mitt 660ti räcker till det jag sysslar med idag?

Permalänk
Avstängd

@Sonty: Frekvensen,kylare och kortets längd. Ditt 660Ti duger absolut även om det är trevligt med ett nytt grafikkort ibland. I ditt fall hade jag hellre köpt ett nytt chassi framför grafikkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Jasså hur kom du in på chassi nu då haha Hade inte ens tänkt kolla på grafikkort just nu för de kan jag uppdatera i efterhand om jag skulle gå över till tyngre spel, ville bara veta om grafikkort verkligen var något jag borde uppdatera efter de svar jag fick ovan av folk. Mitt chassi idag är inget monsterchassi men de har hyffsat med fläktar osv så tror inte det är något större problem? Nu känner jag mig förvirrad och vet inte vad jag ska uppgradera på datorn längre hehe.

Permalänk
Avstängd

@Sonty: Ett ljuddämpat chassi är aldrig fel, kan göra mycket för ljudnivån. Skulle även göra som @runicgol säger och kolla över din SSD. För du specificerar bara att ditt moderkort strular.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Ah förstår hur du tänker, tänkte om det var något fel på det chassi jag hade eller liknande självklart ska jag ta en titt på min SSD innan jag gör något men kommer troligen uppdatera datorn ändå som sagt då jag vill ha ut lite mer.