Hjälp med router och USB trådlös nätverk

Permalänk
Medlem

Hjälp med router och USB trådlös nätverk

Hej,

Förlåt på förhand att jag startar "en till" tråd, men jag är en gammal gubbe på 42 år som behöver hjälp med internet hemma i huset!

Just nu har vi adsl 24/1mbps från BBB och mina söner, som är gamers, klagar ständigt på nätet hemma (dom laggar i spelet). Mina döttrar streamar ständigt på sina laptops, samt att vi har 6 mobilenheter hemma och 2 stationära datorer. Och det håller inte tydligen.

Så vi kommer få fibernät hemma i slutet av månaden och kommer binda 100/10mbps med Bahnhof.

Så min fråga är, vad finns det för bra routers som har en lång räckvidd för ett hus på 172kvm? (Finns inga betongvägg i huset!) routern kommer även att kopplas på övervåningen där mina barn är!

Finns det även rekommendationer för USB trådlöst nätverk? Min fru vägrar dra sladdar i vardagsrummet, så jag lever i en dilemma! Något som har en bra teckning och inte bryter kontakten med routern. Pengar är inga problem, men jag vill inte lägga pengar på onödiga varor!

Snälla ni, hjälp skulle uppskattas verkligen!
Med vänlig hälsning,
En gubbe i knipa!

Permalänk
Medlem

Nästan inga routrar har jättelång räckvidd i sig, för man har bara en viss effekt och den kan man fördela på olika sätt... tänk, som en glob (kort räckvidd men bra täckning) eller som en smal stråle (enorm räckvidd, ingen täckning utanför laserstråle-liknande-strålen).

Du vill ha bra antenner i båda ändarna för att öka chanserna att få till det bra.
Om inte pengar är ett problem (du har det bra du), så kolla på AC-routrar med hög prislapp och ditto nätverkskort (absolut inte USB) som är kompis med dom som du skruvar in i datorerna. Placera routern så centralt eller optimalt som möjligt i huset (inte i ena hörnet) så det blir lika långt överallt. Har du flera våningar? Ja, eventuellt nära trappan kanske.
Sedan, om det inte fungerar får du sätta förstärkare/repeaters.

Asus stora AC-routrar ihop med bra nätverkskort är ett förslag:
https://www.komplett.se/asus-rt-ac87u-11ac-ac2400-router/8298... (dessa har möjligheten att flasha om med annan mjukvara där man... tydligen... kan ändra utgående effekt, just sayin)
https://www.komplett.se/asus-pce-ac68-ac1900-wireless-adapter...

Om frugan har invändningar angående kablar så finns det lösningar på detta genom att dölja kablarna i fina lister eller helt enkelt göra det ordentligt och dra i väggar, som med elen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för ditt svar Gurk! Du en go människa du!

Jag har nämligen kollat upp både routern och adaptern och majoriteten har skrivit bra recensioner om dem. Så jag kör nog på dem du har rekommenderat, vi testar oss fram. Funkar det inte som det ska så får jag göra som sista alternativet du nämnde, att dra fiber kablar genom lister. Dra i väggar blir nog lite över min budget, då jag nyligen fick betala för anslutning till fiber i huset.

Tack så hemskt mycket ännu en gång vännen, ha en fantastisk dag!