Föreslå en teknisk lösning för mig

Permalänk

Föreslå en teknisk lösning för mig

Genom åren så har jag köpt hårddiskar och datorer - bytt ut dom, uppgraderat helt och delvis m.m. Till slut sitter jag här och känner att allt tar plats, att det är stökigt och okoordinerat. Därför känner jag nu att jag behöver en genomgripande teknisk lösning för de tekniska behov jag har. Det räcker inte bara med att köpa något nytt för det är bättre än vad jag har haft tidigare. Jag måste tänka lite större än vad jag har gjort tidigare, och därför vill jag ha lite input från andra innan jag tar något beslut.

Vad jag har idag:
- jag har en stor datorburk (midi-tower) som tar mycket plats, men den är mycket tyst, snabb och så kraftig som jag behöver den vara (8 GB RAM, intel i5 ivy bridge processor, SSD m.m.).

- jag har två externa hårddiskar (1 TB respektive) + 2 externa hårddiskar som jag använder för bara datalagring + en 120 GB SSD för operativsystemet. Jag gör ibland backup manuellt på en liten del av hårddisken.

- jag har en trådlös router men kopplar upp mig via nätverkskabel.

Vad jag är ute efter:
- nya datorn MÅSTE vara kompakt/liten och tyst; har avsikt att ställa den bredvid TV:n. Prestandamässigt vill jag att den ska klara av 1080p, spela något enkelt spel och surfa med 20 tals flikar uppe i browsern; helst allt detta samtidigt, och varenda del ska fungera smidigt.

- eftersom jag siktar på en mycket mindre dator så kommer den nya datorn förmodligen inte ha plats för 2 interna HD (om det finns plats för det så tror jag att du föreställer dig en alldeles för stor chassi), så därför måste jag också hitta "en plats" för dessa.

- jag har också en intern DVD-brännare som jag måste fortfarande kunna använda på något sätt.

- ett smidigt sätt att göra backup på min data.

Vad jag själv är inne på som teknisk lösning:
- en Intel NUC 3.5 tum (kan återanvända min SSD disk) med wifi. Jag har testat den senaste modellen (Broadwell I5-5250U) men det fungerande inte så bra med min ubuntu-installation så jag tänker dessvärre lämna tillbaka den. Jag funderar på en äldre modell (D34010WYKH t.ex.) ur denna serie, men har inte bestämt mig än. Undrar hur min nuvarande processor jämför med en i3 Haswell...

- NAS 2-bay med stöd för RAID1. Jag stoppar in mina 2 interna hårddiskar och gömmer denna i hallen inkopplat till routern och kopplar upp mig via wifi på den nya datorn. Datan på diskarna kommer jag åt via ett lokalt nätverk (dum fråga men visst kan man upprätta ett lokalt TRÅDLÖST nätverk?). Så har jag löst detta problem; speciellt det oljud mekaniska diskar för med sig. Jag bor i en etta så det här med ljudnivån är väldig viktig för mig.

- Använder en dockningsstation för DVD-brännaren (när jag behöver bränna en skiva, yep, jag verkar vara en av de få som fortfarande gör det). Eller skulle DVD-brännaren inte fungera med en dockningsstation?

Har du en annan lösning som du skulle vilja föreslå? Låt höra. Länka gärna också (helst svenska sidor). Eller så har du kanske några kloka synpunkter du vill dela med dig?

Om du inte finner några större brister i mitt förslag; vilken annan mini-dator (en annan NUC-modell?) och NAS skulle du föreslå utifrån den beskrivning jag gett? Jag kan inget om NAS.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan köra trådlöst mot en nas om du absolut vill men det lär sänka farten så se till att välja 802.11ac om du absolut inte vill använda kabel.

Det låter onödigt komplicerat att använda en docka till dvdn, det borde väl iofs gå med lite pill men det är nog enklare att skaffa en usbansluten enhet eller så bränner du helt enkelt via "lanet" och nån annan enhet.

Nas med raid 1 låter totalt onödigt för dig, varför ska du ha det ? Det är nog bättre att satsa på stora hdder och ta backup i stället för att raida i en nas när du troligen varken kan använda hastighetsvinsten eller har någon nytta av redundans, att säkra datan via backup är förmodligen viktigare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: En usb-ansluten DVD-brännare var inte en dålig idé Jag har dock redan dockningsstationen så jag tänkte varför inte utnyttja det (om det nu går). Speciellt när jag inte bränner så ofta. Känns onödigt att köpa en ny enhet.

När jag kopplar in NAS:en för första gången för att eventuellt överföra stora mängder data så blir det med kabel, men i övrigt kommer överföringar inte vara så stora att hastigheten via wifi skulle svida. 802.11ac - check!

"bättre att satsa på stora hdder och ta backup"
Nja, det är exakt det jag är trött på. Jag har interna och externa hårddiskar. Vissa har gått sönder och jag har tappat data. Att göra backup på hårddiskar är en oändlig "hobby". Det tar aldrig slut; och jag vill att det ska ta slut (=finnas ett stopp). Att bara fortsätta köpa hårddiskar som du föreslår är exakt det sorts tänk jag vill gå ifrån.

Göra backup på nästan 4 TB är jobbigt och dyrt; blir ännu jobbigare om jag köper ännu större HD. Än så länge orkar jag bara ta mindre delar av hårddiskarna (det allra viktigaste) och gör backup en gång per 3 månader (om jag har tur). Jag känner att en NAS skulle göra det mycket smidigare och effektivare. Jag litar inte heller på hårddiskar i sån stor utsträckning (därför jag har en brännare), en NAS med två hårddiskar som speglar varandra skulle förbättra den tilliten markant (en dör och du ersätter den= back in business). Jag skulle också kunna komma åt det utanför hemmet vilket jag gillar. Visst kan man säkert göra detta med mjukvara också, men jag föredrar nog hårdvarulösningen.

+ jag har som sagt en stor datorburk som jag vill bli kvitt och ersätta med en mini-dator. Det innebär 2 interna hårddiskar som inte längre har någon plats. Jag bor också i en 1:a; skulle vara skönt att "dumpa" en del av allt detta i en annan del av lägenheten och inte tänka på det: fri från eventuellt oljud som medföljer och mer utrymme i rummet jag sover i Så en stor del i min utgångspunkt är bekvämlighet.

Permalänk
Medlem

själv kör jag en liten nuck med en liten ssd (heter dom m2?) samt en synology disk station med 2 st 3 TB diskar som speglar varandra.
körde på synology för att dom verkade ha ett enkelt interface eftersom jag inte är så insatt och det fungerade bra.
allt jag vill ladda ned sköter nasen om. så jag kan klicka på en torrent så laddar nassen ned den så jag kan stänga av datorn och göra något annat under tiden.

försökte köra trådlöst först till NUCen. speldator,nas samt router står i källaren och tv'n på övervåningen. det gick inte så bra, körde dock på en usb dongel vilket kanske inte är det bästa och i en etta kan det nog fungera men för mig var det skit så det fick bli kabel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

@NassePuh1: Vad exakt är det du vill komma fram till? Väldigt långa texter som är osammanhängande.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

själv kör jag en liten nuck med en liten ssd (heter dom m2?) samt en synology disk station med 2 st 3 TB diskar som speglar varandra.
körde på synology för att dom verkade ha ett enkelt interface eftersom jag inte är så insatt och det fungerade bra.
allt jag vill ladda ned sköter nasen om. så jag kan klicka på en torrent så laddar nassen ned den så jag kan stänga av datorn och göra något annat under tiden.

Vilken modell har du exakt? Och hur är ljudnivån på den?

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@NassePuh1: Vad exakt är det du vill komma fram till? Väldigt långa texter som är osammanhängande.

Haha Ja, som det står i rubriken: jag vill ha förslag på en smidigare setup än den jag har idag.

Nu delade en person sina tankar om det till mig (vilket jag var glad för) och jag besvarade inlägget, så jag vet inte hur det första inlägget är osammanhängande eller otydlig i vad jag vill...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NassePuh1:

@mrqaffe: En usb-ansluten DVD-brännare var inte en dålig idé Jag har dock redan dockningsstationen så jag tänkte varför inte utnyttja det (om det nu går). Speciellt när jag inte bränner så ofta. Känns onödigt att köpa en ny enhet.

När jag kopplar in NAS:en för första gången för att eventuellt överföra stora mängder data så blir det med kabel, men i övrigt kommer överföringar inte vara så stora att hastigheten via wifi skulle svida. 802.11ac - check!

"bättre att satsa på stora hdder och ta backup"
Nja, det är exakt det jag är trött på. Jag har interna och externa hårddiskar. Vissa har gått sönder och jag har tappat data. Att göra backup på hårddiskar är en oändlig "hobby". Det tar aldrig slut; och jag vill att det ska ta slut (=finnas ett stopp). Att bara fortsätta köpa hårddiskar som du föreslår är exakt det sorts tänk jag vill gå ifrån.

Göra backup på nästan 4 TB är jobbigt och dyrt; blir ännu jobbigare om jag köper ännu större HD. Än så länge orkar jag bara ta mindre delar av hårddiskarna (det allra viktigaste) och gör backup en gång per 3 månader (om jag har tur). Jag känner att en NAS skulle göra det mycket smidigare och effektivare. Jag litar inte heller på hårddiskar i sån stor utsträckning (därför jag har en brännare), en NAS med två hårddiskar som speglar varandra skulle förbättra den tilliten markant (en dör och du ersätter den= back in business). Jag skulle också kunna komma åt det utanför hemmet vilket jag gillar. Visst kan man säkert göra detta med mjukvara också, men jag föredrar nog hårdvarulösningen.

+ jag har som sagt en stor datorburk som jag vill bli kvitt och ersätta med en mini-dator. Det innebär 2 interna hårddiskar som inte längre har någon plats. Jag bor också i en 1:a; skulle vara skönt att "dumpa" en del av allt detta i en annan del av lägenheten och inte tänka på det: fri från eventuellt oljud som medföljer och mer utrymme i rummet jag sover i Så en stor del i min utgångspunkt är bekvämlighet.

Exakt hur ser din docka ut, dvs går det enkelt att ansluta en dvd till den eller måste du koppla in kablar mellan dockan och dvdn ? Det kan ju bli lite bökigt om dockan har 3½" fack för hdder vilket är det vanligaste.

Raid 1 ger inget som helst skydd mot annat än att bara en hdd rasar, det ersätter inte på något vis backup och man bör i de flesta fall lösa backup innan man raidar. Så länge du inser skillnaden mellan backup och redundans så gör du som du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu säger du lite vad du har och funderar på att skaffa men inte vad du ska använda det till, jag har varit i samma situation som dig och min plan är säkert inte som din men ser ut så här.

Jag vill ha minimalt med prylar, en server en arbesttation (ingen separat hårdvara för router) och så lite strömkablar som möjligt
Beteendeförändring: Ladda inte hem eller spara inte på filer = Slipper stora diskar, backup sker i molnet eller på USB sticka

- servern ska hantera allting helst virtuellt. Det ska vara tyst och ta så lite plats som möjligt. Kraven är smarthome, router, brandvägg, media server, dns server.
- arbetstationen ska klara av att spela, vara liten och tyst.

-Servern blev en Intel Nuc i5'a med Gentoo som kommer att köra linux containers för att virtuallisera maskinerna. Just nu kör jag inte virtualisering. DVD brännaren körs via USB vid behov och ligger undanstuvad, en SSD på 128GB kommer nog att uppgraderas till 1TB.
-En extremt liten 5portars gbit switch är kopplad till NUC som får ström via USB, en WIFI accesspunkt är kopplad till switchen med ström från väggen (kommer att byta ut det i framtiden) samt ett USB ethernet nic för ett extra nätverks plugg.
- Routern/Brandväggen iptables/netfilter och dnsmasq delar ut IP's automatiskt till alla klienter vid behov, inklusive WIFI AP som i sin tur ligger separat och delar ut till sina klienter vid behov.
- Smarthome har inte hunnit så långt men allt ska styras och integreras, försöker hitta en TV med full ip kontroll, etanol eldstad med styrning, lite zwave lampor osv. WIFI AP'n stängs även av automatiskt via ett cronjobb som exekveras från min smartphone tasker när telefonen är i räckvidd.
- Media servern blir plex pg av trancoding möjligheter då jag inte har TV i dagsläget så kan jag kolla på telefonen
- Interfacet kommer att lösas med jquery mobile bland annat, så att det ser rent ut på mobiler, plattor, datorer
- Eventuellt byta ut min skärm mot en skärm med KVM switch ifall nätverket är nere så kan jag bara byta ingång och så flyttas tangentbord och mus över till servern
- Någon form av remote desktop, jag har noll koll men vill ha remote installation av windows för klienter eller remote desktop liknande citrix. Lite osäker vill ju kunna spela lokalt också

Workstation: Node 304 (då jag spelar ibland så är det minsta burken som passar mig nu) SSD och Stor Noctua tornkylare som är knäpptyst. Sålde det mekaniska tangentbordet då det lät så jävla mycket och införskaffade ett vattentätt membran för att underlätta städning. Musen blev en liknande historia men trådlös då trådat är jobbigt

Lägenheten: Det blir en del fix vill köra allt trådat och dolda kablar, kommer att fräsa in kabelkanaler i väggar, skaffa golvlister från kanallisten.se. Finns även trösklar som är bortmonteringsbara med kabelkanaler (man bara lyfter bort dom)

Generellt är jag nöjd hittils, jag har blivit av med massa prylar och det jag har är mindre och tystare och snabbare. Blir ju en form av evighetsprojekt

Hoppas att du kommer på vad du vill göra, det är rätt tillfredställande att underlätta eller bli av med massa skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av NassePuh1:

Vilken modell har du exakt? Och hur är ljudnivån på den?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/barebone/intel-n...

tror min är föregångaren till den, men tror att några av de med broadwell är ljudlösa då dom kyls passivt men är inte helt säkert men värt att kolla upp.

jag tycker min låter lite men vet folk som drar ned fläktkurvan för att få den ännu tystare.

kanske känner du någon du kan "provlyssna" hos? vid spel låter den lite tex hl2 eller liknande men inget som jag tycker stör och vid film och sufrande är den såvitt jag kan höra nästintill helt tyst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.