Permalänk

Dags att uppgradera datorn!

Tjena Sweclockers!

Efter att ha lurkat här ett tag är det väl dags att registrera sig och få lite åsikter på vad som behövs uppgraderas i min dator. Köpte min nuvarande i slutet av 2011 och det börjar väl bli dags att uppgradera den nu känner jag! Finns en hel del goa spel som man vill kunna lira på någorlunda vettig grafiknivå (bl.a Arkham Knight) utan att det laggar och har sig.

Just nu ser min dator ut såhär:
Case: Cooler Master Elite 430
Moderkort: ASUS P8P67 LE
Processor: Intel i7-2600
Processorkylare: Hyper 212 Evo
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 560 TI
Ram: 8GB
Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W

Är väl inte helt och hållet novis när det gäller datorer, men hade uppskattat lite hjälp när det kommer till vad som behövs uppgraderas! Har kollat en del på det här grafikkortet -> http://www.inet.se/produkt/5411308/evga-geforce-gtx-970-4gb-s.... Känns som att det även är dags att uppgradera processorn + moderkortet? Har väl en budget på 5000kr för tillfället.

Tack och bock för all eventuell hjälp!

Permalänk
Medlem

Med den där riggen får du nog mest spelprestanda per krona i form av ett grafikkort, faktiskt. i7 2600 är fortfarande en mycket kompetent processor och det som skulle matcha din budget i dagsläget presterar inte så mycket bättre än det du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakstar:

Med en budget på 5000:- så rekommenderar jag att du enbart köper nytt grafikkort, då moderkort och processor fortfarande duger, du har ju CPU kylare och om det är 1600mhz minnen så räcker 8gb gott och väl! Ditt nätaggregat är också tillräckligt för en uppgradering.

2490:- just nu för ett 290x otroligt prisvärt för 4gb vram.

Gör dig själv tjänsten att köpa en SSD också, det kommer göra din PC upplevelse mycket mer njutbar både i och utanför spel. 250gb kan rekomenderas från mitt håll, men 120 räcker om du sitter på tight budget. Passa på att skaffa nytt chassi för en liten slant om du vill hotta upp datorn lite rent estetiskt också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du har en budget på 5000kr säger jag att ett nytt grafikkort kommer i första hand. Din prolle är fortfarande ganska bra, om den skulle flaska märker du väl det? Om det blir något kvar av budgeten efter grafikkortet kan du möjligtvis införskaffa en 2600k eller annan upplåst LGA 1155 och klocka lite

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Med den där riggen får du nog mest spelprestanda per krona i form av ett grafikkort, faktiskt. i7 2600 är fortfarande en mycket kompetent processor och det som skulle matcha din budget i dagsläget presterar inte så mycket bättre än det du har.

Skrivet av Limpfittz:

Med en budget på 5000:- så rekommenderar jag att du enbart köper nytt grafikkort, då moderkort och processor fortfarande duger, du har ju CPU kylare och om det är 1600mhz minnen så räcker 8gb gott och väl!

2490:- just nu för ett 290x otroligt prisvärt för 4gb vram.

Gör dig själv tjänsten att köpa en SSD också, det kommer göra din PC upplevelse mycket mer njutbar både i och utanför spel.

Tack och bock för svar! Hade helt glömt av att ta med det i specsen men jag kör ett SSD som jag har Windows 7 på.

Ruggigt bra pris på grafikkortet. Verkar som att det även mäter sig bra med 970'n. Ska kika närmre på det!