Permalänk
Avstängd

Ketchup på vita läder skor

Jag var och åt på Sibylla så tappar jag ketchup på mina 1 dagars gamla puma skor av läder. Och jag får inte bort fläcken vad ska jag göra?!, tacksam för svar snabbt som möjligt..

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt dig för prisläge?
Och ska operativsystem Windows ingå?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av halojoy:

Vad hade du tänkt dig för prisläge?
Och ska operativsystem Windows ingå?

... c:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova att ta lite tvättmedel tillsammans med vatten och försöka gno lite på fläcken. Det borde göra någon skillnad i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har spray för att ta bort fläckar och det funkar till och med på torkat blod så testa det. Borde finnas i alla affärers tvättavdelningar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Jag har spray för att ta bort fläckar och det funkar till och med på torkat blod så testa det. Borde finnas i alla affärers tvättavdelningar.

Tipsa om namn på produkten kanske?

Skrivet av Daweyz:

Jag var och åt på Sibylla så tappar jag ketchup på mina 1 dagars gamla puma skor av läder. Och jag får inte bort fläcken vad ska jag göra?!, tacksam för svar snabbt som möjligt..

Risken är väl att det inte bara blivit en fläck, utan att ketchupen har färgat skinnet. Precis som det blir om du har tomater i en matlåda.

Några saker jag skulle testa om det inte gick att få bort enkelt.

Vattenånga
"Mirakelsvamp" - Finns på ica. Är en vit svamp som löser upp sig självt när man använder den. Slipar lite lätt, så gnugga inte så hårt.

Går det inte skulle jag pröva att tvätta med oxalsyra. Finns i lite olika medel eller som pulver. Brukar användas för att bleka smuts på bilfälgar eller i vattenlinjen på båtar där det är svårt att få rent det som missfärgat själva gelcoaten.

Sist skulle jag smörja in dom med skokräm med vita pigment. Sådan kommer du nog vilja ha ändå förr eller senare.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Citronsyra och vatten kan också vara ett tips. Det funkar fint för vanligt smuts på skorna i alla fall.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Tipsa om namn på produkten kanske?

"Tabort" Fläckspray av Unilever Sverige AB

Permalänk
Medlem

Galltvål kanske? Bra naturlig fläcklösare. Finns på Clas Ohlsson.
Men läs på innan.

Permalänk
Medlem

Måla med vitt

Permalänk
Medlem

Måla skorna röda

Permalänk
Avstängd

Vanish och POFF så är fläcken borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag har spray för att ta bort fläckar och det funkar till och med på torkat blod så testa det. Borde finnas i alla affärers tvättavdelningar.

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |