Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator!

Hej! Efter att testat witcher wild hunt så märkte jag att det var ospelbart. Min data behövs uppgraderas!
Min ekonomi är begränsad så kommer uppgradera del för del! Vad skulle behövas uppgraderas för att kunna köra spel som witcher 3 på hyfsade inställningar?
Vad för processorer och grafikkort är prisvärda och skulle ni rekommendera mig?
Tack på förhand!

Min data:
CPU: AMD Phenom II x4 945 ~3.0 Ghz
GPU: Nvidia geforce 580
RAM: 2x2 4 GB
Moderkort: Gigabyte GA-790XTA-UD4
Windows 64 bit

Permalänk
Medlem

Om du inte har pengar att uppgradera både processor och grafikkort samtidigt hade jag börjat med att köpa nytt grafikkort och överklockat processorn till 3,5-4ghz, men då behöver du en bra eftermarknadskylare till processorn. Denna kylare är väldigt prisvärd. Vilket grafikkort du bör köpa beror helt på din budget.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

@vikham: Tack så mycket för svar! Tänkte göra ett nytt inlägg angående överklockning! För jag har funderat på det tills jag såg att min processors grader är runt 60-70 ständigt cch Gpu:n är runt 40 och i spel upp mot 100! Men det är ju med standard fläktarna. En sån du länkat skulle sänka graderna betydligt eller? En till fråga, fungerar vilket grafikkort som helst på moderkortet? Jag har ingen direkt kunskap om detta så man tackar för hjälpen!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

I princip vilket grafikkort som helst idag passar i ditt moderkort. Men något kraftigare än AMD 290 eller 290X alternativt Nvidias 970 blir nog bortkastade pengar då det garanterat kommer att hållas tillbaka av din processor. Jag hade nog köpt just ett 290 alt. 290X i ditt fall. Bland det mest prisvärda man kan köpa just nu. Och det blir en ganska så rejäl uppgradering i prestanda mot ditt 580. Dessutom skulle ett 290X fortfarande vara bra om du senare uppgraderar även din processor.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevile:

@vikham: Tack så mycket för svar! Tänkte göra ett nytt inlägg angående överklockning! För jag har funderat på det tills jag såg att min processors grader är runt 60-70 ständigt cch Gpu:n är runt 40 och i spel upp mot 100! Men det är ju med standard fläktarna. En sån du länkat skulle sänka graderna betydligt eller? En till fråga, fungerar vilket grafikkort som helst på moderkortet? Jag har ingen direkt kunskap om detta så man tackar för hjälpen!

Okej, det är ganska varmt. Processorkylaren jag länkade är mycket bättre än stockkylaren. Med den kan du överklocka men se då till att du också har bra luftgenomströmning i chassit för det gör också stor skillnad, dvs att fläktarna inte är helt igensatta av damm. Blir så efter ett tag om man inte tar bort det då och då. Se också till att kabeldragningen är bra, så att det är fritt runt grafikkortet och processorn med så mycket luftrum som möjligt. Om datorn är köpt färdigbyggd brukar kabeldragningen redan vara bra utfört så då behöver du såklart inte göra något med det. Men som sagt, ventilationen och kylningen är viktigt, speciellt om du ska överklocka. Kanske överväga att installera en till fläkt om det finns någon extra ledig fläktplats i chassit.

Om du har frågor eller vill ha hjälp kring överklockningen är du välkommen att öppna upp en ny tråd om det, annars finns det en många guider och how-to tillgängliga du kan läsa och lära dig genom.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial