Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

flytta in i nyproduktion + internet?

Permalänk
Medlem

flytta in i nyproduktion + internet?

så, jag komemr snart flytta in i en helt nybyggd lägenhet, och undrar igentligen om någon har någon information alls hur det går till med internet och liknande, kan ju inte tekna ett avtal innan jag flyttar in, men vill inte sitta 2-3 veckor utan internet när man flyttar in.

har försökt få tag på personen som är ansvarig för byggnaden, men då det är typ 250 lägenheter som ska fyllas så är hon väldigt upptagen (ständigt upptagen i telefonen, eller på möte). vet inte hur jag ska gå vidare i detta längre

//Daast

Permalänk
Medlem

Du kommer med sannolikhet få använda den förra hyresgästens internet om dem inte redan sagt upp sitt så det avslutas i tid. Då får du beställa nytt helt enkelt. Tror annars du kan prata med kundtjänst och få abonnemanget aktiverat ett specifikt datum, det är ju 2015.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Du kommer med sannolikhet få använda den förra hyresgästens internet om dem inte redan sagt upp sitt så det avslutas i tid. Då får du beställa nytt helt enkelt. Tror annars du kan prata med kundtjänst och få abonnemanget aktiverat ett specifikt datum, det är ju 2015.

Även om den är nybyggd så brukar inte hantverkarna sova i lägenheterna. Det bruk stå i papprena om info om föreningen och vad som ingår i din lgh. Med största sannolikhet sitter all utrustning på plats så du behöver enbart ringa tjänste leverantören och få det aktiverat. Så var det för mig med banhof i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Är lägenheten ansluten till ett stadsnät brukar det bara vara att plugga in en dator i nätverksuttaget och när man drar igång en webbläsare kommer man automatiskt till stadsnätets "portal" där man kan välja bland olika operatörer. Anslutningen brukar gå väldigt snabbt efter detta, men kan säkert variera mellan olika nät och även bero på hur många som vill ansluta sig samtidigt.

Om det inte är ett öppet fibernät så måste du ta reda på vilket bolag som har dragit in fibern, antagligen Telia eller någon annan större aktör. Då får du kontakta dom och skriva avtal om en anslutning. Eftersom du antagligen skrivit på hyreskontraktet eller köpeavtalet så borde du ha information om vilket lägenhetsnummer du har, vilket operatören brukar vilja veta för att kunna ansluta dig.

Är inte fiber aktuellt ö.h.t. och du är tvingad till xDSL så får du kolla med den operatör du vill ha, om de kan leverera till din adress. Kan dom det så skriver du avtal med dom, med inkoppling samma dag du flyttar in.

Är det internet via kabel-tv-nätet så är det i princip samma förfarande som för ett stängt fibernät. Alltså kolla med den operatör som levererar kabel-tv till fastigheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Som några andra sagt innan.

Vad står det i prospektet / informationsbladet om internetleverantör?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

komma få telia (de som dragit in fibern), har nu lagt en beställning och bett dem koppla in allt till dagen jag flyttar in.

finns ingen tidigare hyresgäst då allt är nytt så kan inte gå på dem.

men det jag är lite orolig över är att jag inte kan flytta in ännu, och det kanske blir lite problem för att jag inte är skriven där ännu, men det orde väll inte vara några problem hoppas jag.

man tackar för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

komma få telia (de som dragit in fibern), har nu lagt en beställning och bett dem koppla in allt till dagen jag flyttar in.

finns ingen tidigare hyresgäst då allt är nytt så kan inte gå på dem.

men det jag är lite orolig över är att jag inte kan flytta in ännu, och det kanske blir lite problem för att jag inte är skriven där ännu, men det orde väll inte vara några problem hoppas jag.

man tackar för all hjälp

Tänk på att Fibertekniken inte är som ADSL där det tar en tid för att sparka igång det.
För att lägga upp en fibertjänst på dig som person går på några sekunder med några knapptryck i diverse program. Du har ju förhoppningsvis allt på plats redan i nya inbyggda lägenheten, vilket betyder att det bara är några knapptryckningar i ett program från Telias sida för att kicka igång det (har själv jobbat där tidigare)

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

komma få telia (de som dragit in fibern), har nu lagt en beställning och bett dem koppla in allt till dagen jag flyttar in.

finns ingen tidigare hyresgäst då allt är nytt så kan inte gå på dem.

men det jag är lite orolig över är att jag inte kan flytta in ännu, och det kanske blir lite problem för att jag inte är skriven där ännu, men det orde väll inte vara några problem hoppas jag.

man tackar för all hjälp

Det du gör då är att ringa telia och säga som det är.

Då skickas all utrustning till din nuvarande adress, och när du får tillträde så sätter de på.

Jag gjorde tabben att jag beställde till min nya adress, så låg utrustningen där i två veckor och skickade sedan tillbaka...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det du gör då är att ringa telia och säga som det är.

Då skickas all utrustning till din nuvarande adress, och när du får tillträde så sätter de på.

Jag gjorde tabben att jag beställde till min nya adress, så låg utrustningen där i två veckor och skickade sedan tillbaka...

bokade idag allt till min nya adress, men med tanke på att det är mindre än 2veckor innan jag ska flytta in så borde det vara lungt, alternativt att jag ringer Telia och fåga om de kan prata med posten så att det ligger kvar lite längre.

men man tackar för hjälpen