Behöver hjälp i programmering i C#

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp i programmering i C#

Hej, jag behöver programmera i C# så att den kan läsa in en funktion från en textruta och måla upp dess kurva i ett koordinatsystem.
Programmet klarar att hantera både första- och andragradsekvationer och känner själv av vilken typ
av funktion som står i textrutan. Programmet har även en inbyggd felhantering som gör att
programmet inte hänger sig om man skriver in en felaktig funktion.

Jag är inte så skicklig i detta och behöver därför er hjälp med koderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av denishh:

Hej, jag behöver programmera i C# så att den kan läsa in en funktion från en textruta och måla upp dess kurva i ett koordinatsystem.
Programmet klarar att hantera både första- och andragradsekvationer och känner själv av vilken typ
av funktion som står i textrutan. Programmet har även en inbyggd felhantering som gör att
programmet inte hänger sig om man skriver in en felaktig funktion.

Jag är inte så skicklig i detta och behöver därför er hjälp med koderna.

Och hur långt har du kommit?
Vi tänker inte göra dina läxor/uppgifter.

Permalänk
Medlem

@iXam: Jo, jag har lyckats göra så att man kan skriva in en förstagrads funktion (Y=kx+m) i en ruta och så att den ritas upp i ett koordinatsystem när jag klickar på en knapp.
Jag vet bara inte hur jag ska göra samma grej men för andragradsfunktioner också, dvs att jag också kan skriva en andragradsfunktion och att den ritas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av denishh:

@iXam: Jo, jag har lyckats göra så att man kan skriva in en förstagrads funktion (Y=kx+m) i en ruta och så att den ritas upp i ett koordinatsystem när jag klickar på en knapp.
Jag vet bara inte hur jag ska göra samma grej men för andragradsfunktioner också, dvs att jag också kan skriva en andragradsfunktion och att den ritas upp.

Visa vad du gjort så här långt så ökar chansen att någon hjälper dig. Sätt koden inom code-taggar så blir det mer lättläst.

Permalänk

Kolla på substring, det är nog det som du behöver, sedan så behöver du bara lägga till en massa if satser och sedan så sitter den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

@Kiane:
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

int K;
int Ystart;
int Yslut;
int Y1;

protected override void OnPaint(PaintEventArgs e)
{
Graphics g = e.Graphics;
Pen p=new Pen(Color.Black);
g.DrawLine(p, 100, 250, 400, 250);
g.DrawLine(p, 250, 100, 250, 400);
g.DrawLine(p, 100, Ystart, 400, Yslut);

}

private void btnRita_Click(object sender, EventArgs e)
{
K = int.Parse(tbxFörstaX.Text);
int m = int.Parse(tbxM.Text);
Ystart = 250 - 10 * m + K * 150;
Yslut = 250 - 10 * m - K * 150;
Invalidate();
}

}
}