Permalänk

Firmware update med FreeDOS?

Medans jag skriver detta så gör jag en backup på en hårddisk som jag sen ska uppdatera firmware på, men undrar då om det är säkert att bara använda FreeDOS som jag råkade ha på ett usbminne redan eller om man ska köra riktiga DOS? Det var noll instruktioner med updaten, bara att det var en dos exe-fil man ska köra.
Det borde väl funka men jag gissar bara så tänkte höra med er. Nån som vet??

Visa signatur

CPU: Intel i7-3930 Kylning: SilverStone Argon AR01 M/B: Asus Rampage IV Extreme RAM: 32GB GPU: MSI GeForce 970 PSU: Corsair HX650 Lagring: 256GB M550 | 1TB Samsung F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzarAlkex:

Medans jag skriver detta så gör jag en backup på en hårddisk som jag sen ska uppdatera firmware på, men undrar då om det är säkert att bara använda FreeDOS som jag råkade ha på ett usbminne redan eller om man ska köra riktiga DOS? Det var noll instruktioner med updaten, bara att det var en dos exe-fil man ska köra.
Det borde väl funka men jag gissar bara så tänkte höra med er. Nån som vet??

Det borde fungera men tillverkaren har sannolikt räknat med att du kör MSDOS och man kan förmoda att de enbart testat detta. Jag skulle föreslå att du tar det säkra före det osäkra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen så går det med freedos, det används troligen bara för att kunna boota och kunna starta flashprogrammeraren, själva flashningen lär skötas om helt oberoende utav flashprogrammet när det startat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.