Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

MSI PC Mate med Enthoo Pro Frågor

Hej, håller på och bygger en dator atm men har lite frågor om moderkort/chassi. Jag har ett Phanteks Enthoo Pro tsm med ett MSI Z97 PC Mate. Överallt (manual, prisjakt osv) står det att moderkortet ska vara ATX. I chassists manual står det att den har standoffs redo för ett ATX mobo. Men ändå verkar det inte passa, när jag räknar får jag det till 11 hål. Om någon skullle kunna bekräfta att PC Mate har 9 standoffs och passar som en vanlig ATX skulle det vara bra!

edit: verkar som om mitt moderkort har 6 standoffs och mitt chassi har 9 st. Det är det yttersta lagret som ska bort, har jag kommit fram till. Hur tar jag bort standoffsen? Ngn speciell skruvmejsel?

Permalänk

Behöver du ta bort de oanvända standoffsen ? Kommer de att hamna under moderkortet ?
De tre innersta (mot fronten) är för längre moderkort. De borde kunna stå kvar och hamna 2cm från kortet.
Som på denna bild:

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Behöver du ta bort de oanvända standoffsen ? Kommer de att hamna under moderkortet ?
De tre innersta (mot fronten) är för längre moderkort. De borde kunna stå kvar och hamna 2cm från kortet.
Som på denna bild:
https://rampagedev.files.wordpress.com/2014/07/2014-08-31-11-26-34.jpg

Tog bort 2/3 st som kanske träffade moderkortet, vet inte. Satte dessutom in en som inte fanns. Men av de 6 hålen jag har är det kanske 1/2 som ligger en halv cm ifrån... Är det värt att kämpa för dem eller räcker det med 4/5 skruvar i sålänge moderkortet sitter bra?

Ska jag ta bort dem om de stöter mot moderkortet men inte ligger i ett hål?

Permalänk

Du behöver inte fästskruvarna för jordning av moderkortet utan bara som stöd så 5 av 6 är okay.
Fästena är standardiserade och skall passa exakt för alla moderkort !

Ja, inga distanser får röra vid moderkortets underdel förutom där det finns fästhål för skruv.

Tänk på att moderkortet skall pressa mot bakplåten på grund av jortblecken (eller foliekudden) till bakre kontakterna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA