Permalänk
Medlem

Chassitips

Ska lite senare i år uppgradera min burk och har tänkt satsa på vattenkylning(custom), i och med detta ska även nytt chassi inhandlas.
Jag är ute efter ett stilrent chassi men som har bra möjligheter för vattenkylning.

Stilrent för mig är chassin i stil med InWin 904, men jag har även sneglat på Fractal Design R5/S även om R5 & S inte är så stilrena som jag skulle önska.
Vad det gäller vattenkylning så är tanken att CPU samt 2x GPU ska kylas, men kanske även minnen samt moderkort, så jag räknar med att behöva åtminstone en 360 samt en 240 rad(fast troligtvis mer än så, 2x 360 eller 360 + 480).

Jag har inget behov av vare sig 5.25" platser eller hårddiskburar(kommer köra 1/2 SSD).

Budget? Ptja, hade InWin 904 funkat bra för vattenkylning så hade jag lätt betalat vad det kostar, ca 2500. Så jag sätter min budget till det, även om jag såklart gärna betalar mindre än så

Har ni några tips åt mig?

Permalänk
Inaktiv

@Ohjay:

Flyttade över mina saker till Cosmos II chassi igårkväll. Otroligt gott om utrymme för allt mellan himmel och jord. Faller dock inte inom ramen för din budget då den kostade runt en tusenlapp mer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du är inne på rätt spår med Fractal Designs Define S. Optimerad för det du söker.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

@Ohjay:

Flyttade över mina saker till Cosmos II chassi igårkväll. Otroligt gott om utrymme för allt mellan himmel och jord. Faller dock inte inom ramen för din budget då den kostade runt en tusenlapp mer.

Finns ju för ca 2800:- å uppåt. Men tyvärr anser inte jag att Cosmos II är ett stilrent chassi.

Skrivet av chickenowl:

Jag tycker du är inne på rätt spår med Fractal Designs Define S. Optimerad för det du söker.

Ja det passar ju det mesta av mina kriterier, men jag hoppas på att hitta ett chassi som är snyggare(mer stilrent och åt InWin-hållet)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohjay:

Finns ju för ca 2800:- å uppåt. Men tyvärr anser inte jag att Cosmos II är ett stilrent chassi.

Ja det passar ju det mesta av mina kriterier, men jag hoppas på att hitta ett chassi som är snyggare(mer stilrent och åt InWin-hållet)

Känner du någon som har det eller redan sett cosmos 2? Det är självklart bara som jag ser det, men jag tycker verkligen inte att bilder gör burken rättvisa

Permalänk

Phanteks Enthoo-serien är mycket populär och prisvärd. Finns otaliga recensioner på t.ex. YouTube. Personligen tycker jag att det är mycket snyggt, om än inte riktigt så stilrent som de du nämnt. Annars är säkert Define S ett toppenchassi!

Permalänk
Medlem

Phanteks Enthoo Luxe är inte helt fel. Snyggt och gott om plats för vattenkylning. Inte speciellt dyrt heller med tanke på vad man får för pengarna.

Galleri

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Phanteks Enthoo Luxe är inte helt fel. Snyggt och gott om plats för vattenkylning. Inte speciellt dyrt heller med tanke på vad man får för pengarna.

http://i.imgur.com/hVfMO9H.jpg

Galleri

Ser tajt ut för grafikkorten (får dom ens luft), ett fjärde kort ser ut att ha problem att få plats

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag har ett tips på Fractal Design Define XL R2. Väldigt snyggt chassi och väldigt stilrent. Man får även plats med sjukt mycket saker i den. Den är också väldigt tyst. Om du inte vill blåsa på med 2000Kr och uppåt är detta chassi jätte bra eftersom detta chassi kostar runt 1000kr. Du får plats med enormt mycket vattenkylning i det chassit. Om du inte vill ha det chassit skulle jag rekommendera Fractal Design Define S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ser tajt ut för grafikkorten (får dom ens luft), ett fjärde kort ser ut att ha problem att få plats

Inga problem alls, skulle få plats med ett fjärde grafikkort om det inte vore för att i sista PCIe platsen så sitter min Intel 750 NVMe SSD. Grafikkorten får luft, gäller bara att skruva bort en del av backplaten.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Känner du någon som har det eller redan sett cosmos 2? Det är självklart bara som jag ser det, men jag tycker verkligen inte att bilder gör burken rättvisa

Nope, känner ingen som har ett och jag har inte sett ett i verkligheten. Jag har dock sett mängder av bilder på det och jag tycker verkligen inte att det är en snygg design tyvärr.

Skrivet av BrutalOddball:

Phanteks Enthoo-serien är mycket populär och prisvärd. Finns otaliga recensioner på t.ex. YouTube. Personligen tycker jag att det är mycket snyggt, om än inte riktigt så stilrent som de du nämnt. Annars är säkert Define S ett toppenchassi!

Skrivet av Bascule666:

Phanteks Enthoo Luxe är inte helt fel. Snyggt och gott om plats för vattenkylning. Inte speciellt dyrt heller med tanke på vad man får för pengarna.

http://i.imgur.com/hVfMO9H.jpg

Galleri

Ja Enthoo funkar ju fint sett till funktion, men det är nåt med fronten på dessa chassin som jag verkligen inte gillar.
Primo är väl det bästa av dem rent stilmässigt, men inte så bra att jag vill betala 2k för det.

Skrivet av Gurra1234:

Jag har ett tips på Fractal Design Define XL R2. Väldigt snyggt chassi och väldigt stilrent. Man får även plats med sjukt mycket saker i den. Den är också väldigt tyst. Om du inte vill blåsa på med 2000Kr och uppåt är detta chassi jätte bra eftersom detta chassi kostar runt 1000kr. Du får plats med enormt mycket vattenkylning i det chassit. Om du inte vill ha det chassit skulle jag rekommendera Fractal Design Define S.

Define XL R2 är också ett alternativ det är klart. Men designen är ju likvärdig både Define R5 och Define S, och det är nåt med det som jag inte riktigt gillar, även om det är det bästa jag sett efter InWin 904.

Permalänk
Avstängd

Corsair Obsidian 900D, både stilrent och rymligt, ta ur hårddiskburar enkelt ifall något mot förmodan inte får plats, ligger dock 1000kr över den budget du sa, men du får ett robust chassi för det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

@Ohjay: Köp ett InWin 904 så är ditt problem löst?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Corsair Obsidian 900D, både stilrent och rymligt, ta ur hårddiskburar enkelt ifall något mot förmodan inte får plats, ligger dock 1000kr över den budget du sa, men du får ett robust chassi för det.

Säkerligen ett grymt chassi. Många pratar gott om det, men jag gillar varken designen på fronten eller sidopanelerna. Så att betala 1000 kr mer än budget och få något som i mitt tycke är fulare än Define R5/S/XL R2 är inte aktuellt.

Skrivet av Peppar2014:

@Ohjay: Köp ett InWin 904 så är ditt problem löst?

Nej det är det inte. InWin 904 får inte plats med den vattenkylning jag tänkt mig.
Kylningen går före det estetiska, så jag tänker inte köpa ett 904 och köra på luft istället.
Men anledningen att jag ber om tips är för att kanske hitta något som ger det bästa av båda världar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohjay:

Säkerligen ett grymt chassi. Många pratar gott om det, men jag gillar varken designen på fronten eller sidopanelerna. Så att betala 1000 kr mer än budget och få något som i mitt tycke är fulare än Define R5/S/XL R2 är inte aktuellt.

Nej det är det inte. InWin 904 får inte plats med den vattenkylning jag tänkt mig.
Kylningen går före det estetiska, så jag tänker inte köpa ett 904 och köra på luft istället.
Men anledningen att jag ber om tips är för att kanske hitta något som ger det bästa av båda världar.

Du verkar jävligt kräsen av dig, förslagen du fått på stilrena chassin i våra ögon avfärdar du som pest och kolera. Folk kommer knappast orka anstränga sig för din skull med den inställningen du har.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du verkar jävligt kräsen av dig, förslagen du fått på stilrena chassin i våra ögon avfärdar du som pest och kolera. Folk kommer knappast orka anstränga sig för din skull med den inställningen du har.

Var inte så hetsig, han håller ju helt enkelt inte med.

Till trådstartaren: Det enda jag kan komma på är NZXT H440.
Fönster (som du verkar vilja ha), helt okej kylmöjligheter och lite raka linjer och sådär. Men att det är lika snyggt som InWin 904 skulle jag väl inte säga.

Lycka till i jakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du verkar jävligt kräsen av dig, förslagen du fått på stilrena chassin i våra ögon avfärdar du som pest och kolera. Folk kommer knappast orka anstränga sig för din skull med den inställningen du har.

Du får gärna citera var jag har skrivit orden "pest" och "kolera".
Jag har bett om tips och jag har gett ett svar & en åsikt om varje tips jag fått. Jag anser det hövligt att ge respons när nån tar tid att ge mig tips. Det visar, i mitt tycke, att jag uppskattar tipset även om det inte var rätt för mig.
Smak är alltid olika och jag har full respekt för att andra tycker vissa chassin är stilrena som jag tycker inte är speciellt snygga.

Skrivet av superpwnguin:

Var inte så hetsig, han håller ju helt enkelt inte med.

Till trådstartaren: Det enda jag kan komma på är NZXT H440.
Fönster (som du verkar vilja ha), helt okej kylmöjligheter och lite raka linjer och sådär. Men att det är lika snyggt som InWin 904 skulle jag väl inte säga.

Lycka till i jakten.

Fönster är trevligt men absolut inget krav från min sida.
Stilmässigt är det väl rätt så likt Define chassina jag nämnt tidigare, dock gillar jag inte NZXT-"loggan" i fönstret men den går iofs å plocka bort. Jag har fått uppfattningen att chassit är ganska litet sett till vattenkylning, men det kanske är fel?
Det är ju rätt populärt annars och jag har sett några projekttrådar om det, men kan inte dra mig till minnes att jag sett nån med kylning för 2x GPU(å det övriga jag nämnt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Du får gärna citera var jag har skrivit orden "pest" och "kolera".
Jag har bett om tips och jag har gett ett svar & en åsikt om varje tips jag fått. Jag anser det hövligt att ge respons när nån tar tid att ge mig tips. Det visar, i mitt tycke, att jag uppskattar tipset även om det inte var rätt för mig.
Smak är alltid olika och jag har full respekt för att andra tycker vissa chassin är stilrena som jag tycker inte är speciellt snygga.

Fönster är trevligt men absolut inget krav från min sida.
Stilmässigt är det väl rätt så likt Define chassina jag nämnt tidigare, dock gillar jag inte NZXT-"loggan" i fönstret men den går iofs å plocka bort. Jag har fått uppfattningen att chassit är ganska litet sett till vattenkylning, men det kanske är fel?
Det är ju rätt populärt annars och jag har sett några projekttrådar om det, men kan inte dra mig till minnes att jag sett nån med kylning för 2x GPU(å det övriga jag nämnt).

Såvitt jag vet kan du få en 360 radiator i fronten, ganska tjock bara att ta bort burarna, för det finns två platser för ssd :er på annat ställe, en tunnare 360 i toppen får också plats. 2 gpuer bör få plats vattenkylt utan större bekymmer.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Vad tycker du om corsair 800d?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Fönster är trevligt men absolut inget krav från min sida.
Stilmässigt är det väl rätt så likt Define chassina jag nämnt tidigare, dock gillar jag inte NZXT-"loggan" i fönstret men den går iofs å plocka bort. Jag har fått uppfattningen att chassit är ganska litet sett till vattenkylning, men det kanske är fel?
Det är ju rätt populärt annars och jag har sett några projekttrådar om det, men kan inte dra mig till minnes att jag sett nån med kylning för 2x GPU(å det övriga jag nämnt).

Det är ett rätt trevligt chassi, har iofs bara monterat luft kylning i det en gång. Det är däremot ganska smalt vilket kanske inte är optimalt för dig, är däremot inte loop byggare så kan inte säga mer om det blir problem eller inte. Kan bara säga att det är smalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mormor Göran:

Vad tycker du om corsair 800d?

Säljs det ens längre?
Men iallafall, det hade kunnat varit något om fronten var snyggare men det går tyvärr bort med den frontdesignen för min del.

Skrivet av NatureBoyyy:

Såvitt jag vet kan du få en 360 radiator i fronten, ganska tjock bara att ta bort burarna, för det finns två platser för ssd :er på annat ställe, en tunnare 360 i toppen får också plats. 2 gpuer bör få plats vattenkylt utan större bekymmer.

Skrivet av philipborg:

Det är ett rätt trevligt chassi, har iofs bara monterat luft kylning i det en gång. Det är däremot ganska smalt vilket kanske inte är optimalt för dig, är däremot inte loop byggare så kan inte säga mer om det blir problem eller inte. Kan bara säga att det är smalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack till er båda.
Får läsa på lite mer noggrant om H440, det kanske kan vara en möjlig kandidat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Säljs det ens längre?
Men iallafall, det hade kunnat varit något om fronten var snyggare men det går tyvärr bort med den frontdesignen för min del.

Tack till er båda.
Får läsa på lite mer noggrant om H440, det kanske kan vara en möjlig kandidat.

Har ett H440 och vattenkylning var min plan från början, nu har jag dock fått skjuta på det lite, den enda nackdelen jag ser är det lilla utrymmet på baksidan, kan ofta bli knivit om man buntar ihop kablarna.
Här ska du nog kunna finna inspiration:
https://www.google.se/search?q=watercooled+h440&biw=1680&bih=...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på Phanteks Evolv i ATX version, skulle komma snart senast jag hörde. Kanske inte passar dig i utseende dock ? Men verkar bli väldigt bra för vattenkylning, själv tänker jag trycka in en 120, 360 och möjligtvis en 240.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19873-phanteks-tar-kassaskap...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Har ett H440 och vattenkylning var min plan från början, nu har jag dock fått skjuta på det lite, den enda nackdelen jag ser är det lilla utrymmet på baksidan, kan ofta bli knivit om man buntar ihop kablarna.
Här ska du nog kunna finna inspiration:
https://www.google.se/search?q=watercooled+h440&biw=1680&bih=...

Kollat runt lite och 2x 360 radiatorer skulle skapa problem som kanske kan lösas med moddning. 360 + 280 funkar iofs. Jag ska ha H440 i åtanke iallafall.

Skrivet av JohanFalk:

Själv väntar jag på Phanteks Evolv i ATX version, skulle komma snart senast jag hörde. Kanske inte passar dig i utseende dock ? Men verkar bli väldigt bra för vattenkylning, själv tänker jag trycka in en 120, 360 och möjligtvis en 240.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19873-phanteks-tar-kassaskap...

Hmm, första intrycket var att jag inte gillade det.
Men det är nåt med den grå varianten som tilltalar mig lite ändå. Finns det några uppgifter på vilka radiatorkombinationer som funkar?
I SweC-nyheten sägs det att det det ska börja säljas i maj men det verkar ju inte ha skett. Finns det några uppgifter på när det kan tänkas dyka upp?

Permalänk
Medlem

Silverstone TJ07 är enligt mig det snyggaste chassit som finns!
Har ett själv även om det är ett gammalt chassi och behövs lite modding för kabeldragning osv. så ångrar jag inte köpet en sekund!

Vet ej om dem finns nya fortfarande köpte mitt nytt på Webbhallen förra året.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Silverstone TJ07 är enligt mig det snyggaste chassit som finns!
Har ett själv även om det är ett gammalt chassi och behövs lite modding för kabeldragning osv. så ångrar jag inte köpet en sekund!

Vet ej om dem finns nya fortfarande köpte mitt nytt på Webbhallen förra året.

Verkar gå att få tag på än.
Men tyvärr, gillar inte fronten. Det där med X antal 5.25"-platser synliga är inte snyggt i min mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Hmm, första intrycket var att jag inte gillade det.
Men det är nåt med den grå varianten som tilltalar mig lite ändå. Finns det några uppgifter på vilka radiatorkombinationer som funkar?
I SweC-nyheten sägs det att det det ska börja säljas i maj men det verkar ju inte ha skett. Finns det några uppgifter på när det kan tänkas dyka upp?

Alla har sagt runt Maj, sen vad det betyder skulle jag väl gissa är +/- en månad och kanske 2-4 veckor innan den är i svenska butiker. Det är självklart en gissning och kan säkerligen ha helt fel. Är ju Computex just nu, så kanske får veta något ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd

@Ohjay:

Citat:

Silverstone TJ07: Men tyvärr, gillar inte fronten. Det där med X antal 5.25"-platser synliga är inte snyggt i min mening

Citat:

Corsair 800D:
det hade kunnat varit något om fronten var snyggare men det går tyvärr bort med den frontdesignen för min del

Citat:

NZXT H440: dock gillar jag inte NZXT-"loggan" i fönstret

Citat:

Corsair 900D: Säkerligen ett grymt chassi. Många pratar gott om det, men jag gillar varken designen på fronten eller sidopanelerna.

Citat:

Define XL R2: Men designen är ju likvärdig både Define R5 och Define S, och det är nåt med det som jag inte riktigt gillar,

Citat:

Phanteks Enthoo: Ja Enthoo funkar ju fint sett till funktion, men det är nåt med fronten på dessa chassin som jag verkligen inte gillar.

Citat:

FD S: men jag hoppas på att hitta ett chassi som är snyggare(mer stilrent och åt InWin-hållet)

Citat:

CM Cosmos II: Men tyvärr anser inte jag att Cosmos II är ett stilrent chassi

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Alla har sagt runt Maj, sen vad det betyder skulle jag väl gissa är +/- en månad och kanske 2-4 veckor innan den är i svenska butiker. Det är självklart en gissning och kan säkerligen ha helt fel. Är ju Computex just nu, så kanske får veta något ?

Jag får hålla ögon & öron öppna helt enkelt

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Vad jag kan se så finns det noll förekomster av orden "pest" och "kolera" i de citaten.
Vad som däremot finns är min åsikt om de chassin som det tipsats om, oftast specifikt vad det är med dem som jag inte gillar.
Jag har knappast varit otrevlig eller nedvärderat någon annans åsikt om vad de tycker om chassina de tipsat om.
Jag är väl, precis som alla andra, berättigad att dela med mig av min åsikt, eller?