Permalänk
Medlem
Skrivet av tarumbar:

Oj, 14 bast och slut i rygg och knän kan inte vara kul men det är dit mänskligheten är på G när barn sitter i timmar med paddan från 2års ålder. Sjukgymnaster och kiropraktorer kommer ha oändligt med jobb i framtiden.

Det var bättre förr va?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Det var bättre förr va?

Ja så är det. Dagens barn är bortklemade och ska ha skjuts överallt. När jag var liten gick vi eller cyklade om vi skulle någonstans, eller kanske till och med sprang. Vi spelade fotboll på skolrasten och lekte krig i skogen. Hade kanske lite att göra med att det inte fanns datorer, surfplattor eller mobiltelefoner när jag var barn på 1970-talet. TV var förstås ett fördärv sade föräldrarna, fanns minsann ingen TV hemma när de var barn på 1950-talet, men ändå var det bara testbild på TV större tiden av dagen och programmen som sedan visades var inte mycket att hänga i julgranen på de 2 kanalerna som fanns att välja på. Farsan och brorsan skulle bara titta på tråkig sport ändå så man kunde lika gärna strunta i TV och hitta på något roligare istället.

Men så kommer det alltid låta, mina barn kommer säga ungefär samma sak till sina barn någon gång i framtiden. Det är väl en ständig sanning om man säger så. Det kommer alltid att vara bättre förr. Med andra ord blir det alltid sämre och sämre...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Ja så är det. Dagens barn är bortklemade och ska ha skjuts överallt. När jag var liten gick vi eller cyklade om vi skulle någonstans, eller kanske till och med sprang. Vi spelade fotboll på skolrasten och lekte krig i skogen. Hade kanske lite att göra med att det inte fanns datorer, surfplattor eller mobiltelefoner när jag var barn på 1970-talet. TV var förstås ett fördärv sade föräldrarna, fanns minsann ingen TV hemma när de var barn på 1950-talet, men ändå var det bara testbild på TV större tiden av dagen och programmen som sedan visades var inte mycket att hänga i julgranen på de 2 kanalerna som fanns att välja på. Farsan och brorsan skulle bara titta på tråkig sport ändå så man kunde lika gärna strunta i TV och hitta på något roligare istället.

Men så kommer det alltid låta, mina barn kommer säga ungefär samma sak till sina barn någon gång i framtiden. Det är väl en ständig sanning om man säger så. Det kommer alltid att vara bättre förr. Med andra ord blir det alltid sämre och sämre...

Sån är då inte jag, skäms att dagens gen är så inåt helvete lata, jag cyklar var jag än ska och tackar nej till skjuts. Ifall jag frågar någon ifall vi ska dra ut o gö nåt så vill inte en enda kotte göra det, de sitter bara i ett jävla hörn med sina mobiler.. Tycker det är förjävligt ledsamt.

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Avstängd

När jag läser dessa inlägg från idag så får det mig att överväga ett besök hos en doktor, känns inge kul att vara 14 och ha värre problem än vad mina föräldrar har xD..

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Hej Wizty,

Jag skulle som de flesta andra rekommendera dig att ta kontakt med en läkare. Eftersom dina problem verkar vara relaterade till ryggraden så skulle du alternativt kunna ta kontakt med en kiropraktor.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Själv är jag stel och öm i axlarna (sitter för still troligen).

kan springa men det känns i bena (speciellt på hårt underlag), verkar som TS verkar ha besvär som han bör rådfråga läkare eller liknande, för det låter inte normalt.

Inte så att det tar stopp och gör ont i knäna för man springer (känns gör det ju i både vader och knän), men inte ska det vara så att man det tar stopp för man har så ont att man inte kan springa/gå ett steg till.

Ja ja, verkar ju som dagens nya ungdom behöver få motion utskrivet på recept (är inte så gammal själv, men när man var i 10/14 års åldern var man oftast ute även om det blivit sämre på senare år)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Själv är jag stel och öm i axlarna (sitter för still troligen).

kan springa men det känns i bena (speciellt på hårt underlag), verkar som TS verkar ha besvär som han bör rådfråga läkare eller liknande, för det låter inte normalt.

Inte så att det tar stopp och gör ont i knäna för man springer (känns gör det ju i både vader och knän), men inte ska det vara så att man det tar stopp för man har så ont att man inte kan springa/gå ett steg till.

Ja ja, verkar ju som dagens nya ungdom behöver få motion utskrivet på recept (är inte så gammal själv, men när man var i 10/14 års åldern var man oftast ute även om det blivit sämre på senare år)

Jo jag vill själv vara ut och göra något men finner inte något roligt, eftersom jag bara har 2 att vara med så blir det mycket sittande vid datorn, det är inget jag vill utan mer nånting jag är tvungen till att göra, eller asså.. Det är mer som min sysselsättning för jag inte finner något annat att göra!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Jo jag vill själv vara ut och göra något men finner inte något roligt, eftersom jag bara har 2 att vara med så blir det mycket sittande vid datorn, det är inget jag vill utan mer nånting jag är tvungen till att göra, eller asså.. Det är mer som min sysselsättning för jag inte finner något annat att göra!

Förstår, jag tvingar mig ut i någon halvtimme/timme om inte polarna kan eller vill. Kan ju lyssna på musik eller ljudböcker samtidigt blir promenaden roligare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Jo jag vill själv vara ut och göra något men finner inte något roligt, eftersom jag bara har 2 att vara med så blir det mycket sittande vid datorn, det är inget jag vill utan mer nånting jag är tvungen till att göra, eller asså.. Det är mer som min sysselsättning för jag inte finner något annat att göra!

Det där känner jag mig igen i, exakt.
Om du vill ut men tycker att det är tråkigt att bara gå kan du ta hitta något roligt som du kan göra under tiden, typ fotografi.

Angående dina smärtor kan jag nog tycka att du bör söka upp en bra sjukgymnast eller liknande. Bor du i Stockholm har jag några att rekommendera.

Är själv också 14 (15 om en vecka) och är väldigt stel i kroppen, vissa muskler runt höften är så pass korta att jag får ont av det. Sökte upp en sjukgymnast och det blev bättre ganska snabbt. Det är dock tillbaka nu därför att jag var lite sjuk under en period.

Du vill inte hamna i den position en av mina jämnåriga kompisar sitter i just nu, han sitter i rullstol med skitont och skitkänslig rygg och har även full räckvidd och långt ifrån full styrka i armarna. Han går på en del medicinering, väldigt mycket tid med läkare och sjukgymnaster och han är också väldigt trött nästan hela tiden. (Delvis på grund av smärtstillande medicin). Varför hände detta? Ingen vet mycket mer än att han svimmade hemma och slog i ryggen/nacken/huvudet på ett väldigt oturligt sätt. Ingen såg vad som hände. Han gick från att vara en pingisspelare med mycket energi till att vara sängliggande i flera månader till att knappt orka vara med i skolan, med rullstol. Han har alltså inte haft det så roligt de senaste 5 månaderna. I övrigt mår han bra, snackar med honom just nu via skype.
Det jag vill säga med detta är att om du har ont så bör du kolla upp detta, du vill inte att det blir värre.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag spelar fotboll 3-6 (ibland tom 7) gånger i veckan.

Jag får ursäkta om det blir rörigt, är för trött för att skriva det mer strukturerat.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk

När jag läser denna tråd blir jag så glad att mina föräldrar alltid tvingade ut mig för att springa. Nuförtiden gör jag det själv.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Det där känner jag mig igen i, exakt.
Om du vill ut men tycker att det är tråkigt att bara gå kan du ta hitta något roligt som du kan göra under tiden, typ fotografi.

Angående dina smärtor kan jag nog tycka att du bör söka upp en bra sjukgymnast eller liknande. Bor du i Stockholm har jag några att rekommendera.

Är själv också 14 (15 om en vecka) och är väldigt stel i kroppen, vissa muskler runt höften är så pass korta att jag får ont av det. Sökte upp en sjukgymnast och det blev bättre ganska snabbt. Det är dock tillbaka nu därför att jag var lite sjuk under en period.

Du vill inte hamna i den position en av mina jämnåriga kompisar sitter i just nu, han sitter i rullstol med skitont och skitkänslig rygg och har även full räckvidd och långt ifrån full styrka i armarna. Han går på en del medicinering, väldigt mycket tid med läkare och sjukgymnaster och han är också väldigt trött nästan hela tiden. (Delvis på grund av smärtstillande medicin). Varför hände detta? Ingen vet mycket mer än att han svimmade hemma och slog i ryggen/nacken/huvudet på ett väldigt oturligt sätt. Ingen såg vad som hände. Han gick från att vara en pingisspelare med mycket energi till att vara sängliggande i flera månader till att knappt orka vara med i skolan, med rullstol. Han har alltså inte haft det så roligt de senaste 5 månaderna. I övrigt mår han bra, snackar med honom just nu via skype.
Det jag vill säga med detta är att om du har ont så bör du kolla upp detta, du vill inte att det blir värre.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag spelar fotboll 3-6 (ibland tom 7) gånger i veckan.

Jag får ursäkta om det blir rörigt, är för trött för att skriva det mer strukturerat.

Tycker detta är ett av dom bättre inläggen i denna tråd, summerar ganska bra vad som kan hända och varför TS bör söka hjälp av utbildat folk.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Börja med att gå till din vårdcentral och beskriv problemen! Det kan vara allt möjligt så gå dit först.

http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ont-i-na...

Mvh Leg. Sjuksköterska

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Skrivet av Wizty:

BTW, nämn inte att jag ska börja springa osv då jag endast kan springa typ 20 meter innan knäna börjar smärta REJÄLT, det är ingen smärta man bara kan skita i för det är verkligen omöjligt, varje jävla steg är en plåga. Sist jag var ut och försökte springa så kände jag mig som en jävla flodhäst, höfterna var den enda dämpningen då knäna inte alls vill hjälpa till. Jag är inte överviktig så det är inte vikten som är ett problem?!

Det med knäna kan vara växtvärk. Själv vid typ 13-14års ålderna hade jag skit ont i knäna när jag gick till skolan och fick ta pauser efter 100 meter eller så. Gick över när jag slutade växa.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Tack!

Det kan vara slatter också. Om du går till en sjukgymnast kan du kolla det också och det finns stöd som hjälper mot knäont, vet ej om det är just slatter det hjälper mot. (Kan inte så mycket om det). Den kompis som jag skrev om i mitt inlägg har det också. Enda positiva med att sitta i rullstol är att han slipper det.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.