Asus G751JT-T7036H Uppgradering

Permalänk
Medlem

Asus G751JT-T7036H Uppgradering

Jag har en Asus G751JT-T7036H som jag uppgraderat lite

Jag har satt i en Samsung 850 Pro 512GB SSD och en 8 GB sticka extra (Totalt 16BGB)
Jag skulle dock vilja kunna använda den andra minneskanalen som sitter
dold under tangentbordet för min andra sticka.

Det jag undrar är ifall det finns någon instruktion hur man kommer åt dessa
utan för mkt trial and error. typ en servicemanual eller liknande
ifall ni har en sådan att dela med er av.

Jag är fullt medveten om att detta förverkar den garanti jag har på datorn.
och var snäll att undvika rekommendationer att jag skall skicka in min dator
för att få detta fixat.

Jag undrar även över hur det ser ut med Drivare till Windows 10 för denna burk

Tryckfelsnisse
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag har en Asus G751JT-T7036H som jag uppgraderat lite

Jag har satt i en Samsung 850 Pro 512GB SSD och en 8 GB sticka extra (Totalt 16BGB)
Jag skulle dock vilja kunna använda den andra minneskanalen som sitter
dold under tangentbordet för min andra sticka.

Det jag undrar är ifall det finns någon instruktion hur man kommer åt dessa
utan för mkt trial and error. typ en servicemanual eller liknande
ifall ni har en sådan att dela med er av.

Jag är fullt medveten om att detta förverkar den garanti jag har på datorn.
och var snäll att undvika rekommendationer att jag skall skicka in min dator
för att få detta fixat.

Jag undrar även över hur det ser ut med Drivare till Windows 10 för denna burk

Hej,

Tyvärr kan inte vi dela med oss av en sådan manual. Det är ett väldigt omfattande ingrepp att komma åt slotsen under tangentbordet och vi rekommenderar inte att man försöker själv. Anledningen att A- & B-minnesplatserna sitter på olika sidor om moderkortet beror på att pin-out från CPUn kräver det.

Gällande Windows 10 drivrutiner så kommer det att finnas på produktsidan för G751 inom kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline:
Är det inte värre att neka tekniska kunder information? Att följa en dissasembly guide är nästintill lika enkelt som att bygga en stationär dator. Andra tillverkare har sina dissasembly guides publicerade, HP till exempel. Om några år kommer garantin etc vara helt ute, reservdelar tillgängliga, men folk kan enbart byta ut delar genom trial and error när dem plockar isär med hög risk att skada något då ni idiotförklarar samtliga kunder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@ASUS_Caroline:
Är det inte värre att neka tekniska kunder information? Att följa en dissasembly guide är nästintill lika enkelt som att bygga en stationär dator. Andra tillverkare har sina dissasembly guides publicerade, HP till exempel. Om några år kommer garantin etc vara helt ute, reservdelar tillgängliga, men folk kan enbart byta ut delar genom trial and error när dem plockar isär med hög risk att skada något då ni idiotförklarar samtliga kunder.

Det handlar inte om att vi idiotförklarar kunder. Vi vill bara inte lägga ut det offentligt så att någon som har bristfälliga hårdvarukunskaper får tillgång till en officiell guide och tar sönder datorn när de följer den. Nu menar jag absolut inte dig.

Visa signatur
Permalänk

@ASUS_Caroline: Jag förstår ert resonemang, men borde ni inte kunna ge ut den här informationen ändå, om ni skriver att detta bryter garantin eller liknande. Som en entusiastkund vill man kanske ha möjlighet göra sånna här ingrepp. Detta hade visat väl good will från er, vi entusiaster är ganska krävande, men å andra sidan pumpar vi in en hel del pengar i er industri.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Tyvärr kan inte vi dela med oss av en sådan manual. Det är ett väldigt omfattande ingrepp att komma åt slotsen under tangentbordet och vi rekommenderar inte att man försöker själv. Anledningen att A- & B-minnesplatserna sitter på olika sidor om moderkortet beror på att pin-out från CPUn kräver det.

Gällande Windows 10 drivrutiner så kommer det att finnas på produktsidan för G751 inom kort.

Detta innebär att man som entusiast blir tvingad av er att välja en annan tillverkare vid nästa inköp av dator då ?

Permalänk
Medlem

@Lilla Tiger:
Vanligtvis finns det en list över tangentbordet (framför skärmen) som är fäst med två eller mer skruvar från undersidan, plockar man bort den kommer man åt tangentbordet, det är oftast designat för att vara enkelt att byta tangentbord. Verkar som att din modell har samma generiska design på hur man plockar isär dem. Vilka skruvar det är kan jag dock inte svara på, inte heller vart man bör lyfta upp den först så att man inte lämnar märken, det som sagt behöver man dessa disassembly guider för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Detta innebär att man som entusiast blir tvingad av er att välja en annan tillverkare vid nästa inköp av dator då ?

Lilla tiger ..jag kan lugna dig..om du nu i Nuläget har 16 GB RAM minne ...så märker du ingen skillnad att stoppa i mera..
16 GB ram minne räcker !! ..eller ska du flyga till månen med din dator...det finns tester på nätet som folk har gjort..spelar man
spel så räcker det gott och väl med 16 ...ibland räcker det med 8 GB ..speciellt om man kör i win 64 bits som tar hand om minnet på ett bättre sätt..jag hoppas du kör i 64 bitars??
det är bara skryt och att slänga ut pengar i onödan att ha 32 gb ram ....jag fattar faktiskt inte grejen med att skruva isär en laptop för att göra ett sådant ingrepp som ändå inte kommer märkas något ...!! kolla på youtube ...finns många "experter" som säger att 16 gb räcker till det mesta....för du har väl 16 GB nu ...det har jag i min laptop och det blir inte fortare i spel av mera RAM

Permalänk
Medlem

ska man skruva isär sin laptop det första man gör när man har köpt en ny ...så kanske det är bättre att köpa en annan ..eller kanske inte ha laptops överhuvudtaget...bättre att bygga en egen burk !!...håller faktiskt med att Asus inte kan lämna ut servicemanualer och annan information som är ibland hemligt.....det gör inget annat företag heller...tror ni att BMW lämnar ut sådant till sina ägare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin68:

ska man skruva isär sin laptop det första man gör när man har köpt en ny ...så kanske det är bättre att köpa en annan ..eller kanske inte ha laptops överhuvudtaget...bättre att bygga en egen burk !!...håller faktiskt med att Asus inte kan lämna ut servicemanualer och annan information som är ibland hemligt.....det gör inget annat företag heller...tror ni att BMW lämnar ut sådant till sina ägare ?

http://www.adlibris.com/se/bok/the-complete-official-mgb-1975...

Hittade ingen BMW-manual där det stod att Bentley Publishers är autoriserade tyvärr, men hittade den här.
Ja, det finns servicemanualer till en massa saker. De flesta följer ju till och med med produkten. Aldrig fått en servicemanual när du köpt något?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: nä inte av SAMMA företag som äger bilen eller datorn eller vad som helst...dom ska ju tjäna pengar på sin produkt

Du är inte ärlig och reko om du jämför med Bentley !!!?? och du får betala för den också ...så kom med nästa pik !!

Permalänk
Medlem

skruva gärna isär era laptops ....byt grejer och meka hur mycket ni vill ..men glöm 2 års garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin68:

@ArcticFire: nä inte av SAMMA företag som äger bilen eller datorn eller vad som helst...dom ska ju tjäna pengar på sin produkt

Du är inte ärlig och reko om du jämför med Bentley !!!?? och du får betala för den också ...så kom med nästa pik !!

Tja, Packard Bell har instruktioner för hur man tar isär en laptop på sin egen sida. Den kostar inte ens.
ftp://ftp.packardbell.com/pub/itemnr/CS070A00/en_tj_disassemb...

"Bentley Publishers is the exclusive, factory-authorized publisher of MG, Austin-Healey, Triumph, and Jaguar Service and Repair Manuals in the United States and Canada. Each Official Workshop Manual includes the Driver's Handbook and incorporates additional factory procedures and specifications that became available following the publication of the original factory information. There is also a substantial amount of supporting information compiled by Bentley Automotive Engineers in conjunction with the British Leyland training organization. This includes emission control and air conditioning supplements, as well as high-performance special tuning manuals with competition parts lists when available."

Alltså är den officiell och godkänd av företagen som tillverkade bilarna. Biltillverkaren tjänar ju inget om du för bilen till en icke-märkesverkstad (förutom om de måste köpa in originaldelar, men folk som kan något köper ju billigare tredjeparts och tar med till verkstaden).

Varför är jag inte ärlig och reko om jag jämför med Bentley? Det är ju en biltillverkare.
Dessutom läste du inte alls eftersom det var en manual för MG, Austin-Healey, Triumph och Jaguar.

Ja, den kostar. Men du kan lätt spara en massa pengar om manualen leder till att du kan laga den själv och inte behöver föra den till en verkstad, dessutom kan du kolla upp delar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

skulle du vilja ha en packard bell dator då ? ..klart att dom skickar med en service manual ...så slipper dom göra det själv

jag har försökt laga en packard bell dator...sämsta tänkbara billiga komponenter !!

jag tänker inte argumentera med dig mera om vilka fabrikat man får manual eller inte...kommer nog ingen vart med det..BMW lämnar då inte ut något ..Asus bestämmer själva vad dom för ge ut för information .inget ni kan påverka

passar det inte att köpa Asus så kan ni ju köpa annat ...som jag ska göra