::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skyller inte på nån. Bara tråkigt att det är så mycket problem.

Dock var komplett jättetrevliga och bjöd på ett Star Wars Battlefront som plåster på såren

Fick du nytt kort eller bara kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Fick ju hem Fury Nitro kortet idag. Inget Coilwhine, men en defekt fläkt istället som för ett himla oväsen.

Fattar inte hur det kan vara så mkt skit med Fury-korten. Sjukt trött på det här nu.

Ingen vidare flyt du har med korten alltså..

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tjusigt.

Personligen byter jag komponenter alldeles för ofta för att orka med allt merarbete det innebär om man kör en custom loop

Men det är tjusigt att kika på andras skapelser

Det är inte så mycket jobb som man tror

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jmeistr:

@SeF.Typh00n Tackar! Brukar oftast köra de i 600-900 rpm, vid spelande kanske 1000-1200.
@Dinoman Tack!
@Stoff3th3m4n Tack!
@anders190 Ja det är Fury-kort, rättare sagt Fury X

@Oneone Som tidigare nämnt, så är det inte billigt med custom, men så roligt! Blocken till gpu'erna kostade ca: 80 + 24 EUR (backplate), Cpu-blocket gick på ca: 700:-, radiatorerna för 700 & 1200:-, D5 pump ca: 600:-, Res & Pumptop ca: 8-900:-, 13/10 fittings ca: 49:-/st, 90° vinklar ca: 79:-/st, Drainvalve 79:-, EK-Terminal (för cf/sli) 129:-, slang primochill 3m 179:-

Dessa siffror är taget från minnet och kanske inte stämmer helt och hållet. Sedan så har jag inte valt de billigaste delarna heller.

Haha bara mina vattendelar som jag ska montera gick på 28k ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fick du nytt kort eller bara kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Bytte upp mig till ett Fury X.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ingen vidare flyt du har med korten alltså..

Inte direkt

Men jag ger mig inte än iaf

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Haha bara mina vattendelar som jag ska montera gick på 28k ^^

Hoppas inte du tar illa upp av frågan men tjänar du skitmycket pengar eller lägger du alla på din dator?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag faktiskt kritisera kortet Fury X. Testade det nya jag fick idag och med tre olika nätaggregat EVGA Supernova G2 850W, Corsair AX1200i och CM V1000 gav det ganska rejält coilwhine. Pumpen viner även den, inte lika mycket som de andra jag haft men fortfarande så det hörs i hela rummet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu tänker jag faktiskt kritisera kortet Fury X. Testade det nya jag fick idag och med tre olika nätaggregat EVGA Supernova G2 850W, Corsair AX1200i och CM V1000 gav det ganska rejält coilwhine. Pumpen viner även den, inte lika mycket som de andra jag haft men fortfarande så det hörs i hela rummet.

Referens PCB för Fury och Fury X samt Nano har spoltjut, det är ofrånkomligt, främst pga AMDs komponentval men även pga designen ( som jag förstått det av infon jag läst ), dvs vill du ett tyst Fury är det Fury Nitro eller ASUS Fury Strix som gäller, du hade verkligen otur med fläkten, Sapphire använder sannolikt högst kvalité i branschen när det kommer till just GPU fläktar.

Pröva med ett nytt, jag har ett Sapphire Nitro OC och är supernöjd, prestanda och tystnad i ett!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Referens PCB för Fury och Fury X samt Nano har spoltjut, det är ofrånkomligt, främst pga AMDs komponentval men även pga designen ( som jag förstått det av infon jag läst ), dvs vill du ett tyst Fury är det Fury Nitro eller ASUS Fury Strix som gäller, du hade verkligen otur med fläkten, Sapphire använder sannolikt högst kvalité i branschen när det kommer till just GPU fläktar.

Pröva med ett nytt, jag har ett Sapphire Nitro OC och är supernöjd, prestanda och tystnad i ett!

MVH

Tack för info.

Förstår bara inte hur man kan använda sig av en sådan dålig konstruktion samt komponentval. Är ju verkligen inget som får en att förknippa deras kort med kvalitet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tack för info.

Förstår bara inte hur man kan använda sig av en sådan dålig konstruktion samt komponentval. Är ju verkligen inget som får en att förknippa deras kort med kvalitet.

Det är en kostnadsfråga, AMD är i underläge och måste försöka leverera likvärdig eller bättre prestanda för ett lägre pris, nu är komponenterna fullgoda och håller gott och väl under garantitiden och sannolikt ett par år till, men jag instämmer i att det är ett dåligt beslut långsiktigt, men det är så verkligheten ser ut.

Om du jämför med Nitro OC kortet från Sapphire där i princip allt är custom, tjockare PCB, bättre spolar och kondar, fläktar, större kylare osv så kostar det också därefter, men det är värt det för somliga.

Överlag tycker jag att utbudet av Fury är riktigt bra nu, det finns något för alla.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Hymer Har du testat att få farcry primal? http://www.asus.com/event/VGA/far-cry-primal/#
Jag vet inte om jag skriver i fel kod men för mig går det inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Går det att se PPD och Seriali nått program eller måste jag kolla fysiskt på korten?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

@jOnÄTÄn: Går det att se PPD och Seriali nått program eller måste jag kolla fysiskt på korten?

Jag kikade manuellt, sr nummer ser du ganska lätt på ovansidan klistrad ppd sitter dock svåråtkomligt på undersidan(i normala chassin) av PCIE kontakten. Vet tyvärr inte om det går se via mjukvara. GPU-z gav inget i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte överklocka mina Fury? Kan inte ändra gpu speed för den vägrar att spara och återställer bara till 1000mhz medans minnet gick att ändra?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Varför kan jag inte överklocka mina Fury? Kan inte ändra gpu speed för den vägrar att spara och återställer bara till 1000mhz medans minnet gick att ändra?

Var med om precis samma sak när jag testade två Fury Tri-X

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Varför kan jag inte överklocka mina Fury? Kan inte ändra gpu speed för den vägrar att spara och återställer bara till 1000mhz medans minnet gick att ändra?

Var överklockar du`? Jag kan ändra volt. Frekvens på gpu och minne utan problem och kör MSI afterburner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Har provat afterburner, Trixx och amds egna.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

@jOnÄTÄn: Har provat afterburner, Trixx och amds egna.

Har du aktiverat allt jag har i denna rutan?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Någon som kan bekräfta att det är två olika bios som finns på Sapphire Fury Nitro korten? Dvs med olika thermal limits osv?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Ja, det är två olika BIOS.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

AMD hasn’t yet unveiled all the specs for the card. We’re going to have to wait until the card launches. Speaking of which, the AMD Radeon Pro Duo will be available in early Q2 2016, so we’re likely looking at April. The card will have an SEP of $1499

http://wccftech.com/amd-radeon-pro-duo-announced-worlds-faste...

Permalänk
Medlem

Roadmap

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Japp nu kan jag klocka gpun men inte memory Förövrigt gillade inte mina Fury någon ökning alls på gpu speed.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet: Så Polaris ska inte använda HBM2?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

@Jonathanknet: Så Polaris ska inte använda HBM2?

Lite den uppfattningen jag får med. Och att Navi ("Hey, Listen!"? XD ) får en änny nyare teknik, HBM3?

Personligen kommer jag inte vara alltför intresserad att köpa ett GDDR5 eller GDDR5X-kort nästa gång, är just HBM2-baserat jag siktat in mig på. Trist om det inte blir något sådant med Polaris, även om HBM kanske lär dyka upp i en del kort, uppföljarna till Fury rimligtvis.

EDIT: Iofs, Vega kanske är just det vi väntat på men att Polaris är låg/mellansegment och de riktiga prestandakorten dyker upp som "tänkt" med HBM2 runt slutet av året/början på nästa. Vega är next-gen Fiji helt enkelt.

Hoppas det klarnar något under dagen iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@Jonathanknet: Så Polaris ska inte använda HBM2?

Skrivet av anon5930:

Lite den uppfattningen jag får med. Och att Navi ("Hey, Listen!"? XD ) får en änny nyare teknik, HBM3?

Personligen kommer jag inte vara alltför intresserad att köpa ett GDDR5 eller GDDR5X-kort nästa gång, är just HBM2-baserat jag siktat in mig på. Trist om det inte blir något sådant med Polaris, även om HBM kanske lär dyka upp i en del kort, uppföljarna till Fury rimligtvis.

EDIT: Iofs, Vega kanske är just det vi väntat på men att Polaris är låg/mellansegment och de riktiga prestandakorten dyker upp som "tänkt" med HBM2 runt slutet av året/början på nästa. Vega är next-gen Fiji helt enkelt.

Hoppas det klarnar något under dagen iallafall.

Enligt anandtech så är det bekräftat att Polaris använder GDDR5, inget HBM alls då.

Rätt intressant: http://www.anandtech.com/show/10145/amd-unveils-gpu-architect...

Skrivet av Anandtech:

Vega is currently scheduled to come relatively quickly after Polaris. Depending on how literal you interpret this chart, the far left edge of the Vega box does fall into 2016, though obviously AMD intends to leave themselves some wiggle room here and not tie themselves down to specific dates. The fact that Vega comes this soon after Polaris is interesting; it seems hard to believe that it’s a direct successor to Polaris – I can’t see AMD replacing Polaris parts in less than a year – so this points to Vega being more of a cousin, and is where AMD’s naming system isn’t especially helpful in deciphering anything further.

With Polaris confirmed to use GDDR5, Vega is notable for being the first AMD architecture to use HBM2, and the first parts in general to use HBM tech since Fiji. I’m presuming these are higher-end GPUs to complement the Polaris GPUs (the smaller of which we know to be a low-power laptop design), which is where HBM would be more cost-effective, at least at current prices.

Meanwhile AMD has also confirmed the number of GPUs in the Vega stack and their names. We’ll be seeing a Vega 10 and a Vega 11. This follows Polaris GPU naming – which has finally been confirmed – with Polaris 10 and Polaris 11. I have also been told that Polaris 11 is the smaller of the Polaris GPUs, so at this point it’s reasonable to assume the same for Vega.

Finally, farther out towards 2018 is an architecture AMD is calling Navi. This one I suspect will attract the most attention (even if it’s the farthest out) due to the ambiguity of its features: “scalability” and “nextgen memory”. Similar to how it’s hard to see Vega directly replacing Polaris, it’s hard to see Navi directly replacing Vega after only a year. This leaves Navi rife for speculation; I could very well see it being a Polaris replacement since we’ll be nearly 2 years past Polaris, or perhaps something to do with AMD’s APU plans. Either way I don’t expect that this will be the last time AMD teases it before finally launching it.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Enligt anandtech så är det bekräftat att Polaris använder GDDR5, inget HBM alls då.

Jag läste Anandtech länken där det står skrivet, men jag tittade även på presentationen och ingen information om Polaris och GDDR5 nämndes, vart fick dom informationen ifrån?

AMD har själva bekräftat senast i mitten av januari att HBM1 kommer användas i Polaris, men eventuellt endast i det övre segmentet.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Jag läste Anandtech länken där det står skrivet, men jag tittade även på presentationen och ingen information om Polaris och GDDR5 nämndes, vart fick dom informationen ifrån?

AMD har själva bekräftat senast i mitten av januari att HBM1 kommer användas i Polaris, men eventuellt endast i det övre segmentet.

MVH

Har dom bekräftat eller bara sagt att möjligheten finns?

Gissningsvis för att Polaris inte verkar komma i en "high-end" variant, utan det är upp till Vega att köra på. Vilket kanske inte är oväntat med tanke på steget till ny tillverkningsnod.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har dom bekräftat eller bara sagt att möjligheten finns?

Gissningsvis för att Polaris inte verkar komma i en "high-end" variant, utan det är upp till Vega att köra på. Vilket kanske inte är oväntat med tanke på steget till ny tillverkningsnod.

Polaris kommer i ett high-end format, 10-11-12, AMD Greenland har tidigare varit kodnamn för den "stora" kretsen.

"AMD is working on two versions of its upcoming Polaris graphics architecture: Polaris 10 and Polaris 11. In an interview with VentureBeat, graphics chief Raja Koduri explained that one of those GPUs is aimed at thin-and-light laptops and entry-level desktops, while the the other is a larger, high-performance GPU designed to take back the premium graphics card market currently dominated by rival Nvidia. However, the overall target for Polaris is still "console-class gaming on a thin-and-light notebook."

"We have two versions of these FinFET GPUs. Both are extremely power efficient," said Koduri. "This is Polaris 10 and that’s Polaris 11. In terms of what we’ve done at the high level, it's our most revolutionary jump in performance so far. We've redesigned many blocks in our cores. We’ve redesigned the main processor, a new geometry processor, a completely new fourth-generation Graphics Core Next with a very high increase in performance."

"Robert Hallock, the Technical Marketing Lead at AMD, explains: "We have the flexibility to use HBM or GDDR5 as costs require. Certain market segments are cost sensitive, GDDR5 can be used there. Higher-end market segments where more cost can be afforded, HBM is viable as well"

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED