Är erbjudandet nu av Windows 10 verkligen helt gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Hittills så har det varit så. OEM har varit låst till den första datorn och retail har man fått flytta över till en ny dator.
Hur det blir med Windows 10 verkar det inte vara någon som vet. Det finns många experter som påstår att det kommer vara samma villkor, men det verkar inte finnas något officiellt uttalande från Microsoft som bekräftar detta.

Får hoppas på det. Man har ju köpt retail av en anledning.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Oneone:

jo det finns officiell info att du kan köra clean install och allt vad det innebär med en windows 10 nyckel som du får gratis.

Tack! Då har jag missat det.

Nu kommer en kanske lite dumma frågor. Skulle vara glad om du svarar.

1. Vad är det för skillnad mellan det man får genom en uppgradering och en ren installation?

2. Var ifrån vilken sida ges den möjligheten till en ren installation? Är mycket tacksam om du kunde beskriva lite närmare hur detta går till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Periskop62:

Tack! Då har jag missat det.

Nu kommer en kanske lite dumma frågor. Skulle vara glad om du svarar.

1. Vad är det för skillnad mellan det man får genom en uppgradering och en ren installation?

2. Var ifrån vilken sida ges den möjligheten till en ren installation? Är mycket tacksam om du kunde beskriva lite närmare hur detta går till.

Uppgradering behåller program och inställningar från föregående installation, ren installation startar som en "tom" maskin med de normala förvalen för det operativsystemet och inga installerade program.

Vilken url som kommer att användas får du nog vänta på tills lanseringen för att få reda på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

...
Andra frågor som har föds hos mig ang. det här med att Windows 10 nu lanseras gratis en tid av Microsoft. Det är om installationen nu i samband med att man får Windows 10 gratis, om detta nu verkligen är frågan om en fullversion?

Det är en uppgraderingslicens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Tack! Då har jag missat det.

Nu kommer en kanske lite dumma frågor. Skulle vara glad om du svarar.

1. Vad är det för skillnad mellan det man får genom en uppgradering och en ren installation?

2. Var ifrån vilken sida ges den möjligheten till en ren installation? Är mycket tacksam om du kunde beskriva lite närmare hur detta går till.

1. När du uppgraderar till Windows 10 nästa månad kommer du få två val, uppgradera och behåll alla filer program osv. Samt uppgradera utan att behålla någonting alls. Så det finns två alternativ.

2.Microsoft kommer med stor sannilikhet precis som med Windows 7 och Windows 8.1 tillhandahålla en iso för Windows 10 som du sedan kan lägga ut på USB och boota på, för att göra en "clean" install.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Hjärtligt tack att du svarar. Jag har letat efter information själv, men Microsoft har vad det verkar ännu inte kommit ut om någon mer detaljerad information än över exakt hur det ska gå till t ex vid en eventuell nyinstallation av Windows 10. Så jag kan därmed bara innerligt hoppas att du har rätt.

Andra frågor som har föds hos mig ang. det här med att Windows 10 nu lanseras gratis en tid av Microsoft. Det är om installationen nu i samband med att man får Windows 10 gratis, om detta nu verkligen är frågan om en fullversion?

Det har Sweclockers artiklar svarat på. Man får den version av Windows 10 som bäst matchar med den version man har vid uppgraderingstillfället. Jag som har 8.1 pro kommer till exempel få 10 pro.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Mao en OEM licens och byter man hårdvara så måste man ringa MS? (bättre att säga det en sista gång för att vara 100% säker )

Exakt mitt win 8.1 pro är i grunden från en windows 7 home premiumskiva oem som jag köpte på misco för många år sen:-)
Tror jag gav 990 kronor då.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Det har Sweclockers artiklar svarat på. Man får den version av Windows 10 som bäst matchar med den version man har vid uppgraderingstillfället. Jag som har 8.1 pro kommer till exempel få 10 pro.

Hjärtligt tack, nu vet jag det. Nu hoppas jag bara att det blir som man skrivit här. Själv är jag lite nervös. Speciellt då för det här med möjligheterna till att göra en ominstallation. Allt sedan det här med att spara en så kallad ISO för Windows 10 på ett USB minne är nytt för mig. Har aldrig gjort detta tidigare och är därför lite nervös för det.

Permalänk

Funkar det bara på en unik dator,eller kan man köra på 2 datorer i samma hushåll ?
Var det inte så innan att bara inte fler än typ 3 använde nyckeln så var det lugnt ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Funkar det bara på en unik dator,eller kan man köra på 2 datorer i samma hushåll ?
Var det inte så innan att bara inte fler än typ 3 använde nyckeln så var det lugnt ?

Det har funnits familjelicens för 3 datorer, uppgraderar du från den licensen så borde man få använda 3st 10or, men den vanliga licensen är för en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok tack.