Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn gjorde så att proppen gick, trasigt nätagg?

Permalänk
Medlem

Datorn gjorde så att proppen gick, trasigt nätagg?

Hejsan!
Först lite specs:
Fractal design Arc, Asus Z87-A, Gigabyte gtx 980, Intel I5 4670k @ 3.4, Corsair vengeance 8Gb, Samsung 120gb, 1TB WB caviar blue, Antec VP650PM 650W, Windows 8.1 64bit

Idag när jag satt och spelade gick strömmen i rummet. Det visade sig att en propp hade gått. En ny propp sattes in och jag gick tillbaka till rummet med förväntningen att allting skulle fungera, vilket det inte gjorde. Så jag testade en gång till fast denna gång utan att ha datorn insatt i eluttaget. Då fungerade allting utan några problem tills jag satte tillbaka sladden igen i eluttaget då proppen gick. Testade även att använda andra eluttag fast med samma resultat. (Det är kanske värt att nämna att jag uppgraderade mitt grafikkort i veckan från gtx 660 ti till gtx 980)

För att förtydliga så går strömmen varje gång jag stoppar in sladden från datorn in i ett eluttag. Vad är problemet tror ni? Själv tror jag att det är nätaggregatet som spökar, vilket inte är så konstigt eftersom Antec VP650M 650W är inte precis ett kvalitets nätaggregat. Dessutom undrar jag om någon av komponenterna kan ha tagit skada när propparna gick? Med tanke på att nätaggregatet kan vara skadat!

Ber om ursäkt om det är lite otydligt eller dåligt förklarat.

Tank på förhand!
// Nisse

Visa signatur

Fractal design Arc, Asus Z87-A,Gigabyte GTX 980, Intel I5 4670k @ 3.4, Corsair vengeance 8Gb, Samsung 120gb, 1TB WB caviar blue, Antec VP650PM 650W, Windows 8.1 64bit
Zowie FK2,Corsair vengeance K70(cherry mx red), Sennheiser HD650 + Objective O2 + ODAc + Modmic, Steelseries QcK+ heavy, Dell UltraSharp U2414H

Permalänk
Medlem

Som du beskriver det så går proppen utan att du slår på datorn. Då är det nätagget; ja.

edit: mrqaffe har rätt, det han skriver måste tas i beaktning.

Permalänk
Rekordmedlem

Endera är nätdelen trasig eller så kanske det är hög belastning över säkringen så att den löser pga startströmmen för den är alltid mycket högre än den nominella lasten.
Är det automatsäkringar kan det även vara de som är slitna.
Har du testat att ansluta utan att ha nån annan last på samma säkring eller på nått ställe där det är en annan säkring ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Endera är nätdelen trasig eller så kanske det är hög belastning över säkringen så att den löser pga startströmmen för den är alltid mycket högre än den nominella lasten.
Är det automatsäkringar kan det även vara de som är slitna.
Har du testat att ansluta utan att ha nån annan last på samma säkring eller på nått ställe där det är en annan säkring ?

Hej tack för snabbt svar! Jag har testat på andra ställen med annan säkring med samma utgång. Och Vi har inga automstsäkringar i huset, så det är nätaggregatet som är trasigt då. Blir ett besök hoss webbhallen senare idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal design Arc, Asus Z87-A,Gigabyte GTX 980, Intel I5 4670k @ 3.4, Corsair vengeance 8Gb, Samsung 120gb, 1TB WB caviar blue, Antec VP650PM 650W, Windows 8.1 64bit
Zowie FK2,Corsair vengeance K70(cherry mx red), Sennheiser HD650 + Objective O2 + ODAc + Modmic, Steelseries QcK+ heavy, Dell UltraSharp U2414H

Permalänk
Skrivet av Falmn:

Hej tack för snabbt svar! Jag har testat på andra ställen med annan säkring med samma utgång. Och Vi har inga automstsäkringar i huset, så det är nätaggregatet som är trasigt då. Blir ett besök hoss webbhallen senare idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Undvik CX,GS och RM. även be qiuet (speciellt deras billigare agg).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Undvik CX,GS och RM. även be qiuet (speciellt deras billigare agg).

Ok tack! Förresten vad rekommenderar du för nätaggregat? Kring +-1000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal design Arc, Asus Z87-A,Gigabyte GTX 980, Intel I5 4670k @ 3.4, Corsair vengeance 8Gb, Samsung 120gb, 1TB WB caviar blue, Antec VP650PM 650W, Windows 8.1 64bit
Zowie FK2,Corsair vengeance K70(cherry mx red), Sennheiser HD650 + Objective O2 + ODAc + Modmic, Steelseries QcK+ heavy, Dell UltraSharp U2414H

Permalänk
Skrivet av Falmn:

Ok tack! Förresten vad rekommenderar du för nätaggregat? Kring +-1000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Permalänk

Är ju nästan lika dyr som g2 (som är betydligt stabilare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är ju nästan lika dyr som g2 (som är betydligt stabilare).

Oj länkade fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Oj länkade fel

Hej igen!
Köpte http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/199771-evga_p... idag på webbhalllen och allting fungerar! Vilket känns jättebra! Tack för eran hjälp!

// Nisse

Visa signatur

Fractal design Arc, Asus Z87-A,Gigabyte GTX 980, Intel I5 4670k @ 3.4, Corsair vengeance 8Gb, Samsung 120gb, 1TB WB caviar blue, Antec VP650PM 650W, Windows 8.1 64bit
Zowie FK2,Corsair vengeance K70(cherry mx red), Sennheiser HD650 + Objective O2 + ODAc + Modmic, Steelseries QcK+ heavy, Dell UltraSharp U2414H