Permalänk

Ubiquiti Edgerouter Lite

Har precis beställt en Edgerouter Lite som borde komma i början på nästa vecka. Kanske lite onödigt att starta en hel tråd bara för för detta men jag tänkte om det fanns några fler här på forumet med samma router så kanske jag kan ställa lite frågor när jag sätter upp den.

Den konfig som jag hade tänkt mig är:

- 3 vlan: vlan 1 för i princip alla datorer, trådlösa enheter och vpn anslutningar, vlan 2 för iptel och vlan 3 för smarttv
- Vpn: ipsec och openvpn
- Övrigt: intervlan routing, upnp, port forward för iptel och reserverade dhcp adresser för switchar, smarttv, iptel och raspberry 2

Den switch+ap jag hade tänkt använda mig av är en Asus RT-N56U med OpenWrt med följande konfig:

- Firewall och dnsmasq avstängt
- Alla 5 portar i vlan switchen dvs ingen wan port
- 3 VLAN enligt ovan där wireless ligger på vlan 1

Jag tänkte ha raspberryn som syslog server och kanske även snort men är lite osäker på om edgeroutern kan spegla portar.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag har labbat lite med en sådan. Lite krånglig att komma igång med, men sen rullar den som en dröm.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Jag har labbat lite med en sådan. Lite krånglig att komma igång med, men sen rullar den som en dröm.

Det låter bra, jag satt och funderade på att gå upp till 200 eller 300 mbit och då verkar inte min rv320 hänga med längre om man inte stänger av allt och låter den gå som en ren router istället för som en gateway vilket inte skulle fungera hos mig. Det var därför jag jag funderade på en EdgeRouter som om man ska tro allt som står på internet knappt svettas i gigabit hastigheter.

Jag har kollat igenom lite erl dok och med senaste firmware ska väl allt som behövs för att få upp den i en fungerande "hemmarouter" konfig (dhcp, port forward, firewall, vlan etc) finnas i webbgränssnittet medan det mer avancerade (wan failover/load balance, vpn, qos etc) får göras på kommandoraden.

Det viktigaste när jag får den blir nog att få igång den med fungerande iptelefon och rt-n56u som ap och switch sen får jag se hur det går när resten ska konfigureras.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Yes, det finns en guide i det nyare versionerna av EdgeMax, har dock aldrig använt den utan har tankat hem de "mall-configs" som finns i UBNTs forum och sedan modifierat dem en del.

En klassiker när folk får prestandaproblem med routrar med EdgeMax verkar vara att de slår på funktioner som inte är hårdvaruaccelererade eller missar att slå på accelerationen.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Yes, det finns en guide i det nyare versionerna av EdgeMax, har dock aldrig använt den utan har tankat hem de "mall-configs" som finns i UBNTs forum och sedan modifierat dem en del.

En klassiker när folk får prestandaproblem med routrar med EdgeMax verkar vara att de slår på funktioner som inte är hårdvaruaccelererade eller missar att slå på accelerationen.

Bra tips jag ska försöka undvika att avaktivera hårdvaruacceleration. Ser i postens paketspårning att den kommer imorgon så imorgon kväll blir det livat - Sambon: "har du sabbat nätverket igen jag skulle ju precis skörda i farmville !"¤#½"##".

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Yes, det finns en guide i det nyare versionerna av EdgeMax, har dock aldrig använt den utan har tankat hem de "mall-configs" som finns i UBNTs forum och sedan modifierat dem en del.

En klassiker när folk får prestandaproblem med routrar med EdgeMax verkar vara att de slår på funktioner som inte är hårdvaruaccelererade eller missar att slå på accelerationen.

Precis vad jag råkade ut för när jag aktiverade vlan, upload hastigheten gick ned till en tredjedel men efter ditt tips så googlade jag på edgereouter offload och hittade kommandot:

show ubnt offload

och vlan offload var inte aktiverat. Efter lite mer googling körde jag dom här kommandona:

configure
edit system offload
set ipv4 vlan enable
commit
save

och nu är det full fart :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Men i övrigt om man bara vill ha upp EdgeRouter Lite snabbt utan krångel är det bara att ansluta till den enligt instruktionerna i snabbstartstartguiden som följer med och helst uppdatera till senaste firmware direkt vilket kan göras i webbgui om du bara laddat ner firmwarefilen till din dator innan:

Sen är det bara att köra någon av WAN+2LAN eller WAN+2LAN2 guiderna så är den uppe, behöver du upnp är det bara att köra guiden UPnP:

Vill du tilldela en statisk ip till någon enhet kan man köra "Configure static map" i dhcp poolen (bortse från mina extra vlan pooler i bilden, kör du inte vlan finns det bara pooler för lan portarna):

Portforwarding görs också i webbgui:

Nu är allt som normalt behövs för en normal hemmarouter konfigurerat i webbgui dvs inga cli kommandon. Är man lite mer avancerad går även vlan (även för wan porten) och dns forwarding för vlan konfigurera i webbgui, såhär ser mina vlan ut:

Så vill man bara ha en snabb hemmarouter går allt ganska snabbt att konfigurera direkt i webbgui, vill man använda lite mer avancerade funktioner som vlan, load balancing, egna firewall och nat regler etc går även detta konfigurera i webbgui men offloading måste göras i cli, även qos, vpn etc bör göras i cli och kräver lite mer nätverkskunskaper.

Men hittills är jag helnöjd, allt jag vill ha är gång (iptel, smarttv, trådlöst via min n56u) och snabb är den (med all hårdvaruaccelerering aktiverad). Det som återstår för mig är vpn och qos men det får bli till helgen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Ok märkte idag att ip-telefonen inte fungerade speciellt bra, det gick bra att ringa ut men när det gick inte svara på inkommande samtal. Jag kommer ihåg det här strulet från Asus RT-N56U och då var det SIP-ALG som strulade.

Efter lite googling på "disable sip alg edgerouter" kom jag fram till att det var en conntrack modul. Gick in under ConfigTree -> system -> conntrack -> modules -> sip och "disable'ade" den modulen, nu fungerar ip-telefonen helt perfekt:

Även om SIP ALG fanns i webgui inder configtree var det inte lätt att att hitta utan googling så jag ska försöka spamma lite om detta i ubiguiti forumen och se om någon kan lägga in detta på något bättre ställe.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag har börjat gå igenom Vyatta 6.3 / EdgeOS dokumentationen och det här ett omfattande router operativsystem minst lika omfattande som cisco's ios eller juniper's junos os. Alltså jag kommer ha riktigt roligt flera månader framåt med att rota runt i kommandoradsinterfacet (CLI) :D.

Nästa punkt för mig är qos och sen blir det att sätta upp några ipsec och openvpn tunnlar.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att införskaffa en Ubiquiti edgeRouter. Är det fortfarande Ubiquiti Lite som rekommenderas?
Vad är det för skillnad på den och den lite dyrare Ubiquiti Edgerouter 5Xge Ports POE 24-48Vdc? (Ja mer än POE och några extraportar..)
Är det värt att satsa på 5Xge framför Lite-versionen?
Lite-versionen verkar ju inte alldeles för ny, den kom väl typ 2012? Tänker mig ur hastighetssynpunkt.. Men den har inga besvär att routa gigabithastigher? Det är väl knappast nåt högre än 1 gigabit man lär kunna sitta med (för skäliga pengar) de nästkommande åren..

Vad kan de extra portarna användas till i 5Xge? Är det bara en extra switch så spelar det inte mig någon roll då jag har en manageable Zyxel smartswitch på 24 portar samt ett gäng Netgear smartswitchar också..

Det jag vill ha är en snabb, robust och stabil router med en kraftfull brandvägg där man kan dela upp nätverk i olika zoner m.m.
Vill kunna köra mina privata datorer i ett nätverk samt mina servrar i ett separat nätverk typ..
Går det t.ex. routa mellan nätverken i Ubiquiti:n fast bara komma åt servrarna på vissa portar t.ex.?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag är intresserad av att införskaffa en Ubiquiti edgeRouter. Är det fortfarande Ubiquiti Lite som rekommenderas?
Vad är det för skillnad på den och den lite dyrare Ubiquiti Edgerouter 5Xge Ports POE 24-48Vdc? (Ja mer än POE och några extraportar..)
Är det värt att satsa på 5Xge framför Lite-versionen?
Lite-versionen verkar ju inte alldeles för ny, den kom väl typ 2012? Tänker mig ur hastighetssynpunkt.. Men den har inga besvär att routa gigabithastigher? Det är väl knappast nåt högre än 1 gigabit man lär kunna sitta med (för skäliga pengar) de nästkommande åren..

Vad kan de extra portarna användas till i 5Xge? Är det bara en extra switch så spelar det inte mig någon roll då jag har en manageable Zyxel smartswitch på 24 portar samt ett gäng Netgear smartswitchar också..

Det jag vill ha är en snabb, robust och stabil router med en kraftfull brandvägg där man kan dela upp nätverk i olika zoner m.m.
Vill kunna köra mina privata datorer i ett nätverk samt mina servrar i ett separat nätverk typ..
Går det t.ex. routa mellan nätverken i Ubiquiti:n fast bara komma åt servrarna på vissa portar t.ex.?

Det är bättre klös i Lite och PoE än i de två nyare modellerna som heter X. Om jag minns rätt så har PoE:n 3 portar på en switch vilken i sin tur är kopplade på en 1GbE, men jag kan ha fel där. Vitsen med att den finns i sortimentet gissar jag är att den kan mata t ex accesspunkter med PoE till skillnad från Lite:n. Om man bryggar portar på Lite:n kommer man att tappa prestanda pga detta så då är det bättre att ha en switch också. Det låter på din beskrivning som att det är en Lite du är ute efter.

Sålänge du låter bli att använda funktioner som inte är hårdvaruaccelererade så ska det inte vara några problem att närma sig GbE-prestanda i routing. Finns info om vilka funktioner det är på deras forum, har sett frågan dyka upp där.

Sök på deras forum, finns mycket info: http://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/bd-p/EdgeMAX

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det är bättre klös i Lite och PoE än i de två nyare modellerna som heter X. Om jag minns rätt så har PoE:n 3 portar på en switch vilken i sin tur är kopplade på en 1GbE, men jag kan ha fel där. Vitsen med att den finns i sortimentet gissar jag är att den kan mata t ex accesspunkter med PoE till skillnad från Lite:n. Om man bryggar portar på Lite:n kommer man att tappa prestanda pga detta så då är det bättre att ha en switch också. Det låter på din beskrivning som att det är en Lite du är ute efter.

Sålänge du låter bli att använda funktioner som inte är hårdvaruaccelererade så ska det inte vara några problem att närma sig GbE-prestanda i routing. Finns info om vilka funktioner det är på deras forum, har sett frågan dyka upp där.

Sök på deras forum, finns mycket info: http://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/bd-p/EdgeMAX

Tackar! Blev beställning på en Lite
Såg ingen direkt fördel 5xge då jag enbart har en POE styrd AP (Ugiquiti Unifi) som jag
ändå har en adapter till så onödigt för min del. Och är det bara en switch i övrigt de andra
portarna så har jag ändå switchar som jag tänker använda istället..

Lite låter som rätt val för min del. Synd att jag inte beställde igår då kunde jag leka med
den i helgen.. Nu får jag vänta till måndag hehe

Hur kommer det sig att det är bättre klös i Lite än i x-modellerna (Dom är väl nyare och bör således vara bättre?)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tackar! Blev beställning på en Lite
Såg ingen direkt fördel 5xge då jag enbart har en POE styrd AP (Ugiquiti Unifi) som jag
ändå har en adapter till så onödigt för min del. Och är det bara en switch i övrigt de andra
portarna så har jag ändå switchar som jag tänker använda istället..

Lite låter som rätt val för min del. Synd att jag inte beställde igår då kunde jag leka med
den i helgen.. Nu får jag vänta till måndag hehe

Hur kommer det sig att det är bättre klös i Lite än i x-modellerna (Dom är väl nyare och bör således vara bättre?)

Jag tror att X-modellerna är tänkta att hamna i ett lägre prisspann, kanske så att vissa ISPer kan bundla dem med sin tjänst, men det är bara spekulationer.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har börjat gå igenom Vyatta 6.3 / EdgeOS dokumentationen och det här ett omfattande router operativsystem minst lika omfattande som cisco's ios eller juniper's junos os. Alltså jag kommer ha riktigt roligt flera månader framåt med att rota runt i kommandoradsinterfacet (CLI) :D.

Nästa punkt för mig är qos och sen blir det att sätta upp några ipsec och openvpn tunnlar.

Kul att du slänger upp vad du gör här också, tycker jag. Alltid kan man lära sig något.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av =dorf=:

Kul att du slänger upp vad du gör här också, tycker jag. Alltid kan man lära sig något.

Kan tillägga att jag har fått igång QoS shaper på utgående trafik och VPN L2TP/IPSEC samt haft ett litet hackerkrig när jag aktiverade remote mgmt (öppnade port 22,80,443). Hackerkriget bestod i att jag satt och finjusterade brandväggen med brute-force regler medan hackaren försökte bryta sig in, har dock stängt av remote mgmt och kör bara med vpn nu :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Kan tillägga att jag har fått igång QoS shaper på utgående trafik och VPN L2TP/IPSEC samt haft ett litet hackerkrig när jag aktiverade remote mgmt (öppnade port 22,80,443). Hackerkriget bestod i att jag satt och finjusterade brandväggen med brute-force regler medan hackaren försökte bryta sig in, har dock stängt av remote mgmt och kör bara med vpn nu :D.

Varför inte bara byta till icke standardportar så lär ju försöken iaf minska?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

@Micke O:

Smart, men det kom jag inte på då.

Nu kör jag en remote access l2tp/ipsec vpn-tunnel och den fungerar riktigt bra, behövs ingen separat vpn-klient heller utan windows har en redan inbyggd så det är bara att tuta och köra.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

@Stefanp67 har också klickat hem en sådna här mysig liten sak. Vet du om det går att sätta ett taggat VLAN på ena interfacet och ha samma VLAN otaggat på ett annat interrface? Det är ju egentligen tre separata interfaces så det enda jag kommer på är att brygga dem, men får inte det att fungera. Sen så blir det jäkla cpu krävande utan hw acceleration när man kör bridging.

Jag vill helt enkelt plocka in taggat VLAN från WAN och ut till IPTV-boxar, men vet inte hur jag skall få till detta. För jag tror inte Telia använder sig utan PPPoe?

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk

Har inga vlan på wan sidan av routern men jag gör en konfig i blindo som du kan testa. Konfigen består av:

- skapa ett vlan på wan interfacet utan ip adress eftersom jag gissar att ip kommer komma från din isp (jag kör med eth0.845 i mitt exempel)

- om du vill ha ut otaggat får du köra med ett laninterface så ta bort ip adressen från ett av lan interfacen (jag kör med eth2 i exemplet)

- skapa bryggan br0

- lägg till wan vlan'et eth0.845 till bryggan

- lägg till lan interfacet eth2 till bryggan

Och här kommer några skärmdumpar:

1. Skapa ditt iptv vlan på ditt wan interface utan ip (jag gissar att ip kommer från din isp på iptv vlan'et)

2. Ta bort ip-adressen från eth2 (och även dhcp servern om den finns, kolla i Services fliken)

3. Skapa bryggan br0 i ConfigTree

4. Lägg till wan vlan'et eth0.845 till bryggan i ConfigTree

5. Lägg till lan interfacet eth2 till bryggan i ConfigTree

Du kan ju testa om det fungerar, jag tror detta även går att göra med redirect istället för brygga om man vill ha kvar hårdvaru accelerationen men jag jag får läsa på lite innan jag vet säkert.

Har du någon typ av pppoe får du skapa ett sådant interface på ditt wan och sedan tror jag du kan lägga till ett vlan på det och sen brygga ihop pppoe med någon lan port.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Har precis i dagarna beställt en Edgerouter X (jag har inte fått den ännu)men blev tveksam nu när jag läser här om jag inte skulle ha köpt lite istället.
Jag är ingen expert men tycker om o testa mig fram med ny teknik.
Jag har tänkt mig använd mig av två st Unifi AP till router och har mellan 25-30 st anslutna med kabel samt Wlan allt från iphones till PS4, synology nas kodi m,m. vad tror ni experter?

Permalänk
Medlem

tja fick precis hem min router men har lite problem med hastigheten kommer bara upp i det här atm

sitter på 1000/100 Lina nån som vet va jag har missat gjort ?

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk

@hypan: Kolla i ConfigTree att offload är aktiverat, se bild nedan:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

@Stefanp67: alla mina fält är tomma där

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Skrivet av hypan:

@Stefanp67: alla mina fält är tomma där

Då är inte "offload" aktiverat dvs allt görs i mjukvara istället för i hårdvara. Skriv enable i alla fält och tryck sedan på Preview följt av Apply så borde det gå lite snabbare.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

@Stefanp67: tack för hjälpen nu är speeden som den var innan

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Skrivet av hypan:

@Stefanp67: tack för hjälpen nu är speeden som den var innan

Roligt men vad får du får hastighet nu? kommer du upp i 1000mbit ner?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Göktytan:

Har precis i dagarna beställt en Edgerouter X (jag har inte fått den ännu)men blev tveksam nu när jag läser här om jag inte skulle ha köpt lite istället.
Jag är ingen expert men tycker om o testa mig fram med ny teknik.
Jag har tänkt mig använd mig av två st Unifi AP till router och har mellan 25-30 st anslutna med kabel samt Wlan allt från iphones till PS4, synology nas kodi m,m. vad tror ni experter?

Den enda Ubiquiti jag har haft är ER-L, ER-X vet jag ingenting om så ställ samma fråga på Ubiquitis egna forum https://community.ubnt.com/t5/custom/page/page-id/Forums där tror jag du får bästa svaret.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

ER-L throughput tester

Jag satt och funderade över hur snabb Edgerouter Lite 3 egentligen är och laddade ner Jperf 2.0.2 från https://code.google.com/p/xjperf/downloads/list.

Kör man över lan-delen dvs inte går över firewallen så verkar det gå att kräma ut 1783 mbit om man kör åt båda hållen samtidigt, ett håll åt gången ger ca 900-950mbit.

Över wan delen dvs över firewallen har jag inte testat klart riktigt ännu men ca 900-950mbit ut och ca 550-650mbit in. Åt båda hållen samtidigt ca 900-950mbit men här misstänker jag ett konfigfel eller någon flaskhals i dator eller switch, jag kan nämna att batteriet på min bärbara tog slut innan jag var klar så jag måste testa mera.

Men här kommer en skärmdump över lan till lan testet, testet går över min dgs-1100-16 switch genom edgerouter lite 3 routern och jag testade mellan min bärbara på batteri och min stationära pc.

Bild1:
Schema nätkoppling: [Dator1] -- [DGS-1100-16] -- [ER-L eth1] -- [ER-L eth2] -- [DGS-1100-16] -- [Dator2]
Jperf konfig: 4 samtidiga strömmar från båda datorerna åt båda hållen, varje jperf fönster visar 4 strömmar i resp riktning

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Ställer en snabb fråga, har själv funderat på en sån här router för att utöka mina kunskaper. Var inne på deras forum och sökte lite vad det gäller brandväggen det ska tydligen gå att blockera alla trafik men enda jag hittade var deras router som var snäppet över denna, men går det att blockera all trafik på denna med så bara det jag tillåter går ut?

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Ställer en snabb fråga, har själv funderat på en sån här router för att utöka mina kunskaper. Var inne på deras forum och sökte lite vad det gäller brandväggen det ska tydligen gå att blockera alla trafik men enda jag hittade var deras router som var snäppet över denna, men går det att blockera all trafik på denna med så bara det jag tillåter går ut?

Det går att blockera trafik både in och ut genom varje interface/vlan dvs du kan sätta brandväggsregler även på lan trafiken om du vill. Själv kör jag med ganska hårda ut-regler på mit voip vlan (eth1.100) så ip-telefonen bara kan prata med sip-servern och ladda ner nya firmware, in-reglerna för ip-telefonen har jag lagt på wan interfacet så otillåten trafik blockas redan på wan-sidan även om jag kunde ha lagt dom direkt voip vlan'et.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB