Datorköp, 11-12k, gtx 970 eller 960?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420778, men är rätt dyr, detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2444604 är ju annars helt okej kylare (går varmare, men inte mycket). detta finns också http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3003406

nej, men tänk på det kortet inte har 4Gb med full hastighet. Kommer inte ihåg om gigabyte fixat semipassiv drift på korten (ska ha gjort det, men vet inte om dom i butik har rätt fw), tror evga kortet kan ha det (men är inte säker).

Det är så himla svårt att välja!!! Hjälp mig!!!

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Det är så himla svårt att välja!!! Hjälp mig!!!

Ta Asus 290x av de där tre. Oslagbart pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ta Asus 290x av de där tre. Oslagbart pris.

Men mellan tri x 290x eller gigabyte gtx 970

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Men mellan tri x 290x eller gigabyte gtx 970

tri x 290 (icke x) eller asus 290x skulle jag köra på, om prisvärdhet faktoreras in.

Permalänk
Medlem

@Filipzed:

970 är ett bra kort, inget snack om det. Men som andra och du själv sagt är det maximal prestanda du vill ha till ett lågt pris så är det 290x du ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Filipzed:

970 är ett bra kort, inget snack om det. Men som andra och du själv sagt är det maximal prestanda du vill ha till ett lågt pris så är det 290x du ska ha.

Vilket 290x ska jag köra på? Gillar inte asus:|

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Vilket 290x ska jag köra på? Gillar inte asus:|

Tri-x eller om du vill betala lite mer Vapor-x. Båda två är bra, tri-x är prisvärd och bra medans Vapor-x är den bästa på marknaden och slår vissa 970 kylare i ljudnivå men har högre prislapp. Sedan kan du gå till 290 tri-x då priset på 290x tri-x är högt trots att skillnaden inte är allt för stor. (Ibland kallas Vapor-x för tri-x också, för att skilja dem är Vapor-x blå och tri-x gul.)

Som du ser så är 290x cirka 9% snabbare än 290 vilket inte är så jätte mycket och kan göra 290 tri-x till ett bättre val för dig. Finns även 290x med 8GB VRAM men för dem flesta är det rätt overkill. 960 4GB är riktigt dålig, 290x är cirka 75% snabbare än det och skiljer väldigt lite i pris (200-300kr i dagsläget), skulle verkligen inte råda om 960. Evga SSC är överklockad 970 medans 290/290x/Nvidia 970 är stock och är enligt mig dem värdena som bör jämföras, stock mot stock alltså.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Vilket 290x ska jag köra på? Gillar inte asus:|

Jag förstår dig, och Asus kylare är inte helt optimal för 290x. Men kylaren funkar ok och för knappa 3000 får du ett kort som presterar fantastiskt bra. Och som du ser på prestandaindexen är det inte långt upp till GTX 980, de senaste drivrutinerna är dessutom väldigt bra.

970 är som sagt bra, men kostar en del mer. Rör för guds skull inte 960 bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Är det lätt? Eller är det någon rymdforskning?

Jag tror det finns en knapp för det i tex EVGA Precision X tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Jag har svårt för att ta in all info men tycker ni jag ska köra på ett 970 eller 290? Som jag har fattat allt så ska det inte vara så stor skillnad, bara priset.

Vad ligger brusbredden på vapor x 290?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Jag har svårt för att ta in all info men tycker ni jag ska köra på ett 970 eller 290? Som jag har fattat allt så ska det inte vara så stor skillnad, bara priset.

Vad ligger brusbredden på vapor x 290?

512 bit och 970 http://www.sweclockers.com/nyhet/19956-nvidia-forklarar-det-s... den har mindre minnetsbandbredd än vad spex säger också, därför den tappar så fort man går upp till 1440 eller högre, även om nya arkitekturen vara effektivare än förgående generation. Kommer inte ihåg exakt hur många procent, men tror det var 20% (syns inte i tydligt speltester för 970 i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad är det igentligen som säger om ett kort är bra i specsen? Vad ska man kolla på? Brusbredd? MHz?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni att jag ska sattsa på????

Vapor x och ett litr dyrare chassi runt 1300kr

Gtx 970 och ett lite mer simplare chassi runt 500kr

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Vad är det igentligen som säger om ett kort är bra i specsen? Vad ska man kolla på? Brusbredd? MHz?

Inget i spexen egentligen, är när man testar kortet som man ser vad det går före typ (vist man kan gissa ungefär vilken prestanda korten kan ha).

Skrivet av Filipzed:

Vad tycker ni att jag ska sattsa på????

Vapor x och ett litr dyrare chassi runt 1300kr

Gtx 970 och ett lite mer simplare chassi runt 500kr

Tja, snarare frågan om tycke och smak, vill du ha lite tystare kort eller ett billigare du kan välja ett dyrare chassi (som du kanske vill ha mer än det billiga).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inget i spexen egentligen, är när man testar kortet som man ser vad det går före typ (vist man kan gissa ungefär vilken prestanda korten kan ha).

Tja, snarare frågan om tycke och smak, vill du ha lite tystare kort eller ett billigare du kan välja ett dyrare chassi (som du kanske vill ha mer än det billiga).

Så igentligen kvittar det vilket jag tar för skillnaden är inget man kan se med blåtta ögat?;)

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Så igentligen kvittar det vilket jag tar för skillnaden är inget man kan se med blåtta ögat?;)

Inte om du inte har väldigt god kunskap om hur grafikkort fungerar, nej. Det lättaste är att helt enkelt kolla på dem bifogade prestandaindexerna jag har skickat, finns fler här.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Inte om du inte har väldigt god kunskap om hur grafikkort fungerar, nej. Det lättaste är att helt enkelt kolla på dem bifogade prestandaindexerna jag har skickat, finns fler här.

Tror jag har bestämt mig för ett vapor x:)

Om jag ska byta samtalsämne lite fort bara... Såg att du har ett switch 810. Är det bra? Eller är det plastigt? Eller är det mer värt att köra på ett phantom eller h440?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Om jag ska byta samtalsämne lite fort bara... Såg att du har ett switch 810. Är det bra? Eller är det plastigt? Eller är det mer värt att köra på ett phantom eller h440?

Switch 810 är inte plastigt på panelerna, framsidan och toppen är i plast däremot. Framsidan är solid medans toppen är lite plastig. Anser däremot att du inte bör välja det om du inte ska köra väldigt många stora saker, då det är väldigt stort. Det har tom. stöd för moderkort med 2st processorer och sådant, får mitt E-ATX moderkort att se litet ut. Även fästena för sido-panelerna är skräp, fungerar däremot utan dem. Tror inte det är någonting du bör välja, då det helt enkelt är för stort för din användning. Storleken fungerar såklart däremot, men känns lite onödigt om det mesta är tom utrymme för dig. Självklart om du gillar enorma chassin kan det vara ett bra val. Anledningen till att jag valde det är att jag fick det för extremt bra pris och det är stort nog för mig, inte så många andra anledningar. Det har en "dum" fläkt strömförsörjare som sitter på baksidan, jag råder om att inte använda den då du inte kan dynamiskt styra fläkthastigheten då.

H440 är mycket mer lagom i storleken och är väldigt trevligt samt tystare. Har ljudisolering och mindre ljudutsläpp. Känns solid även om även det är en del plast. Ett bra chassi helt enkelt och är avsevärt mycket mindre men för dig kommer det fortfarande vara mer än nog. Kolla bara så grafikkortet du väljer passar.

Phantom har jag ingen erfarenhet av så har inte så mycket att säga om det. Det är däremot mindre än Switch 810 vilket är för dig nog en bra grej.

En annan favorit bland folk är FD Define R5/S, vilket är i lagom storlek för dig samt ljudisolerat. Har även monterat i Arc midi R2 vilket var väldigt trevligt och lagom stort. Kom även en ny spin på H440 som påminner mer om Phantom, noctis eller något sådant hette den. Det är i princip ett lite avskalat H440, något billigare och ett nytt utseende fast samma stomme.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.