Fototråd - Sommaren och hösten 2015

Permalänk
Medlem

För att hålla mig till ämnet så postar jag väl en bild först av allt. Lite annat motiv denna gången.

_DSC0734 by Robert Petersson, on Flickr

Skrivet av Miska:

Jisses, är man trött så är man trött. Har inte ens märkt att det är DU, dumbo. Haha!

Vill du ta stjärnspäckade bilder a la...?
https://farm6.staticflickr.com/5739/22806107214_337771e916_c.jpgA night to remember by Miska Saarikko, on Flickr

Då får man lämna Sverige och åka dit där det är mörkt som bara den!

Jag visste inte ens att jag var en celebritet.

Cool bild. Är den tagen med Samyang 14/2.8?

Jo, lite åt det hållet hade man ju viljat försöka åstadkomma. Jag vet att det inte är optimalt här i sverige nu på vintern att fota vintergatan, men om månen inte är uppe och om man dessutom tar sig iväg en hygglig bit från stan så lär man ju iaf kunna få bättre resultat än de jag fick ovan.
Som med allt så krävs det ju lite tålamod och planering.
Om det blir någon resa på sikt får man väl se.

Skrivet av iaken:

Ja, Ersdalen är ju inte fyskam. Tänk dra ut många gånger, under hösten framför allt, och försöka plåta ungefär det du plåtat.

Det är väl ett okej ställe för ändamålet om man inte vill ta sig allt för långt iväg från stan iaf. Särö och Marstrand borde åxå funka okej om man inte vill ge sig av så långt.
Annars ska man kanske hellre ge sig inåt landet eller en hygglig bit upp i bohuslän för att komma längre ifrån Gbg och/eller inte ha så mycket bebyggelse utanför i havet. Det är ju trots allt inte mer än 6 mil över till Skagen från Hönö eller 8mil till Fredrikshamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Cool bild. Är den tagen med Samyang 14/2.8?

Nä, den är tagen med Samyang 12/2.8 ED AS NCS Fisheye faktiskt
14mm ger inte horisonten på samma sätt utan är mer rak av sig med viss perspektivlutning beroende på var man siktar.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

När det för en gångs skull inte var heltäckande moln gav jag mig ut för att fånga lite stjärnor (för första gången på detta sätt). Jag visste ju att förhållandena inte skulle vara optimala, med månen uppe och himmeln delvis täckt av tunna moln, men man får ju börja någongstans och i Gbg får man ju vara glad om man får se några stjärnor alls...

https://farm6.staticflickr.com/5785/22753374084_d0ef054e04_c.jpg_DSC0880 by Robert Petersson, on Flickr

https://farm6.staticflickr.com/5652/22753285724_30b2583443_c.jpg_DSC0836 by Robert Petersson, on Flickr

https://farm6.staticflickr.com/5675/22753412404_6d1be748d9_c.jpg_DSC0848 by Robert Petersson, on Flickr

https://farm1.staticflickr.com/754/23299087761_8e0c4bfce1_c.jpg_DSC0876 by Robert Petersson, on Flickr

https://farm1.staticflickr.com/706/23373205936_bb71fc7d94_c.jpg_DSC0872 by Robert Petersson, on Flickr

Måste säga att jag verkligen gillar de där stjärnbilderna. I deras måtta så känns de mer naturliga och normala än de man oftast ser som visar oändligheten och vidare. Det känns mer som det man själv ser om man står på en mörk plats och verkligen fokuserar på att se stjärnor. Alltid kul med lite variation på ett motiv.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Några föreslog förut att bara ha en rullande tråd för bilder, istället för att ha en för varje årstid. Jag tycker att det låter som en bra idé.

Här är en bild jag tog i Nice i somras. Fantastiskt vacker stad

Nice by Niclas Brundell, on Flickr

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Fick mitt Samyang 14/2.8 för några dagar sedan och var ute och testade lite idag.
Det kommer att ta lite tid att vänja sig vid att använda liveview för att fokusera. "Normala" objektiv brukar inte vara så svåra i den optiska sökaren (och oftast kan man ju använda AF), men med så mycket vidvinkel är svårt att se var fokus eg ligger och avståndsskalan stämmer ju "sådär".
Har man inget väldigt nära verkar det iofs rätt safe att låta den stå på 3m och blända ner (om man inte måste ha f/2.8 då).

Annars är det en trevlig bekantskap. Mycket vidvinkel och mycket skarpt och väldigt bra i motljus för att vara en så extrem vidvinkel (men lite flare ser man ju i andra bilden).

_DSC1047 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC1054 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Här kommer lite blandat från både höst, vår och sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Fick mitt Samyang 14/2.8 för några dagar sedan och var ute och testade lite idag.
Det kommer att ta lite tid att vänja sig vid att använda liveview för att fokusera. "Normala" objektiv brukar inte vara så svåra i den optiska sökaren (och oftast kan man ju använda AF), men med så mycket vidvinkel är svårt att se var fokus eg ligger och avståndsskalan stämmer ju "sådär".
Har man inget väldigt nära verkar det iofs rätt safe att låta den stå på 3m och blända ner (om man inte måste ha f/2.8 då).

Annars är det en trevlig bekantskap. Mycket vidvinkel och mycket skarpt och väldigt bra i motljus för att vara en så extrem vidvinkel (men lite flare ser man ju i andra bilden).

https://farm1.staticflickr.com/658/23082257504_63cd4301ed_c.jpg_DSC1047 by Robert Petersson, on Flickr

https://farm6.staticflickr.com/5724/23601873592_c57308f499_c.jpg_DSC1054 by Robert Petersson, on Flickr

Jag brukar ha mitt stående vid enmetersmarkeringen, eller strax bortom. Har jag något riktigt nära och stor bländare fokusstackar jag, som på stjärnbilden, där var första stenen bara ca 20 cm från objektivet.

Grottbilden är inte stackad.

20151102-_8007009 by Magdalena Widegren, on Flickr

_8004625 by Magdalena Widegren, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag brukar ha mitt stående vid enmetersmarkeringen, eller strax bortom. Har jag något riktigt nära och stor bländare fokusstackar jag, som på stjärnbilden, där var första stenen bara ca 20 cm från objektivet.

Grottbilden är inte stackad.

https://farm6.staticflickr.com/5830/22185465134_05910e9176_c.jpg20151102-_8007009 by Magdalena Widegren, on Flickr

https://farm6.staticflickr.com/5752/23704985396_50c20a1d3c_c.jpg_8004625 by Magdalena Widegren, on Flickr

Vackert! Sällan jag själv är ute och fotar stjärnhimlen, får kanske passa på nu när kylan kommer

Permalänk
Medlem

Det kanske är dax för en vintertråd nu, nu när det blir minusgrader, frost och snö lite här och var?

Dances in the wind by Erik Edgren, on Flickr

Lights of silence by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Här kommer lite blandat från både höst, vår och sommar.

http://elitesweden.se/bilder/0176.jpg

Älskar denna bild. Fyjävligt fin!

Blir så sällan jag fotar nu pga för lite tid och nu i Lördags var jag äntligen ute på äventyr och märkte mitt i allt att kameran inte var laddad *cry*

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Älskar denna bild. Fyjävligt fin!

Blir så sällan jag fotar nu pga för lite tid och nu i Lördags var jag äntligen ute på äventyr och märkte mitt i allt att kameran inte var laddad *cry*

Tack du, härligt med solnedgångarna på sommaren. Ajdå, har hänt mig nån gång med, nu ligger det dock alltid 5-6 backup batterier i väskan om man skulle få för sig att ge sig ut.

Permalänk
Medlem

Efter regn kommer solsken.

Permalänk

Två bilder från sjön Aspen i Lerum, min hemstad. Hoppas ni gillar dem!

Smoke by David John Dahlberg, on Flickr

The lonely cloud by David John Dahlberg, on Flickr

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Det är ju trots allt en datorsajt, så får väl bjuda på lite ny hårdvara som landade här idag.

Permalänk
Medlem

Inte i samma klass som många av er andras fina bilder, men några försök på gårdagens norrsken iaf

DSC_1150 by Joakim Överström, on Flickr

DSC_1146 by Joakim Överström, on Flickr

DSC_1158 by Joakim Överström, on Flickr

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk

Jättefina bilder Joakim!

Var inne och kikade på din Flickr-profil och såg några bilder där du fått med vintergatan väldigt fint. Hur lyckas du med detta? Jag har försökt några gånger (det har dock legat en stad nära nästan alla gånger, som förmodligen lyser upp himlen lite, kanske det som är problemet?) men inte lyckats så bra. Inställningarna ser jag ju på Flickr och det är ungefär de som jag haft också, så det måste nästan ha med miljön att göra. Berätta hur som helst gärna hur du bär dig åt och i vilken miljö du är i! Om någon annan har erfarenhet av detta får ni mer än gärna också dela med er av era kunskaper.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

The view, part 2 by Erik Edgren, on Flickr

The crossing by Erik Edgren, on Flickr

Clouds over the land by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Fotade lite på jobbet idag. Inte direkt något speciellt, men bättre än inget I guess haha.

Morgonen:

At work by jimmy westerberg, on Flickr

På morgonen började vi med att isolera, varav sätta upp lite gips.
Det första jag märker när jag ska sätta dit första skivan är att någon reglat 2cm fel, vilket gjorde att gipset hamnade direkt på kanten. Lösning? Sätt dit en till regeljävel :3

At work by jimmy westerberg, on Flickr

Ett tag senare började vi vid köket

At work by jimmy westerberg, on Flickr

At work by jimmy westerberg, on Flickr

At work by jimmy westerberg, on Flickr

At work by jimmy westerberg, on Flickr

Mot eftermiddagen blev jag själv och fick sätta upp resterande gipsskivor och blev klar ganska perfekt till 16:00!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jättefina bilder Joakim!

Var inne och kikade på din Flickr-profil och såg några bilder där du fått med vintergatan väldigt fint. Hur lyckas du med detta? Jag har försökt några gånger (det har dock legat en stad nära nästan alla gånger, som förmodligen lyser upp himlen lite, kanske det som är problemet?) men inte lyckats så bra. Inställningarna ser jag ju på Flickr och det är ungefär de som jag haft också, så det måste nästan ha med miljön att göra. Berätta hur som helst gärna hur du bär dig åt och i vilken miljö du är i! Om någon annan har erfarenhet av detta får ni mer än gärna också dela med er av era kunskaper.

Tack tack 😊

Bor ute på landet så jag har inte så mycket ljus som stör. Är du nånstans där det är ordentligt mörkt och riktigt stjärnklart så ska du nog få fram lite stjärnor du med. Sen kan du förstärka bilderna ytterligare lite med redigeringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jättefina bilder Joakim!

Var inne och kikade på din Flickr-profil och såg några bilder där du fått med vintergatan väldigt fint. Hur lyckas du med detta? Jag har försökt några gånger (det har dock legat en stad nära nästan alla gånger, som förmodligen lyser upp himlen lite, kanske det som är problemet?) men inte lyckats så bra. Inställningarna ser jag ju på Flickr och det är ungefär de som jag haft också, så det måste nästan ha med miljön att göra. Berätta hur som helst gärna hur du bär dig åt och i vilken miljö du är i! Om någon annan har erfarenhet av detta får ni mer än gärna också dela med er av era kunskaper.

Om du vill ha en sån här bild #15830011 som jag tog i början av hösten så får du åka utomlands där det är riktigt mörkt ute. Men det går att ta foton på Vintergatan även på hemmaplan, men då får man inte lika utförligt och snyggt utan det blir mer så här;

Milky Way by Miska Saarikko, on Flickr

Den här är tagen hösten 2014, men principen är densamma för att visa att det krävs inte bäcksvart område i Sverige för att lyckas. Bara att omgivningen är mörk så får man bra förhållanden till att lyckas med fotograferingen.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Nytt objektiv(Sigma 17-50 2.8), har dock bara hunnit pröva det snabbt en dag då vädret har varit så ofattbart tråkigt den senaste veckan. Men det verkar vara ett bra objektiv. Det jobbigaste var när jag kom hem och märkte att jag hade tryckt på fel knapp när jag skulle ändra ISO, så istället för att ändra ISO så hade jag råkat ändra från RAW till JPEG normal på allt efter de 10 första bilderna jag tog...

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Har precis gett mig själv en julklapp i form av en Sony A6000 och försöker nu lära mig lite basics i fotografering. Tar gärna tips på vad jag bör jobba med för inställningar när jag ska ta om den översta bilden här nedan, tyckte att det var svårt att få till ljusbollarna bra.

_DSC0498 by Plaskpojken, on Flickr

_DSC0460 by Plaskpojken, on Flickr

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett Samyang 14mm som jag fick tid till att prova i helgen.

Wättingeströmmen by Joakim Östberg, on Flickr

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Jag testade en kompis Sigma 17-35/2.8-4 för att se om den kunde vara ett billigt alternativ till vidvinkel. Den var, vilket jag läst mig till redan innan, en smula mjuk i kanterna, även nedbländad en bit. Det jag inte väntat mig var att den skulle ha så dålig kontrast. Även i denna bilden blev det påtagligt och då lyser inte ens solen på frontlinsen. Jag har jobbat en del i efterbehandligen för att bättra på kontrasten.
Är man i akut behov av en vidvinkel till FF och har en starkt begränsad budget kan man håva in dessa för från 1500kr på ebay, vilket nog får ses som prisvärt ändå.
Dålig kontrast och något för mjukt resultat i kanterna av bilden gör att jag själv nog står över för nu.

_DSC0371 by Robert Petersson, on Flickr

Skrivet av whalle:

Tar gärna tips på vad jag bör jobba med för inställningar när jag ska ta om den översta bilden här nedan, tyckte att det var svårt att få till ljusbollarna bra.

Nu är ju detta ingen fotokurstråd, men det vore ju bra att veta lite mer om vad du inte blev nöjd med och hur du hade hoppats resultatet skulle bli.
Personligen tycker jag att för mycket av bilden är väldigt mörk . Det kanske hade varit bättre att flytta sig lite åt vänster och få byggnaden till höger i bild bakom bollarna och använda längre brännvidd. Kanske stående format?
Därtill kan man ju ev ljusa upp de mörka partierna en smula i efterbehandligen. Hur mycket bilden nu klarar det på ISO800 från A6000, vet jag inte riktigt dock.
Sedan är eg inget i bilden skarpt. Jag tycker det ser ut som att kameran har flyttat sig under exponeringen, om den är tagen handhållen så bör du öva din teknik. För det är inte omöjligt att handhålla 1/3 på 17mm med stabilisering med ett vettigt resultat.
Annars är ju ett stativ väldigt användbart för denna typ av bilder. Nu kanske bollarna rörde sig för mycket för att ha längre slutartid i detta fallet men annars kan kan ju, med ett stativ, använda längre tider och lägre ISO-tal och välja bländare fritt, vilket ger möjlighet att själv välja den bästa kombon för varje bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu är ju detta ingen fotokurstråd, men det vore ju bra att veta lite mer om vad du inte blev nöjd med och hur du hade hoppats resultatet skulle bli.
Personligen tycker jag att för mycket av bilden är väldigt mörk . Det kanske hade varit bättre att flytta sig lite åt vänster och få byggnaden till höger i bild bakom bollarna och använda längre brännvidd. Kanske stående format?
Därtill kan man ju ev ljusa upp de mörka partierna en smula i efterbehandligen. Hur mycket bilden nu klarar det på ISO800 från A6000, vet jag inte riktigt dock.
Sedan är eg inget i bilden skarpt. Jag tycker det ser ut som att kameran har flyttat sig under exponeringen, om den är tagen handhållen så bör du öva din teknik. För det är inte omöjligt att handhålla 1/3 på 17mm med stabilisering med ett vettigt resultat.
Annars är ju ett stativ väldigt användbart för denna typ av bilder. Nu kanske bollarna rörde sig för mycket för att ha längre slutartid i detta fallet men annars kan kan ju, med ett stativ, använda längre tider och lägre ISO-tal och välja bländare fritt, vilket ger möjlighet att själv välja den bästa kombon för varje bild.

Jag kanske borde postat i bildkritiktråden men tack för att du tog dig tid att svara här
Jo det var just det där med att allt blev väldigt mörkt men det var antingen det eller att bollarna blev överexponerade. Använde mig av ett staket som stöd men ska nog ta och skaffa mig ett stativ. Tänkte ge det ett försök till någon kväll med lite mer tålamod, ska se om jag hittar en bättre position att ta bilden ifrån också.

Var på promenad idag och tog ett par bilder i samma område.

_DSC0605-1 by Plaskpojken, on Flickr

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Jag var på Liseberg med familjen häromdagen och hade med kameran. Det blir ju ingen direkt ro att gå och leta motiv och vinklar under de förutsättningarna, men jag tryckte på avtryckaren några gånger iaf.
Om man är villig att kompromissa lite mer skärpedjupet och bildkvaliteten kan man, med D750 och bildstabilisering tänja rätt mycket på gränsen för när man behöver ta till stativet.

Nedan några av bilderna. Resten kan ses i albumet på flickr.
https://flic.kr/s/aHskqKSMZ9

_DSC1216 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC1314 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC1386 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Får väl passa på att önska er en god jul åxå.

_DSC1196-Edit by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Får bli ett porträtt

1J0A7186_pp by mikael johansson, on Flickr

Permalänk
Inaktiv

Bild tagen i Thailand på semestern.

Thailand 2015-31 by Stefan Johansson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Lite julbilder från oss, God fortsättning alla fotografer!

DSC_1206 by Joakim Överström, on Flickr

DSC_1219 by Joakim Överström, on Flickr

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |