Nas för säker lagring

Permalänk
Avstängd

Nas för säker lagring

Hejsan,

Jag söker en NAS som har som tanke att vara extremt stabil, jag vill lagra mina bilder där men även ha möjlighet att ladda ner Torrents via telefonen. Men prio är just säkerhet och backup, vill ha HDD speglade och använda det som en back up server. Vilka HDD ska man ha som är de med minst failure rate?

Förutom att lagra bilder vill jag gärna att den ska kunna skicka filmer och öppna de medan det skickas till mediaspelaren (plex eller dylikt). Sen det sista kravet, kan jag installera något i min OnePlus så varje gång jag tar en bild så backas det upp på NASen?

Tänkte mig runt 5000kr, går det att lösa? (1 eller 2 TB räcker gott och väl)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd

WD RED & Green. Lagring i molnet är säkrare än RAID.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

WD RED & Green. Lagring i molnet är säkrare än RAID.

Jag tänker mig spegling så att båda diskarna har samma plus att jag säkerhetskopierar över allt en gång i månaden till en extern HDD jag har i kassavalvet (brandsäker).

Varför vill jag ha NAS? För möjlighet till lagring. Streaming av film och musik till TV, ps3, sonos etc

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Nått i den här stilen http://www.inet.se/produkt/4304776/synology-diskstation-ds215... och sen 2 st WD RED http://www.inet.se/produkt/4304282/2tb-wd-red-7200rpm-64mb obs skaffa inte green till en nas
Alternativt 2x4TB varianten
Hårddiskar har en förmåga att vara antingen nya eller fulla

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkoV:

Jag tänker mig spegling så att båda diskarna har samma plus att jag säkerhetskopierar över allt en gång i månaden till en extern HDD jag har i kassavalvet (brandsäker).

Varför vill jag ha NAS? För möjlighet till lagring. Streaming av film och musik till TV, ps3, sonos etc

Likväl så är inte RAID säkert, finns inga som helst garantier för att RAID:en rasar eller att båda diskarna går sönder samtidigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peppar2014:

Likväl så är inte RAID säkert, finns inga som helst garantier för att RAID:en rasar eller att båda diskarna går sönder samtidigt.

Och NASen skyddar inte heller det minsta mot handhavandefel/virus utan raderar glatt och snabbt all data om man säger åt den att radera, därför är backup prio ett och en backup ska inte vara ansluten till samma elsystem eller filsystem för att vara säkrad, den ska alltså bara vara ansluten när man utför backup och då ska den sekundära backupen vara säkrad, dvs inte nåbar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Och NASen skyddar inte heller det minsta mot handhavandefel/virus utan raderar glatt och snabbt all data om man säger åt den att radera, därför är backup prio ett och en backup ska inte vara ansluten till samma elsystem eller filsystem för att vara säkrad, den ska alltså bara vara ansluten när man utför backup och då ska den sekundära backupen vara säkrad, dvs inte nåbar...

Absolut. Finns förvisso anti-virus program även för NAS enheter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peppar2014:

Absolut. Finns förvisso anti-virus program även för NAS enheter.

Jo men ett stort problem är ju användaren själv, en nas är egentligen för lätt att nå och det går fort att stöka till det rejält om man raderar filer och liknande, backuper däremot bör vara relativt svåra att nå för att vara säkra nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.