Microsoft spelar Minecraft med Hololens

Permalänk
Melding Plague

Microsoft spelar Minecraft med Hololens

Digitala fantasivärldar på vardagsrumsbordet kan snart bli verklighet. Under E3 2015 visar Microsoft upp en version av Minecraft skräddarsydd för Hololens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Teknik <3

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Det som slår mig angående Hololens är att de lär krävas hyfsat ljusa rum för att användas. Dels ska kameran se världen (den kanske bara kollar efter ytor på något smart sätt dock) och sen ska man själv se genom linserna där ingen grafik ritas. Någon som sett någon information om detta?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Sjukt häftigt. Tänk att visa upp det här hemma för folk som inte är tekniknördar, de kommer inte tro sina ögon.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Tänk att kolla på en cs:go match på detta sättet... wow

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det inte är lång tid kvar tills man har detta i linser.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Sjukt häftigt. Tänk att visa upp det här hemma för folk som inte är tekniknördar, de kommer inte tro sina ögon.

Man väntar med att säga något. Sedan kommer man hem med Hololens en vacker dag. Dom skulle tappa hakan

Permalänk
Medlem

Undrar när Microsoft kommer visa hur det verkilgen kommer att se ut.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Vara server admin med denna i spel, godmode activated

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hm, undrar hur upplösning och skärpa verkligen är.
Men idén är riktigt cool

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Ser onekligen coolt ut, men frågan är om det kommer att funka lika bra i "verkligheten".

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt såklart men tror att gen1 och kanske även gen2 kommer att vara lite för dåliga för att vara användbara på bred skala. Främst FOV som verkar vara problemet, skärpa och upplösning verkar vara helt ok, men att det är endast en relativt liten ruta som man ser igenom gör det hela lite begränsande men det känns samtidigt som något som ganska enkelt kommer att lösas i framtida versioner. Ser fram emot en ny verklighet

Permalänk
Medlem

Visa hur det sur ut från användarens ögon istället. Fast då lär väl folk inte bli lika imponerade.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Ser onekligen coolt ut, men frågan är om det kommer att funka lika bra i "verkligheten".

Det gör det inte. Hololens i sig har för smal och för liten viewport. De flashiga menyerna de visat upp får inte ens plats på ytan. Så alla filmer vi sett hittills är marknadsföringsjippon som inte stämmer med hur produkten verkligen fungerar.

För att AR glasögon skall slå på riktigt så måste viewporten vara betydligt större.

Dessutom så måste priset vara anpassat för konsumentmarknaden. Enligt uppgift är priset långt ifrån idag. Enligt forbes kostar de "Betydligt mycket mer än en Xbox One".

http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2015/05/04/microsofts-...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur systemet håller reda på bilden när man rör på sig?
Och hur bra det är ?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Som många kommenterat, även om det ser sjukt coolt ut från kameran så är det nog läge att vänta tills de visar ett demo på hur det ser ut från headsetet. Men fortfarande äckligt coolt.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Någon som vet hur systemet håller reda på bilden när man rör på sig?
Och hur bra det är ?

Gissar på bild analysering, alternativt optiska mätningar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Detta är en Minecraft-serverägares dröm. Leka gud med full makt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Såg detta på E3 sändningen igår och blev skraj. Undrar vart vi tagit tekniken om 30-40 år.....om den inte dödat oss innan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll hur det ser ut "på riktigt", tycker det viktiga är att utvecklingen går åt det hållet

Permalänk
Medlem

Alla som fått testa Hololens har ju varit sjukt imponerade, så att gnälla över viewport på något som är närmast magiskt jämfört med vad som finns idag är att vara lite väl surgubbe tycker nog jag.

Hoppas verkligen den släppts tillsammans med Windows 10 den 29 Juli.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Gissar på bild analysering, alternativt optiska mätningar.

Enligt vad jag läst har den typ 18 olika sensorer

De lär sannolikt alltså mäta med gyroskop, accelerometer, avståndsensorer, IR, bildigenkänning, kompass, tryckmätare och en hel del andra spännande saker jag inte kan komma på att nämna.

Den ska fungera riktigt bra vad jag läst, vilket är ganska imponerande då det är förhållandevis svårt att sammanställa data från så många olika källor i realtid. (Det finns säkert komplementärfilter, kalmanfilter och mycket annat gosigt med i ekvationerna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Enligt vad jag läst har den typ 18 olika sensorer

De lär sannolikt alltså mäta med gyroskop, accelerometer, avståndsensorer, IR, bildigenkänning, kompass, tryckmätare och en hel del andra spännande saker jag inte kan komma på att nämna.

Den ska fungera riktigt bra vad jag läst, vilket är ganska imponerande då det är förhållandevis svårt att sammanställa data från så många olika källor i realtid. (Det finns säkert komplementärfilter, kalmanfilter och mycket annat gosigt med i ekvationerna)

Imponerande! Det värsta som kan hända är nästan att den inte hänger med och därav flippar ut, så bra att de faktiskt utnyttjar alla sensorer de kan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Ser ut på klippet att den bara klara av något med 1x1 meter. Undra hur det kommer vara att spela GTA V med dom om det ens går.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Skulle tro Microsoftanvänder liknande/samma algoritmer för att känna av rektanglar och skapar rätt djup som Office Lens (Microsoft app för att scanna dokument typ). Den funkar bra och är riktigt imponerande, men kan krångla ordentligt med att hitta fyrkantiga ytor när kanterna inte är riktigt skarpa (typ snurrbanden på ett anteckningsblock sabbade totalt). Med andra ord tror jag som @Videoapan sa bra ljus och tydliga kanter för bord måste finnas för att det ska fungera bra. Med det sagt, om man vill ha en känsla över lite av Microsofts teknik för avkänning av miljöer via kamera skulle jag rekommendera testa Office Lens.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Såg detta på E3 sändningen igår och blev skraj. Undrar vart vi tagit tekniken om 30-40 år.....om den inte dödat oss innan.

Foliehatt på?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Alla som fått testa Hololens har ju varit sjukt imponerade, så att gnälla över viewport på något som är närmast magiskt jämfört med vad som finns idag är att vara lite väl surgubbe tycker nog jag.

Hoppas verkligen den släppts tillsammans med Windows 10 den 29 Juli.

Nope 2016 for man vänta till.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Visa hur det sur ut från användarens ögon istället. Fast då lär väl folk inte bli lika imponerade.

Jaha, och hur föreslår du att det ska gå till rent praktiskt?

Det är inte det lättaste att visa hur något ser ut från användarens ögon när själva grejen är en modul som sitter och spelas ifrån användarens huvud. Oculus Rift har haft samma problem sedan dag ett, det finns inget bra sätt att visa hur det faktiskt fungerar utan att ha själva modulen på sig. Vad Microsoft gjorde var den bästa möjliga lösningen, dom visade faktiskt något istället för att prata om hur det är att ha dem på sig. Sen om det blir samma upplösning, latens samt kvalité i överlag, ja det återstår väl att se.

Jag är personligen nästan mer intresserad utav denna teknik (AR / Mixed reality) än VR. Om dom lyckas göra en riktigt bra fungerande produkt utav detta så detta revolutionera socialspel. Förstå spela valfritt brädspel, i full 3D på ett bord tillsammans med polarna. Tänk er en match Risk, där varje squad/fordon är fullt animerad i 3D. Föreställ er att spela Hearthstone, när du slänger ner Ragnaros-kortet så kommer han upp ur bordet och gastar, igen i full 3D. Det här är en fantastisk teknik, såväl som VR, så jag hoppas att dom satsar stenhårt på det här för att både förbättra teknologin samt få ner kostnaderna till överkomliga nivåer.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Spännande framtid. Ser ju verkligen hur e-sport i CS, Starcraft, MOBA-games blir mycket roligare om man kan se det så.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC