Permalänk
Avstängd

Jag ger upp, 980 sli.

Problemen uppstod när jag installerade mina två 980 sli. Har haft crossfire förut och lärt mig det men ville prova sli också. När jag spelar blir det ett konstigt lagg jag aldrig varit med om, hoppas någon kan tala om vad det är...

Lagget är lite svårt att förklara men jag ska försöka, om jag står still och snurrar musen runt i en cirkel så stanna den kanske 4 gånger på vägen, bara en liten stund, under en sekund, kanske några tiondelar. Små korta hack blir det som gör att jag missar mina skott och ja det går inte att spela.

Så håller det på hela tiden även om jag springer eller står still eller om jag drar upp eller ner grafiken. Har också provat att överklocka cpu ända till 4,6 GHz på en 5930k då jag trodde det var en flaskhals. Inte ner klockat ännu men kan inte tro det skulle funka då jag inte märker någon som helst skillnad om jag överklockar, varken värre eller sämre.

Har även provat inaktivera sli, aktiverat båda gpuerna, ställt physx på både pgu 1 och två samt cpu.

Provat installera om windows helt, drivrutinerna 3 gånger. Ännu krångligare blir det när jag två gånger känt att jag blivit kvitt problemen men sedan åter kommit. Förra gången var precis efter ominstallationen av Windows då uppdateringsfrekvensen ändrat om sig till 59 hz, ställde sedan upp till 144 hz om då funkade det utan dessa konstiga lagg. Sista gången var i morse när jag inte gjorde nått, det bara försvann så vitt jag kan komma ihåg men kom tillbaka när jag startade om datorn.

Det jag inte provat är att ta ut korten och prova var och ett för sig, men det är det sista jag vill göra för jag vill ju ha båda om ni förstår hur jag menar, vill i första hand få båda att fungera.

En annan sak jag inte provat heller är att ta bort ena slibryggan, kanske detta är problemet men jag vet inte, har två stycken slibryggor på i 2 way sli, är detta wack?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Skrivet av Cooler Master:

Problemen uppstod när jag installerade mina två 980 sli. Har haft crossfire förut och lärt mig det men ville prova sli också. När jag spelar blir det ett konstigt lagg jag aldrig varit med om, hoppas någon kan tala om vad det är...

Lagget är lite svårt att förklara men jag ska försöka, om jag står still och snurrar musen runt i en cirkel så stanna den kanske 4 gånger på vägen, bara en liten stund, under en sekund, kanske några tiondelar. Små korta hack blir det som gör att jag missar mina skott och ja det går inte att spela.

Så håller det på hela tiden även om jag springer eller står still eller om jag drar upp eller ner grafiken. Har också provat att överklocka cpu ända till 4,6 GHz på en 5930k då jag trodde det var en flaskhals. Inte ner klockat ännu men kan inte tro det skulle funka då jag inte märker någon som helst skillnad om jag överklockar, varken värre eller sämre.

Har även provat inaktivera sli, aktiverat båda gpuerna, ställt physx på både pgu 1 och två samt cpu.

Provat installera om windows helt, drivrutinerna 3 gånger. Ännu krångligare blir det när jag två gånger känt att jag blivit kvitt problemen men sedan åter kommit. Förra gången var precis efter ominstallationen av Windows då uppdateringsfrekvensen ändrat om sig till 59 hz, ställde sedan upp till 144 hz om då funkade det utan dessa konstiga lagg. Sista gången var i morse när jag inte gjorde nått, det bara försvann så vitt jag kan komma ihåg men kom tillbaka när jag startade om datorn.

Det jag inte provat är att ta ut korten och prova var och ett för sig, men det är det sista jag vill göra för jag vill ju ha båda om ni förstår hur jag menar, vill i första hand få båda att fungera.

En annan sak jag inte provat heller är att ta bort ena slibryggan, kanske detta är problemet men jag vet inte, har två stycken slibryggor på i 2 way sli, är detta wack?

man ska bara ha 1 brygga

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

@Cooler Master:
Låter som du lider av så kallad "microstuttering". Vanligt i SLI/crossfire configs. Har ingen lösning men om du läser om microstuttering så vet du iaf vad det är som händer och på så vis kommer närmare en fix på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

man ska bara ha 1 brygga

Korrekt. Det finns flera bryggor för att koppla trippel eller quad sli men för två kort ska bara en brygga sitta där.

Kan såklart vara något annat också (drivers, bios version) men detta är uppenbart fel.

Permalänk
Medlem

Man kan ha 2 bryggor för show, men det behövs bara en. Tvivlar på att det skulle ha något med detta att göra dock.

Låter som microstuttering. Om du avaktiverar SLI, dvs bara kör på 1 kort, får du dessa problem även då eller gäller det endast vid SLI-användning?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Som andra har nämnt så är antalet bryggor ett fel, tror däremot inte det orsakar sådana problem utan snarare något annat. Känns inte som om microstutters hade skett om man kopplade bryggorna fel, snarare känns det som ingenting skulle ha hänt eller att ingenting hade fungerat alls. Men självklart, tag bort så du bara har en brygga för att utesluta det.

EDIT: Som @Casgar har bekräftat är inte bryggorna problemet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ShatteredXs:

man ska bara ha 1 brygga

Skrivet av CFSsss:

Korrekt. Det finns flera bryggor för att koppla trippel eller quad sli men för två kort ska bara en brygga sitta där.

Kontakterna är parallellkopplade vilket gör att det inte spelar någon roll om man har 1 eller 2 bryggor. Annars så skulle det inte gå att köra triple/quad-SLI med 2-3st bryggor heller.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga, det verkar vara ett känt problem att Nvidia ger ut usla drivrutiner. Har också väldigt stora problem med enbart 1 st GTX980 och antalet trådar som klagar på ideliga krascher med Nvidia kort (även 980tis) är rätt stort ser det ut som. Får helt enkelt försöka stå ut med mitt skitkort och avvakta tills det fixat sig innan någon ny hårdvara köps in. Kan tyvärr inte komma med några råd alls förutom att om du får det oerhört irriterande problemet där GPU'n klockar ner sitt minne så verkar det fungera att radera alla Nvidia-filer som används för att spela in när du spelar (kommer dock inte ihåg vad dessa heter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Kontakterna är parallellkopplade vilket gör att det inte spelar någon roll om man har 1 eller 2 bryggor. Annars så skulle det inte gå att köra triple/quad-SLI med 2-3st bryggor heller.

Du kan ha rätt. Fick faktiskt gå in på nvidias hemsida och läsa, verkar som man kan koppla två bryggor om man vill. Fast nyttan är tveksam, hade nog kört med bara en själv.

Själv hade jag:

1) Uppdaterat senaste bios på moderkortet
2) Tagit ur korten och satt i igen
3) Gjort clean install på nvidia drivers
4) Om korten är samma modell men olika bios flashat dom så att dom har samma bios
5) Installerat program typ MSI afterburner då det låser korten så dom arbetar garanterat vid samma klockfrekvens
6) Stängt av ev antivirus
7) Kört med lådan öppen ifall det är pga värme
8) Testat om problemet förekommer bara i ett spel eller flera

Lite idéer alltså...

Permalänk
Medlem

Får du inte stutter så får du ett konstant högt input lag. Det är nackdelen med SLI tyvärr. Får se om det kan fungera bättre med VR headsets med två paneler som visar exakt samma grafik om det går att få synken klockren där men i alla lir jag kört SLi på så har jag i bästa fall haft rejält input lag men inget stutter. I vissa fall stutter som inte gått att få bukt med. Det är ju ett problem med SLI också. Du betalar det dubbla men i många lir så kan du inte dra nytta av det även om du fixar input lag biten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronaldo:

@Cooler Master:
Låter som du lider av så kallad "microstuttering". Vanligt i SLI/crossfire configs. Har ingen lösning men om du läser om microstuttering så vet du iaf vad det är som händer och på så vis kommer närmare en fix på problemet.

Jepp, det var lite därför jag skrev. Vet inte vad jag ska söka på... Men det verkar stämma, kikade några videos på youtube med microstuttering och det liknar det jag upplever.

Skrivet av zipmiX:

Man kan ha 2 bryggor för show, men det behövs bara en. Tvivlar på att det skulle ha något med detta att göra dock.

Låter som microstuttering. Om du avaktiverar SLI, dvs bara kör på 1 kort, får du dessa problem även då eller gäller det endast vid SLI-användning?

Samma problem även om jag avaktiverar.

Skrivet av Gustav.Henrik:

Ja, vad ska man säga, det verkar vara ett känt problem att Nvidia ger ut usla drivrutiner. Har också väldigt stora problem med enbart 1 st GTX980 och antalet trådar som klagar på ideliga krascher med Nvidia kort (även 980tis) är rätt stort ser det ut som. Får helt enkelt försöka stå ut med mitt skitkort och avvakta tills det fixat sig innan någon ny hårdvara köps in. Kan tyvärr inte komma med några råd alls förutom att om du får det oerhört irriterande problemet där GPU'n klockar ner sitt minne så verkar det fungera att radera alla Nvidia-filer som används för att spela in när du spelar (kommer dock inte ihåg vad dessa heter).

Nä det vet jag inte heller, du menar på shadowplay?

Skrivet av CFSsss:

Du kan ha rätt. Fick faktiskt gå in på nvidias hemsida och läsa, verkar som man kan koppla två bryggor om man vill. Fast nyttan är tveksam, hade nog kört med bara en själv.

Själv hade jag:

1) Uppdaterat senaste bios på moderkortet
2) Tagit ur korten och satt i igen
3) Gjort clean install på nvidia drivers
4) Om korten är samma modell men olika bios flashat dom så att dom har samma bios
5) Installerat program typ MSI afterburner då det låser korten så dom arbetar garanterat vid samma klockfrekvens
6) Stängt av ev antivirus
7) Kört med lådan öppen ifall det är pga värme
8) Testat om problemet förekommer bara i ett spel eller flera

Lite idéer alltså...

Bra ideer, vet att det finns en 1.7:a till biosen och jag har bara 1.6:an. Ska prova några av dina ideer!

Skrivet av oqvist:

Får du inte stutter så får du ett konstant högt input lag. Det är nackdelen med SLI tyvärr. Får se om det kan fungera bättre med VR headsets med två paneler som visar exakt samma grafik om det går att få synken klockren där men i alla lir jag kört SLi på så har jag i bästa fall haft rejält input lag men inget stutter. I vissa fall stutter som inte gått att få bukt med. Det är ju ett problem med SLI också. Du betalar det dubbla men i många lir så kan du inte dra nytta av det även om du fixar input lag biten.

Det lät ju inte direkt lovande...

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen kört gtx 780 i SLI (2x) och någon input lag har jag då inte märkt av. Jag har ett gtx 980 nu och det är ingen skillnad öht... som jag märker av i alla fall. Stuttering/tearing har jag inte heller känt av, möjligen för jag då har en skärm med G-sync.

Så ja, folk må uppleva problem med SLI/CF, men inte alla. Det beror nog på ett par faktorer.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

Hittade ett konstigt svar på en Youtube-film som handlande om samma problem på just det spelet jag spelar. Advanced Warfare och en kille skrev att det berodde på att grafikmotorn var så gammal att 125 mhz polling rate på musen var problemet. Eller då att man inte hade det. Ändrade till 125 mhz och det ser ut att fungera. Jag kan spela i alla fall, känns fortfarande konstigt i grafiken, men det var musens störande små hopp var tredje sekund som gjorde det omöjligt...

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem

Läste något liknande på csgo redditen om folk som haft strul med pollingrate på musen, förstår mig inte på det där dock men kan halft bekräfta att problemet finns.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Stuttering/tearing har jag inte heller känt av, möjligen för jag då har en skärm med G-sync.

G-sync/Freesync har ingenting med stutters att göra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

G-sync/Freesync har ingenting med stutters att göra.

Nej OK jag skrev kanske lite konstigt. Jag menade bara att säga att jag inte kände av varken screen tearing eller stuttering. Och ett av dem avverkas med hjälp av G-sync.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med 970 sli, 2 månader sen gav jag upp jag med. Microstuttern är helt fruktansvärd, ni som inte känner av det kan känna er så jävla glad för det är helt fruktansvärt störigt. Köpte Gsync skärm jag med med hoppet att det skulle hjälpa, så fan att det gjorde. Singelkort är sanningen, aldrig någonsin SLI igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Nej OK jag skrev kanske lite konstigt. Jag menade bara att säga att jag inte kände av varken screen tearing eller stuttering. Och ett av dem avverkas med hjälp av G-sync.

Låter bättre, ville bara se till att ingen läser det du skrev och skaffar G/Free-sync i hopp om att stutters ska försvinna, som @Kimkimone här nedan gjorde.

Skrivet av Kimkimone:

Hade samma problem med 970 sli, 2 månader sen gav jag upp jag med. Microstuttern är helt fruktansvärd, ni som inte känner av det kan känna er så jävla glad för det är helt fruktansvärt störigt. Köpte Gsync skärm jag med med hoppet att det skulle hjälpa, så fan att det gjorde. Singelkort är sanningen, aldrig någonsin SLI igen

Jag gissar att jag ska vara glad då för jag har haft 1 problem med microstutters, och det var i ett enda spel (Vanishing of Ethan Carter). Jag har haft en väldigt bra upplevelse med Multi-GPU, mer exakt CFX, men det verkar som en hel del personer har haft rätt mycket problem vilket är tråkigt.

Känns som om du och många andra har helt missförstått vad G/Free-sync är och blir sedan besvikna när ni inser vad det faktiskt gör. Klandrar däremot mer deras marknadsföring än dig, dem får det verkligen att låta som ett recept för silkeslen framerate trots att det inte påverkar framerate kapacitet eller stadighet.

Ser däremot fram emot när Liquid VR börjar användas, där har dem lyckats att se till att latenserna är samma för multi- och singel-GPU lösningar samt att stutters och andra jobbiga problem är drastiskt minimerade. Går ju att göra det annorlunda när det är två skärmar trots allt, samt med hjälp utav Dx12/Vulkan och delad rendering utav en bild. Vet att nvidia också har något liknande på G.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Låter bättre, ville bara se till att ingen läser det du skrev och skaffar G/Free-sync i hopp om att stutters ska försvinna, som @kimkim här nedan gjorde.

Jag gissar att jag ska vara glad då för jag har haft 1 problem med microstutters, och det var i ett enda spel (Vanishing of Ethan Carter). Jag har haft en väldigt bra upplevelse med Multi-GPU, mer exakt CFX, men det verkar som en hel del personer har haft rätt mycket problem vilket är tråkigt.

Känns som om du och många andra har helt missförstått vad G/Free-sync är och blir sedan besvikna när ni inser vad det faktiskt gör. Klandrar däremot mer deras marknadsföring än dig, dem får det verkligen att låta som ett recept för silkeslen framerate trots att det inte påverkar framerate kapacitet eller stadighet.

Ser däremot fram emot när Liquid VR börjar användas, där har dem lyckats att se till att latenserna är samma för multi- och singel-GPU lösningar samt att stutters och andra jobbiga problem är drastiskt minimerade. Går ju att göra det annorlunda när det är två skärmar trots allt, samt med hjälp utav Dx12/Vulkan och delad rendering utav en bild. Vet att nvidia också har något liknande på G.

Man får hålla isär olika typer av stutter, microstuttering som kommer av sli/cf gör g-sync inget åt som jag tror du menar men däremot stutter som vanlig v-sync orsakar försvinner med g-sync

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Avstängd

Liten uppdatering, jag har nu provar båda korten var för sig utan det andra inkopplat. Det fungerar felfritt vad jag kan se. Jäkligt konstigt tycker jag då inaktivera sli borde fungera på samma sätt men icke gör det. Läste lite på andra forum om personer som i dessa fall tipsar om att uppdatera bios, finns en nyare variant av min bios men hittar inget jävla usb-minne...

Är det ens möjligt att slippa dessa problem med ett nytt bios?

Om ja på frågan över, var köper man ett sånt smärtfritt och snabbt?

Orkar inte beställa från Internet och köper gärna ett redan ikväll, så Net-on-Net är ute slutet, Ica eller bensinmack kanske?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooler Master:

Liten uppdatering, jag har nu provar båda korten var för sig utan det andra inkopplat. Det fungerar felfritt vad jag kan se. Jäkligt konstigt tycker jag då inaktivera sli borde fungera på samma sätt men icke gör det. Läste lite på andra forum om personer som i dessa fall tipsar om att uppdatera bios, finns en nyare variant av min bios men hittar inget jävla usb-minne...

Är det ens möjligt att slippa dessa problem med ett nytt bios?

Om ja på frågan över, var köper man ett sånt smärtfritt och snabbt?

Orkar inte beställa från Internet och köper gärna ett redan ikväll, så Net-on-Net är ute slutet, Ica eller bensinmack kanske?

Du laddar ner bios från tillverkarens hemsida. Eller hur menar du ? O.o

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Vi har ju en Nvidia rep på forumet, testat att höra med honom vad han säger?

Kanske kan förklara din situation för honom och se vad du får för svar?

Nvidia_Luke var det väl? Engelsktalande

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N0iZE:

Du laddar ner bios från tillverkarens hemsida. Eller hur menar du ? O.o

Nej jag menar om det gör någon skillnad i detta fall med mina problem, vet hur man gör.

Skrivet av chickenowl:

Vi har ju en Nvidia rep på forumet, testat att höra med honom vad han säger?

Kanske kan förklara din situation för honom och se vad du får för svar?

Nvidia_Luke var det väl? Engelsktalande

Skrev en tråd på hand forum nu, får se vad som händer.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large