AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

4 Gb är för lite, they said!

Angående grafikkortet så är det så klart brutalt men knappast mitt förstaval med vattenkylning. Släng på en brutal luftkylare och vips.

Prestandan lär även förbättras iom nyare och bättre drivisar, likt alla grafikkort gör men framförallt från AMD, som känns som dom är lite slöare ur startblocken när det gäller optimerade drivrutiner.

2Gb var väl inte för lite för 680 på den tiden heller. Men vi vet ju att AMD gjorde ett bättre val som körde på 3GB istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Eller folk som tycker om att överklocka. Vi är ju på SweClockers.
Ett överklockat referens 980 vinner ju mot ett överklockat Fury X i två spel.
Överklockade 980Ti vinner i alla testade spel mot överklockade Fury X. Tredjepartslösningarna vinner ju enormt.

Och 980ti tredjepartslösningarna vinner även i 4k upplösning. Ingen i sina sinnens fulla bruk jämför väl mot 980ti i referensutförande? Så som Sweclockers test tydligen gör.

Permalänk
Medlem

Ja det var fan! Bra skriven artikel! Har varit sååå sugen på Fury X nu så länge, har vbara väntat på benchmarksen, och nu när dom är ute så vet jag vad det blir för köp till uppgraderingen!

980Ti G1 gaming....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade förväntat mig mycket bättre resultat än detta.
Håller kvar mig hos Nvidia helt enkelt. Då jag snart kommer köpa en ny skärm så hade jag Fury X som det kort som fick avgöra vilka jag låser mig in hos - G-sync eller FreeSync. Det blir det gröna laget helt enkelt, även om jag alltid föredragit AMD/ATi.

Permalänk

Då är det bara att hoppas på att AMD får igång sina drivers å funka som dom ska så kortet kan utnyttjas fullt ut. ska bli spännande å se hur kortet kommer att prestera om 6 månader när drivers har börjat mogna.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Ja, då ser man fram emot recensionen av R9 390X/390/380.. Vissa siffror kom det ju in på R9 390X så nog kommer det mer...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Ja, då ser man fram emot recensionen av R9 390X/390/380.. Vissa siffror kom det ju in på R9 390X så nog kommer det mer...

390x är ju ett överklockat 290x med 8GB vram. Så inget jag direkt suktar efter en review av.

Permalänk

Vilket magplask med tanke på all hypen kring detta kortet.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FredrikMH:

Problemet med att 4GB är för lite ibland är att det imorgon kanske är oftare. Många spel ligger t.ex. på 3-3,5GB VRAM i dag och ett fåtal kan trilla över 4GB i 4K. Tittar du på staplarna i testet så är det i alla fall ett par speltester där Fury X har högt medel-fps men lågt minimum-fps i jämförelse med andra kort.

TechReport är nog det teknikwebbplats som fokuserar mest på just mätning av scentider, deras slutsats är denna:

"Speaking of which, if you dig deeper using our frame-time-focused performance metrics—or just flip over to the 99th-percentile scatter plot above—you'll find that the Fury X struggles to live up to its considerable potential. Unfortunate slowdowns in games like The Witcher 3 and Far Cry 4 drag the Fury X's overall score below that of the less expensive GeForce GTX 980. What's important to note in this context is that these scores aren't just numbers. They mean that you'll generally experience smoother gameplay in 4K with a $499 GeForce GTX 980 than with a $649 Fury X. Our seat-of-the-pants impressions while play-testing confirm it. The good news is that we've seen AMD fix problems like these in the past with driver updates, and I don't doubt that's a possibility in this case. There's much work to be done, though."

Det viktiga här är deras kommentar om att 980 (alltså inte 980ti) har mindre allvarliga FPS-dippar i 4k. Vad det i alla fall ger en vink om är att problemet inte ligger i 4GB RAM då det är samma mängd på 980. Det troliga är drivare, men det skulle kunna vara något i HW också. Jämför man Maxwell och Kepler så har den förra färre och mindre dramatiska dippar, så där verkar man inte kunna lösa problem enbart med drivare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer helt klart vänta med att beställa tills jag ser hur vida dom lyckats fixa till spoltjut samt om bättre drivers tillåter högre överklockning etc etc etc.
Trots allt första beta drivarna till kortet.

Sen får jag invänta fullcover block från ekwb etc innan jag kan beställa inte plats för någon mer rad i mitt chassie

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Slowpoke66:

Vissa orkar tydligen inte läsa alla inlägg, @Hymer...

Från NH:s review:

"Tyvärr lider vårt, och flera andra förproduktionsexemplar, av ett klart märkbart "pumptjut". Ett ljud som AMD lovar ska vara dämpat i de kort som landar på butikshyllorna, detta efter optimeringar i styrningen av kylarens vattenpump."

Ja, de "lovar" det. Men man använder ju åtminstone till viss del recensioner som underlag när man rekommenderar grafikkort.

Dessutom räcker det inte att ljudet är "dämpat" i retailexemplar. Det måste vara ohörbart vid normalt avstånd för att kunna konkurrera med pumplösa konfigurationer, något som är extremt ovanligt på vattenkylningspumpar, särskilt i lägre prisklasser.

Om 980 Ti saknar pump och Fury X har en pump (som kanske eller kanske inte är knäpptyst) och båda har tysta fläktar, vilket väljer man?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sebbepojken:

För övrigt har jag en fråga till alla som har predikat om hur lite det är med 4 GB i 4K-upplösning - hur kommer det sig att Fury X ligger tätt intill kort med 50% och 300% mer minne?

Titan X har 200 % mer minne än Fury X.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

NH har ju bekräftat att AMD vet om att pumpen låter och att det ska åtgärdas med drivrutin.

Det har dom vetat hela tiden, dom ville väl se hur responsen blev

Ska dom då sänka varvtalet då kylningen ändå är såpass så ljudet blir mindre, annars vet jag inte hur dom skulle lösa det med en drivrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, de "lovar" det. Men man använder ju åtminstone till viss del recensioner som underlag när man rekommenderar grafikkort.

Dessutom räcker det inte att ljudet är "dämpat" i retailexemplar. Det måste vara ohörbart vid normalt avstånd för att kunna konkurrera med pumplösa konfigurationer, något som är extremt ovanligt på vattenkylningspumpar, särskilt i lägre prisklasser.

Om 980 Ti saknar pump och Fury X har en pump (som kanske eller kanske inte är knäpptyst) och båda har tysta fläktar, vilket väljer man?

Räcker ju att kontrollera RPM på pumpen beroende på last, förmodligen kör den på MAX oavsätt vilket också speglar sig på den låga tempen vilket i sig är onödigt. Drar de upp profilen till 70c så kan de säkert sänka pumpen rejält och då sänka ljudet den producerar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Man kanske kan ta det till sig och reflektera över hur man uttrycker sig i framtiden? Men det är ju jag det.

Nja. Jag uttryckte bara min åsikt. Inte mitt problem om folk inte gillar åsikten. Det är snarare deras problem. Jag har inga problem med min åsikt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

http://techreport.com/review/28294/amd-high-bandwidth-memory-...

Citat:

Macri classified the utilization of memory capacity in current Radeon operation as "exceedingly poor" and said the "amount of data that gets touched sitting in there is embarrassing."

Strong words, indeed.

With HBM, he said, "we threw a couple of engineers at that problem," which will be addressed solely via the operating system and Radeon driver software. "We're not asking anybody to change their games."

AMD har med andra ord relativt omfattande förbättringar på gång. Microsoft också, både i Windows (enligt citatet) och DirectX (DX12) som förmodligen kommer att gagna AMD mer än Nvidia, i alla fall om vi tänker på hur mycket bättre Nvidia presterar i DX11 p.g.a. sina drivrutiner.

Edit: Notera "will be" i citatet, han säger inte "has been".

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att detta inte är början till slutet för AMD. Lyckas man inte med nästa generation så är det nog slut.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Läser man Guru3ds test så rullar ju Fury med TI i 1440p och över i 4k.

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_r9_fury_x_rev...

Mjae Fury verkar ändå vettigt nu när jag läst igenom en 5st olika reviews.

Ingen dålig grafikkrets, men känns lite mellanmjölk över det hela tack vare hur mycket kortet låter och att nVidia har haft ute kort sedan Februari som är bättre.
Kanske blir bättre med en krympning och fördubbling av minnet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Alling:

Ja, de "lovar" det. Men man använder ju åtminstone till viss del recensioner som underlag när man rekommenderar grafikkort.

Dessutom räcker det inte att ljudet är "dämpat" i retailexemplar. Det måste vara ohörbart vid normalt avstånd för att kunna konkurrera med pumplösa konfigurationer, något som är extremt ovanligt på vattenkylningspumpar, särskilt i lägre prisklasser.

Om 980 Ti saknar pump och Fury X har en pump (som kanske eller kanske inte är knäpptyst) och båda har tysta fläktar, vilket väljer man?

Jaa, man får väl hoppas att de håller vad de lovar.

Men, jag förstår inte Ditt resonemang om varför AIO-lösningar skulle konkurrera med pumplösa alternativ gällande ljudnivån.
Det är väl ändå kylningsförmågan som är prio när man som tillverkare eller användare väljer AIO-alternativet?

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

2Gb var väl inte för lite för 680 på den tiden heller. Men vi vet ju att AMD gjorde ett bättre val som körde på 3GB istället

Jo jag vet. Kommer ihåg mitt Gtx 460 som jag köpte 768 Gb versionen av och ångrade mig 3 månader senare.

Har dock varit sånt djäkla snack om att 4 Gb är för lite och sen visar testresultaten snarare att det idag är minnesbandbredd som avgör och att nvidiakorten skulle behöva mer av den saken i 4K. Självklart kan för lite minne orsaka lag spikes och hemska otrevligheter.

Resultaten var bara roliga att kommentera. Jag skulle tagit ett 980 Ti idag dock. Men som sagt, detta kortet kommer nog bara bli bättre och bättre i framtiden med drivrutiner och kanske 8 Gb minne.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@Tancoll: Jag som bara lirar i 4k blir faktiskt mer och mer taggad. Slår ju Titan i rätt många spel ändå så jag är faktiskt nöjd nu när man har sansat sig lite. Skiter fullständigt i 1080p och 1440p. Kan jag få Titan X prestanda för 7000kr så är jag faktiskt rätt nöjd

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinitypcw:

Vilket magplask med tanke på all hypen kring detta kortet.

Japp. Det här kortet kommer ge ringar på vattnet länge. När det börjar lugna ner sig släpper amd nya drivrutiner och plaskar förbi titan x och ger ännu fler ringar på vattnet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Här har jag väntat ivrigt i veckor och hoppades på att bli en AMD'are i framtiden.

Nä, NVIDIA har segrat.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Tancoll: Jag som bara lirar i 4k blir faktiskt mer och mer taggad. Slår ju Titan i rätt många spel ändå så jag är faktiskt nöjd nu när man har sansat sig lite. Skiter fullständigt i 1080p och 1440p. Kan jag få Titan X prestanda för 7000kr så är jag faktiskt rätt nöjd

Du får yu bättre 4k-prestanda med 980ti från gigabyte eller evga!?

Permalänk

Vet att fanboysen hoppades ända in i det sista.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Slowpoke66:

Men, jag förstår inte Ditt resonemang om varför AIO-lösningar skulle konkurrera med pumplösa alternativ gällande ljudnivån.
Det är väl ändå kylningsförmågan som är prio när man som tillverkare eller användare väljer AIO-alternativet?

Jag förstår inte ditt resonemang. Köper man ett grafikkort vill man ju kunna använda det som ett grafikkort, dvs kunna sitta nära datorn och använda den utan ett störande ljud. Därför ställde jag en sådan retorisk fråga om vilket kort "man", dvs de flesta, väljer. Här kommer en till:

Om kort A med vattenkylning hålls vid 30 °C i full load och då låter som en högtryckstvätt i full blås, och kort B med luftkylning ligger vid 80 °C och låter som ett Asus GTX 980 DC2 i full belastning, och de presterar lika, vilket kort kan tänkas sälja bäst?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@coopish: Ja men då får jag pröjsa mer pengar med. Gigabyte kortet kostar 1000kr mer och jag behöver 2kort så det är ändå 2000kr mer att betala. Jag ger mitt hoppp till AMD och att man kommer kunna klocka Fury så fort volten blir upplåsta.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Gummoz:

Nice! brb läsa

Edit: Läst artikeln.

Hypen visade sig vara i onödan, iallafall för mig. Var för en gångs skull sugen på AMD, men ser ut som att det får bli ett (läs: så många jag har råd med) 980ti istället. Bättre lycka nästa år!

10/10 poäng ska marknadsavdelning ha för att ha hypat upp så mycket.

Precis min åsikt.
Den funkar bättre på högre upplösning. Själv kommer jag inte att överstiga 1920x1080 så för min del klarar jag mig galant med mitt GTX 980 SC från EVGA.

Då återstår det att se hur det går med nästa generation grafikkort.

Tack för mig!

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Tja, om jag får subjektivt kliva in och tycka hur du bör reagera då "10 personer basjar på dig" så lyder det som följande:

Vad sägs om att sakligt förklara din åsikt, och ignorera dem om de spyr galla bara för att? Då har du minst chans att kliva någon på tårna, samt så ser du ut som "the voice of reason" för alla andra som följer konversationen Om de har missförstått dig, eller om du vill föra fram ditt argument, så hjälper det nog inte att kalla folk idioter eller att skämta att folk har mens

Sträva efter att vara saklig, possitiv, och att ifrågasätta på ett sätt som gagnar alla insatta (eller mindre insatta) i konversationen!

Citerat raderat inlägg
Permalänk
Medlem

Lite tråkig prestanda vid låga upplösningar och bitvis ojämn sådan.

som vanligt tror alla att AMD kan trolla fram monster prestanda med drivrutiner(var väll några år sen att det faktiskt hände, sen dess skriker alla drivrutinerna kommer bli guds gåva), spelar ingen roll om hårdvaran inte finns där...MEN i det här fallet kan jag bitvis hålla med, men man får samtidigt inte glömma att nvidia oxå slipar på sina drivrutiner.

får se vad vanliga fury har för pris, då jag tror att det kortet kan bli riktigt intressant.

trevligt med vattenkylning, hade varit ännu trevligare om den faktiskt hjälpte vid överklockning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.