Problem med att starta datorn & Displayport

Permalänk

Problem med att starta datorn & Displayport

Hejsan denna ruta kommer upp på min dator då jag klickar på den

http://i.imgur.com/gftIqox.jpg

har kollat så alla fläktar fungerar i datorn och det gör dom klickar jag på F1 kommer jag in i BIOS där kan jag kolla så fläktarna åxå fungerar och det gör dom går jag sedan ur BIOS så startar datorn upp fel fritt så någon som vet vad kan felet vara ?

har åxå haft problem med att jag inte får någon bild via Displayport "jag kör 144HZ". kopplade upp min tv via HDMI och då fick jag detta meddelande

http://i.imgur.com/TxqQpw7.jpg

Datorn har fungerat fel fritt i 2 veckor sedan då jag skulle starta den så fick jag ingen bild nå mer
sen helt plötsligt fick jag bild en vända och då kommer CUP fan error upp ist

Provade display port på den annan dator och den fungerade felfritt

Super tacksam för svar om någon kan hjälpa mig /Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Hejsan denna ruta kommer upp på min dator då jag klickar på den

http://i.imgur.com/gftIqox.jpg

har kollat så alla fläktar fungerar i datorn och det gör dom klickar jag på F1 kommer jag in i BIOS där kan jag kolla så fläktarna åxå fungerar och det gör dom går jag sedan ur BIOS så startar datorn upp fel fritt så någon som vet vad kan felet vara ?

har åxå haft problem med att jag inte får någon bild via Displayport "jag kör 144HZ". kopplade upp min tv via HDMI och då fick jag detta meddelande

http://i.imgur.com/TxqQpw7.jpg

Datorn har fungerat fel fritt i 2 veckor sedan då jag skulle starta den så fick jag ingen bild nå mer
sen helt plötsligt fick jag bild en vända och då kommer CUP fan error upp ist

Provade display port på den annan dator och den fungerade felfritt

Super tacksam för svar om någon kan hjälpa mig /Martin

cpu fan felet kommer av att du har satt cpu-fläkten i fel uttag på moderkortet (det ska stå cpu_fan1 vid kontakten, din sitter nog i chassifläkt-uttag som inte ger moderkortet rätt information om varvtal etc)

det andra felet vet jag inte vad det kan bero på spontant

Permalänk

Dator har fungerat felfritt i flera månader men nu börjar dessa två problem

kollade och CPU fan sitter på CPU fan på moderkortet har 2 st fläktar en som suger och en som blåser och båda fungerar och snurrar på fint

Skrivet av runeman:

cpu fan felet kommer av att du har satt cpu-fläkten i fel uttag på moderkortet (det ska stå cpu_fan1 vid kontakten, din sitter nog i chassifläkt-uttag som inte ger moderkortet rätt information om varvtal etc)

det andra felet vet jag inte vad det kan bero på spontant

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Dator har fungerat felfritt i flera månader men nu börjar dessa två problem

kollade och CPU fan sitter på CPU fan på moderkortet har 2 st fläktar en som suger och en som blåser och båda fungerar och snurrar på fint

Kolla i bios/uefi om du ser cpu-fläktarnas varvtal där, ser de normala ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Dator har fungerat felfritt i flera månader men nu börjar dessa två problem

kollade och CPU fan sitter på CPU fan på moderkortet har 2 st fläktar en som suger och en som blåser och båda fungerar och snurrar på fint

Min dator varnade ofta för CPU-fan error förut. För mig var det som så att fläkten startade på för låga varvtal så att larmet i Bios gick av och stoppade uppstarten. Larmet låg på 600 rpm. Nu har jag sänkt det till 200 rpm för att slippa problemet. Fläkten visar inga problem i övrigt utan behöver antagligen bara ett fåtal till sekunder för att komma upp i varv. Något som kan likna ditt problem?

Vad gäller displayporten, har du testat en annan skärmsladd?

Permalänk

Ja har provat sladden till en annan dator och de fungerade ju den sladden har jag kört med i ca 2 veckor nu utan problem och nu blev det detta. Så tror inte de är nå fel på sladden

Skrivet av aSparrow:

Min dator varnade ofta för CPU-fan error förut. För mig var det som så att fläkten startade på för låga varvtal så att larmet i Bios gick av och stoppade uppstarten. Larmet låg på 600 rpm. Nu har jag sänkt det till 200 rpm för att slippa problemet. Fläkten visar inga problem i övrigt utan behöver antagligen bara ett fåtal till sekunder för att komma upp i varv. Något som kan likna ditt problem?

Vad gäller displayporten, har du testat en annan skärmsladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Ja har provat sladden till en annan dator och de fungerade ju den sladden har jag kört med i ca 2 veckor nu utan problem och nu blev det detta. Så tror inte de är nå fel på sladden

Provat sladd till en annan dator men har du provat en annan sladd till din dator?
Nyligen gjort uppdateringar? Drivrutiner? Testa installera om? Testat med ett annat grafikkort?
Annars har jag tyvärr slut på idéer, hoppas någon annan har mer koll på Displayport.

Permalänk

Provade kortet i en annan dator men ingen bild där heller
provade åxå dator 2´s kort i min dator och då fungerar det så är nog så att grafikkortet är slut
@aSparrow: