Programmering, var ska man börja?

Permalänk

Programmering, var ska man börja?

Tja!

Vill sätta mig in i programmering, med PHP som huvudinriktning. Var ska jag börja? Har ni tips på videos eller liknande?

Inte så värst förtjust i CodeAcademy och Treehouse, har använt båda, men kommer ingenstans..

Tack!

§3.1
Visa signatur

Ta det med en nya salt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljungqvist93:

Tja!

Vill sätta mig in i programmering, med PHP som huvudinriktning. Var ska jag börja? Har ni tips på videos eller liknande?

Inte så värst förtjust i CodeAcademy och Treehouse, har använt båda, men kommer ingenstans..

Tack!

Hej, många trivs med thenewbostons videor. De kan vara värda att prova för dig:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL442FA2C127377F07

En vars stil skiljer sig lite från thenewboston är Derek Banas:
https://youtu.be/l21g8dJmD7U?list=PL21E20F9A122DC853

Prova lite och se om någon av dem kan passa dig.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Tänkte just föreslå detsamma. Thenewboston har hjälpt mig att komma igång med både python och java.

Permalänk
Medlem

codecademy.com för Python skulle jag säga.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ljungqvist93:

Tja!

Vill sätta mig in i programmering, med PHP som huvudinriktning. Var ska jag börja? Har ni tips på videos eller liknande?

Inte så värst förtjust i CodeAcademy och Treehouse, har använt båda, men kommer ingenstans..

Tack!

php.net är ett bra ställe att börja på, där dom har guider och går igenom syntax för funktioner, variabler etc.

Permalänk
Avstängd

Jag har börjat köra Mr.1Buying på youtube kurser. Nu är de ett antal år gamla men fördelen är att det är helt på svenska plus att han förklarar på ett enkelt sätt.
Tyvärr så har han lagt ner uppdateringen av kanalen men allt finns fortfarande kvar och jag har nu själv laddat hem de jag är intresserad av att lära mig för att vara på säkra sidan.
Ska försöka ta mig igenom C++ och Java iallafall.
Såg att han har en PHP kurs också men som sagt, kanske inte den senaste. Frågan är ju också hur mycket som förändras i kodningen, kan man ett språk så har du garanterat hjälp av det även om du inte lärt dig det senaste. Klart det finns olika kommandon men de vävs ihop känns det som. Nu är jag som sagt endast i början av min programmeringskurs och räknar inte heller med att bli någon spelutvecklare eller liknande, då borde man kanske börjat innan man blev 40 år tror jag men ska iallafall testa.

Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har börjat köra Mr.1Buying på youtube kurser. Nu är de ett antal år gamla men fördelen är att det är helt på svenska plus att han förklarar på ett enkelt sätt.
Tyvärr så har han lagt ner uppdateringen av kanalen men allt finns fortfarande kvar och jag har nu själv laddat hem de jag är intresserad av att lära mig för att vara på säkra sidan.
Ska försöka ta mig igenom C++ och Java iallafall.
Såg att han har en PHP kurs också men som sagt, kanske inte den senaste. Frågan är ju också hur mycket som förändras i kodningen, kan man ett språk så har du garanterat hjälp av det även om du inte lärt dig det senaste. Klart det finns olika kommandon men de vävs ihop känns det som. Nu är jag som sagt endast i början av min programmeringskurs och räknar inte heller med att bli någon spelutvecklare eller liknande, då borde man kanske börjat innan man blev 40 år tror jag men ska iallafall testa.

Lycka till.

Hur ser du på att lära dig C++? Jag funderar på om det är någon mening med det när man (som jag) är över 40. Det känns som att det tar väldigt lång tid att lära sig c++ ordentligt. Man har ju inte hur mycket fritid som helst heller.

Visa signatur

/M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marowak:

Hur ser du på att lära dig C++? Jag funderar på om det är någon mening med det när man (som jag) är över 40. Det känns som att det tar väldigt lång tid att lära sig c++ ordentligt. Man har ju inte hur mycket fritid som helst heller.

Som jag skrev så har jag inga planer på att bli någon superprogramerare men tycker det kan vara kul att lära sig något nytt här i livet så då varför inte C++.
Ser ju också att jag iallafall ska ha minst 40 år kvar i livet och tror inte det kommer bli mindre användbart med att ha lite grundkunskaper i programmering.
Helt enkelt som en kul grej bara och kanske syssla med det istället för att spela.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Förutom att bara glo på tutorials så rekommenderar jag också att du lär dig målmedvetet.
Det innebär att du bestämmer dig för att klara av en sak, t.ex. att programmera din egen kalkylator. Då kommer du lättare fokusera på uppgiften och lära dig saker på vägen snabbt!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Börja med att komma på något kul att göra, egen hemsida med login / bot till spel / valfri applikation du saknar .. etc

Edit: Php är ju ganska straight forward, så försök göra egen hemsida m h a exempelvis youtube.

Permalänk

Teamtreehouse.com kostar visserligen en liten slant men imo betydligt bättre än vad jag har hittat på youtube