Permalänk
Medlem

Anslut till nätverksenhet vid boot

Hej alla

Jag köpte mig en NAS för några dagar sedan och mappade mina diskar i den till en nätverksenhet i utforskaren, satte den som Z:

Allt fungerar jättebra, tills jag rebootar datorn, och Windows 8 ska starta upp. Då verkar de som att Windows inte vill ansluta till enheten förrens jag klickar på den i utforskaren och på så sätt "initierar" den. Innan jag klickar på den så är den i uforskaren som Z: med rätt namn o allt, fast med ett rött kryss ovanför som att den inte är ansluten. Själva anslutningen går snabbt (den är inte i hibernate eller liknande, detta händer varje gång jag bootar om, flera reboot i raken om jag så försöker).

Har självklart sökt runt på nätet, finns många trådar om detta, och många olika svar såklart =D

har provat med .bat-fil som körs vid uppstart som ser ut så här:

@echo off
set delay=1
ping localhost -n %delay%
net use Z: "\\TREASURE_CHEST\File_Treasure"

För att få en delay på den, de va tydligen några som sa att Windows försöker ansluta till den för snabbt innan den blivit initierad, har provat att sätta lite olika siffror på delayen, 1, 10, 30, 60, men inget verkar lösa det.

Ett annat tips jag hittade var att köra gpedit.msc, och gå in under computer configuration -> administrative templates -> system -> logon -> always wait for the network at computer startup and logon, och sätta den till enabled. Fortfarande samma problem =/

Det sista jag kom över och provade var att verifiera i "credential manager" för "windows credentials" att den är med i listan, och att det står "Enterprise" under persistance (kör engelsk), vilket det gjorde redan hos mig.

Är det någon som har ett förslag på vad jag kan prova mer ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Om du gör så här då?

@echo off
set delay=1
ping localhost -n %delay%
if exist Z:\ NET USE Z: /DELETE /YES
net use Z: \\TREASURE_CHEST\File_Treasure /YES

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd

Kallar det för gammal windowsbugg MS inte hittat en lösning på. Irriterande är bara förnamnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Har något liknande men ser inte det asom ett problem. Min server/nas/labb sätter diskarna i strömsparläge då de inte använts på ett tag. Då får vissas den som offline tills jag försöker np den. (man hör att diskar na starta upp då). Du har inte något liknande? Vad har du för NAS bdw?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har något liknande men ser inte det asom ett problem. Min server/nas/labb sätter diskarna i strömsparläge då de inte använts på ett tag. Då får vissas den som offline tills jag försöker np den. (man hör att diskar na starta upp då). Du har inte något liknande? Vad har du för NAS bdw?

Har flera program som mappas mot den enheten som startar upp vid booten, programen klagar såklart på att dom inte hittar sina saker.

Kör en DS1515+. Diskarna är inte i hibernate som sagt, verifierat inställningar plus att jag ser det ifrån min andra dator också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Om du gör så här då?

@echo off
set delay=1
ping localhost -n %delay%
if exist Z:\ NET USE Z: /DELETE /YES
net use Z: \\TREASURE_CHEST\File_Treasure /YES

Fungerade tyvärr inte heller =/

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Kallar det för gammal windowsbugg MS inte hittat en lösning på. Irriterande är bara förnamnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hACmAn:

Har något liknande men ser inte det asom ett problem. Min server/nas/labb sätter diskarna i strömsparläge då de inte använts på ett tag. Då får vissas den som offline tills jag försöker np den. (man hör att diskar na starta upp då). Du har inte något liknande? Vad har du för NAS bdw?

Som ovan, oftast är det Windows som försöker nå disken innan nätverket är uppe och då failar och program klagar och kräver att användaren själv försöker nå den.

Kan man inte göra något i autostart eller dylikt, när den når dit borde väl nätverket vara uppe redan?

(Haft problemet för ett par år sen dock på Linux men systemd löste allt där med "if network mount")

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har du testat att mappa mot ip-adress istället för hostname? Jag har sett påståenden om att det ska fungera bättre, pga att det i huvudsak sägs vara ett dns-slagningsproblem.

Jag har gjort så, alltså ändrat till ip-adress (och lagt till en ny post i Windows Credential Manager mot detta ip), och hittills verkar det fungera bra. Däremot uppstår det fortfarande ibland när jag väcker upp maskinen från standby.

Som redan sagts är det här ett "uråldrigt" Windowsproblem som Microsoft aldrig lyckats fixa. Riktigt irriterande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har du testat att mappa mot ip-adress istället för hostname? Jag har sett påståenden om att det ska fungera bättre, pga att det i huvudsak sägs vara ett dns-slagningsproblem.

Jag har gjort så, alltså ändrat till ip-adress (och lagt till en ny post i Windows Credential Manager mot detta ip), och hittills verkar det fungera bra. Däremot uppstår det fortfarande ibland när jag väcker upp maskinen från standby.

Som redan sagts är det här ett "uråldrigt" Windowsproblem som Microsoft aldrig lyckats fixa. Riktigt irriterande.

Provade att ta bort min befintliga mappning, plus windows credentials(rebootade), och gjorde om det hela fast med \\192.168.1.65\File_Treasure som mappning, den bad om inlogging, skrev mitt namn o pass, vilket automatiskt även dök upp i windows credential. bootade om, fortfarande fel :/

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk

@Gnisch:

Vet inte om det fungerar men har du testat göra en symbolisk länk till din nas? tex:

mklink /d File_Treasure \\TREASURE_CHEST\File_Treasure

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Provade att ta bort min befintliga mappning, plus windows credentials(rebootade), och gjorde om det hela fast med \\192.168.1.65\File_Treasure som mappning, den bad om inlogging, skrev mitt namn o pass, vilket automatiskt även dök upp i windows credential. bootade om, fortfarande fel :/

Ok, synd.

Grävde vidare lite och hittade detta:
http://winaero.com/blog/fix-windows-does-not-reconnect-to-map...

Programmet som används finns här:
http://zornsoftware.codenature.info/free-downloads?did=5

Det programmet gör är att försöka återskapa mappningen flera gånger tills det lyckas eller den tidsfrist man angivit löper ut. Samma funktionalitet kan säkerligen fixas med ett shellscript istället, men ett färdigt program kan ju vara lite smidigare.

Har inte testat det själv.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok, synd.

Grävde vidare lite och hittade detta:
http://winaero.com/blog/fix-windows-does-not-reconnect-to-map...

Programmet som används finns här:
http://zornsoftware.codenature.info/free-downloads?did=5

Det programmet gör är att försöka återskapa mappningen flera gånger tills det lyckas eller den tidsfrist man angivit löper ut. Samma funktionalitet kan säkerligen fixas med ett shellscript istället, men ett färdigt program kan ju vara lite smidigare.

Har inte testat det själv.

Hmm..vill inte säga något för tidigt, MEN vid första försöket fungerade det faktiskt!

Min genväg blev så här:
"D:\Program Files (x86)\MapDrive\MapDrive.exe" Z: \\192.168.1.65\File_Treasure 60 [användarnamn] [lösenord]

Jag ändrade faktiskt en sak inne i Windows Credentials också för NAS:en. som användarnamn så la den alltid till mitt PC-namn framför login. Tex. MyWin8PC\admin och sen lösenord som vanligt. Jag tog bort så de bara stod "admin" på användarnamn, tror inte det påverkade, men tänkte jag nämner det iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Hmm..vill inte säga något för tidigt, MEN vid första försöket fungerade det faktiskt!

Min genväg blev så här:
"D:\Program Files (x86)\MapDrive\MapDrive.exe" Z: \\192.168.1.65\File_Treasure 60 [användarnamn] [lösenord]

Jag ändrade faktiskt en sak inne i Windows Credentials också för NAS:en. som användarnamn så la den alltid till mitt PC-namn framför login. Tex. MyWin8PC\admin och sen lösenord som vanligt. Jag tog bort så de bara stod "admin" på användarnamn, tror inte det påverkade, men tänkte jag nämner det iaf.

Gott!

Jag har tittat igenom källkoden till MapDrive och den ser bra ut, den använder WNetAddConnection2 i mpr.dll helt enligt regelboken. Den kollar först om enheten är online, om inte så kollar den upp mappningen och gör sedan en disconnect + reconnect, och om det misslyckas försöker den igen med en sekunds väntetid mellan försöken, upp till den tidsgräns (eller rättare sagt antalet försök) man angivit.

Jag har påbörjat ett eget program sedan tidigare som skulle göra samma sak, men nu ser jag att det är bortkastad tid då MapDrive redan gör allt jag hade planerat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har mig att det går att göra en fuling. Den ena är att ta ner https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.asp...

För att se autostarts och tror du kan göra lute bus dör, men sen är den andra att du startat mmc på kör sen ad/remove snap-ins. Jag har engelka här så då är det Tast Sheduler, en klocka som ikon, Sen på höger sida crete task.

Som sagt en hotfix då jag inte kan så bra. så ska du starta en batfil eller ett js vb skript som försöker nå den fil på disken. Tror inte det spelar någon råll om den finns. Men t.es skapa en online.txt på disken och sätt en nolla eller etta i den bara så den inte är tom. Sätt så shemalägaren oånnar filen några ggr precis innan och några ggrn efter datorn bruker staratt upp ordentligt.

https://www.dropbox.com/s/hfv4web2szki8l0/Sheduler.jpg?dl=0

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag fortsatte igår och testade, måste gjort säkert 50 omstarter av datorn. Men jag fick de aldrig att fungera 100%. Så jag började med att disable autostartprogram på datorn, tyckte först de verkade hjälpa, men kunde aldrig pinpointa till vilket program som störde, mer än att om jag startade google chrome så verkade Z: bli tillgänglig (har Z: som default download-folder på google chrome, så antagligen därför gissar jag).

Hur som helst, eftersom jag aldrig fick de o fungera 100% så blev jag trött på sk#*n och installerade om datorn och la in Windows 10 istället. Där fungerar det perfekt >.>

Tack för väldigt bra tips btw, det löste det åtminstånde delvis för mig, vilket inte tidigare tips jag provat hade gjort. Får hoppas någon annan också har nytta av denna tråden. MapDrive fungerar som sagt antagligen, men inte 100% för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W