Media Markts usla kundbemötande och icke-existerande prisgaranti

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vet inte riktigt vart ifrån du får din intel, men nej jag kan inte sänka butikens varor bara för att min kompis ska handla något.

Då är det för att du inte vill, mer än för att det inte går. Vilket väl är ytterst rimligt, eftersom personalrabatter, och prismatchings-erbjudanden inte är till för att utnyttjas. Appropå ingenting alls, så är det här inte förbehållet MediaMarkt, utan samma system används hos i princip alla större kedjor. Tittar man på mindre verksamheter, är rabatterna oftast större, men samtidigt är utgångspriset högre, och lojaliteten mot arbetsgivaren starkare, så man kanske inte är riktigt lika villig att använda personalrabatten för att polaren ska köpa ny TV.
En del kedjor försöker motverka personalens frikostighet med rabatterna genom att göra lönen provisionsbaserad, men det fungerar bara hjälpligt. Om polare får betala en tusenlapp mer för TV'n för att säljaren ska få ett par tior i provision, eller om polaren spar tusenlappen och bjuder på ett par öl nästa fredag... Matten är inte svår, inte ens för en säljare.

Skrivet av Dekkan:

Vi var kanske 30 personer där innan stängning och alla nästan gick med på att betala 3990:- förutom jag, min kompis och 2 till.
Vi stod på oss och sa att vi betalt och bokat för det priset och stod inget om några förändringar. Var ett jäkla bök.. Undviker både MM och Elgiganten. Tycker det är allt för ofta de försöker lura en.

Fick ni dem för "rätt pris"?

MediaMarkt's marknadsföring är inte alltid genomärlig, men det är inte riktigt rätt att klandra personalen. De brukar göra så gott de kan, med de direktiv de har.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fick ni dem för "rätt pris"?

MediaMarkt's marknadsföring är inte alltid genomärlig, men det är inte riktigt rätt att klandra personalen. De brukar göra så gott de kan, med de direktiv de har.
B!

Jag klandrar inte personalen? Vad är det för direktiv då? Lura kunden..? Man kan inte köra på det och säga don't shoot the messenger. De visste mycket väl att det gick att lösa och att vi hade rätt som beställt dem för det rätta priset! Ändå så krånglar man till det o försöker få till sig 500:- extra från 4 personer när de ändå lyckats göra det på ca. 26 st innan oss.

O lovar att de dagen efter inte fick dem för de "rätta" priset, utan att behöva tjafsa.

Som sagt fick vi dem för rätt pris efter mkt bök. Efter stängningstid och ett samtal till chefen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

MMs butiker är fristående, de har lokal prissättning, lokalt utbud, lokala kampanjer och säkerligen lokala rutiner. Priserna skiljer sig mellan hemsidan och butikerna, på samma sätt som de gör sinsemellan butikerna, och de gör inga utfästelser att det inte skall vara så.
Sedan kan det vara så att MM matchar priset en annan butik har, eller de själva på nätet, men då handlar det inte om att priset i butik är felaktigt utan om att de hellre säljer prylen än inte.

Senast när jag var på MM för att köpa ett par hörlurar Philips fidelio L2 så var priset i butiken 2690kr.
Jag gick självklart in på prisjakt för att kolla hur mycket de kostade där, till min stor förvåning hade mediamarkt själva priset 1990 kr på hemsidan. Jag gick därför bort till kassan för att fråga varför de kostade 35% mer i butik än på hemsidan. Detta kunde de självklart inte svara på men de fixade åtminstone till priset för min del. Men jag funderar fortfarande på hur en såpass stor kjedja som mediamarkt kan ha 35% skillnad mellan butiks pris och när pris? Är det verkligen rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Men jag funderar fortfarande på hur en såpass stor kjedja som mediamarkt kan ha 35% skillnad mellan butiks pris och när pris? Är det verkligen rimligt?

MM har en butik i Knasköping och en butik i Tramsträsk. I Knasköping har Elgiganten en butik tvärs över gatan, Siba på våningen ovanpå och på baksidan säljer Elektronik-Erik fräscha kinakopior för en femtiolapp styck. I Tramsträsk är den enda konkurrenten Trötte Ture som försöker kränga fjolårets fjolårsmodeller för tredubbla priset.
MMs hela marknadsstrategi bygger på att med förlustpriser konkurrera ut lokala butiker och övriga kedjor, så i Knasköping kommer deras priser tvingas vara väldigt låga då Elgiganten hänger med i svängarna och inte vill släppa taget, och Siba har kassa nog för att inte ge upp på ytterligare två-tre år.
I Tramsträsk däremot har MM ingen relevant konkurrens och har därmed lyckats i sin strategi. Deras priser reflekterar detta och vad som i Knasköping kan köpas för en säck potatis och tre får kostar i Tramsträsk minst fem får och ett helt lastbilsflak med kålrötter.
Så visst är prisskillnaden rimlig. Tycker man att MMs strategi i förlängningen leder till någonting bra för konsumenten kan man till och med handla av dem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då är det för att du inte vill, mer än för att det inte går. Vilket väl är ytterst rimligt, eftersom personalrabatter, och prismatchings-erbjudanden inte är till för att utnyttjas. Appropå ingenting alls, så är det här inte förbehållet MediaMarkt, utan samma system används hos i princip alla större kedjor.

Vadå inte vill?! Tror du jag enhälligt som "vanlig" anställd kan diktera en stor kedjas priser precis hur jag vill? Tror du på fullaste allvar att JAG kan sälja varor till personalpris hur som helst utan några repressalier? Och vad är det för system du pratar om?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vadå inte vill?! Tror du jag enhälligt som "vanlig" anställd kan diktera en stor kedjas priser precis hur jag vill?

Ja, för det var ju precis vad jag skrev...

Skrivet av 2000+:

Tror du på fullaste allvar att JAG kan sälja varor till personalpris hur som helst utan några repressalier?

Japp. Dels eftersom jag själv har gjort det förr, och dels eftersom det fortfarande fungerar för andra i dag. Även, för anställda på MediaMarkt.

Skrivet av 2000+:

Och vad är det för system du pratar om?

Jag antar att minnet är kort, så jag citerar de delarna från mitt inlägg.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vilket väl är ytterst rimligt, eftersom personalrabatter, och prismatchings-erbjudanden inte är till för att utnyttjas.

Lite extra svärta kanske hjälper dig att se vilka specifika delar som är relevanta i den här frågan...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

En kompis skulle köpa en Samsung TV nyligen eftersom han hade hittat en modell han ville ha (svängd sak) på Mediamarkt för runt 11200kr (antagligen 11995) enligt erbjudande. Kom dit, säljaren bekräftar priset men när han kom till kassan var det helt plötsligt 12995kr.

Krävdes extra bök för att få utlovat pris. Jag handlar aldrig där och efter detta och allt man läser så lär jag inte börja heller.

Edit: Det är alltså inte jag som råkat ut för detta och priserna kan ha skiljt en hundralapp (han sa 11200 resp 12900) men jag såg TVn igår så bytt hade han och han gillar stormarknaderna av någon anledning. Tyckte ändå det var läge att berätta om det med tanke på vad som skrivs.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tycker tråden är lite otydlig. ? En del talar om prisgaranti medan OT inte fick det. Har de prisgaranti eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealjo:

Har de prisgaranti eller inte

Nej, MM har ingen officiell prisgaranti.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, för det var ju precis vad jag skrev...

Japp. Dels eftersom jag själv har gjort det förr, och dels eftersom det fortfarande fungerar för andra i dag. Även, för anställda på MediaMarkt.

Jag antar att minnet är kort, så jag citerar de delarna från mitt inlägg.
Lite extra svärta kanske hjälper dig att se vilka specifika delar som är relevanta i den här frågan...
B!

Om man ska köpa till personalpris finns det strika regler, bland annat får produkten enbart användas i det egna hemmet. Jag kan således inte, under några som helst omständigheter, SÄLJA varor till ett sådant pris. Oavsett om jag vill eller inte.

Att du sedan har gjort det någon gång är ju inte riktigt samma sak som att alla kan göra det bara de vill.

Kontentan av det här är alltså att det du säger helt enkelt inte stämmer.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Om man ska köpa till personalpris finns det strika regler, bland annat får produkten enbart användas i det egna hemmet.

Som sagt, det är inga som helst problem, tekniskt, problemet ligger i din vilja. Det är ju bra för MediaMarkt att du är lojal.

Skrivet av 2000+:

Kontentan av det här är alltså att det du säger helt enkelt inte stämmer.

Vi kan kallt konstatera att vi inte ser det riktigt på samma sätt. Det finns inga som helst hinder för att slå in ett köp som personalköp åt en polare, förutsatt att du inte nu har butikschefen springande hemma hos dig varje dag. Och har du det, misstänker jag att han ser mellan fingrarna med ett sådant köp i alla fall. Och än mer anmärkningsvärt är det att du protesterar eftersom man i många fall inte ens behöver slå in det som ett personalköp utan bara prisjusterar, och frågar någon så sänkte man för att få kunden att köpa här, i stället för hos säljare X. Så länge man fortfarande gör det minsta lilla i vinst har man tjänat på affären, och tagit en marknadsandel, vilket normalt uppmuntras, även på Media Markt, eller, kanske man snarare skulle säga, speciellt på Media Markt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ok. Märkte igår att någon policy är ändrad på Mediamarkt. För egen del kändes det nästan som det var för att lära mig "att prismatchar du igen blir det likadant igen så kom inte med den idén" (Mitt påstående).

Var in på Mediamarkt (MM hädanefter) för att köpa filmen "Chappie". Kom inte ihåg om det var på MM eller Elgiganten (EG hädanefter)jag såg att den kostade 179kr på Bluray. Inte varit in på MM på ett par månader.

Hittade filmen för 199kr och gick fram till kassan/kundtjänst (alla de andra kassorna är nästan alltid stängda)

Var ensam, såg att en kille hjälpte en kund vid kameraavdelningen. Gjorde som jag brukar, la upp filmen och sa att filmen säljs för 179 på EG och fick omedelbart till svar att de får inte prismatcha i kassan längre utan jag får ta det men någon säljare "på golvet" dessutom är det jag som måste bevisa att EG har produkten inne. Tanken slog mig att om jag måste in på EG för att "bevisa", hur nu det ska gå till, så kan jag ju lika gärna köpa filmen där men höll tyst.

Killen betjänade "kamerakunden" fortfarande så jag lallade iväg. Efter 7-8 minuter såg jag en tjej vid en inrullad pall med varor, på andra sidan butiken ofc. Lallade iväg för att prata med henne. Kom fram till pallen ifråga och hon var puts väck! Självklart hade hon flyttat sig till en sektion längre bort så jag stressade på för att hinna ifatt henne.

Hon stod vid datorterminal och jag sa "fick veta att jag ska prata prismatchning med någon av er så när du är klar så säg till". (Hatar att störa folk "på golvet" när de jobbar med att plocka upp varor oavsett vilken butik det är).

Hon stod och tittade på skärmen någon minut utan någon kommentar alls till mig. Sen tittade hon upp på mig. Jag drog samma litania som i kassan/kundtjänst om EG och prismatchning med tillägget än en gång att jag blev ivägskickad ut på golvet igen.

Hon tog filmen och knappade in på datorn. Tittade på skärmen 2-3 minuter och sa sen, "den finns på ICA med för 179kr" och tittade på mig. Jag fattade inte om jag skulle åka till ICA eller om jag skulle vara förvånad att den fanns där. Fick ur mig, "jaha där med!".

Fick tillbaks filmen med orden, "jag får inte ändra priser du får prata med han där borta" och pekade åt ett generellt håll men jag förstod. Fanns bara en kille åt det hållet. Han vid kassan/kundtjänst som pratade med kund om kamera......

Tillbaks igen. Lite lätt irriterad nu.

Förstås få vänta uppåt tio minuter på att kunden skulle fråga sina frågor färdigt medans killen under tiden tittade på "sin mobil" ett par/tre gånger.

Äntligen min tur. Bad om ursäkt att jag störde men att jag blivit hänvisad härifrån och dit och ladiladilaa. Ja, ni fattar. Inte med dem orden utan mer korrekt.

Han tog filmen utan att säga något och gick till en terminal och knappade och knappade och knappade. Tittade på filmen och knappade. Tog en stationär telefon och ringde någon. Jag hörde inte vad som sades, jag höll mig några meter bort.

Samtalet varade några minuter sen tillbaks till att knappa på terminalen några gånger. Sen ta upp mobilen knappa på den och börja prata i en mick kopplad till en hörsnäcka.

Ytterliggare några minuter och knappande på terminalen senare tog han filmen och muttrade något och gick iväg. Hörde inte vad han sa, om jag skulle följa med eller vänta men jag antog att jag skulle vänta då han inte vände sig om och kollade om jag var med.

Fem minuter senare kom han tillbaks och printade ut ett papper och sa, "kassan".

Gick tillbaks till kassan/kundtjänst och ställde mig i kö. Två stycken före. En grabb på åtta till tio ställde sig snett framför mig med ett Xbonespel i näven.

Min tur, då kliver grabben fram. Sträckte mig över grabben, fult av mig. Totalignorerade grabben men han försökte smita före och vid detta laget var jag inte på humör.

Betalade filmen, samma tjej som skickade iväg mig innan.

Kontentan av detta. Var det värt de nästan 30 minuter det tog att få 20kr rabatt? Nä! Självklart inte men det blev som ett självgående hjul när jag började.

Funderade mitt i allting att ställa tillbaks filmen och skita i det men tanken slog mig att då kanske de hade trott att jag försöket sno filmen så jag "låstes" i situationen med att få 20kr rabatt och köpa filmen.

Förr gick prismatchning av filmer på några minuter i kassa/kundtjänst.

Inte sur på personalen. Iofs hade det inte varit fel med något smile kanske men jag överlever utan det men överlag kändes som att det låg en "sordin" över butiken. Inte känt det förut. Dessutom var utbudet på filmer och tv-serier (kollade efter "American Dad" men fann noll) rktigt skralt. Var bra utbud förr, så sent som i maj...................................?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

@Beginner: Varför handlar du inte bara online där du direkt kan se lägsta priset? Kan inte se anledningen till att handla av ställen som Media Markt, inte numera iaf, speciellt inte om man blir drygt behandlad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Beginner: Varför handlar du inte bara online där du direkt kan se lägsta priset? Kan inte se anledningen till att handla av ställen som Media Markt, inte numera iaf, speciellt inte om man blir drygt behandlad.

Du pratar med en gammal man.

Brukade handla som en galning på Discshop tills jag upptäckte att många av storsläppen av filmer är rejält mycket billigare på till exempel Elgiganten/Mediamarkt mm....

Gillar att få hålla saker, fysiskt, i händerna innan köp och eventuellt spontanköp i butik. Inget fel med nätbutiker. Älskar dem, böcker och spel (tills Steam tog över mitt liv), men det är för mig något speciellt att få köra "old school med filmer speciellt.

Ärligt talat så med tanke på gårdagen så blir det nog inte så många trippar till Mediamarkt längre.

Måste tillägga. Åker aldrig enkom för att köpa film. Passar på när jag åker förbi för veckohandlingens skull.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Du pratar med en gammal man.

Brukade handla som en galning på Discshop tills jag upptäckte att många av storsläppen av filmer är rejält mycket billigare på till exempel Elgiganten/Mediamarkt mm....

Gillar att få hålla saker, fysiskt, i händerna innan köp och eventuellt spontanköp i butik. Inget fel med nätbutiker. Älskar dem, böcker och spel (tills Steam tog över mitt liv), men det är för mig något speciellt att få köra "old school med filmer speciellt.

Ärligt talat så med tanke på gårdagen så blir det nog inte så många trippar till Mediamarkt längre.

Måste tillägga. Åker aldrig enkom för att köpa film. Passar på när jag åker förbi för veckohandlingens skull.

Har läst ditt inlägg och du får ursäkta men jag tycker inte det kändes som det var så mycket strul. Visst kunde det varit smidigare, men får dom inte ändra priserna så får dom inte. Och jag förstår det för ska dom sitta i kassan där dom ofta har folk som väntar bakom så kan det lätt bli fel. Och skulle det räcka med att du säger att dom kostar nått annat så kommer ju 98% att utnyttja det och helt enkelt ljuga.

Dom har en prisgaranti men dom har faktiskt ingen garanti att det ska gå snabbt. Dom har tajta marginaler så dom kan inte bara sänka allt utan vidare.

Sen fattar jag inte varför du bara gick före ungen, han var ju framför dig. Men som sagt, efter första gången vet du ju vart du ska gå för att få varan sänkt, så då slipper du ju 70% av ditt strul.

Permalänk
Medlem

Har varit med nästan exakt om samma sak hos Media Markt.

Jag och morbror min skulle köpa ny TV och var först till Media Markt och kollade på en Samsung 42". "Experten" som pratade med oss verkade mest besvärad att svara på våra frågor, så vi avbröt honom bara, vände klacken och stack till Elgiganten istället och sa, "Media Markt har den där TV:n för 8000kr. Vad kan ni göra för pris?"

Vi fick den för 6500.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop