Bygga laddstation till mobiler av nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Bygga laddstation till mobiler av nätaggregat.

Tjenare!

Om denna tråd ligger fel så får jag be om ursäkt och ni får gärna flytta den.

Kom över några aggregat på 5V 8A och tänkte då bygga en laddstation i stället för att ha alla dessa mobilladdare i väggen över allt.
Frågan är så fall det kommer bli problem med ev mobiler och surfplattor kommer gå sönder eftersom den är på 8A, vanliga laddare brukar ligga mellan 0.5A och 2.5A.
Någon som är insatt i detta får gärna höra av sig.

Aggregatet jag köpte länkar jag här nedan.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-946-67&toc=19593

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Du kan inte ha för mycket ström (A). En enhet kommer bara dra så mycket som den behöver (eller hur mycket din pryl nu kan leverera).

Har du några som helst ytterligare frågor så fråga gärna, känner du inte till de allra mest grundläggande lagarna borde du kolla det mesta innan du klämmer in något i din fina mobiltelefon.

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara med att laddarn klarar att leverera 8A, enheter "tar bara så mycket ström dem behöver", någon med lite bättre koll på fysik kan kanske ge ett lite mer detaljrikt svar här.

Dock fungerar USB så att, om jag kommer ihåg rätt, ta inte detta för sanningen, om du bara kopplar på + och - kommer den max leverera 0,5A (exakt värdet har jag inte i huvudet, men lågt är det) om inte enheten "ber om" extra ström via de två övriga polerna, då en USB-plugg i standardutförande är 4-polig (+ det yttre höljet). Så kolla upp det först, och som sagt, jag kan mycket väl ha fel

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt USB-specen så levererar inte porten mer än 5V 0,5A. Det betyder att man nog inte ska räkna med att alla prylar fixar att bli matade med mer. Grejen är att om enheten inte förväntar sig mer än 0,5A och inte kan hantera att begränsa strömmen så kanske man kan komma undan med 2A ändå, förmodligen med mer värmeutveckling som följd. 8A är dock i så fall 16 gånger högre effekt än vad enheten förväntar sig, vilket kan bli en helt annan femma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen få slö 0.5A laddning, beror lite på hur du gör och vad för telefoner du laddar. Att kortsluta datakablarna kan ev räcka för att få snabbare laddning.
Du skulle egentligen behöva något i stil med "PowerIQ" (finns olika namn på detta såklart)
http://www.ianker.com/poweriq

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Som sagt så har jag inte pillat mycket med just laddning av enheter förut.
Har kollat på en del olika byggen där folk har gjort på olika sätt för att få fram ström till enheter.
Har börjat pilla ihop en liten burk nu med aggregatet i och dragit fram usb portar samt ska sätta en säkring mellan varje port faöö det är någon enhet som kortsluter porten.

Finns det något sätt att mäta hur mycket amper man får ur en port?

Mvh Patrik

Permalänk

@PUTTEFAR:

En Multimeter med amperetång är väl lättaste sättet.
Ska du fortsätta att bygga egna lösningar är det inte dumt att ha i vilket fall.
Exempel

Finns även varianter där tången är på en separat sladd.