Permalänk
Medlem

Köpråd: socket 1150 moderkort

Hej,

Tänkte slänga ihop en ny dator från grunden och skulle vilja passa på att fråga experterna här på forument om ett lämpligt moderkort. Jag tänkte mig en i7 4790k och ett gigabyte 980 ti g1 gaming. Grafikkortet vill jag kunna överklocka så mycket det bara går (antar att moderkortet är en begränsande faktor här) och CPU vill jag överklocka tillräckligt för att den inte ska flaska min GPU (crysis 3, gta V och withcer 3). Jag vill även (helst) ha möjlighet att sätta in ett andra grafikkort för SLI i framtiden även om det skulle betyda att jag måste köpa nytt nätagg.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill betala, men själv hade jag satsat på
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2636036
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635981

Säker att du inte vill vänta på Skylake? Inte långt dit nu

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha datorn till?? typ behöver du extra uttag på den stöd för fler grafikkort för att använda sli/crosfire sen vad är pris gränsen.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Vad ska du ha datorn till?? typ behöver du extra uttag på den stöd för fler grafikkort för att använda sli/crosfire sen vad är pris gränsen.

Datorn ska jag främst spela med.

SLI helst ja, som jag skrev. Crossfire är mig likgiltigt eftersom jag inte tänker använda mig AMD kort. Prisgräns är ca 1500 men ja kommer gärna undan billigare.

Permalänk
Medlem

@tjofritz: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

bara att välja alla i 1000-1400 skiljer sig på untal portar och märke typ. Jag hade tagit msi kort då jag gillar deras uefi. krait version 999kr bra val skulle jag säga. 3x pci 16x är väl inte nått behöv?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i Stationära datorer: Köpråd
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av REPTiL3:

Beror på vad du vill betala, men själv hade jag satsat på
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2636036
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635981

Säker att du inte vill vänta på Skylake? Inte långt dit nu

Kommer inte skylake vara väldigt dyrt? Då menar jag dyrare än i5? Om dem inte nu skulle vara det och prestandan är bättre så är det ganska givet att vänta men inte om dem är dyrare eftersom man ändå sitter på en budget.

Permalänk
Medlem

Skylake blir nog inte "väldigt" dyrt men förmodligen några hundralappar dyrare än motsvarande Haswell. Broadwell blev ju fånigt dyra men då inte ens Intel bryr sig ett jota om dem är de nog ingen bra indikation på hur Skylake kommer kosta i Sverige. Har man råd med ett 980 Ti och en ny i7 är det nog ingen dum idé att vänta, annars kan man ju hoppas på fina deals av de snart äldre grejerna under sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Hej,

Tänkte slänga ihop en ny dator från grunden och skulle vilja passa på att fråga experterna här på forument om ett lämpligt moderkort. Jag tänkte mig en i7 4790k och ett gigabyte 980 ti g1 gaming. Grafikkortet vill jag kunna överklocka så mycket det bara går (antar att moderkortet är en begränsande faktor här) och CPU vill jag överklocka tillräckligt för att den inte ska flaska min GPU (crysis 3, gta V och withcer 3). Jag vill även (helst) ha möjlighet att sätta in ett andra grafikkort för SLI i framtiden även om det skulle betyda att jag måste köpa nytt nätagg.

Tack på förhand

Kan inte 5820k vara ett alternativ när det inte skiljer så mycket i pris, sen finns moderkort från 1800 som du kan klocka på, även om ASUS-korten är bättre lämpande för detta.

Finns billigt ddr4-ram och billigare kommer det bli när samsung dumpar priserna.

Köper du en sexkärnig nu så har du en klart bättre inte bara CPU nu utan också nästa gång du uppgraderar grafikdelen, 1 ,2 3 och 4 ggr.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av chloe:

Skylake blir nog inte "väldigt" dyrt men förmodligen några hundralappar dyrare än motsvarande Haswell. Broadwell blev ju fånigt dyra men då inte ens Intel bryr sig ett jota om dem är de nog ingen bra indikation på hur Skylake kommer kosta i Sverige. Har man råd med ett 980 Ti och en ny i7 är det nog ingen dum idé att vänta, annars kan man ju hoppas på fina deals av de snart äldre grejerna under sommaren.

Frågan är om man ska vänta eller inte jag tänkte köpa i5 4690k men pratar vi om att skylake kommer ge bättre prestanda för ungefär samma pris så väntar jag ju.

Kommer priserna droppa på i5 tror om någon månad då? Hur mycket pratar vi om då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Frågan är om man ska vänta eller inte jag tänkte köpa i5 4690k men pratar vi om att skylake kommer ge bättre prestanda för ungefär samma pris så väntar jag ju.

Kommer priserna droppa på i5 tror om någon månad då? Hur mycket pratar vi om då?

Inte mer än nån kampnj hit och dit; priserna på skylake kommer vara samma som dagens motsvarighet här så vänta du två månader

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Layon:

Inte mer än nån kampnj hit och dit; priserna på skylake kommer vara samma som dagens motsvarighet här så vänta du två månader

Orkar inte vänta i 2 månader lol. Om inte skylake kommer preforma mycket bättre så bryr jag mig inte.