Nybygge speldator 20K - Rekommendationer på delar

Permalänk
Medlem

Nybygge speldator 20K - Rekommendationer på delar

Hej på er!
Det är dags att bygga ihop en ny rigg och jag tänkte be er, det vänliga folket på forumet om er expertis och rekommendationer för vad jag skall försöka sätta ihop. Jag har nämligen ingen som helst koll på marknaden just nu, samt hur nära stående framtiden utvecklas.

Till att börja med så har jag byggt ihop två datorer sedan tidigare, jag är ingen novis, men jag är heller ingen expert. Jag är dock inte orädd för att experimentera när det kommer till luftflöde eller vattenkylning, det sistnämnda har jag aldrig prövat. Jag är inte någon fena på att överklocka saker dock.

Som budget hade jag tänkt att runt 20000kr är taket, men föreslå gärna något som kostar mindre om prestandan inte blir väldigt lidande.

Först vad jag har i den dator som jag tidigare byggt ihop. (Detta som lite referens av vad man kan eventuellt ha kvar)

Chassi: Corsair Obsidian 800D (vill jag gärna behålla)
Moderkort: Asus P8P68 B3 Pro
Processor: Intel Sandy Bridge: Core i7 2600K
DDR-minnen: Corsair Vengence DDR 3-1600 8 gig
Grafikkort: Radeon HD 6990 "Gigabyte Edition"
Nätagg: Corsair HX 1000W (Kan jag köra vidare med detta?)
Skärmen: En gammal Samsung Syncmaster 226bw som behöver bytas ut. Att tänka på kan ju vara att det inte skall vara någon udda tum på så upplösningen blir "speciell".
Kylningen: Noctua NH-D14 (Som börjar bli lite till åren, men duger den ännu?)
Plus lite SSDs, blu-ray spelare etc. Dessa hade jag tänkt skulle vara kvar.

Vad jag har tänkt att köra:
Jag är en allätare när det kommer till spel, men självklart finns tankar om att köra spel så som kommande Star Wars Battlefront, Mass Effect 4 etc på en bra upplösning. Samt dagens på maxade inställningar Så som Witcher, BF4 etc. 4K skärm, är det något man bör satsa på?

Jag uppskattar alla tips!
Mvh

stavning
Permalänk
Medlem

Du kan egentligen bara överklocka din 2600K och köpa ett GTX 980Ti så är det löst. Eventuellt en SSD till kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Du kan egentligen bara överklocka din 2600K och köpa ett GTX 980Ti så är det löst. Eventuellt en SSD till kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med detta.
Med en ny ssd, nytt grafikkort och en ny skärm så håller din dator ett bra tag till.
Min i5 2500k har jag överklockat så in i h-lvete.

Installerar du om windows på ssd:n så kommer det kännas som en helt ny dator för dig.

Edit:
Ditt nätagg kommer att orka, ingen fara.
Minnen behöver du inte större än 8gb.

Om du är orolig för dina temperaturer så installera Open Hardware Monitor och se vilka temperaturer du har nu, prova att blås rent datorn på damm och eventuellt köp två extra fläktar sen behöver du inte vara orolig alls.

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk
Medlem

Måste inte GTX980Ti ha PCI-express 3.0? Tror mitt moderkort bara har 2st 2.0 och ett 1.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odane:

Måste inte GTX980Ti ha PCI-express 3.0? Tror mitt moderkort bara har 2st 2.0 och ett 1.0.

det är kompatibelt och gör ingen märkbar skillnad på prestanda.

Permalänk
Medlem

Du bör inte ha som mål att "maxa" spel alls. AA är till exempel inte så nödvändigt i UHD men slukar sjukt mycket kraft.

Ett 980ti bör fungera bra, vill du kunna spela i UHD i ännu högre inställningar är 2st 980ti schysst. Processorn i sig räcker bra så länge du överklockar den.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag får tacka, då kanske det verkar som att enbart ett par uppgraderingar räcker för att åter igen ha en rigg som faktiskt kan prestera på top. Jag får sätta mig in lite i hur överklockning och liknande går till då antar jag.

Permalänk
Medlem

Tänk på att 4K-skärmar endast klarar 60Hz i dagsläget. Behöver du bara skaffa ett 980ti + extra ssd samt lite överklockning, så kanske en toppklassad 1440p @ 144Hz med g-sync erbjudit din en fin spelupplevelse?

http://www.sweclockers.com/test/20186-acer-xb270hu-predator-i...

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu så behöver jag alltså bara uppgradera med egentligen dessa komponenter

Grafikkort: EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ HDMI 3xDP 6GB
SSD: Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD

Skärmen skall jag kolla lite extra på, men det är inte omöjligt att man hugger på popup75s förslag.

Slutligen måste jag också klocka processorn en del och möjligen köpa till några 120mm fläktar för att öka luftflödet i burken.

Permalänk
Medlem

har själv en i7 2600k och är riktigt nöjd, kör dock bara på 4 ghz (fegisklockning)
Men med din processorkylare borde du kunna kräma på mer.
Ligger dock runt stabilt 62 grader på processorn när jag kör witcher 3.

I höst (runt skolstart är det väll sagt) lanserar intel "skylake" 16nm processorer, du kan lätt vänta tills då och se hur dessa presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odane:

Som det ser ut nu så behöver jag alltså bara uppgradera med egentligen dessa komponenter

Grafikkort: EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ HDMI 3xDP 6GB
SSD: Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD

Skärmen skall jag kolla lite extra på, men det är inte omöjligt att man hugger på popup75s förslag.

Slutligen måste jag också klocka processorn en del och möjligen köpa till några 120mm fläktar för att öka luftflödet i burken.

vill du driva 2560x1440 144hz så är det nog vettigt med två stycken 980ti. oklart vad det är för moderkort du har (då det namnet du uppger inte existerar) så vet inte om det har stöd för sli. du kan exempelvis använda dig utav CPU-Z, så här ser det ut för mig. om det är asus p8p67 pro b3 du har så har det stöd för sli.

Permalänk
Medlem

@versions: Moderkortet är P8P68-V Pro (det hette B3 PRO först, men blev omdöpt efter lansering). Jag har kollat på lite skärmar och jag tror nog att en av de nyare 144hz BenQ-skärmarna mellan 3000 - 5000kr klassen kan vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odane:

@versions: Moderkortet är P8P68-V Pro (det hette B3 PRO först, men blev omdöpt efter lansering). Jag har kollat på lite skärmar och jag tror nog att en av de nyare 144hz BenQ-skärmarna mellan 3000 - 5000kr klassen kan vara något.

p68 finns inte, endast p67 och z68. p8p67 pro och p8z68-v pro verkar finnas som är lika det namnet du uppger och båda ska ha stöd för sli.

Permalänk
Medlem

@versions: Ja du har rätt Asus P8P67 Pro är det.