Svart skärm efter installation av drivrutiner

Permalänk

Svart skärm efter installation av drivrutiner

Hej!

Jag har utan förvarning fått problem med att skärmen blir svart. Vid uppstart av datorn fungerar det att gå in i UEFI osv utan problem, men när windows laddats slocknar skärmen och går in i strömsparläge.
Jag har testat att köra en "windows refresh". Då gick det att starta datorn som vanligt, och jag trodde allt var frid och fröjd. Men när jag installerade grafikdrivrutinerna slocknade skärmen igen. Att köra på det integrerade grafikkortet fungerar dock utan problem.

Vad tror ni om detta? Spontant tänkte jag att grafikkortet lagt av, men det konstiga är ju att det verkar fungera tills jag installerar dess drivrutiner.

Aktuella komponenter ser ni i signaturen. Operativsystem är windows 8.1.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem

Test en äldre drivrutins version se om felet kvarstår, eller prova flytta grsfikkortet till en annan pci-e port.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Test en äldre drivrutins version se om felet kvarstår, eller prova flytta grsfikkortet till en annan pci-e port.

Tack, ska testa detta i eftermiddag efter jobbet!
Det märkliga med drivrutinerna är ju att de fungerade ett tag, tills problemen började.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk

Det verkar som det fungerar nu, efter byte av pci-e port.
Försökte med diverse äldre drivrutinsversioner utan framgång, men med kortet i den andre pci-e porten verkar allt rulla på. Vi får hoppas att det fortsätter så

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W