Går det bygga billigare än denna? (HP)

Permalänk
Medlem

Går det bygga billigare än denna? (HP)

Jag har funderat lite på att bygga ihop en billig speldator för 5-6 tusen men så såg jag att elgiganten rear ut en HP för 5000 spänn. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

AMD A10
12 GB Ram
1 TB HDD
Radeon R7 240
Windows 8

Går det att spela hyfsat på en sån? Det jag oroar mig mest för är ljudnivån då chassit är papperstunt.
Går det att byta ut grafikkort i en sån här?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Entusiast

Det går absolut att bygga bättre för pengarna och det är tur att du frågade här först för det där var ett jäkla rån.

Orkar inte sätta ihop ett paket åt dig på mobilen men om inte någon annan gör det så kan jag återkomma senare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2705278&view=l

Windows tillkommer om du inte har hemma. Betydligt bättre än den du länkade, inte heller det absolut billigaste/lågkvalitativa. Förutsätter iofs att du kan bygga själv, men chassit i sig är lätt att bygga i.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106789

Windows tillkommer om du inte har hemma. Betydligt bättre än den du länkade, inte heller det absolut billigaste/lågkvalitativa. Förutsätter iofs att du kan bygga själv, men chassit i sig är lätt att bygga i.

Tack för hjälpen men får bara upp ett moderkort?
Ja, jag kan bygga själv men var några år sen nu så har lite dålig koll på dagens komponenter.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Ursäkta @anderna:

Sparade fel länk, ska vara fixat nu.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk

Vad vill du kunna spela? Vad har du för krav och vad har du för budget? Behöver du OS och kringutrustning eller har du skärm, mus & tangentbord m.m?

Permalänk
Medlem

Vad ska du spela i för upplösning @anderna?

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju mer för sporadiskt spelande då jag har tre barn som tar upp min tid men samtidigt vill jag ändå njuta när jag väl spelar därför är väl så billigt som möjligt för så bra upplevelse som möjligt ett bra riktmärke
Jag är ordentligt peppad på star wars battlefront som kommer i höst, vet inte hur krävande det kommer vara?
Om datorn kostar 5000 eller 8000 spelare inte SÅ stor roll men då ska det vara en betydande skillnad i prestanda.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Ytterligare en viktig aspekt är ljudnivå då datorn står i mitt och fruns sovrum.
Dustin hade Fractal Design S (838 SEK) och ett Be Quiet agg på 630W (799 SEK).
Jag har nästan tänkt ha det som grund sen reade dom även ut ASUS Z97-P för 790 SEK.

Finns det bättre chassie för ungefär samma pris?

*Edit* Kringutrustning finns. Full HD skärm (1920x1080).

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Ursäkta @anderna:

Sparade fel länk, ska vara fixat nu.

Ser inte helt dumt ut ändå, vet du hur ljudnivån kommer vara?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Men Battlefront med en G3258 - känns inte det väldigt tveksamt. Borde nog vara en quad till det..?

Permalänk

Okej, nu slängde jag ihop 2 alternativ (för att visa lite på skillnad på grejer sett till pris), dock helt utan hänsyn till ljud eftersom jag började innan du svarat.

5250:- http://www.inet.se/kundvagn/visa/8137246/2015-06-30-5250
8080:- http://www.inet.se/kundvagn/visa/8137258/2015-06-30-8080

Båda saknar dock OS, eftersom jag inte vet om du har något liggande.

En tyst dator. Då ska du främst tänka på chassi, att inte köpa AMD-gpu och kanske titta efter ett semipassivt nätagg...

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8137282/tystastenet

Inget OS eller DVD-läsare.

Permalänk

Jag skulle säga att en dator med budget på 5-8k inte har plats i sin budget för en SSD om du inte redan innan sitter på lagring sen tidigare. OS och några spel, lite bilder och någon film och SSD:n är full.

Permalänk
Medlem

Håller med Optimus. SSD är kul men absolut inte nödvändigt. Spelprestandan ökar inte ett smack, så köp hellre en 1TB disk. Den räcker och är billigare.

Men om TS gärna vill ha custom grejer, ogärna bygger själv och vill ha en hyfsad dator till ett vettigt pris rekommenderar jag att kolla efter en komplett dator på SweC marknad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 000ptimus:

En tyst dator. Då ska du främst tänka på chassi, att inte köpa AMD-gpu och kanske titta efter ett semipassivt nätagg...

Det där är ju en sanning med en rejäl dos modifikation måste jag säga. Extremt stor skillnad från modell till modell...kylare till kylare. Går inte att rakt av bara skippa en av de två grafikkortstillverkarna för att vissa kort låter mer än andra, i synnerlighet inte i en prisklass där pris/prestanda är viktigt. Bättre att vara öppen för alla alternativ. Finns helt klart tysta kort från AMD också, att påstå annat är att ljuga skulle jag vilja säga.

Såg dessutom att någon slängt ihop ett paket med ett GTX 960, vad jag läst mig till är det inte speciellt prisvärt för sin prestanda för detta pris. Vet inte om det är R9 380 som tydligen finns för samma peng och det presterar bättre. Ett givet val då tycker ju jag. Det är ju prestandan som det handlar om i denna prisklass. Bara ett tips.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@anderna:

Vill du gå upp 2-3 tusenlappar så skulle jag gjort så här

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2705278&view=l

möjligen lägga till en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499082 för tystare miljö.

Vill du ha mer minne på GPU så är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3196547 ett annat alternativ.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Det där är ju en sanning med en rejäl dos modifikation måste jag säga. Extremt stor skillnad från modell till modell...kylare till kylare. Går inte att rakt av bara skippa en av de två grafikkortstillverkarna för att vissa kort låter mer än andra, i synnerlighet inte i en prisklass där pris/prestanda är viktigt. Bättre att vara öppen för alla alternativ. Finns helt klart tysta kort från AMD också, att påstå annat är att ljuga skulle jag vilja säga.

Såg dessutom att någon slängt ihop ett paket med ett GTX 960, vad jag läst mig till är det inte speciellt prisvärt för sin prestanda för detta pris. Vet inte om det är R9 380 som tydligen finns för samma peng och det presterar bättre. Ett givet val då tycker ju jag. Det är ju prestandan som det handlar om i denna prisklass. Bara ett tips.

Är det en sanning med modifikation eller en lögn, du får bestämma dig. Det är klart han ska vara öppen för alternativ, och alla AMD-gpu:er låter inte som ett sågverk. MEN, bland de senaste generationernas gpu:er får du nog leta ganska bra bland tredjeparts fläktlösningar för att hitta ett AMD-kort som låter mindre än motsvarande Nvidia-kort. Jag säger inte att dom är dåliga, AMD har nästan alltid gett mer prestanda för pengarna - men samtidigt alstrat mer värme och låtit mer. Jag säger, kraftigt förenklat, vill du ha en tyst dator "... främst tänka på chassi, att inte köpa AMD-gpu och kanske titta efter ett semipassivt nätagg".

Och jag håller med @Zemlan, TS bör hålla sig borta från GTX960.

@anderna Jag skulle köra på ett R9 285 om jag hade din budget. Nu är det varken ett särskilt högljutt eller tyst kort. Men det är nog det bästa du kan få in i budgeten utan att tumma för mkt på allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 000ptimus:

Är det en sanning med modifikation eller en lögn, du får bestämma dig.

En sanning med modifikation är ju en typ av lögn skulle jag säga. Så jag behöver inte alls bestämma mig egentligen, tycker jag, då båda två känns rätt så korrekta. Kändes krystat att skriva samma sak två gånger bara :P. Mitt inlägg kanske inte var supergenomtänkt då jag hade bråttom när jag skrev det egentligen, men min poäng gick ju hem i alla fall :).

Du förtydligade en hel del hur det egentligen ligger till i ditt svar till mig och det var det jag var ute efter.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar, ska kolla igenom förslagen ordentligt ikväll! Är R9 285 mycket sämre än R9 280x?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Skrivet av anderna:

Tacksam för alla svar, ska kolla igenom förslagen ordentligt ikväll! Är R9 285 mycket sämre än R9 280x?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att 280x kan vara bättre i vissa spel/inställningar. Jag vågar dock inte svara på det annat än hänvisa till saker som till tex. http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-285-vs-Radeon-R9-280X

Eller så kikar du här på Sweclockers i artiklar där de testar spel - kikar på 1080p - och ser hur de två korten skiljer sig åt. (länk 1, länk 2 eller länk 3).

Anledningen till att jag tipsade om ett R9 285 istället för 280x är snarare att det verkar finnas 285 för schysst pris lite här och var medans 280x:n verkar vara lite sämre prissatta. Men jag har haft fel förr.

Permalänk
Medlem

Stoppa i rätt/schyssta komponenter nu, så har du en dator som är BRA i 3år och OK i 5år.

Dvs satsa på en i5:a med HT, 8gb minne räcker, SSD på 240gb kostar under 1000:- men gör skillnad för 10.000

Sen skulle jag aldrig sätta ett AMD kort i min maskin, men det är ju jag det

mvh Lazze

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tea42BBS:

Stoppa i rätt/schyssta komponenter nu, så har du en dator som är BRA i 3år och OK i 5år.

Dvs satsa på en i5:a med HT, 8gb minne räcker, SSD på 240gb kostar under 1000:- men gör skillnad för 10.000

Sen skulle jag aldrig sätta ett AMD kort i min maskin, men det är ju jag det

mvh Lazze

En i5:a med HT är en i7:a eller en laptop CPU.

Mycket bra Build. Ungefär vad jag hade rekommenderat. Dock går det bra att skippa den extra fläkten. Den medför inte speciellt mycket. (Kör ett Define S med endast de två medföljande fläktarna och det går bra på 7V och lägre fläkthastighet).

Skrivet av anderna:

Tacksam för alla svar, ska kolla igenom förslagen ordentligt ikväll! Är R9 285 mycket sämre än R9 280x?

Inte jättestor skillnad men 285 och 380 som det heter nu beter sig mycket märkligt där de rycker och hackar med microstutter i spel eller har väldigt låga lägsta FPS värden. Läs lite recensioner på SweC för att få mer inblick.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Kraftfullare och fri montering.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8138509/2015-06-30

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag köpte min A10-5700 prolle 2012.
Så HP har antagligen köpt in ett stort antal överblivna processorer.
Med tanke på det undrar man på de 12GB RAM som sitter, vad är det för MHz på dom, eftersom RAM:et även ska fungera som VRAM åt grafikkretsarna.
Tror även att allt annat på datorn är massinköp av föråldrade delar av HP, datorn är nog värd 3000kr men att Elgiganten anger 7000kr som ordinarie pris är inget annat än lurendrejeri.

Här är mitt förslag...
Lite dyrare men med senare komponenter.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8138546/2015-06-30

Datorn kommer vara en sjutusan till kontors- och surfdator, för att inte tala om jobbet som mediadator, den kommer spela upp allt du slänger på den (möjligen med reservation för UltraHD filmer, har aldrig testat min med det).

För spel kommer den kunna ge en hel del men förr eller senare behövs ett dedikerat grafikkort för högre inställningar i nya spel. Nytt grafikkort=nytt nätaggregat.
Chassit och moderkortet kommer duga perfekt för ett PCIe grafikkort.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Ok, vad tror ni om nedanstående?
Jag ökade budgeten lite och gör en form av HTPC/GAMING dator så kan jag ha den i vardagsrummet.
Köper till en lagringsdisk framöver. 280X är väl mest värde för pengarna i dagsläget? Moderkortet är onödigt dyrt men jag vill ha Bluetooth och WiFi.

Chassie: Fractal Design Node 304
Nätagg: Fractal Design Integra M 550W
Mobo: Gigabyte G-Z97N-WiFi
CPU: Intel Core I5 4460 (3,2 GHz)
RAM: Corsair Vengeance 8 GB
SSD: Samsung 850 EVO, 250 GB
GPU: AMD Radeon MSI R9 290
O/S: Windows 8.1

*Edit* bytte från 280x till 290

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Ser finfint ut! Jag hade iaf tagit ett Geforce 960 istället för Radeonkortet. Framförallt om du skall ha den som HTPC oxo, har haft 2-3 olika Radeon kort under åren till min HTPC, alltid strulat. Nu har jag ett Geforce 540 eller så(dvs bara för film) - funkar klockrent, alltid.

// Lazze

Permalänk
Medlem

Det blev en del velande och det gick en tid men imorgon kommer delarna. Jag sänkte budgeten till runt ca 7 000 spänn och såhär blev det till slut.

Chassie: Cooler Master Silencio 352
Mobo: GA-B150M-DS3H
Processor: Core i5-6500 3.2 GHz(skylake)
RAM: Corsair Vengeance 8 GB
GPU: Geforce GTX 950 OC, Windforce 2GB
HDD: Samsung EVO 850, 250GB

Jag har en 24 tums full hd skärm och os sen innan. Grafikkortet fick jag för 1400 spänn så jag nöjde mig med det. Det har varit mycket snack om att det ska vara 8-pins kontakt på 950 men på kortets spec står det 6-pin?! Nån som vet om dom ändrat?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@anderna: Har inte hört att alla 950 ska ha 8-pin? Verkar helt sjukt att det skulle vara så då 950 drar väldigt lite kräm så 6-pin räcker mycket långt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@anderna: Har inte hört att alla 950 ska ha 8-pin? Verkar helt sjukt att det skulle vara så då 950 drar väldigt lite kräm så 6-pin räcker mycket långt!

Ok, kan vara jag som missförstått att alla skulle ha 8-pin. Då är det lugnt!

Visa signatur

System: HP Pavillion