Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad är viktigast vid köp av dator?

Permalänk

Vad är viktigast vid köp av dator?

Hej!

Är ny här!

Jag ska köpa en ny dator och hoppas att jag kan få lite hjälp då jag inte har så mycket kunskap inom detta område.

1. AMD eller Intel? Hur stor är skillnaden mellan AMD Quad Core och Intel Dual Core? Ex. AMD A6 och Core i3.
2. AMD saknar en L3-cache. Då undrar jag vad minsta gränsen för L2-cachen ska vara? Vad kan gränsen för L3-cachen vara för Intel, även L2?
3. SSD eller HDD? Är det viktigare om datorn har SSD och en sämre processor eller en dator med HDD och en bra processor? Hur mycket lär man se en skillnad med SSD? Är det bara när man startar om datorn och startar ett program som man märker att det går snabbt? Eller märker man även vid ex. surf?
4. Är det viktigt att datorn har en optisk enhet, alltså DVD eller dyl.?
5. Vad kan gränsen för processorhastigheten vara som minst om man väljer AMD resp. Intel?

Jag är inte ute efter en "proffsdator" utan en "budgetversion". Det ska gå att surfa (se på filmer, lyssna på musik, spela på bettingsajter som Svenskaspel, Bet365 eller ATG), Netflix osv. Jag spelar inte spel så grafikkort är nog inte så viktigt.

Hoppas att någon kan hjälpa mig, är tacksam för all hjälp jag kan få.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Inte viktigast kanske men rekommenderar starkt en SSD. Det gör så himla mycket för upplevelsen. Och så slipper man hårddiskljud.

Permalänk

Ok. Så om jag skaffar en dator med SSD och processorn är lite sämre än en dator som har HDD, kommer den med SSD vara "bättre"?

Permalänk
Medlem

En SSD om du vill att Windows ska vara snabbt. Men i spelprestanda är det ingen skillnad alls jämfört med mekanisk HDD.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

@Superlight:

Jag spelar inte spel. Med snabbare Windows, menar du starten eller allt med Windows? Alltså surf, ordbehandlingsprogram osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

@Superlight:

Jag spelar inte spel. Med snabbare Windows, menar du starten eller allt med Windows? Alltså surf, ordbehandlingsprogram osv?

Då är SSD bättre än HDD och slipper irriterande vibrationer och ljud.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

Hej!

Är ny här!

Jag ska köpa en ny dator och hoppas att jag kan få lite hjälp då jag inte har så mycket kunskap inom detta område.

1. AMD eller Intel? Hur stor är skillnaden mellan AMD Quad Core och Intel Dual Core? Ex. AMD A6 och Core i3.
2. AMD saknar en L3-cache. Då undrar jag vad minsta gränsen för L2-cachen ska vara? Vad kan gränsen för L3-cachen vara för Intel, även L2?
3. SSD eller HDD? Är det viktigare om datorn har SSD och en sämre processor eller en dator med HDD och en bra processor? Hur mycket lär man se en skillnad med SSD? Är det bara när man startar om datorn och startar ett program som man märker att det går snabbt? Eller märker man även vid ex. surf?
4. Är det viktigt att datorn har en optisk enhet, alltså DVD eller dyl.?
5. Vad kan gränsen för processorhastigheten vara som minst om man väljer AMD resp. Intel?

Jag är inte ute efter en "proffsdator" utan en "budgetversion". Det ska gå att surfa (se på filmer, lyssna på musik, spela på bettingsajter som Svenskaspel, Bet365 eller ATG), Netflix osv. Jag spelar inte spel så grafikkort är nog inte så viktigt.

Hoppas att någon kan hjälpa mig, är tacksam för all hjälp jag kan få.

Tackar!

1. Billigare datorer så får du en riktigt bra spelburk med AMD typ sub 8k ca. Dyrare så hade jag nog kört intel.

2. Ingen aning.

3. SSD är för mig ett måste idag. 250gb som får plats med OS och 4-5 stora titlar. Sen kan man ha billig mekanisk bredvid som lagring. Som sagt är bara laddtiderna som förbättras, men de förbättras sjukt mycket och hela datorn upplevs som snabbare då allt laddas snabbt och man inte behöver sitta och vänta medan den mekaniska står och tuggar och tuggar och tuggar.

4. Nej, ej använt optisk medium på ett par år, så nej imo.

5. Själva mhzen spelar ej så stor roll mellan processorfamiljerna/akritekturerna/märkerna. Man får se till vad processorn presterar till givet pris.

AMD verkar vara givet för dig då du ska ha en billig burk och inte spelar. Spelar du inte så kanske en AMD APU är ngt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

OK. Då blir det nog en med SSD!

Nu till något svårare i mitt tycke. AMD eller Intel. Processorhastighet och cache...

Permalänk

@stimpen:

Tack för svaret! Jag har ganska liten erfarenhet av AMD-datorer så jag vet inte vilken processor som är "minimikrav" - ska det då vara AMD A4,A6,A8 eller A10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

1. AMD eller Intel? Hur stor är skillnaden mellan AMD Quad Core och Intel Dual Core? Ex. AMD A6 och Core i3.
2. AMD saknar en L3-cache. Då undrar jag vad minsta gränsen för L2-cachen ska vara? Vad kan gränsen för L3-cachen vara för Intel, även L2?
3. SSD eller HDD? Är det viktigare om datorn har SSD och en sämre processor eller en dator med HDD och en bra processor? Hur mycket lär man se en skillnad med SSD? Är det bara när man startar om datorn och startar ett program som man märker att det går snabbt? Eller märker man även vid ex. surf?
4. Är det viktigt att datorn har en optisk enhet, alltså DVD eller dyl.?
5. Vad kan gränsen för processorhastigheten vara som minst om man väljer AMD resp. Intel?

Jag är inte ute efter en "proffsdator" utan en "budgetversion". Det ska gå att surfa (se på filmer, lyssna på musik, spela på bettingsajter som Svenskaspel, Bet365 eller ATG), Netflix osv. Jag spelar inte spel så grafikkort är nog inte så viktigt.

Hoppas att någon kan hjälpa mig, är tacksam för all hjälp jag kan få.

Tackar!

1. Intel i 9 fall av 10
2. Cache behöver man inte fundera så mycket på i ditt fall.
3. SSD kan väga upp en bättre processor, ja. Det beror på vad man gör och hur bra/dålig processorn är. Märks vid uppstart, programstart och uppdateringar kan jag tänka mig.
4. Det beror på ditt användande. Jag har egentligen inte använt min spelare på flera år. Sysslar mest med surf, kontorsarbete och streaming.
5. AMD A8 7xxx skulle jag gissa och Intel Core i3 4xxx.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Hej och välkommen till forumet!
Till dig skulle jag rekommendera en dator med en SSD, de andra komponenterna kommer du inte utnyttja särskilt mycket om du mest bara skall använda webbläsaren. Eftersom att en SSD har snabbare skriv och läshastigheter kommer du märka skillnad varje gång du skall ladda över filer från SSD'n till RAM'et. Alltså kommer du uppleva att datorn är snabbare varje gång du startar ett program eller helt enkelt startar datorn. Som tidigare nämnt i tråden är en annan fördel med SSD att den inte har några rörliga delar vilket betyder att den (SSD'n) är ljudlös.

Edit: Med tanke på att du inte kommer utföra särskilt beräkningstunga uppgifter kommer hastigheten på processorn inte spela så extremt stor roll, därför bör du kunna komma undan billigare om du väljer en AMD processor + moderkort.

Hoppas att du trivs här på SweClockers!

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

@stimpen:

Tack för svaret! Jag har ganska liten erfarenhet av AMD-datorer så jag vet inte vilken processor som är "minimikrav" - ska det då vara AMD A4,A6,A8 eller A10?

A8 hade jag nog kört och kaveri. A8-7600 (799kr på netonnet) lr A8-7650k. Och inget grafikkort.
4gb räcker om du inte spelar.

Har du tittat på intel nuc och gigabyte brix datorerna? Klockrena om man ska ha surf, film, vanlig användning. Liten formfaktor etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@LaoLao:

Svårt det här med datorköp!

Börjar arta sig nu. SSD ett "måste". Optisk enhet inget måste. Bara processorvalet kvar i princip. Är cacheminnet viktigt för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

@LaoLao:

Svårt det här med datorköp!

Börjar arta sig nu. SSD ett "måste". Optisk enhet inget måste. Bara processorvalet kvar i princip. Är cacheminnet viktigt för spel?

Ju mer cacheminne ju bättre, men sällan ngt man snackar om här på forumet iaf och aldrig sett några riktiga tester på hur stor roll cacheminnet spelar.
Det är inget jag specifikt själv tittar på särskilt mycket. Om nu inte det är så att jag lägger till 100kr och får dubbelt så mycket cache, då gör jag det men inte annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@pixzie:

Tackar! Första inrycket här är över förväntan.

Jo, många här inne verkar förespråka SSD, så jag lär följa det tipset. Det största "problemet" känns som processorvalet. Jag har alltid fått veta att AMD är "sämre" än Intel men jag vet inte hur stor skillnaden är. Om det är stora prisskillnader så känns det ändå som att det "sämre" alternativet är att föredra, dvs AMD.

Permalänk

@stimpen:

AMD A8:an ska jag kanske kolla lite på diverse jämförelsesajter och se vad jag kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

@pixzie:

Tackar! Första inrycket här är över förväntan.

Jo, många här inne verkar förespråka SSD, så jag lär följa det tipset. Det största "problemet" känns som processorvalet. Jag har alltid fått veta att AMD är "sämre" än Intel men jag vet inte hur stor skillnaden är. Om det är stora prisskillnader så känns det ändå som att det "sämre" alternativet är att föredra, dvs AMD.

Jag kan nog lugnt påstå att sätter du dig vid en dator så kan du inte avgöra om det är en intel eller amd som sitter i. Tror inte någon på forumet kan göra det.

AMD är generellt långsammare men man får se vad man får för pengarna. Ska du inte spela och ska ha en budgetburk så är det inga problem att köra AMD.

Jag kör själv AMD i min ena spelburk och det funkar klockrent. Här spelar jag Battlefield 4 på höga settings på min AMD med ett instegs grafikkort, inga problem:
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k

detta på en 760k som kostade 650kr ny. Dock har den ingen gpu del i sig vilket gör andra prollar dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Ju mer cacheminne ju bättre, men sällan ngt man snackar om här på forumet iaf och aldrig sett några riktiga tester på hur stor roll cacheminnet spelar.
Det är inget jag specifikt själv tittar på särskilt mycket. Om nu inte det är så att jag lägger till 100kr och får dubbelt så mycket cache, då gör jag det men inte annars.

Då borde alltså cacheskillnaderna mellan AMD och Intel inte spela stor roll? Alltså AMD:s L2 och Intels L3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

Då borde alltså cacheskillnaderna mellan AMD och Intel inte spela stor roll? Alltså AMD:s L2 och Intels L3.

Jag vet inte, men ingen nämner ngnsin cache och jag tror skillnaden är minimal och som sagt vid ett blindtest kan jag nog med säkerhet säga att ingen i hela värdlen kan avgöra hur mycket cache eller vilken sort processorn i datorn har vid normal användning och spelande.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Jag kan nog lugnt påstå att sätter du dig vid en dator så kan du inte avgöra om det är en intel eller amd som sitter i. Tror inte någon på forumet kan göra det.

AMD är generellt långsammare men man får se vad man får för pengarna. Ska du inte spela och ska ha en budgetburk så är det inga problem att köra AMD.

Jag kör själv AMD i min ena spelburk och det funkar klockrent. Här spelar jag Battlefield 4 på höga settings på min AMD med ett instegs grafikkort, inga problem:
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k

Bra info! Trodde inte att jag skulle få så bra hjälp på så kort tid!

SSD, ingen optisk enhet, AMD.

Bör processorhastigheten lika över 2 GHz om man skaffar en Quad Core? Eller går det bra med lägre?

Permalänk
Medlem

@Ignorance:

Nej det kommer inte spela någon roll, det jag hade fokuserat på hade varit att få den så tyst som möjligt om man nu bara ska sitta där o surfa osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

Bra info! Trodde inte att jag skulle få så bra hjälp på så kort tid!

SSD, ingen optisk enhet, AMD.

Bör processorhastigheten lika över 2 GHz om man skaffar en Quad Core? Eller går det bra med lägre?

Finns det ngn processor under 2ghz idag? Tror i princip allt ligger över 3ghz.
Quad core brukar jag föredra eller 4 trådat som intels i3or är. Har du flera program igång etc så är det nog en fördel. Men vanligt surf etc kan jag tycka att en dual core duger med. Men samtidigt kostar quad ett par hundra mer än dual... så no big money.

Men har du även kollat intel nuc och gigabyte brix innan du bygger burk? Sjukt smidiga små datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Tråden ligger i bärbara, men alla pratar om stationära.

Så vad är det TS vill ha, en bärbar eller en stationär...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Finns det ngn processor under 2ghz idag?
Quad core brukar jag föredra eller 4 trådat som intels i3or är. Har du flera program igång etc så är det nog en fördel. Men vanligt surf etc kan jag tycka att en dual core duger med. Men samtidigt kostar quad ett par hundra mer än dual... så no big money.

Men har du även kollat intel nuc och gigabyte brix innan du bygger burk? Sjukt smidiga små datorer.

Inte kollat med tanke på att jag inte är så kunnig. Men får ta en titt. Men kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

@pixzie:

Tackar! Första inrycket här är över förväntan.

Jo, många här inne verkar förespråka SSD, så jag lär följa det tipset. Det största "problemet" känns som processorvalet. Jag har alltid fått veta att AMD är "sämre" än Intel men jag vet inte hur stor skillnaden är. Om det är stora prisskillnader så känns det ändå som att det "sämre" alternativet är att föredra, dvs AMD.

Prestandan mellan Amd och Intel när du sitter och slösurfar och spelar lite på bettingsiter är nog så liten att det inte betyder särskilt mycket om du väljer mellan en I3 och en billig quadcore från amd med integrerad grafik så länge båda kyls skapligt och backas upp av en SSD.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tråden ligger i bärbara, men alla pratar om stationära.

Så vad är det TS vill ha, en bärbar eller en stationär...

Hehe, det är bärbar egentligen. Men jag är flexibel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

Inte kollat med tanke på att jag inte är så kunnig. Men får ta en titt. Men kostnaden?

Hmm de kommer nog kosta dig mer än om du bygger själv. Men kolla ändå vad de landar på. Smidigare att ha en liten nuc än en stor dator om de kan göra samma sak. Du kan jämföra sen om du tycker det är värt det högre priset mot storleken det kommer ta där hemma.

Observera att många nuc om du kollar priser är utan minne, wifi och lagring. Så det måste man köpa till.

Här är ett klipp när jag spelar battlefield 4 på en amd a6-7400k. Dual core och den pallar inte riktigt både köra spelet och inspelningen samtidigt. Spelar in på samma disk som jag spelar från med samt kör endast på den inbyggda r5 grafikkretsen.

Sorry såg ej det var bärbar. Hade klart kört ssd, amd eller intel spelar ingen roll och optisk behövs inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Prestandan mellan Amd och Intel när du sitter och slösurfar och spelar lite på bettingsiter är nog så liten att det inte betyder särskilt mycket om du väljer mellan en I3 och en billig quadcore från amd med integrerad grafik så länge båda kyls skapligt och backas upp av en SSD.

En AMD likvärdig med ex. en I3 borde väl vara en A6:a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorance:

En AMD likvärdig med ex. en I3 borde väl vara en A6:a?

njae, a6orna är dual core och tvåtrådade, i3orna är dualcore och 4 trådade så skulle sagt i3or är bättre än a6or. När det gäller prollar till stationära datorer. Bärbara varianter av i3 kanske inte är 4 trådade?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Hmm de kommer nog kosta dig mer än om du bygger själv. Men kolla ändå vad de landar på. Smidigare att ha en liten nuc än en stor dator om de kan göra samma sak. Du kan jämföra sen om du tycker det är värt det högre priset mot storleken det kommer ta där hemma.

Observera att många nuc om du kollar priser är utan minne, wifi och lagring. Så det måste man köpa till.

Här är ett klipp när jag spelar battlefield 4 på en amd a6-7400k. Dual core och den pallar inte riktigt både köra spelet och inspelningen samtidigt. Spelar in på samma disk som jag spelar från med samt kör endast på den inbyggda r5 grafikkretsen.

Sorry såg ej det var bärbar. Hade klart kört ssd, amd eller intel spelar ingen roll och optisk behövs inte.

Ingen fara. Förstod det. Är som sagt flexibel, men det andra verkar lite dyrare med tanke på att jag inte ska lägga mycket pengar på datorköpet.

Så en processorhastighet för en Quad Core på omkring 2 GHz, SSD, ingen optisk enhet borde väl vara grundvalen?