Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad ska man tänka innan man uppgraderar till Win 10?

Permalänk
Medlem

Vad ska man tänka innan man uppgraderar till Win 10?

Det är ju snart dags att uppdatera från win 8.1 to win 10.
Har för mig att man både kan köra en full instalation där man blåser bort allt på C: disken
men även en när man uppgraderar men behåller vissa delar på C: disken.
Det är ju smidigare att bara göra uppgraderingen men är det väldigt mycket bättre att göra en ren installation?

En fundering om steam som jag har är huruvida man måste installera om samtliga spel och steam klienten?
Har både klienten och spelen liggandes på D: disken, men jag antar att det bara är att ta tjuren i hornen och ladda ner spelen igen.

Är det något speciellt man inte bör missa innan upgradering utöver att ta backupper på dokument, bilder mm?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppgradera-gra...
Läser du svaret om ren installation så säger de aldrig om man kan göra det direkt. Det ser mer ut att dom menar EFTER att man uppgraderat.

Precis ovanför frågas också om Windows Uppdate och svaret får mig att misstänka att det kan bli som när man uppdaterade från 8.0 till 8.1.

Edit:
Ladda ned de senaste drivrutinerna och spara dom med din backup för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Bästa är en ren installation av win 10 tror uppgraderingen gör det med sopa bort den gamla installationen sen installerar den nya.
gällande spel vissa kan man flytta på annars bara att installera dom på nytt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Steam mappen kan man flytta. Sen när man installerar om Steam berättar man för den vart man flyttade Steam mappen så att den bara fixar det som fattas.

De flesta andra spel, program mm bör man installera om. Saves, profiler mm till spel kan man testa att kopiera och sen att flytta tillbaka efter att spelen installerats om.

Jag håller med att man hellre skulle vilja göra ren installation.

Edit:
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7418-YUBN...
Här kan du läsa mer om att flytta steam mappen.

Permalänk

Det Microsoft rekomenderar nu mera är så kallad "in-place uppgrade", dvs att du uppgraderar ditt beffintliga OS till Win 10. Detta gäller både för klient-OS och Server!

Jag har kört några uppgraderingar med de senare buildsen på företaget där jag jobbar och det har fungerat riktigt bra. Endast ett fåtal applikationer som har behövt installeras om.

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar, ska läsa in mig lite mer via länkarna ni lade till.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, Men det kommer väl gå att installera om fresh alltså blåsa om datorn totalt när win 10 kommer?

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av giglos:

Lånar tråden lite, Men det kommer väl gå att installera om fresh alltså blåsa om datorn totalt när win 10 kommer?

Inte om du har beställt via win10-appen. Då måste du uppdatera sen göra en USB-installationsdisk för att sedan göra en ren installation.
Så har jag förstått det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Inte om du har beställt via win10-appen. Då måste du uppdatera sen göra en USB-installationsdisk för att sedan göra en ren installation.
Så har jag förstått det iaf.

Hur borde man bete sig om man vill återställa datorn helt och hållet i samband med Win 10 uppdateringen då? Har Win 7 nu, och funderar på att göra en total systemåterstälning med det medföljande programmet "Fujitsu recovery" eller vad det hette.

Min tanke är alltså först att spara det viktiga på usb sticka. Sedan köra en total återställning, och sedan hoppas att man får fram Win 10 ikonen längst ner.
Eller är det helt jätteonödigt att göra återställningen före? Lär ju gå sitta med Windows update en vecka efteråt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Hur borde man bete sig om man vill återställa datorn helt och hållet i samband med Win 10 uppdateringen då? Har Win 7 nu, och funderar på att göra en total systemåterstälning med det medföljande programmet "Fujitsu recovery" eller vad det hette.

Min tanke är alltså först att spara det viktiga på usb sticka. Sedan köra en total återställning, och sedan hoppas att man får fram Win 10 ikonen längst ner.
Eller är det helt jätteonödigt att göra återställningen före? Lär ju gå sitta med Windows update en vecka efteråt...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte uppdatera och sedan hoppas dom har inkluderat ett sätt att göra en USB-sticka och sedan rensa allt och göra en ren installation.

Permalänk
Medlem

hm

Skrivet av hamre:

Inte om du har beställt via win10-appen. Då måste du uppdatera sen göra en USB-installationsdisk för att sedan göra en ren installation.
Så har jag förstått det iaf.

okok Men det är så jag alltid gjort alternativt en dvd skiva, Men man får nyckeln isf via mailen då?

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av giglos:

okok Men det är så jag alltid gjort alternativt en dvd skiva, Men man får nyckeln isf via mailen då?

Det behövs ingen ny nyckel.

Permalänk
Medlem

hm

@CeciliaB:

ok så det är alltså bara att ladda ner iso'n w/e och sen bara installera och se glad ut?

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av giglos:

@CeciliaB:

ok så det är alltså bara att ladda ner iso'n w/e och sen bara installera och se glad ut?

Windows 10 måste första gången på varje dator göras som en uppgradering, om man vill göra det gratis.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB:
Fattar inte varför de gör så. Det innebär dubbelt så mycket jobb för mig som sitter med Ubuntu på laptopen (som har en giltig OEM W7-licens) men nu kommer gå över till Windows 10. Är inte hela poängen att få över så många som möjligt till den nya plattformen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giglos:

okok Men det är så jag alltid gjort alternativt en dvd skiva, Men man får nyckeln isf via mailen då?

När du uppdaterar kopplas gamla nyckeln till Win 10 på nått sätt. Så man använder gamla nyckel om man efteråt vill göra en ren installation.

dagbro:
Antagligen måste man göra som CeciliaB skrev för Microsoft har inte sagt ett ord om nya sätt att göra ren Windows installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@CeciliaB:
Fattar inte varför de gör så. Det innebär dubbelt så mycket jobb för mig som sitter med Ubuntu på laptopen (som har en giltig OEM W7-licens) men nu kommer gå över till Windows 10. Är inte hela poängen att få över så många som möjligt till den nya plattformen?

Köp annars 10an, första gången den inte sumpade min uefi installation.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@CeciliaB:
Fattar inte varför de gör så. Det innebär dubbelt så mycket jobb för mig som sitter med Ubuntu på laptopen (som har en giltig OEM W7-licens) men nu kommer gå över till Windows 10. Är inte hela poängen att få över så många som möjligt till den nya plattformen?

Nej, bara de som Microsoft tror har betalat för Windows 7 eller 8.1. Med Ubuntu installerad blir det svårt för dem att veta det.

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna från w8.1 följer ofta med automatisk till w10 av det jag hört. Vill man vara extra säker kan man väl kolla med hårdvarutillverkarna om det finns support för w10.