Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Felsöka död dator, vad ska man börja med?

Permalänk
Inaktiv

Felsöka död dator, vad ska man börja med?

Hej,

Som rubriken lyder så är min dator helt stendöd när jag trycker på power-knappen, ingenting händer, inga fläktar gör ett försök till ett varv ens. Stängde av den helt normalt dagen innan och nu är den utan anledning (det finns såklart en anledning) död.

Så min fråga är vad jag ska börja med för att hitta vilken komponent det är som spökar. Ska jag ta ur grafikkort minnen osv. och se om det hjälper? Vad är den mest troliga felkällan? Nätagget/moderkortet?

Datorn är inte ens ett år gammal så alla garantier bör fortfarande gälla.

Mvh

Permalänk
Medlem

lyser lampan på moderkortet ?

Saker som behöver felsökas i ordning
nej= nätagg, moderkort
ja= minne, nätagg, moderkort, processor

Saker som underlättar är att tänkta innan man felsöker varför datorn inte startar. Har den stått utan ström ett längre tag, eller om nån komponent nyligen bytats etc kan ju underlätta för att förstå vad som är fel

Permalänk
Inaktiv

Den enda dioden som lyser på moderkortet är den som visar att nätverkskabeln är ansluten.
Byggde datorn förra året som sagt, i princip inte öppna den sen dess, förutom lite lätt rengöring för några månader sen. Dock drog jag ur sladden under natten/dagen för att undvika ev. åska, brukar alltid göra det. Men det ska väl inte vara några problem att dra ur sladden ofta?

Permalänk
Medlem

Börja med att dra ur 24 pins kontakten samt 4/8 pinskontakten ur moderkortet,

Sen korsar du grön med en svart kabel i 24pinskontakten med tex ett gem, nätagget ska då starta om det är OK, vilket märks på att fläktar/hårdiskar anslutet till agget går igång.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan låta dumt, men prova att ta bort så många minnen du kan (beroende på dualchannel och antal givetvis) ta bort alla hdds och ha så lite saker i den som möjligt när du provar det ggustavsson skrev.

Permalänk
Inaktiv

Agget startade när jag testade det! Fläkten i agget varvade upp som vanligt till att börja med men sen gick den ganska direkt ner till mycket lågt varv.. Antagligen eftersom det inte hade någon belastning? Drog ur HDD SDD osv. också så hade inget inkopplat.

Funderar också på om det kan vara något dumt fel som t.ex. själva power-knappen kan vara trasig. Finns det något smart sätt att komma runt den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon98710:

Agget startade när jag testade det! Fläkten i agget varvade upp som vanligt till att börja med men sen gick den ganska direkt ner till mycket lågt varv.. Antagligen eftersom det inte hade någon belastning? Drog ur HDD SDD osv. också så hade inget inkopplat.

Funderar också på om det kan vara något dumt fel som t.ex. själva power-knappen kan vara trasig. Finns det något smart sätt att komma runt den?

Powerknappen är ansluten med en kabel till moderkortet, dra ut denna, sen testar du starta med att snabbt och kort kortsluta dessa 2 stift, med tex mejsel, datorn ska starta om allt OK.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

brukar även finns en extra power knappt direkt på moderkortet förutom pwr stiften.

Permalänk
Avstängd

Beror på symptom. Startar inte datorn alls? Nätagg. Startar den men du får inte bild? Moderkort/Grafikkort sedan internminne. Startar datorn men du kommer inte in i windows? Hårddisk. Startar datorn om sig i en loop? Nätagg eller fläktar eventuellt distanser.

I ditt fall.. Nätagget sedan om något kortsluter datorn. Typ distanser eller en trasig kontakt. Är moderkortet trasigt så brukar man ändå kunna starta datorn även om man inte får någon bild.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Så nu har jag testat lite mer. Tagit bort grafikkortet, alla hårddiskar utom huvuddisken med OS, minnena har jag testat att ta bort och endast ha ett i/byta plats. Testade också att starta genom att använda reset-knappen istället för Power-knappen. Något förslag vad jag ska testa härnäst?

Tumnus, så det lutar åt att det är nätagget ändå? Datorn är ju stendöd. Testade ju ggustavsson knep och då startade det ju.

Permalänk
Medlem

OS disken ska också bort.

Sen misstänker jag att du fortfarande inte tagit bort kablarna till diskarna/DVD som sitter på moderkortet. För att inte tala om mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kablarna som går från chassit till moderkortet.

Dom sakerna, kablarna och portar de kopplats till är alla ökända för att orsaka allvarliga fel som död dator, ingen bild, frysningar och olika start fel tills de tas bort.

Om felet är power knappen/kabeln som startar datorn så kan man i stället använda en skruvmejsel som man rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna på moderkortet. På det sättet kan man också testa vilka av pinnarna som startar datorn.

Nätaggs testet som du gjorde tidigare går bara att lita på om den är död och fortsätter vara död i testet. Delvis trasig nätagg kan ändå starta om den är budget eller ännu sämre kvalite.

Hela namnet på nätagget, ålder och viket grafikkort som används med nätagget kan säga en del.

Permalänk
Inaktiv

Sega svar, men det har varit lite för bra väder för att greja med datorn. Förlåt för det.

Här är komponenterna:

DDR3 1600 8GB 2x4GB CL9 - Crucial Ballistix Sport
GF GTX760 2GB DDR5 - MSI OC Twin Frozr Gaming N760 TF 2GD5/OC
SSD 250GB - Samsung 840 EVO
Corsair CX 600M, 600W PSU
BitFenix Prodigy Mini-ITX Svart
Intel Core i5-4690K
ASRock Z97E-ITX/AC

Ska testa att ta bort allt onödigt när jag kommer hem ikväll så får jag se. Vad är det minsta man behöver ha inkopplat för att dator överhuvudtaget ska snurra igång? Moderkort, CPU, minne och nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon98710:

Vad är det minsta man behöver ha inkopplat för att dator överhuvudtaget ska snurra igång? Moderkort, CPU, minne och nätagg?

Ja
CPU kylaren också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Ja
CPU kylaren också.

Så.. Nu har jag testat det också. Det enda som sitter i är CPU, minnen, moderkort och nätaggregat (och CPU-kylaren såklart). Endast 24-pin och 8-pin är inkopplat från nätagget. Inga portar är inkopplade i moderkortet, usb, nätverk osv. Inga fläktar, ledbelysning, ljud mm är heller inkopplade i moderkortet.

Men fortfarande stendöd. Nån idé vad jag ska göra härnäst?

Kan tillägga att jag testade skruvmejselknepet och kortsluta också.

Permalänk
Medlem

Då borde felet vara 1-2 av de 4 kvarvarande delarna.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Med vissa generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast ha ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men exakt vad varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Låna ett nätagg.

Tillslut har du bara moderkort och CPU kvar där moderkorte är troligare. Man får chansa.

CX serien från Corsair är ökänd för att orsaka typiska budget nätagg fel och är en av serierna som fått folk att vara mer misstänksam mot Corsair.

De löstagbara strömkablar som vissa nätagg har är det viktigt att komma ihåg vilket nätagg de tillhör. Folk har förstört delar när de inte orkade ta bort de gamla när de köpte nytt nätagg. Det finns ingen standars så tillverkarna gör som de vill. Även om det är samma märke så kan det ofta skilja sig mellan modeller.

Permalänk
Medlem

Har du någon som helst aning vilken bios som ligger på moderkortet?
För på Asrocks hemsida så stödjer moderkortet 4690K från bios P1.30
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z97E-ITXac/?cat=CPU

Här är senaste bios
ftp://europe.asrock.com/BIOS/1150/Z97E-ITXac(1.80)ROM.zip

Permalänk
Medlem

tror som panpo, men annars är det troligt att det är kondensator på mobot... tyvärr. Ifall du ska till örebro framöver så kan du få testa med ett nätagg från mig. Har även lite extra known-good minnen som jag inte använder ifall du vill utesluta ram. Visa tillverkare kräver någon form av GPU men då skulle nätagget slå till. Rätta mig om jag har fel men tror inte CPUn är inblandad när det gäller uppstart av nätagg. Om du lurar igång PSUn kan du mäta de två kontakter som ska sitta på mobot för att se att de levererar ström? En bit utanför Kumla finns annars ett PSU och multimeter att låna ifall behov finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon98710:

Så nu har jag testat lite mer. Tagit bort grafikkortet, alla hårddiskar utom huvuddisken med OS, minnena har jag testat att ta bort och endast ha ett i/byta plats. Testade också att starta genom att använda reset-knappen istället för Power-knappen. Något förslag vad jag ska testa härnäst?

Tumnus, så det lutar åt att det är nätagget ändå? Datorn är ju stendöd. Testade ju ggustavsson knep och då startade det ju.

Låter som nätagg eller kortslutning faktiskt. Båda gör att datorn inte startar. Ganska enkelt att felsöka dessutom.. Har du ett nätagg liggandes? Eller har du en polare som kan låna dig ett?

Skrivet av anon98710:

Sega svar, men det har varit lite för bra väder för att greja med datorn. Förlåt för det.

Här är komponenterna:

DDR3 1600 8GB 2x4GB CL9 - Crucial Ballistix Sport
GF GTX760 2GB DDR5 - MSI OC Twin Frozr Gaming N760 TF 2GD5/OC
SSD 250GB - Samsung 840 EVO
Corsair CX 600M, 600W PSU
BitFenix Prodigy Mini-ITX Svart
Intel Core i5-4690K
ASRock Z97E-ITX/AC

Ska testa att ta bort allt onödigt när jag kommer hem ikväll så får jag se. Vad är det minsta man behöver ha inkopplat för att dator överhuvudtaget ska snurra igång? Moderkort, CPU, minne och nätagg?

Nätagget håller ju inte direkt hög klass.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@anon98710:
eDw säger ju att han har testat nätagget och det fungerade. Om ni frågar mig är det moderkortet som inte lirar.
Vad händer när du kopplar in endast moderkort och nätagg. Då bör du få någon felsignal, vet inte hur Asrock fungerar där, men det brukar vara någon ljudsignal två om minne eller CPU saknas.

Permalänk
Medlem

Testa att bara använda ett av minnena i olika slots på moderkortet.
Funkar inte de, ta de andra minnen och gör likadant.
Hade ett likadant fel på en dator och då kunde jag ta ut biosbatterietoch fick det att fungera, väldigt sällsynt dock, men testa. Funkar inget ovan och inget annat av det du provat är det moderkortet till 99%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epkmack:

@eDw:
eDw säger ju att han har testat nätagget och det fungerade. Om ni frågar mig är det moderkortet som inte lirar.
Vad händer när du kopplar in endast moderkort och nätagg. Då bör du få någon felsignal, vet inte hur Asrock fungerar där, men det brukar vara någon ljudsignal två om minne eller CPU saknas.

Då missade du när jag svarade varför nätagget ändå delvis kunde vara trasig. Finns massor med fall i forumet som visar vad delvis trasig nätagg kan ställa till med. Inkl fall med Corsair budget serier som get olika fel.

Nätagget ska byta ut oavsett orsaken till felet och han behöver ett annat nätagg för att fortsätta felsöka.

Vissa trasiga nätagg (vissa märken serier modeller) kan starta en annan dator hela vägen in i Windows under en tid innan man får olika fel eller delar börja gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Många svar nu, tack för det! Nu testade jag att byta nätagget till ett som jag vet fungerar och ta ur batteriet med strömkabeln urdragen och efter det så startar den! Testade att byta till det gamla nätagget och den startar med det också! Men tyvärr får jag ingen bild och datorn startar om sig hel tiden (med ca 1 mins intervall).. Har kollat över allting och kan inte se att nånting är felkopplat/saknas, minnena sitter på plats osv. Några förslag på det? Fortfarande moderkortet som är misstänkt?

Permalänk
Medlem

@panpo98:
Utan att starta ett flamewar så de fall där jag har sett problem med nätagg är det den primära slingan, och ger den med sig så får man inget alls ut testet där man kortsluter grön och svart kabel på den sekundära slingan. Det som absolut oftast går sönder i ett nätagg, IMHO, är likriktare, kondersatorer eller effekttransistorer i den primära slingan.
Jag såg ditt svar och håller helt enkelt inte med, enligt min erfarenhet. Men å andra sidan så har jag inte ägt så många olika nätagg genom tiderna eftersom jag brukar kunna laga dem när de gått sönder. Har du en annan erfarenhet, att den sekundära slingan går sönder så är får det stå för dig och det kan vara helt rätt det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon98710:

Många svar nu, tack för det! Nu testade jag att byta nätagget till ett som jag vet fungerar och ta ur batteriet med strömkabeln urdragen och efter det så startar den! Testade att byta till det gamla nätagget och den startar med det också! Men tyvärr får jag ingen bild och datorn startar om sig hel tiden (med ca 1 mins intervall).. Har kollat över allting och kan inte se att nånting är felkopplat/saknas, minnena sitter på plats osv. Några förslag på det? Fortfarande moderkortet som är misstänkt?

Om allt annat kopplats ur, testats eller ersatts av delar man vet funkar så blir det tyvärr bara moderkort (och processor) kvar.

Är moderkortet fortfarande i chassit eller har du tagit ut den?
Har du kollat att distanserna som ska vara mellan chassit och moderkortet är på rätt ställe?

Ta ut CPU och kollat att den och hållaren på moderkortet ser ok ut, inga böjda pinnar osv. Kolla de andra kontakterna och hållarna också.

Du kan lägga moderkortet på tex kartongen den kom i. Va uppmärksam på att bakplåten på grafikkort går en bit nedanför moderkortets så ha den sidan vid kanten av kartongen så bakplåten har fritt utrymme nedåt.

Permalänk
Inaktiv

Distanser osv. är på rätt ställe. Skulle ju kunna ta ur CPU:n också och kolla om några pinnar är böjda, men det känns osannolikt att det skulle hända när datorn varit fungerade/ihopskruvad sen nästan ett år.

Hur som helst så orkade jag inte krångla mer så jag lämnade in datorn för felsökning, tyvärr får jag inget svar förrän nästa vecka. Postar vad det var som va fel här, nån annan kanske får nytta av det.