Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Configa egen wifi router i hyrd stuga med fast internet?

Permalänk

Configa egen wifi router i hyrd stuga med fast internet?

Tidigare har vi fått bara wifi, eller wifi och fast lina. Nu ska man "ta med egen kabel" att sätta i väggen, men vad hjälper det mer än till min laptop när de andra har wifi.
Har testat Virtuell wifi router hemma som fungerar, men saktar ner och då måste min laptop alltid vara på.
Bästa är förstås att ta med egen router men hur configar man det om man inte får uppgifter av stugägare?

Permalänk

Tror jag har lösningen, kolla vilken ISP dom har och se på deras sida vad man ska göra.

Permalänk
Medlem

Om det inte är något special så borde den vanliga standard inställningen på wan sidan vara att köra dynamisk tilldelning från isp och då hittar oftast routern rätt inställningar själv. Så länge de inte har någon special variant med fast ip eller inloggning är det bara att köra på med en egen wifi-router.

Det man kan tänka på är om de redan har en router som det uttaget i väggen är kopplat till innan internet så blir det dubbelnat om man kopplar på en router till.

Spelar mest roll om man ska köra saker som ska kunnas nås utifrån som ip-telefon eller webbkamera.
Bara för vanlig surf funkar det nog ändå om det nu skulle vara kopplat så.

Är det så kan man ställa in den medhavda routern att köra som accesspunkt (om den har den funktionen)istället så får ni ip-adresser från deras router istället och slipper dubbelnat.

Om det redan finns en router som är trådlös där kan man undvika att köra på samma kanal, använd någon app som wifi analyzer i mobilen så ser man vilka kanaler som är lediga så man slipper kanalkrockar och dålig prestanda.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det sitter en vanlig hemmarouter "före i stugan" så ska du koppla in en accesspunkt om du är ute efter wifi, kopplar du in en router så kan det bli problem, de flesta routrar går att konfigurera om till accesspunkt men skulle det inte gå så stäng av dess dhcpserver, ge dess admininterface ett ip på ett nät som inte används i lanet och anslut bara i lanportarna, inte i wanporten, då borde det fungera.

Alternativet är att skaffa riktig en accesspunkt om det är det du har behov av.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

Se till att öva att konfa det hemma eller testa med en riktigt AP innan du åker så går det nog bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det inte "plug-n-play" lösningar? Eller typ koppla en liten switchhub till väggen så kan du ha flera enheter eller missuppfattar jag dig?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dakkie:

Finns det inte "plug-n-play" lösningar? Eller typ koppla en liten switchhub till väggen så kan du ha flera enheter eller missuppfattar jag dig?

En switch och AP går att bra att konfa i förväg o bara plugga in eller om man har en hemmarouter med ett dedikerat läge för funktionen (vilka många men inte alla har), det viktiga är att man inte pluggar in en hemmarouter på normalt sätt för då blir det adresseringsproblem i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.