Intel Core i7-6700K, i5-6600K och styrkretsen Z170 lanseras den 5 augusti

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-6700K, i5-6600K och styrkretsen Z170 lanseras den 5 augusti

När Intel lanserar arkitekturen Skylake läggs inledningsvis allt fokus på överklockare, som tidigt i augusti kan lägga vantarna på två K-märkta processorer och moderkort med styrkretsen Z170.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

tack men väntar på zen själv för uppgradering.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Perfekt detta. Kommer bli en uppgradering i höst/vinter så man kan maxa SW Battlefront. Bara invänta tester av spelet nu så man vet om det blir i5 eller i7 som passar bäst.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är galet sugen på att uppgradera från en i5-750 nu.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk

Spekulationer om priset för i7-6700k+ett moderkort kommer kosta vid lansering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vilseledd:

Spekulationer om priset för i7-6700k+ett moderkort kommer kosta vid lansering?

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär som tidigare. I dollar iaf.

Permalänk

Surface PRO 4 med Skylake och Windows 10 till terminsstarten! JA TAACK!

Permalänk

Perfekt! Då kan man vänta till oktober-november så att eventuella problem och ockerpriser slätas ut Mm, gamingvinter incoming...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Längtar till recensionen här på SweC.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Nu får Sandy i7 an gjort sitt och sommarjobbs pengarna ska ju ändå få sättas sprätt på 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

Nu får Sandy i7 an gjort sitt och sommarjobbs pengarna ska ju ändå få sättas sprätt på 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det blir rätt poänglös uppgradering i just CPU delen, moderkortet är nog den största uppgraderingen i så fall , intel har inte gjort några stora steg sen sandy bridge i ren prestanda, jag gjorde misstaget att gå från en 3770k till en 4790k och skillnaden är extremt minimal i mellan dom.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

http://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:8135746

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Liontech försöker sälja 4790k för 3999 kr så jag skulle ta detta med en grävskopa salt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

undrar hur mkt högre IPC den här har, är ju kul om man märker lite skillnad vid uppgradering. verkar iofsig mer än cpun som ser kul ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

Tror det blir rätt poänglös uppgradering i just CPU delen, moderkortet är nog den största uppgraderingen i så fall , intel har inte gjort några stora steg sen sandy bridge i ren prestanda, jag gjorde misstaget att gå från en 3770k till en 4790k och skillnaden är extremt minimal i mellan dom.

Varför skulle det vara poänglöst? Du pratar ju om helt andra processorer än ElmBorgarn och jag gör. 3770K är inte jämförbar med 2600K och heller inte dessa nya prollar med 4790K. Skilj på generationerna!

Håller med om att moderkorten är den största uppgraderingen men jag tycker du har fel angående processorerna om man kommer från 2500K/2600K.

Edit: Dessutom beror det på användning.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

Nu får Sandy i7 an gjort sitt och sommarjobbs pengarna ska ju ändå få sättas sprätt på 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Var min tanke också först men sedan tjata grabben på bättre dator så han fick i7 2600K och jag gick till 4790K och bara detta i standardutförande är en skillnad och har inte ens brytt mig att överklocka den nya processorn.

Nöjd idag ändå gav 2100 kr vid release på erbjudande och sedan dess har dollar ökat i värde markant.

Hade lätt uppgrade till Skylake och DDR4 minnen annars idag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Broadwell-E efter nyår. Just sayin'...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt tror jag inte vi ska vänta oss några större skillnader gentemot dagens, kanske 10-15% i bästa fall? Är vad jag tror, tror likaså att vi inte förräns AMD släpper Zen som Intel förhoppningsvis får lite tryck på sig. Som det är nu har dom ju ingen konkurrens när det kommer till prestandasegmentet. Är ju först i dom lägre presterande plattformarna (atom vs kaveri ex) som AMD kan konkurrera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Varför skulle det vara poänglöst? Du pratar ju om helt andra processorer än ElmBorgarn och jag gör. 3770K är inte jämförbar med 2600K och heller inte dessa nya prollar med 4790K. Skilj på generationerna!

Håller med om att moderkorten är den största uppgraderingen men jag tycker du har fel angående processorerna om man kommer från 2500K/2600K.

Edit: Dessutom beror det på användning.

För att Intel bara ökar 5% per generation, give and take.

2500k står sig utomordentligt även idag mot moderna i5:or samtidigt som 2600k/2700k likaså mot moderna i7:or i ren prestanda, speciellt för folk som bara använder datorn för spel och ännu mer för folk som överklockar.

det jag vill påpeka är just det att det inte är nån direkt "WOW vilken uppgradering detta är" som Intel vill få folk att tro.

Nya moderkort är helt överlägsna mot sina äldre föregångare dock.

EDIT: Exemplet jag gav i mitt tidigare post var mina egna erfarenheter av byte av CPU och resultatet jag fick och inget annat.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Då tjackar vi görbillig ful4790 på internet!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

För att Intel bara ökar 5% per generation, give and take.

2500k står sig utomordentligt även idag mot moderna i5:or samtidigt som 2600k/2700k likaså mot moderna i7:or i ren prestanda, speciellt för folk som bara använder datorn för spel och ännu mer för folk som överklockar.

det jag vill påpeka är just det att det inte är nån direkt "WOW vilken uppgradering detta är" som Intel vill få folk att tro.

Nya moderkort är helt överlägsna mot sina äldre föregångare dock.

EDIT: Exemplet jag gav i mitt tidigare post var mina egna erfarenheter av byte av CPU och resultatet jag fick och inget annat.

Alla som är ens lite insatta vet att det inte är fråga om några 50% mellan två efterföljande generationer. Men 2500K/2600K till 6600K/6700K är en betydlig uppgradering även om de äldre fortfarande är väldigt, väldigt bra processorer för många användningsområden.

Jo, men exemplet var ju inte ens relevant Hur som helst så blir det roligt att uppgradera!

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Jag sitter kvar och myser med min 2500k samt Z68A-GD55

Permalänk
Medlem

DirectX 12 kommer ju snart och då blir det lägre belastning på CPU så min 2500K kommer nog att klara sig ett tag till.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Tror det blir rätt poänglös uppgradering i just CPU delen, moderkortet är nog den största uppgraderingen i så fall , intel har inte gjort några stora steg sen sandy bridge i ren prestanda, jag gjorde misstaget att gå från en 3770k till en 4790k och skillnaden är extremt minimal i mellan dom.

Nu vet jag inte hur pålitliga de benchmarks vi hittills sett är då de knappast lär ha använt stabila drivrutiner, eller om ens testerna är sann överhuvudtaget? Men visst kommer moderkorten att bli det som får flest nyheter. Jag kommer inte byta upp mig till Skylake för att jag känner att jag är i behov av mer processorkraft, utan jag byter upp mig för att det ändå är dags för ett nytt moderkort och då är det lika bra att slå till på ett Z170. Dock tycker jag att innan man dömer ut prestandan i 6700K och 6600K helt och hållet så bör man avvakta seriösa benchmarks gjorda på slutgiltig version av Windows 10 med fräscha drivrutiner för styrkretsen m.m. Att basera sin åsikt på benchmarks som läckte månader innan release känns inte så pålitligt.

Tror dock att det blir laptops som kommer gynnas mest av Skylake. DX12 grafik, trådlös laddning (wire-free), WiGig m.m.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Å när kommer varianten med GT4e?????? :>

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

För att Intel bara ökar 5% per generation, give and take.

2500k står sig utomordentligt även idag mot moderna i5:or samtidigt som 2600k/2700k likaså mot moderna i7:or i ren prestanda, speciellt för folk som bara använder datorn för spel och ännu mer för folk som överklockar.

det jag vill påpeka är just det att det inte är nån direkt "WOW vilken uppgradering detta är" som Intel vill få folk att tro.

Nya moderkort är helt överlägsna mot sina äldre föregångare dock.

EDIT: Exemplet jag gav i mitt tidigare post var mina egna erfarenheter av byte av CPU och resultatet jag fick och inget annat.

Riktigt så illa är det inte, det skiljde över 10% mellan SB och IB i samma frekvens och sen ungefär detsamma mellan IB och HW och även mellan HW och BW (även om den inte fick mycket till lansering), så om man förutsätter att skylake har bättre IPC än broadwell med de vanliga ~10+% så kommer en skylake vara runt 50% snabbare än en SB i samma frekvens och det är faktiskt en rätt stor uppgradering även om det kanske inte märks så mycket i just spel.
Och visst är skillnaden mindre för folk som överklockar för gör man inte det är en 4790k inte bara 25% snabbare i samma klockfrekvens än en 2600k utan klart högre klockad också.

Med det sagt hade jag inte ens funderat på att byta ut min 2600k mot en haswell CPU om det inte var för att jag vann en i vintras då SB var ett fantastisk köp nu i efterhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Varför skulle det vara poänglöst? Du pratar ju om helt andra processorer än ElmBorgarn och jag gör. 3770K är inte jämförbar med 2600K och heller inte dessa nya prollar med 4790K. Skilj på generationerna!

Håller med om att moderkorten är den största uppgraderingen men jag tycker du har fel angående processorerna om man kommer från 2500K/2600K.

Edit: Dessutom beror det på användning.

Tror denna uppgradering skulle vara poänglös för 95% av alla användare - iaf i prestandasyfte. Kul för att shoppa delar och bygga ny dator möjligtvis, samt få högre poäng i div CPU-benchmarks.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Tänkte uppgradera från en i7 920 till skylake. Hur stor är det steget och hur stor skillnad gör hyperthreading i spel med direct X 12 och Windows 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Tänkte uppgradera från en i7 920 till skylake. Hur stor är det steget och hur stor skillnad gör hyperthreading i spel med direct X 12 och Windows 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär 1.3-2.0x IPC (1.3 är 100% heltal, få svåra branches, mer än 2.0 får du med breda flyttal). Bra mycket mer än så om du packar video. Frekvenser vet du väl säkert själv. Hypertrådning ger +80% i vår serverlast. Ungefär lika relevant som att fråga hur det är i windows 10 + dx 12..

1: Windows 10 är inte släppt.

2: Det finns inte direkt några DX12 spel.

3: Nog för att DX12 tar bort drivrutinsoverhead, men många verkar tro det är magiskt.

I microsofts demo gav det -90% på overhead, vilket är väldigt imponerande. Tills man inser att overheaden var mindre än 10% av cpu-användning. Däremot är det lite mer relevant att huvudtråden gick ner markant, runt 20% mindre cpu där.

I princip: Det tillåter det fler draw-calls på samma cpu-användning (om du skriver om din motor), men motorn drar fortfarande absolut mest.

Men det faktum att draw-calls nu kan tråda (om du skriver din kod rätt, drivrutinen hjälper dig inte) bra mycket bättre eftersom det inte finns massa global delad state kan göra det enklare att använda fler cores (om din motor i övrigt är trådad).

Mycket av det som drivrutinen nu gör "gratis" åt dig måste spelutvecklarna skriva manuellt i dx12. Eftersom mycket av drivrutinens jobb verkar vara att gissa vad spelutvecklarna egentligen vill göra är det rätt sunt, men nu får de skriva vad de menar manuellt

Permalänk
Medlem

Nu kanske det börjar bli dags att uppgradera från Q9550. Tänker mest pga de nya moderkorten. Den kör fortfarande på riktigt bra med sina 4 ghz. Jag vill verkligen köra den så länge det går, lite som att göra sig av med en gammal hund. Men när moderkort börjar flaska SSD och grafikkort börjar det bli dags tyvärr..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur