Permalänk

Frågor om 120/144hz

Hej!

Det har blivit dags att införskaffa en ny skärm och vet inte om jag skall stanna kvar på 60hz eller uppgradera mig.
Det känns nästan som ett självklart val att gå till 144hz, men har läst att vissa har fått mer problem än fördelar, därför har jag lite frågor jag vill ha svar på

1. Spelar det någon roll vilken framrate men har? I spel såsom TF2 och Minecraft så har jag väldigt hög fps, +110 fps i lägsta fall. Medans i lite mer grafikkrävande spel såsom Witcher, Battlefield och GTA så ligger jag runt 60 - 80 istället.

2. Om min primära skärm är på 120/144 hz och min andra skärm är på 60hz, kan det skapa några problem?

3. Har läst lite om G-Sync och det verkar var riktigt bra.
Dock så har jag ett AMD-kort men planerar att införskaffa ett nVidia-kort i höst. Är det något som är värt att införskaffa för att på så sätt "framtidssäkra" sig? Verkar dock vara oerhört dyrt.

4. Spelar det någon roll vilken kabel man använder? Skulle gärna vilja köra displayport.

Något annat man behöver tänka på inför köp av 144hz-skärm?

All hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Har du ett AMD kort finns freesync. Rörande kablar så ska du använda displayport eller DVI-D (DVI-I).

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

1. Nja. Du kommer alltid få mer tearing ju längre ifrån refreshraten som din fps är. Men på 144hz blir det generellt sett mycket svårare att märka.

2. Generellt sett inte nej. Två separata skärmuttag på grafikkortet med helt egna inställningar.

3. Köp inte en skärm idag utan aktiv synkning av nåt slag. Köper du en freesyncskärm: håll dig till AMD. Ska du snart köpa Geforce och är helt säker: köp G-sync. En skärm behåller man ju ofta mååånga generationer grafikkort så att det kostar ~1500kr mer är bara en struntsumma för all nytta du kommer ha av detta genom åren.

4. Du är bunden till displayport för gsync.

5. Köp en bra panel direkt. Finns väl ett par modeller med aktiv synk och IPS ute nu, svindyra men du kommer aldrig ångra det köpet. Skärm behåller man länge.

6. Du kommer inte överleva 60hz igen. Jag hade 120hz på min G74SX som jag hade som primär burk i 3 år, men visste aldrig vad det var eller vad jag skulle med det till. Hade glömt bort att jag ens hade det. Det märktes ingen skillnad att börja med 120hz från att ha kört 60hz i mitt fal, men... När jag sedan köpte en stationär ips-skärm(PB278Q) och gick ner på 60hz trodde jag nåt var fel. Hade glömt vad tearing var i princip, var ovan hur musen rörde sig på skärmen i windows. Jag hade lyckats med ett omedvetet blindtest på mig själv. Var omedveten om att jag ens kört 120hz i flera år och efter det kändes 60 som att det var fel på prylarna.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Skrivet av crumpets:

1. Nja. Du kommer alltid få mer tearing ju längre ifrån refreshraten som din fps är. Men på 144hz blir det generellt sett mycket svårare att märka.

2. Generellt sett inte nej. Två separata skärmuttag på grafikkortet med helt egna inställningar.

3. Köp inte en skärm idag utan aktiv synkning av nåt slag. Köper du en freesyncskärm: håll dig till AMD. Ska du snart köpa Geforce och är helt säker: köp G-sync. En skärm behåller man ju ofta mååånga generationer grafikkort så att det kostar ~1500kr mer är bara en struntsumma för all nytta du kommer ha av detta genom åren.

4. Du är bunden till displayport för gsync.

5. Köp en bra panel direkt. Finns väl ett par modeller med aktiv synk och IPS ute nu, svindyra men du kommer aldrig ångra det köpet. Skärm behåller man länge.

6. Du kommer inte överleva 60hz igen. Jag hade 120hz på min G74SX som jag hade som primär burk i 3 år, men visste aldrig vad det var eller vad jag skulle med det till. Hade glömt bort att jag ens hade det. Det märktes ingen skillnad att börja med 120hz från att ha kört 60hz i mitt fal, men... När jag sedan köpte en stationär ips-skärm(PB278Q) och gick ner på 60hz trodde jag nåt var fel. Hade glömt vad tearing var i princip, var ovan hur musen rörde sig på skärmen i windows. Jag hade lyckats med ett omedvetet blindtest på mig själv. Var omedveten om att jag ens kört 120hz i flera år och efter det kändes 60 som att det var fel på prylarna.

Tack för hjälpen!

Funderar faktiskt på om jag skall köpa en vanlig 60hz skärm och sedan byta upp mig när jag köper nästa grafikkort.
Då min nuvarande skärm gick sönder så kommer jag ändå att behöva en extra skärm i framtiden så det kanske är det bästa sättet att lösa det på. Samt jag hinner spara ihop pengar till en bra g-sync/free-sync-skärm