Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X i bilder och specifikationer på nätet

Permalänk
Melding Plague

Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X i bilder och specifikationer på nätet

Inom kort lanserar AMD Radeon R9 Fury, där partnertillverkare tillåts dra ut svängarna med egna designer. Nu hittar Sapphires variant med kylaren Tri-X ut på nätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så allt utrymme som blir över från kretsen fungerar som en extern fläns ?
Vet inte vad jag tycker om det. Det tar ju bort vitsen med kretsens fördel vilket är storleken.
Och sen blir det ju heller inte väldigt optimalt för HTPC användare eftersom att Tri-X är super långt. That's what she said! No ? I will go away now.

EDIT: Är väldigt flumsig just nu då jag inte har sovit under natten. Sorry om jag skriver konstiga kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Så allt utrymme som blir över från kretsen fungerar som en extern fläns ?
Vet inte vad jag tycker om det. Det tar ju bort fördelarna med kretsens fördelar vilket är storlek.
Och sen blir det ju heller inte väldigt optimalt för HTPC användare eftersom att Tri-X är super långt. That's what she said! No ? I will go away now.

Jag tror nog inte Tri-X är menat att användas som HTPC-kort Kommer nog andra Fury-kort som är bättre lämpade för det (Nano, t.ex.).

Permalänk
Medlem

Trevligt att den korta PCB:n resulterar i bättre luftflöde genom kylflänsen för tredje fläkten. Borde ju leda till lägre temps och lägre ljudnivå. Om nu bara AMD kunde dra huvudet ur ****** och låta tredjepartstillverkarna slänga på sina egna kyllösningar på Fury X också så blir det här lite roligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Majora:

True. Men Fury för sig är ju det inte sant ?
Tack vare HBM. Men jag antar att just denna modell inte är till för kompakta system.

Permalänk

Snyggt måste jag säga! Ska bli kul och se om tredje fläkten där resulterar i några bättre temperaturer än sina konkurerande kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@apamedvapen:
Men jag antar att just denna modell inte är till för kompakta system.

Nej nu jäklar slog du huvudet på spiken!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Så allt utrymme som blir över från kretsen fungerar som en extern fläns ?
Vet inte vad jag tycker om det. Det tar ju bort fördelarna med kretsens fördelar vilket är storlek.
Och sen blir det ju heller inte väldigt optimalt för HTPC användare eftersom att Tri-X är super långt. That's what she said! No ? I will go away now.

Antagligen rätt många som inte bryr som om kortet är litet eller normalstort. Men visst för HTPC-byggare osv går detta nog bort.

Är det som med Fury X att det knappt går att överklocka känns det lite överdimensionerat kanske. Men detta kort kanske blir tyst?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Fury X paketerad som den borde ha gjorts vid lanseringen..

Permalänk

@Cheewie:

290/290X varianten av Tri-X var ju super bra. Och Fury drar ju mindre ström än 290/290X så visst ser det just ut på temperatursidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Förlåt, jag kunde inte motstå, hehe.

Frågan är ju om den kortare pcb'n verkligen är en anledning till att tro att en större kylare inte krävs. Nu har inte jag hållit stenkoll inför denna release, men kan inte tänka mig annat än att tdp'n ligger relativt högt (som den brukar på prestandakort).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

baksidan av kortet är ett av de sexigaste jag sett.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför man inte gör kylaren bredare än kortet.

Typ Arctic Cooling S1

Det är trots allt inte ett midrange kort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Om nu bara AMD kunde dra huvudet ur ****** och låta tredjepartstillverkarna slänga på sina egna kyllösningar på Fury X också så blir det här lite roligare.

Ja om det är någon tillverkare som borde få den möjligheten, så är det väl Sapphire på samma sätt som EVGA fick bygga ett Titan X med egen kylare. Misstänker i så fall att Sapphire skulle göra ett kanonjobb baserat på sina fina lösningar av 290x. Håller tummarna.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Fury X paketerad som den borde ha gjorts vid lanseringen..

Ja men detta är Fury utan X.. tyvärr.

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att det går att låsa upp till ett Fury X.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Grym förlängning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

@Cheewie:

290/290X varianten av Tri-X var ju super bra. Och Fury drar ju mindre ström än 290/290X så visst ser det just ut på temperatursidan.

Men samtidigt så sitter minnet packat vid CPUn och det kanske gör det svårare att kyla kortet?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Mycket möjligt att det går att låsa upp till ett Fury X.

Jag är tveksam. Däremot kan det komma "fullskaliga kort" senare så som Nvidia har gjort.

Men detta är ett mycket intressant kort! Väntar med spänning att se benchmarks och pris jämfört med 970/980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag är tveksam. Däremot kan det komma "fullskaliga kort" senare så som Nvidia har gjort.

Men detta är ett mycket intressant kort! Väntar med spänning att se benchmarks och pris jämfört med 970/980.

Antagligen bättre än 970/980. Varför skulle amd släpp ett nytt kort där och döda sina 390/x som redan är bättre än nvidias motsvarighet.

Kommer vara bättre än 980 men sämre än ti/fury x.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Trevligt att den korta PCB:n resulterar i bättre luftflöde genom kylflänsen för tredje fläkten. Borde ju leda till lägre temps och lägre ljudnivå. Om nu bara AMD kunde dra huvudet ur ****** och låta tredjepartstillverkarna slänga på sina egna kyllösningar på Fury X också så blir det här lite roligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag tyckte var intressant här var att PCB var samma som för FuryX, det borde innebära att det inte är alltför svårt att byta ut vattenkylningen mot en sådan här luftvariant. Lär förhoppningsvis passa bra och om någon köper detta och vattenkyler kan hen sälja luftkylaren till någon FuryX-ägare som vill ha luftkylning

Dock osannolikt att det skulle vara så enkelt.

On topic så är jag väldigt sugen på att få se prestandatester på Fury, kan ju bli riktigt bra om priset blir rätt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Nu har jag själv inte råd med det men undra om det är nån skilnad mellan fury x och fury pcb. För att annars skulle man ju kunna skruva en sån på det. Åt andra sidan är det ju inte direkt värdens mest ekonomiska lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Hade dom kapat bort den sista fläkten hade det varit perfekt. Känns lite som nvidias 650ti mini med referenskylaren asså.. Varför göra ett så litet pcb om man ändå ska ha en fullstor kylare, då man kan väll köra på ett fulllstort pcb och sprida ut grejjerna istället.

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Hade dom kapat bort den sista fläkten hade det varit perfekt. Känns lite som nvidias 650ti mini med referenskylaren asså.. Varför göra ett så litet pcb om man ändå ska ha en fullstor kylare, då man kan väll köra på ett fulllstort pcb och sprida ut grejjerna istället.

så du menar att de borde ha en fullstor pcb fullt av inget?

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Ja men detta är Fury utan X.. tyvärr.

Ooops missade det
Synd ändå att X varianten inte lanseras med en liknande lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Hade dom kapat bort den sista fläkten hade det varit perfekt. Känns lite som nvidias 650ti mini med referenskylaren asså.. Varför göra ett så litet pcb om man ändå ska ha en fullstor kylare, då man kan väll köra på ett fulllstort pcb och sprida ut grejjerna istället.

Det här är väl en jättebra lösning?

Det blir ju väldigt bra luftflöde på den 1/3 som inte har PCB. Och så kommer det säkert kort som liknar nano senare också.

Jag tycker det verkar klockrent.

Permalänk
Medlem

kort sagt crossfire, den tredje fläktens kylardel kommer ju adderas med andra identiska kort för att skapa ett torn av push-pull kylning, generellt så kommer de också pusha luft uppåt.
Iom att förlängningen verkar vara kåpad i sidorna så misstänker jag starkt att man kommer se ovanligt positiva förändringar i tempen vid crossfire. Blir ju bästa av båda världar mellan dammsugaren och saftblandaren när det gäller kylning OM man sätter upp en smart chassikylning i samband

Edit: PS att den blir längre påverkar bara vilket företagslösning man väljer? tycker bara det är bra med variation

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem

Verkar vara en riktigt bra kyllösning för dom som har utrymme.
Sapphire levererar igen. (kanske, har trots allt inte sett hur kortet presterar än.)

Hoppas att R9 Fury inte är OC-blockad på samma sätt som R9 Fury X.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.