AMD släpper Catalyst 15.7 WHQL med stöd för DirectX 12 och Crossfire för Freesync

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Catalyst 15.7 WHQL med stöd för DirectX 12 och Crossfire för Freesync

Efter över ett halvår släpper AMD en ny WHQL-certifierad drivrutin, som lagom till lanseringen av Windows 10 ger stöd för DirectX 12 och bland annat även Crossfire för Freesync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nu behöver dom bara få ner all overhead, sen kan det bli riktigt intressant!

Att få igång Frame Rate Target på Nvidiakort borde vara lika lätt som detta. Att behöva gå genom tredjepartsprogram är lite sådär.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu behöver dom bara få ner all overhead, sen kan det bli riktigt intressant!

Ska man tro snacket på guru3d forum så har det blivit betydligt bättre sedan 14.12. För oss som använt Windows 10 tidigare är det inget nytt, men för de som kommer från 15.6 är det en förbättring, eftersom 15.6 i princip var 14.12 med fler spelprofiler.

Edit: En bra översikt över hur overhead har förbättrats: http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=5117743&postcount=955

Permalänk
Medlem

Antar att Den uråldriga Thaiti XT-kretsen inte kommer att kunna nyttja någon av de nyare funktionerna, så som DirectX12?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Antar att Den uråldriga Thaiti XT-kretsen inte kommer att kunna nyttja någon av de nyare funktionerna, så som DirectX12?

Jopp. Alla med någon form utav GCN kommer få Dx12.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är det någon ide att ha den drivrutinen om man har ett 280x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Är det någon ide att ha den drivrutinen om man har ett 280x?

Ja men varför skulle du inte vilja ha den?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ja men varför skulle du inte vilja ha den?

Läser man så finns bara 290 som lägst med i listorna och inte 280. Det spelar ingen roll eller?

Permalänk

Låter riktigt bra detta. Är lite intresserad av hur VSR fungerar men då behöver man väl antagligen ett kraftfullare grafikkort för det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bazisten:

Är det någon ide att ha den drivrutinen om man har ett 280x?

Ja, absolut. Bättre Dx11 overhead, VSR och FRTC.

Permalänk
Medlem

Tänker att FRTC kan vara grymt för att undvika spoltjut.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Låter riktigt bra detta. Är lite intresserad av hur VSR fungerar men då behöver man väl antagligen ett kraftfullare grafikkort för det.

Multiplicera belastning med 3x ungefär så får du hur mycket VSR kräver. Sedan är det ju AA så du behöver inte någon annan form utav AA egentligen då så det jämnar lite. Här är en tråd om det är bra: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1366718-super-resolutio...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Låter riktigt bra detta. Är lite intresserad av hur VSR fungerar men då behöver man väl antagligen ett kraftfullare grafikkort för det.

Jag har använt det lite tidigare genom fulhack, och nu med denna drivrutinen utan fulhack. Har ett 290X som jag normalt kör i 1680x1050 och ärlig talat tycker jag inte VSR är värt att använda. Det ska vara i lättdrivna spel isåfall. Vanlig MSAA är bättre kompromiss mellan visuell kvalitet och prestanda.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen på tiden, herrejävlar vad de har släpat fötterna efter sig. :\

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jag har använt det lite tidigare genom fulhack, och nu med denna drivrutinen utan fulhack. Har ett 290X som jag normalt kör i 1680x1050 och ärlig talat tycker jag inte VSR är värt att använda. Det ska vara i lättdrivna spel isåfall. Vanlig MSAA är bättre kompromiss mellan visuell kvalitet och prestanda.

Något intressant däremot som jag vill testa är adaptiv SSAO. I princip samma bild kvalité som SSAO fast mycket mindre belastning. Kommer nog göra det när jag kommer hem i morgon.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Finns det några prestandatester någonstans?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

freesync och crossfire, äntligen!

ännu en anledning mindre att välja Gsync över Freesync

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Frame Rate Target Control låter riktigt intressant.
Någon som provat det eller något liknande och kan redovisa några skillnader i strömförbrukning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ja, absolut. Bättre Dx11 overhead, VSR och FRTC.

Hmm, jag har 280x och kör windows 10 men ser inte alternativet för VSR. Ska väl ligga under Properties (Digital Flat Panel)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av betan:

Hmm, jag har 280x och kör windows 10 men ser inte alternativet för VSR. Ska väl ligga under Properties (Digital Flat Panel)?

Det har tydligen varit mycket problem med att VSR inte kommer upp för användare av Windows 10. Många inklusive jag har löst det genom att helt avinstallera drivrutinen, sedan köra DDU i safemode, och installera 15.7 igen. Efter det borde VSR komma upp. DDU är ett måste. En vanlig ominstallation räckte inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Ska man tro snacket på guru3d forum så har det blivit betydligt bättre sedan 14.12. För oss som använt Windows 10 tidigare är det inget nytt, men för de som kommer från 15.6 är det en förbättring, eftersom 15.6 i princip var 14.12 med fler spelprofiler.

Edit: En bra översikt över hur overhead har förbättrats: http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=5117743&postcount=955

Visst är det betydligt bättre, men det är fortfarande oerhört långt kvar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Visst är det betydligt bättre, men det är fortfarande oerhört långt kvar.

Tror aldrig det kommer upp på samma nivå som nvidia tyvärr. Får hoppas många framtida spel kommer använda Dx12 eller Vulkan så slipper man problemet i de spelen iallafall.

Permalänk
Medlem

Intressant! Ska bli kul att testa! Skönt att win 10 stödet kom nu när det är så kort tid kvar innan uppgradering.

Någon som sett några prestandatester på fury x & co med den här uppdateringen än?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Visst är det betydligt bättre, men det är fortfarande oerhört långt kvar.

I Dx12 har GCN mycket lägre overhead än Maxwell. De har gjort jobbet, de väntade bara på Dx12/Vulkan då de inte ansåg det värt att investera allt för mycket för Dx11.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Antar att Den uråldriga Thaiti XT-kretsen inte kommer att kunna nyttja någon av de nyare funktionerna, så som DirectX12?

Om jag har förstått det rätt så kommer alla directX 11 kort stödja directX 12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Om jag har förstått det rätt så kommer alla directX 11 kort stödja directX 12.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer exakt är det alla GCN kort (oavsett version) från AMD och allting med Fermi/Kepler/Maxwell för Nvidia.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Aktivera Super VirtuellUpplösning och Aktivera GPU-uppskalning

Vad är det bra för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det har tydligen varit mycket problem med att VSR inte kommer upp för användare av Windows 10. Många inklusive jag har löst det genom att helt avinstallera drivrutinen, sedan köra DDU i safemode, och installera 15.7 igen. Efter det borde VSR komma upp. DDU är ett måste. En vanlig ominstallation räckte inte.

Tack, nu finns VSR.

Jag skrev för snabbt. VSR går att bocka i men det är inte möjligt att välja högre upplösning någonstans, varken spel eller skrivbordet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Tack, nu finns VSR.

Vart hittar du VSR någon stans?

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera om man sitter på 7-serien?
Eller borde jag flasha om mina kort till 280s, för att de ska hänga med/få nån nytta av drivisar.