Raspberry Pi och högtalare

Permalänk

Raspberry Pi och högtalare

Tjenare!

Nu när semestern börjar närma sig och vädret är som det är, så går jag i tankarna att fortsätta leka lite med Raspberry Pi och Arduino.

Har gjort lite mindre saker och lekt rundor med båda, men så kom jag på tanken att man kanske skulle kunna bygga något vettigt för en gångs skull ^^

Det jag har i tankarna är en internet radio, har sett vissa som byggt riktigt snygga skapelser och känner att detta kanske kan vara något att spinna vidare på! Har satt ihop en av mina PI och en Arduino Uno med LCD display och fått det till att fungera hyfsat bra, sitter dock fortfarande med koden och försöker få den att göra vad jag vill och inte vad jag skriver att den skall göra, men det är ett annat problem.

Problem nummer ett just nu är ljudet. Jag har bara testat med ett par hörlurar i 3,5mm jacket men då är jag ensam om att njuta av musiken, vilket inte är så kul direkt...

Har ni några bra förslag på ett par små högtalare som kan vara lämpliga för detta ändamål? Samt en förstärkare som kan fungera med PIn?
Det jag hittat själv är följande kombo;

Hur pass "bra" ljud får man från dessa högtalarna och är det en tillräckligt bra förstärkare?

//Andreas

Permalänk
Rekordmedlem

Det är jättesmå prylar och ljudet blir därefter (inte särskilt bra) ska det vara pyttelitet pch superbilligt eller kan du tänka dig ett mer "rimligt stort" system med en budget på kanske 1000 kr för att bygga det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla efter receiver till motorcyklar typ
Byggde en beachstereo med en DVD-filmsväska, 2st 6" och mc-steteo.
Allt drevs på litet mc-batteri

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är jättesmå prylar och ljudet blir därefter (inte särskilt bra) ska det vara pyttelitet pch superbilligt eller kan du tänka dig ett mer "rimligt stort" system med en budget på kanske 1000 kr för att bygga det ?

Totalt skulle jag nog kunna tänka mig att gå upp till det.
Tanken med det hela är egentligen att köpa en äldre radio, riva ut innehållet i den och ersätta med nya delar

Jag förväntar mig inte direkt någon monsterljud utan mer åt det hållet man får av en vanlig hederlig radio om du förstår vad jag menar

Skrivet av Dizzzad:

Kolla efter receiver till motorcyklar typ
Byggde en beachstereo med en DVD-filmsväska, 2st 6" och mc-steteo.
Allt drevs på litet mc-batteri

Det är snäppet rätt mycket större än vad jag har i tankarna ^^ Men rätt coolt gjort!

Permalänk
Rekordmedlem

En Tripathbaserad förstärkare och en högtalare med bredbandare som utgångspunkt är kanske vettigt, högtalren bör ju ha rätt lådvolym men utöver det kan man designa ganska fritt.
http://www.ebay.com/itm/NEW-Tripath-DIY-Audio-TA2024-PCB-Ster...
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf

Eller kanske
http://www.ebay.com/itm/Original-LM1875-2-1-Amplifier-Board-k...
http://www.ebay.com/itm/TDA7377-Power-Amplifier-Board-3-Chann...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En Tripathbaserad förstärkare och en högtalare med bredbandare som utgångspunkt är kanske vettigt, högtalren bör ju ha rätt lådvolym men utöver det kan man designa ganska fritt.
http://www.ebay.com/itm/NEW-Tripath-DIY-Audio-TA2024-PCB-Ster...
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf

Det där ser ju riktigt vettigt ut! Skall fundera lite på hur jag skall lösa det med ström osv till dem bara.
Hade varit snyggt med bara en sladd in, men det kan kanske bli lite tufft...

Har testat med en mini-högtalare som ansluts direkt till 3,5 jacket och tar strömmen genom USB.
Hyffsat bra ljud, men hur det blir inbyggt sen vet i katten...

Det där ser mer ut som det jag är på jakt efter!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Psy_Lover:

Det där ser ju riktigt vettigt ut! Skall fundera lite på hur jag skall lösa det med ström osv till dem bara.
Hade varit snyggt med bara en sladd in, men det kan kanske bli lite tufft...

Har testat med en mini-högtalare som ansluts direkt till 3,5 jacket och tar strömmen genom USB.
Hyffsat bra ljud, men hur det blir inbyggt sen vet i katten...

Jo det går ju att kombinera ihop nått med liknande delar som blir skapligt välljudande och ändå inte så dyrt, man kan även besöka secondhandbutiker o leta delar.
Nätdel kanske du redan har nått som passar eller kan hitta på secondhanden, de häromkring har ofta en del nätdelar typ väggbulor som passar mindre byggen och laptop/skrivarnätdelar som kan passa för lite mer effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo det går ju att kombinera ihop nått med liknande delar som blir skapligt välljudande och ändå inte så dyrt, man kan även besöka secondhandbutiker o leta delar.
Nätdel kanske du redan har nått som passar eller kan hitta på secondhanden, de häromkring har ofta en del nätdelar typ väggbulor som passar mindre byggen och laptop/skrivarnätdelar som kan passa för lite mer effekt.

En hel del har försvunnit i olika rensningar, "vad skall den vara bra till" och "varför spara gammalt skit"
Men jag tror jag hänger med på vad jag behöver för att få det hela till att fungera.

Detta är mest för att leka lite och kanske kunna ha något i köket för skojs skull ungefär, annars har jag ljud så det räcker, blir över och driver sambon till vansinne ^^

Permalänk
Rekordmedlem

Appropå det med "en sladd in" så kan man ju bygga trådlös ljudöverföring via apt-x om det inte är långa avstånd om du inte bygger ihop allt i en och samma låda. Det duger kanske med vanlig blåtand också om det inte är höga krav på ljudkvalitet, det finns Apt-x delar på Ebay också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.