Windows server 2012 R2 Essentials - automatisk backup av server fungerar inte!

Permalänk
Medlem

Windows server 2012 R2 Essentials - automatisk backup av server fungerar inte!

Har nyligen installerat Windows server 2012 R2 essentials i en HP Microserver Gen8. Har tänkt använda den som klientbackup och filserver men inte som domän i övrigt. Som en del av backupstrategin hade jag tänkt ta automatiska backuper av servern så jag kan göra en bare metal restore samt ytterligare backup av de viktigaste filerna. För ändamålet har jag kopplat på en WD extern USB-disk.
Nu till problemet:
Det fungerar att göra en manuell säkerhetskopiering till den externa disken. Däremot fungerar inte den schemalagda backupen! Jag får en notering i loggboken om att backupen startar och avslutas (inom loppet av några sekunder) men det blir ingen backup och den är inte heller registrerad i Windows server backup-kontrollpanelen !
Har försökt att köra wbadmin från powershell eller kommandotolken, men får då "ERROR-This feature is not available in a workstation environment" (ansluter till servern via fjärrskrivbord).

Har någon en bra idé vad som kan vara problemet?

Ska väl tilläggas att jag inte är särskilt hemma på Windows server även om jag labbat runt några veckor för att förstå resten av backup- och restore procedurerna.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jo, det är ju så det ska fungera! Problemet är att det inte fungerar! Hittar fortfarande inget i artikeln som beskriver det uppstådda problemet!
Hade hoppats att någon skulle känna till något känt fel med tillhörande Hotfix för att lösa det!
Ibland är ju Microsoft ganska mediokra på att sprida information om kända brister och att lösa sådant som är fel i dessa snålversioner...

Permalänk
Medlem

Har du kört essentials guiden och satt upp domänen?

Minns inte om backupen var en del av essentials konsolen eller om man startar den separata konsolen för det. Men borde bara vara Next next Finnish på att sätta upp backupen.

Finns en registerfix så att man kan köra backupklienten lokalt sedan utan att joina domänen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du kört essentials guiden och satt upp domänen?

Minns inte om backupen var en del av essentials konsolen eller om man startar den separata konsolen för det. Men borde bara vara Next next Finnish på att sätta upp backupen.

Finns en registerfix så att man kan köra backupklienten lokalt sedan utan att joina domänen

Tack för svaret. Jo, jag körde igenom guiden för att starta upp servern. Har provat att konfigurera backup både från essentials-konsolen såväl som från den specifika Windows Backup-konsolen. Det märkliga är att det fungerar utmärkt att använda den inställda backup-konfigureringen vid manuell-backup. Det är endast dom schemalagda som inte fungerar. Har kikat i schemaläggaren och ej heller där hittat någon anledning till varför den inte kör. Den ska starta genom System-kontot och då köra wbadmin.exe. Det enda som inte följer de rekommenderade inställningarna är att jag använder en extern USB-hdd som inte är dedikerad enbart för Windows server backup. Disken kommer dock bara vara ansluten till servern men även användas för att köra rsync för vissa mappar i syfte att inte låsa in alla filer i en backup.

Registerfixen är redan installerad på en (test)dator. Tänkte avvakta med resterande datorer tills windows 10 skickats ut för att se om den kommer påverka registerfixen. Jag vill som sagt inte hamna i domän-träsket då det blir för komplext för mig.

kompletterade med information
Permalänk
Medlem
Skrivet av NewLife:

Tack för svaret. Jo, jag körde igenom guiden för att starta upp servern. Har provat att konfigurera backup både från essentials-konsolen såväl som från den specifika Windows Backup-konsolen. Det märkliga är att det fungerar utmärkt att använda den inställda backup-konfigureringen vid manuell-backup. Det är endast dom schemalagda som inte fungerar. Har kikat i schemaläggaren och ej heller där hittat någon anledning till varför den inte kör. Den ska starta genom System-kontot och då köra wbadmin.exe. Det enda som inte följer de rekommenderade inställningarna är att jag använder en extern USB-hdd som inte är dedikerad enbart för Windows server backup. Disken kommer dock bara vara ansluten till servern men även användas för att köra rsync för vissa mappar i syfte att inte låsa in alla filer i en backup.

Registerfixen är redan installerad på en (test)dator. Tänkte avvakta med resterande datorer tills windows 10 skickats ut för att se om den kommer påverka registerfixen. Jag vill som sagt inte hamna i domän-träsket då det blir för komplext för mig.

När jag har kört system state på Windows server backup har jag alltid dedikerat en USB-disk till backup. Men det ska inte krävas, bara en egen volym.

När du startar manuellt använder du knappen "backup once.."? Prova starta jobbet från schemaläggaren. System borde ha rätt till disken, men kanske spökar ändå.

Det är förövrigt inga problem med att återställa enskilda filer från din Windows server backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

När jag har kört system state på Windows server backup har jag alltid dedikerat en USB-disk till backup. Men det ska inte krävas, bara en egen volym.

När du startar manuellt använder du knappen "backup once.."? Prova starta jobbet från schemaläggaren. System borde ha rätt till disken, men kanske spökar ändå.

Gick igenom allt en gång till för att se om jag förklarat rätt. Efter att ha skapat backup-schemat fungerar det utmärkt att klicka "backup once"! Backupen startar och markeras i både loggbok och schemaläggarens historik som slutförd på korrekt vis.
Avseende de schemalagda backuperna, eller när man kör aktiviteten direkt från schemaläggaren så ser jag nu att det kommer en felkod: 4294967294, och körningen registreras inte i loggboken! Första slagningen på Google gav att för server 2008 var denna en felkod för att backupen försökte spara till en nätverksresurs eller möjligtvis en rättighetsfråga. Jag kör dock 2012 R2 (Essentials) och sparar på USB samt att det fungerar att köra från Essentials-konsol/Windows Server Backup-konsol....

Skrivet av jocke92:

Det är förövrigt inga problem med att återställa enskilda filer från din Windows server backup

Men då måste jag väl ha tillgång till serverhårdvaran, eller kan jag gräva ut filerna ur backupen genom att koppla hårddisken till annan PC och boota på ex. USB-sticka med 2012 OS:et? Worst case för mig är att Microservern har gått i bitar och jag inte hinner/orkar laga den utan bara tar de viktigaste filerna (från serverbackupen på USB-Hdd) och lägger i annan NAS.

Tur att man har några semesterdagar kvar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewLife:

Gick igenom allt en gång till för att se om jag förklarat rätt. Efter att ha skapat backup-schemat fungerar det utmärkt att klicka "backup once"! Backupen startar och markeras i både loggbok och schemaläggarens historik som slutförd på korrekt vis.
Avseende de schemalagda backuperna, eller när man kör aktiviteten direkt från schemaläggaren så ser jag nu att det kommer en felkod: 4294967294, och körningen registreras inte i loggboken! Första slagningen på Google gav att för server 2008 var denna en felkod för att backupen försökte spara till en nätverksresurs eller möjligtvis en rättighetsfråga. Jag kör dock 2012 R2 (Essentials) och sparar på USB samt att det fungerar att köra från Essentials-konsol/Windows Server Backup-konsol....

Men då måste jag väl ha tillgång till serverhårdvaran, eller kan jag gräva ut filerna ur backupen genom att koppla hårddisken till annan PC och boota på ex. USB-sticka med 2012 OS:et? Worst case för mig är att Microservern har gått i bitar och jag inte hinner/orkar laga den utan bara tar de viktigaste filerna (från serverbackupen på USB-Hdd) och lägger i annan NAS.

Tur att man har några semesterdagar kvar..

Du ska kunna montera backupen i din dator och plocka ur filerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du ska kunna montera backupen i din dator och plocka ur filerna

Det låter ju ok...om jag får igång den automatiska säkerhetskopieringen...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft liknande eller möjligen identiska problem ända tillbaka till server 2003 (eller kanske var inbyggda backupen i XP pro) och då var det något rättighetsproblem som jag tror löstes genom nytt användarkonto med godkänt lösenord.

Tyvärr är detta mycket längesedan men jag minns att schemalagt inte fungerade, manuell start fungerade och att det ordnade sig när la upp nya användare och lösenord och meckade runt bland rättigheterna för olika användare. Var inte lika noga då, så kan ha varit att jag körde utan lösen helt från början, som ett av problemen.

Första gången jag kan minnas var när jag skulle köra packetwriting-backup till en DVD+RW (via en nero-plugin) som satt i samma dator, så alltså inget över nätverket alls.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du ska kunna montera backupen i din dator och plocka ur filerna

Skrivet av NewLife:

Det låter ju ok...om jag får igång den automatiska säkerhetskopieringen...

Har varit upptagen med alla trilskandes Windows 10 uppgraderingar men tänkte återkomma med gåtans lösning. Kanske hjälper det någon annan. Det visar sig att Wbadmin var problemet. När jag försökte köra den via powershell så kom svaret "...not available in a portable workstation environment". Med hjälp av ett registerhack enligt ref nedan så fick den stationära servern hjälp på traven att förstå att den inte var portabel

Tack för stödet...jag har ännu inte provat om det går att mounta backupen i en annan dator ....

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-pe...