Asus och Gigabyte levererade 16 miljoner moderkort under årets första hälft

Permalänk
Melding Plague

Asus och Gigabyte levererade 16 miljoner moderkort under årets första hälft

Komponentjättarna Asus och Gigabyte dominerar tillsammans moderkortsmarknaden och levererade tillsammans 16 miljoner exemplar under årets första hälft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

PC är så ute! Detta låter som spiken i kistan..eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Skyller på AMD och Nvidia jag... Finns ingen anledning överhuvudtaget att uppgradera från en CPU från 2008 2011 (i7 2600) överklockad då grafikkorten inte har gjort några markanta framsteg överhuvudtaget dem senaste åren. Byta från ett 290X till ett 980Ti skulle ge mig cirka 10 FPS mer i spel, men det är knappt någonting att gå från 70 till 80. Att byta en CPU från en i7 2600 till en 4790 skulle ge mig 0 mer FPS i 2560x1600. Och kommande i7 6700 kanske presterar sämre i spel till och med.

Spelmotorer sätter käppar i hälarna med. Så varför ska man uppgradera CPU? När grafikkorten flaskhalsar.

Permalänk
Medlem

gigabyte laverade miljoner defekta x99 kort*

halvskämt åsido skulle jag vilja se statistik på chipsets

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skyller på AMD och Nvidia jag... Finns ingen anledning överhuvudtaget att uppgradera från en CPU från 2008 (i7 2600) överklockad då grafikkorten inte har gjort några markanta framsteg överhuvudtaget dem senaste åren. Byta från ett 290X till ett 980Ti skulle ge mig cirka 10 FPS mer i spel, men det är knappt någonting att gå från 70 till 80. Att byta en CPU från en i7 2600 till en 4790 skulle ge mig 0 mer FPS i 2560x1600. Och kommande i7 6700 kanske presterar sämre i spel till och med.

Spelmotorer sätter käppar i hälarna med. Så varför ska man uppgradera CPU? När grafikkorten flaskhalsar.

I7 2600 fanns inte 2008 utan kom 2011 fast du kanske har kontakter hos intel så du kan får förproduktions grejer . I7 920 osv kom 2008.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
Nej det har man inte, för en gångs skull känns det som att mer tid har passerat än det faktiskt har!

Permalänk
Medlem

Hur ska det bli med socklar och nya moderkort nu när intel bryter sin tick-tock model?

Permalänk
Medlem

Undra vem vardera som sålde flest?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Gigabyte <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Undra vem vardera som sålde flest?

Du läste inte artikeln eller?

Citat:

Nu rapporterar den taiwanesiska branschtidningen Digitimes att det är ett jämnt race mellan rivalerna Asus och Gigabyte, som levererade 8 miljoner moderkort vardera under perioden

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Om ASRock försvann så skulle genomsnittet av genomtänkt design på moderkort öka kraftigt.

Permalänk
Inaktiv

Miljoner pubertala pojkar kan inte ha fel!

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Om ASRock försvann så skulle genomsnittet av genomtänkt design på moderkort öka kraftigt.

Om Asrock försvann så skulle moderkortsbranchen bli så mycket tråkigare, Asrock ligger bakom en massa riktigt skumma och intressanta moderkort.
För att nämna ett exempel, Asrock AM2NF3-VSTA, ett moderkort som kombinerar AGP, DDR2 och Phenom2 quadcore CPUer, inget annat märke skulle ens komma på iden att försöka med något så speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I7 2600 fanns inte 2008 utan kom 2011 fast du kanske har kontakter hos intel så du kan får förproduktions grejer . I7 920 osv kom 2008.

@str8forthakill

Japp. Denna jag kör på nu än idag överklockade till 3,73 GHz. Jag har inte känt behov av att uppdatera än. Mitt moderkort är lika gammalt det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Om Asrock försvann så skulle moderkortsbranchen bli så mycket tråkigare, Asrock ligger bakom en massa riktigt skumma och intressanta moderkort.

Deras försäljningssiffror verkar tyda på att deras freakshow för moderkort inte lönat sig.

Skrivet av lanbonden:

För att nämna ett exempel, Asrock AM2NF3-VSTA, ett moderkort som kombinerar AGP, DDR2 och Phenom2 quadcore CPUer, inget annat märke skulle ens komma på iden att försöka med något så speciellt.

Eller när man köper ett modernt moderkort så får man PCI-platser?

Nej tack. ASRocks produkter hör hemma i u-länder.

Permalänk
Medlem

Efter att jag köpte ett gigabytej1800 moderkort/cpu säger jag bara, never again!

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Skyller på AMD och Nvidia jag... Finns ingen anledning överhuvudtaget att uppgradera från en CPU från 2008 2011 (i7 2600) överklockad då grafikkorten inte har gjort några markanta framsteg överhuvudtaget dem senaste åren. Byta från ett 290X till ett 980Ti skulle ge mig cirka 10 FPS mer i spel, men det är knappt någonting att gå från 70 till 80. Att byta en CPU från en i7 2600 till en 4790 skulle ge mig 0 mer FPS i 2560x1600. Och kommande i7 6700 kanske presterar sämre i spel till och med.

Spelmotorer sätter käppar i hälarna med. Så varför ska man uppgradera CPU? När grafikkorten flaskhalsar.

Vet du vilka grafikkort som kom 2011? Det var bland annat geforce GTX580, ett kort som har 30% av prestandan av ett 980Ti och 1.5GB ram. Det har alltså hänt otroligt mycket på GPU fronten jämfört med CPU fronten. Vi har alltså fått mer än 3x prestandan på grafikkort på samma tid som CPUerna ökat med 30%.

Och för att gå tillbaka till 2008 som du nämnde så var det 8800gtx som var herren på täppan då, detta kort hade ungefär 30% av prestandan av ett gtx580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Deras försäljningssiffror verkar tyda på att deras freakshow för moderkort inte lönat sig.
Eller när man köper ett modernt moderkort så får man PCI-platser?

Nej tack. ASRocks produkter hör hemma i u-länder.

Du har händelsevis inte missat den här nyheten? Det är inte bara Asrock som släpper moderkort med PCI-platser.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Undrar hur EVGA ligger till? Ingen fanboi men gillar deras inställning till sina kunder plus att de gör bra grafikkort. Sen är man ju lite nyfiken på vad som hände med DFI? Om jag minns rätt så var det ju deras kort man skulle ha för så där 10 år sedan... Dog de samtidigt som nvidia slutade tillverka chipset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Deras försäljningssiffror verkar tyda på att deras freakshow för moderkort inte lönat sig.
Eller när man köper ett modernt moderkort så får man PCI-platser?

Nej tack. ASRocks produkter hör hemma i u-länder.

Säg mig då vilket annat märke som har 2011-3 på ett mitx morderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Deras försäljningssiffror verkar tyda på att deras freakshow för moderkort inte lönat sig.
Eller när man köper ett modernt moderkort så får man PCI-platser?

Nej tack. ASRocks produkter hör hemma i u-länder.

Du är ju helt ute o cyklar

Kom med någon seriös kritik istället, som pekar på exempel !!!!

ASRock Rockar verkligen, så är det bara.

Kommer aldrig gå tillbaka till Asus eller Gigabyte.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har kört både Gigabyte och Asus i datorer hemma, och jag har aldrig blivit besviken. Går bra med all rätt alltså, till skillnad från Apple.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Om Asrock försvann så skulle moderkortsbranchen bli så mycket tråkigare, Asrock ligger bakom en massa riktigt skumma och intressanta moderkort.
För att nämna ett exempel, Asrock AM2NF3-VSTA, ett moderkort som kombinerar AGP, DDR2 och Phenom2 quadcore CPUer, inget annat märke skulle ens komma på iden att försöka med något så speciellt.

Finns ganska många exempel på moderkort som har varit lite udda som sdram och ddr kort msi hade nått med dualsocket 939 och 754 tror jag det var så Asrock är inte ensam att göra sånt och sånna kort men oavsett tillverkare brukar dom vara lite små muppiga/buggiga även om iden är bra

För mig är asrock fortfarande budget och äldre asrock var snikkort och idag är det mer blandat snik med riktigt som am3 där är nått kort sålt som 990 men har strömförsörjning som 970 och är inte ovanligt med snik lösningar för att kunna hålla ner priset några kr vilket i.o.f nästan är lite standard på dagens dekaltrimmade gaming kort med ..men mitt förtroende är lågt för asrock även om dom gör jobbet så är det ofta nått mupp med nått

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Du läste inte artikeln eller?

Nyvaken..

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Grattis Asus.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

gigabyte laverade miljoner defekta x99 kort*

halvskämt åsido skulle jag vilja se statistik på chipsets

Jag skulle aldrig köpa Gigabyte eller ASUS då dessa håller låg kvalitét och det är oftast moderkortet som är orsaken om datorn slutar att fungera.

Nej köp MSI istället det är hög kvalitét.

Men kreti och pleti verkar i allmänhet föredra billigt framför kvalitét.

Permalänk
Medlem

Mycket rage över min generaliserande kritik av ASRock, vilket tyder på att jag träffat en öm punkt.

Mitt senaste ASRock-köp var ett bra exempel på varför man inte ska köpa eländet. Den nedersta PCI-E platsen går inte ha något expansionskort i om man vill koppla in några av kontakterna (interna USB-anslutningar m.m.) i moderkortets nederkant. Det är ju en sån grundläggande fail att man tycker att det borde upptäckts redan i designstadiet.

Men inte hos ASRock inte...

Lustigt nog har jag aldrig varken monterat eller sett några andra moderkort med så unikt dålig layout som ASRock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag skulle aldrig köpa Gigabyte eller ASUS då dessa håller låg kvalitét och det är oftast moderkortet som är orsaken om datorn slutar att fungera.

Nej köp MSI istället det är hög kvalitét.

Men kreti och pleti verkar i allmänhet föredra billigt framför kvalitét.

Kvalitén är nog ungefär likadan oavsett vilken tillverkare man köper ifrån, men det finns ju alltid en brytpunkt när man får något billigare och betydligt sämre komponenter. Dessa segment bland moderkorten är inte alltid helt enkla att upptäcka heller, men jag tycker att tillverkarna generellt har blivit lite bättre på att berätta vad man köper. Det är det som är så intressant med datorkomponenter, att några futtiga tior kan avgöra om datorn funkar ett eller fem år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

gigabyte laverade miljoner defekta x99 kort*

halvskämt åsido skulle jag vilja se statistik på chipsets

Gick igenom 4st Gigabutt brädor till x99 innan jag bytte till MSI, som natt och dag! Cold boot problem, no more!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Deras försäljningssiffror verkar tyda på att deras freakshow för moderkort inte lönat sig.
Eller när man köper ett modernt moderkort så får man PCI-platser?

Nej tack. ASRocks produkter hör hemma i u-länder.

PCI är fortfarande EXTERMT viktigt för företag och och koncumenter med Legacy stöd. Därför väldigt få tar bort PCI platserna.

Själv kör jag med ett ASUS Xonar D1 ljudkort, kör PCI och det är fullt stött i linux så jag har ärligt talat lite svårt att hitta nåt att ersätta det med, så varför ska jag inte då hellre köra på med det och när jag köper nytt mobo köpa ett med EN PCI plats? har gjort senaste två gångerna nu.

Skit samma om PCI-E är överlägset, passar kortet inte så är det ju obrukbart och finns det inga nya kort som erbjudet bättre stöd och funktionalitet så är det ju ologiskt om något att köpa moderkrot utan PCI och ett nytt sämre PCI-E ljudkort.